Gå til innhold

Knust lampe - passende straff?

Gjest no nick today

Anbefalte innlegg

Gjest no nick today

Sønnen på 10 år og hans kamerat hadde et "uhell" i går etter skolen. De hadde "kosedyrkrig" og klarte å knuse en stor taklampe av glass i kjellerstua.

Gutta ringte med en gang uhellet hadde skjedd, og da jeg kom hjem var det kostet og støvsugd grundig, og lampeglasset lå i tusen knas pent pakket inn i en plastpose.

De er vanligvis rolige og greie gutter, det har aldri skjedd noe alvorlig galt mens de har vært alene før - som regel gjør de lekser, spiller Wii eller leker ute.

Etter litt lirking fikk jeg altså vite at de hadde kastet kosedyr på hverandre og rundt seg så taklampa falt ned og knuste.

Jeg har snakket med moren til kameraten, og vi er igrunnen enige i at de skal få gjøre opp for seg på en eller annen måte - men hva er passende sanksjon?

Betale med penger?

Betale med f.eks hagearbeid?

Betale med å ikke få besøke hverandre når de er alene etter skoletid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

7

• frosken

6

• morsan

6

• cecily

6

Mest aktive i denne tråden

Onsdag1365380628

Jeg ville sett på dette som et kjedelig uhell og ikke kommet med noen form for straff i ettertid. Vi alle kan komme til å ødelegge noe, og hvis guttene selv innser at dette gikk galt avsted er hensikten oppnådd. Å betale med penger feks virker litt smålig.

Synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på dette som et kjedelig uhell og ikke kommet med noen form for straff i ettertid. Vi alle kan komme til å ødelegge noe, og hvis guttene selv innser at dette gikk galt avsted er hensikten oppnådd. Å betale med penger feks virker litt smålig.

Synes

Jeg er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett på dette som et uhell. De var flinke som ordna opp etter seg. Kjøp is, og sett dere ned å prate med gutta. De har sikkert lært leksa si nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de selv synes dette var dumt og leit og åpenbart har lært av det, ville nok ikke jeg syntes det kvalifiserte til straff. Kosedyrkrig er en aktivitet jeg anser som normal for 10-åringer og særlig hvis kjellerstua er et område som er klarert for leking.

Men ettersom dere er enige om at de skal gjøre opp for seg, synes jeg det bør gjøres på en måte som har sammenheng med det de gjorde og derfor betale penger til å erstatte lampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde skrevet det på tabbe-kontoen og ikke gjort noe mer utav det.

Enig! De ringte og sa fra med en gang etterpå, kostet opp og ryddet opp osv., jeg hadde også latt det bli med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter på 10 år, ødelegger noe, rydder pent opp etter seg, ringer og forteller, tar det tydeligvis alvorlig...

Det var jo et uhell. Synes det høres ut som en solskinnshistorie, jeg :-)

Hos oss hadde det ikke vanket straff, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ville tenkt at dette var et hendelig uhell, og så lenge de har ryddet opp og beklaget på behørig vis latt det bli med det.

Skulle det gjenta seg, derimot...! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at dette virker som et uhell, og synes ikke de trenger noen straff. De har vært ærlige og gitt beskjed. Det skal belønnes. De har også ryddet opp etter seg.

Så fortell dem at du satt pris på at de gjorde det på den måten, og at du forventer at de forstår at dette ikke skal skje igjen. Dersom noe lignende skjer igjen så vil det følge sanksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1251373763' post='4199603]

Jeg hadde sett på dette som et uhell. De var flinke som ordna opp etter seg. Kjøp is, og sett dere ned å prate med gutta. De har sikkert lært leksa si nå.

Er enig i at det ikke trengs noen ytterligere straff.

Men ser absolutt INGEN grunn til å belønne med is!

Det hører ikke hjemme i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det ikke trengs noen ytterligere straff.

Men ser absolutt INGEN grunn til å belønne med is!

Det hører ikke hjemme i denne sammenheng.

Jeg bruker ikke is som _belønning_. Men ungene skal heller ikke grue seg for å treffe igjen foreldrene til naboungen etter det som jeg vil kalle et uhell. Kjekt å sette seg ned å prate uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1251380767' post='4199659]

Jeg bruker ikke is som _belønning_. Men ungene skal heller ikke grue seg for å treffe igjen foreldrene til naboungen etter det som jeg vil kalle et uhell. Kjekt å sette seg ned å prate uansett.

Jeg ville gjort akkurat det du sier, men droppet isen..

Selvom det ikke var ment som "belønning" så ville det jo fungert som en påskjønnelse de egentlig ikke trengte / fortjente..

Synes jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært andre eller tredje lampa de knuste ville jeg nok vurdert straff, men slik du beskriver guttene, vile jeg aldri straffet de på noen måte.

De ringte og ryddet opp og fortjener ikke annet enn skryt for at de var så flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...