Gå til innhold

Knust lampe - passende straff?

Gjest no nick today

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det er greit om de står for deler av det beløpet det vil koste å kjøpe ny lampe. Dersom dere har behov for å få gjort noe i hagen nå - eller vask og polering av bil - så kan de gjøre opp for seg på denne måten (i stedet for penger for jobben så betaler de det de skylder for lampa). Jeg ville også ha forklart at de slipper å betale så mye som det vil koste å kjøpe ny lampe siden de var så flinke til å si fra samt å rydde opp.

Jeg mener at det er ok å være med på å erstatte ting man ødelegger også når man ikke hadde til hensikt å ødelegge tingen. Noen må erstatte den ødelagte lampa, og guttene har ikke vondt av å bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

7

• frosken

6

• morsan

6

• cecily

6

Mest aktive i denne tråden

Betale med 2 timer hver av forefallende arbeid.

Jeg synes guttene var kjempeflinke som ringte med en gang og ryddet opp etter seg. Synes ikke de skal straffes for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på dette som et kjedelig uhell og ikke kommet med noen form for straff i ettertid. Vi alle kan komme til å ødelegge noe, og hvis guttene selv innser at dette gikk galt avsted er hensikten oppnådd. Å betale med penger feks virker litt smålig.

Synes

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort akkurat det du sier, men droppet isen..

Selvom det ikke var ment som "belønning" så ville det jo fungert som en påskjønnelse de egentlig ikke trengte / fortjente..

Synes jeg da..

Det synes ikke jeg. De har vært uheldige i leken, og de har faktisk ringt og varslet + at de ordnet opp på beste måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang du kommer i skade for å knuse eller ødelegge noe, hvor mange timer skal du unnvære mannen din eller drive hagearbeid?

Jeg syns de var flinke som ikke ville skjule skaden og som faktisk ryddet opp etter seg og syns det var leit. DET bør belønnes, ikke uhellet. Selv herjende tiåringer må få ha en tabbekvote og de lærer mer av å se hva som skjedde med lampen enn å måtte få en straff.

Synes jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang du kommer i skade for å knuse eller ødelegge noe, hvor mange timer skal du unnvære mannen din eller drive hagearbeid?

Jeg syns de var flinke som ikke ville skjule skaden og som faktisk ryddet opp etter seg og syns det var leit. DET bør belønnes, ikke uhellet. Selv herjende tiåringer må få ha en tabbekvote og de lærer mer av å se hva som skjedde med lampen enn å måtte få en straff.

Synes jeg, da.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1251387598' post='4199731]

Helt enig!

Jepp c",)

Deres handling gjorde at de traff taklampen. Taklampen falt ned og knuste. Konsekvensen av dette var at de måtte tilstå sine ugjerninger og rydde opp etter seg.

Dersom alt skal straffes, lærer de at det er bedre å ikke fortelle om skader. Uhell skjer alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp c",)

Deres handling gjorde at de traff taklampen. Taklampen falt ned og knuste. Konsekvensen av dette var at de måtte tilstå sine ugjerninger og rydde opp etter seg.

Dersom alt skal straffes, lærer de at det er bedre å ikke fortelle om skader. Uhell skjer alle.

Nemlig! Se lengre ned, jeg er så upedagogisk at jeg spanderer is i samma slengen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg, da.

Men er det å være med å erstatte lampen nødvendigvis en straff? Det kan like gjerne ses på som en måte å vise ungene respekt på. De gis en mulighet til å erstatte noe som ellers vil måtte erstattes av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1251387932' post='4199738]

Nemlig! Se lengre ned, jeg er så upedagogisk at jeg spanderer is i samma slengen ;-)

Se der, ja.

Jeg hadde ikke kommet på isen, men jeg er ikke uenig. Belønn det som belønnes skal og lag en god stemning rundt samtalen. Is syns jeg hørtes ut som en grei ting å spise på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja.

Jeg hadde ikke kommet på isen, men jeg er ikke uenig. Belønn det som belønnes skal og lag en god stemning rundt samtalen. Is syns jeg hørtes ut som en grei ting å spise på :-)

*spiser is nå* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det å være med å erstatte lampen nødvendigvis en straff? Det kan like gjerne ses på som en måte å vise ungene respekt på. De gis en mulighet til å erstatte noe som ellers vil måtte erstattes av andre.

Nå er det noen år siden jeg var ti, men jeg tror jeg ville tatt det som en straff å måtte betale.

En tiåring er jo ikke så stor enda. Hadde dette vært en ungdom som tjente penger selv, da kunne jeg vært enig. De hadde også skjønt før herjingen at dette kunne skje. Tiåringene her regner jeg med nettopp har lært akkurat dette. Å risikovurdere før en handling er ikke alltid like lett for oss voksne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det noen år siden jeg var ti, men jeg tror jeg ville tatt det som en straff å måtte betale.

En tiåring er jo ikke så stor enda. Hadde dette vært en ungdom som tjente penger selv, da kunne jeg vært enig. De hadde også skjønt før herjingen at dette kunne skje. Tiåringene her regner jeg med nettopp har lært akkurat dette. Å risikovurdere før en handling er ikke alltid like lett for oss voksne heller.

Det var derfor jeg ( i likhet med en annen) foreslo at de kunne få jobbe et par timer i hagen eller med bilvask ol. Jobber som det ikke er så uvanlig å gi 10 åringer litt ekstra penger for å utføre.

Jeg liker bedre å også gi dem muligheten til å tjene de pengene de skal bidra med enn å be dem ta fra sparepenger når det er et uhell som beskrevet i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle hatt EKSTREMT dårlig råd for å finne på å forlange erstatning ved et slikt uhell! På grensa til galskap... Strengt tatt er det foreldrene som er ansvarlige for skader forvoldt av barna, inntil 5000 kr pr tilfelle. Men dette går på tabbekvoten.

Skulle noe tilsvarende skje en gang til, er selvfølgelig tabbekvoten full fra før. Jeg tror dette var et engangstilfelle, og ikke uvøren hærverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

jeg synes at så lenge guttene ikke har en tradisjon med å være uforsiktige og ødelegge ting( så vidt jeg vet), så ville jeg latt det gå som et uhell. Guttene er sikkert helt klar over nå at det var dumt å leke voldsomt akkurat der, hvor det var ting som kunne ødelegges. Jeg vet ikke så mye om forhistorien, men slik jeg hører historien presentert så tenker jeg at det må inngå i deres tabbekvote.

Jeg er voksen og har selv ødelagt en vase hos en venninne. Jeg er klønete og skubbet borti noe. Jeg hadde likevel syntes det hadde vært litt sært om jeg hadde måttet gjøre ekstraarbeid hjemme hos henne pga den knuste vasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg ( i likhet med en annen) foreslo at de kunne få jobbe et par timer i hagen eller med bilvask ol. Jobber som det ikke er så uvanlig å gi 10 åringer litt ekstra penger for å utføre.

Jeg liker bedre å også gi dem muligheten til å tjene de pengene de skal bidra med enn å be dem ta fra sparepenger når det er et uhell som beskrevet i denne tråden.

Neste gang, i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang, i tilfelle.

Jeg synes begge løsninger er ok denne gangen.

Synes vel også det kommer noe an på hva slags lekeregler som gjelder til vanlig i hjemmet. De fleste tiåringer jeg kjenner har nok fått en del advarsler om at ting kan gå i stykker dersom man kaster både kosedyr og andre gjenstander innendørs, så jeg tror ikke nødvendigvis at de var heeeeelt uten innsikt i at den voldsomme leken kunne medføre uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

I motsetning til de fleste andre her mener jeg at det kanskje bør få en eller annen form for konsekvens. Det var et uhell, selvfølgelig, men på den andre siden er de jo så store at de vet at kosedyrkrig burde kunne ende som det gjorde. Jeg tror jeg ville sagt til dem at det var kjempefint at de ringte og sa fra, at det var kjempefint at de ryddet opp etter seg, men at de tross alt har gjort noe de ikke burde, og derfor må dere ut med penger til en ny lampe. Jeg tror jeg ville satt guttene til en liten jobb som de ikke bruker all verdens tid på, og som ikke er altfor kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...