Gjest togli Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Dette var et uhell og jeg tipper det var straff nok for gutta å se hva som skjedde. De har rydda etter seg og forsøkt så godt de kunne å minimere skaden. Det hadde ikke falt meg inn å gi straff for noe slikt dersom gutta vanligvis er kjekke og greie gutter som gjør som de skal. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 I motsetning til de fleste andre her mener jeg at det kanskje bør få en eller annen form for konsekvens. Det var et uhell, selvfølgelig, men på den andre siden er de jo så store at de vet at kosedyrkrig burde kunne ende som det gjorde. Jeg tror jeg ville sagt til dem at det var kjempefint at de ringte og sa fra, at det var kjempefint at de ryddet opp etter seg, men at de tross alt har gjort noe de ikke burde, og derfor må dere ut med penger til en ny lampe. Jeg tror jeg ville satt guttene til en liten jobb som de ikke bruker all verdens tid på, og som ikke er altfor kjedelig. Selv om jeg har skrevet at jeg er imot straff for dette her, så synes jeg den måten du beskriver høres ok ut. Jeg vil egentlig ikke kalle din måte for en "straff". Det er en konsekvens av at lampa var dyr og at familien må kjøpe ny lampe. En grei måte å løse det på uten at gutta føler skam. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg hadde latt det passere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg synes begge løsninger er ok denne gangen. Synes vel også det kommer noe an på hva slags lekeregler som gjelder til vanlig i hjemmet. De fleste tiåringer jeg kjenner har nok fått en del advarsler om at ting kan gå i stykker dersom man kaster både kosedyr og andre gjenstander innendørs, så jeg tror ikke nødvendigvis at de var heeeeelt uten innsikt i at den voldsomme leken kunne medføre uhell. Hvis det var min sønn ville det fått en eller annen konsekvens, for han har fått svært mange advarsler når det kommer til å kaste diverse gjenstander i taket. Begeret er fullt der, men har inntrykk av at disse to guttene ikke har pleid å finne på sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest no nick today Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Neste gang du kommer i skade for å knuse eller ødelegge noe, hvor mange timer skal du unnvære mannen din eller drive hagearbeid? Jeg syns de var flinke som ikke ville skjule skaden og som faktisk ryddet opp etter seg og syns det var leit. DET bør belønnes, ikke uhellet. Selv herjende tiåringer må få ha en tabbekvote og de lærer mer av å se hva som skjedde med lampen enn å måtte få en straff. Synes jeg, da. Nå slipper jeg å gjøre hagearbeid for å erstatte ting som går istykker ettersom jeg er voksen og tjener penger. Penger må vi ut med uansett, for vi må kjøpe en ny lampe - og det er vel et fett om jeg jobber på min jobb for å få penger til den eller om guttene jobber i hagen for å "tjene inn" en symbolsk sum for å erstatte det de ødela? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggathe Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg hadde ikke straffet hverken på den ene eller andre måten i denne saken, uhell skjer den beste. Tror ikke de lærer mer av å betale eller jobbe, de lærte da de tok telefonen og ringte, samt ryddet opp, det får være bra! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pontiac Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Synes du virker som en urimelig og kjedelig "pekefingermamma" nå for å være helt ærlig. De er nå unger da, og unger lar seg rive med i blandt. Voksne også. Hvis du og gubben din danser en munter minivals på impuls en kveld og knuser noe, skal dere straffes også? Eller om du knuser kaffekoppen din? Du sier selv at de er ordentlige gutter til vanlig, at dette var et hendig uhell og at de var særdeles flinke til å rydde og ordne opp etter uhellet. Jeg ville berømmet min sønn for å ha ring og sakt fra, vært voksen nok til å rydde etter seg osv. og så bedt ham ta det pent en annen gang. Skrekken når ting skjedde og den dårlige samvittigheten har helt sikkert vært straff nok for ungene, som virker som oppegående greie barn. Du virker som en "jeg er voksen, jeg vet best" - mamma. Ikke videre sympatisk. Ikke straff altså, er min mening 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brygga Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Synes du virker som en urimelig og kjedelig "pekefingermamma" nå for å være helt ærlig. De er nå unger da, og unger lar seg rive med i blandt. Voksne også. Hvis du og gubben din danser en munter minivals på impuls en kveld og knuser noe, skal dere straffes også? Eller om du knuser kaffekoppen din? Du sier selv at de er ordentlige gutter til vanlig, at dette var et hendig uhell og at de var særdeles flinke til å rydde og ordne opp etter uhellet. Jeg ville berømmet min sønn for å ha ring og sakt fra, vært voksen nok til å rydde etter seg osv. og så bedt ham ta det pent en annen gang. Skrekken når ting skjedde og den dårlige samvittigheten har helt sikkert vært straff nok for ungene, som virker som oppegående greie barn. Du virker som en "jeg er voksen, jeg vet best" - mamma. Ikke videre sympatisk. Ikke straff altså, er min mening Helt enig med deg jeg. Om barna skal ha straffearbeid for dette som var et uhell, hvor mange timer må de da arbeide når de har virkelig vært slemme? Hva når de blir tatt for røyking, drikking, hærverk? Det må jo være en sammenheng her. Gi straff når det virkelig trengs, men ikke for et sånt uhell. Tror en prat med barna er det eneste som trengs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heller ikke noe nick i dag Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 ''Betale med penger?'' Kan selvfølgelig vurderes ''Betale med f.eks hagearbeid?'' Kan selvfølgelig vurderes. ''Betale med å ikke få besøke hverandre når de er alene etter skoletid?'' Mener du seriøst dette? Å erstatte noe som må kjøpes inn er greit, og det koster penger, men får dere noe mer råd til å kjøp en lampe av å nekte guttene å leke med hverandre? Jeg fatter virkelig ikke at noen kan tenke på n slik sanksjon i det hele tatt. Hva skal det lære guttene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heller ikke noe nick i dag Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Synes du virker som en urimelig og kjedelig "pekefingermamma" nå for å være helt ærlig. De er nå unger da, og unger lar seg rive med i blandt. Voksne også. Hvis du og gubben din danser en munter minivals på impuls en kveld og knuser noe, skal dere straffes også? Eller om du knuser kaffekoppen din? Du sier selv at de er ordentlige gutter til vanlig, at dette var et hendig uhell og at de var særdeles flinke til å rydde og ordne opp etter uhellet. Jeg ville berømmet min sønn for å ha ring og sakt fra, vært voksen nok til å rydde etter seg osv. og så bedt ham ta det pent en annen gang. Skrekken når ting skjedde og den dårlige samvittigheten har helt sikkert vært straff nok for ungene, som virker som oppegående greie barn. Du virker som en "jeg er voksen, jeg vet best" - mamma. Ikke videre sympatisk. Ikke straff altså, er min mening 'Hvis du og gubben din danser en munter minivals på impuls en kveld og knuser noe, skal dere straffes også?¨'' Staffes skal de vel ikke, men kjøpe inn på nytt det som er knust må de vel sannsynligvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mikkelina Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Dette er noe av det mest uskyldige jeg har hørt.. også har de kostet og ryddet opp etter seg selv? Søte gutter, de har jo tatt konsekvensen av sine handlinger synes jeg. Trenger ikke straffes ytterligere, man var lampa dyr kan de kanskje bidra med noen kroner fra sparegrisen. Men er usikker på det også. Uhell skjer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pontiac Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 'Hvis du og gubben din danser en munter minivals på impuls en kveld og knuser noe, skal dere straffes også?¨'' Staffes skal de vel ikke, men kjøpe inn på nytt det som er knust må de vel sannsynligvis. De voksne er priviligerte og bestemmer det selv, om de vil kjøpe inn en ny bolle i steden for den de knuste når de valset rundt. De tjener dessuten penger og sitter med et ansvar en liten person skal behøve å unnvære inntil han eller hun selv er voksen. Det må da være lov å ha et uhell som barn uten å måtte bli straffet for det. Herremin, for noe sprøyt. Ikke fanden om jeg tror dere er så prikkfrie dere utgir dere for i front av ungene deres når dere skal frem med pekefingeren for enhver liten småting. Hvordan skal ungene få respekt for dere da,, hvis dere ikke viser dem respekt? Jeg snakker skikkelig respekt, ikke "redselrespekt". Finn frem en annen lampe fra skapet, eller kjøp inn ny og få litt hjelp av poden til å skru den på plass og pynte opp igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Dette måtte da være et hendelig uhell. Du får da heller ikke en straff hvis et kjøkkenglass går i gulvet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heller ikke noe nick i dag Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 De voksne er priviligerte og bestemmer det selv, om de vil kjøpe inn en ny bolle i steden for den de knuste når de valset rundt. De tjener dessuten penger og sitter med et ansvar en liten person skal behøve å unnvære inntil han eller hun selv er voksen. Det må da være lov å ha et uhell som barn uten å måtte bli straffet for det. Herremin, for noe sprøyt. Ikke fanden om jeg tror dere er så prikkfrie dere utgir dere for i front av ungene deres når dere skal frem med pekefingeren for enhver liten småting. Hvordan skal ungene få respekt for dere da,, hvis dere ikke viser dem respekt? Jeg snakker skikkelig respekt, ikke "redselrespekt". Finn frem en annen lampe fra skapet, eller kjøp inn ny og få litt hjelp av poden til å skru den på plass og pynte opp igjen. Skyt ikke meg, jeg har ikke sagt jeg ville straffet barna. (Jeg ville ikke gjort det) Jeg har bare sagt at de voksne vel må kjøpe inn det de har knust. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 I motsetning til de fleste andre her mener jeg at det kanskje bør få en eller annen form for konsekvens. Det var et uhell, selvfølgelig, men på den andre siden er de jo så store at de vet at kosedyrkrig burde kunne ende som det gjorde. Jeg tror jeg ville sagt til dem at det var kjempefint at de ringte og sa fra, at det var kjempefint at de ryddet opp etter seg, men at de tross alt har gjort noe de ikke burde, og derfor må dere ut med penger til en ny lampe. Jeg tror jeg ville satt guttene til en liten jobb som de ikke bruker all verdens tid på, og som ikke er altfor kjedelig. Signerer denne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J.R.-07 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hadde aldri straffet barna mine for et uhell som dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pontiac Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Skyt ikke meg, jeg har ikke sagt jeg ville straffet barna. (Jeg ville ikke gjort det) Jeg har bare sagt at de voksne vel må kjøpe inn det de har knust. Sorry, blir litt provosert av sånn "pekefingertull" Var ikke meningen å høgge hue av deg hvis du ikke har den meningen jeg forsto på deg som at du hadde 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg synes ikke de skal straffes for dette, siden de taklet "uhellet" på en svært god måte og det var et engangstilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Å se mamma litt lei seg for at den fine lampa hennes gikk i tusen knas tror jeg kan være nok for gutter som ikke driver med ugagn i tide og utide. Min sønn hadde vært helt knust, og jeg tror at læringseffekten hadde vært enorm uten noe som helst konsekvens. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Kunne ikke falt meg inn å straffe for dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.