Gå til innhold

Ukepenger,bruke på hva de vil?

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

Han kjøpte seg et skateboard tidligere i sommer til 300 kr.

Nå ønsker han seg et orginalt brett som han kaller det. Det koster ca 800.

Han er og skater hver dag og de fleste kameratene har et såkalt orginalt brett.

Pappan synes det er unødvendig med et nytt siden det andre ikke er så gammelt.

Det nye har visst et kulelager,bedre hjulo.l

Nå har han spart seg penger og ønsker å kjøpe seg det.

Jeg synes det er greit.

Jeg synes gutten din er moden - han sparer penger til noe han kommer til å bruke mye, en stor hobby.

Andre har ikke en gang orket å tenke tanken på å spare så lenge for noe mamma og pappa kunne ha blitt maset på til å kjøpe.

Argumentene hans er veloverveide og fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tzatziki1365380058

Våre barn har alltid fått disponere ukepengene sine slik de vil, bortsett fra at de IKKE får lov til å kjøpe snop eller mat for dem. Vi vil ha kontroll på hva slags type mat de spiser, ikke fine osterundstykker og sånt " i eninga", derfor er regelen at det ikke er lov til å bruke ukepengene på spiselige ting. Det fungerer greit.

De får mao kjøpe hva de vil ellers, men jeg tar innimellom en diskusjon med dem om konsekvensene av å bruke alt med en gang i stedet for å spare. Spesielt hvis de har vært i ferd med å bruke penger på noe som, i mine øyne, har vært fullstendig bortkastet. Noen ganger skjønner de hva jeg mener og velger å spare, andre ganger brenner pengene tydeligvis hull i lommene deres, så de bare MÅ bruke dem med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele vitsen med ukepenger er at barna skal lære både friheten og ansvaret med å disponere penger selv.

Om alt må spares og ingen ting får brukes blir det ikke mye læring, men veldig mye motvilje etter hvert.

Våre barn gjør stort sett som de vil med egne penger, med unntak av snop, vanvittige handler barna i mellom og de dummeste impulskjøpene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kjøpte seg et skateboard tidligere i sommer til 300 kr.

Nå ønsker han seg et orginalt brett som han kaller det. Det koster ca 800.

Han er og skater hver dag og de fleste kameratene har et såkalt orginalt brett.

Pappan synes det er unødvendig med et nytt siden det andre ikke er så gammelt.

Det nye har visst et kulelager,bedre hjulo.l

Nå har han spart seg penger og ønsker å kjøpe seg det.

Jeg synes det er greit.

Det synes jeg også høres helt greit ut.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...