PieLill Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg ville rost dem for den ansvarsfulle og ærlige måten de ordnet opp på. En slik flott oppførsel synes jeg fortjener at uhellet ikke får videre konsekvenser. Guttene bør ikke få en opplevelse av at innsatsen deres var bortkastet. "Fordi dere var så ærlige og ordnet opp på en så flott måte er vi ferdige med saken." De tok uoppfordret konsekvensene av tabben ved å ringe å si ifra og rydde opp etter seg. Det viser at de har skjønt poenget og ikke trenger noen straff. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Men er det å være med å erstatte lampen nødvendigvis en straff? Det kan like gjerne ses på som en måte å vise ungene respekt på. De gis en mulighet til å erstatte noe som ellers vil måtte erstattes av andre. Guttene har i høyeste grad vist at de tar ansvar og bryr seg. De har ikke for vane å leke så villt at det går ut over inventaret. Da synes jeg man som voksen skal være romslig og sjenerøs. Ting fungerer så utrolig mye lettere på den måten. En annen gang er det noen som ødelegger noe for guttene. Da vil de følge malen den voksne har skapt. Jeg grøsser ved tanken på at man i en familie skal holde på å kreve erstatning fra hverandre for hendelige uhell. Litt svinn må man regne med. Foreldrene har det overordnede økonomiske ansvaret. Noe annet er det om skaden skjer fordi barna gjør ting de vet de ikke har lov til. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Men er det å være med å erstatte lampen nødvendigvis en straff? Det kan like gjerne ses på som en måte å vise ungene respekt på. De gis en mulighet til å erstatte noe som ellers vil måtte erstattes av andre. Guttene har i høyeste grad vist at de tar ansvar og bryr seg. De har ikke for vane å leke så villt at det går ut over inventaret. Da synes jeg man som voksen skal være romslig og sjenerøs. Ting fungerer så utrolig mye lettere på den måten. En annen gang er det noen som ødelegger noe for guttene. Da vil de følge malen den voksne har skapt. Jeg grøsser ved tanken på at man i en familie skal holde på å kreve erstatning fra hverandre for hendelige uhell. Litt svinn må man regne med. Foreldrene har det overordnede økonomiske ansvaret. Noe annet er det om skaden skjer fordi barna gjør ting de vet de ikke har lov til. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest no nick today Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 I motsetning til de fleste andre her mener jeg at det kanskje bør få en eller annen form for konsekvens. Det var et uhell, selvfølgelig, men på den andre siden er de jo så store at de vet at kosedyrkrig burde kunne ende som det gjorde. Jeg tror jeg ville sagt til dem at det var kjempefint at de ringte og sa fra, at det var kjempefint at de ryddet opp etter seg, men at de tross alt har gjort noe de ikke burde, og derfor må dere ut med penger til en ny lampe. Jeg tror jeg ville satt guttene til en liten jobb som de ikke bruker all verdens tid på, og som ikke er altfor kjedelig. Ja, jeg tror nok jeg kommer til å gjøre det. Jeg drøftet det med gutten sjøl i går, og jeg sa at lampa var dyr, og vi må kjøpe ny og at de enten kunne betale med litt penger eller ved å klippe ned noe buskas i hagen. Han ville gjerne klippe ned buskas sa han - og han sa uoppfordret at han skjønte at de måtte gjøre opp for seg på en eller annen måte. Så da avtaler vi med kameraten og tar en sjau i hagen sammen alle tre i helga. Så kan han bli med meg å kjøpe ny lampe + montere den i taket. case closed. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Ja, jeg tror nok jeg kommer til å gjøre det. Jeg drøftet det med gutten sjøl i går, og jeg sa at lampa var dyr, og vi må kjøpe ny og at de enten kunne betale med litt penger eller ved å klippe ned noe buskas i hagen. Han ville gjerne klippe ned buskas sa han - og han sa uoppfordret at han skjønte at de måtte gjøre opp for seg på en eller annen måte. Så da avtaler vi med kameraten og tar en sjau i hagen sammen alle tre i helga. Så kan han bli med meg å kjøpe ny lampe + montere den i taket. case closed. ''og jeg sa at lampa var dyr, og vi må kjøpe ny og at de enten kunne betale med litt penger eller ved å klippe ned noe buskas i hagen'' ;-) Junior her klipte ned noe buskas i hagen forleden, og lurte på om ha fikk betalt for det. Jeg tenkte at ettersom dette var ekstraordinært arbeid, kunne han jo godt det, og lurte på hva han hadde tenkt seg. 20 kroner, var svaret. Må altså ha en del busker før enn man har tilbakebetalt en lampe;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 ''og jeg sa at lampa var dyr, og vi må kjøpe ny og at de enten kunne betale med litt penger eller ved å klippe ned noe buskas i hagen'' ;-) Junior her klipte ned noe buskas i hagen forleden, og lurte på om ha fikk betalt for det. Jeg tenkte at ettersom dette var ekstraordinært arbeid, kunne han jo godt det, og lurte på hva han hadde tenkt seg. 20 kroner, var svaret. Må altså ha en del busker før enn man har tilbakebetalt en lampe;-) Hmmm... du må ha vært flink til å holde betalingssatsene nede for hagearbeid! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hmmm... du må ha vært flink til å holde betalingssatsene nede for hagearbeid! ;-) Jeg ble svært overrasket over det lave lønnskravet, men ettersom han klipte flere busker + deler av plenen + ryddet bort etterpå, endte vi opp med 100 kroner til slutt. da var det 20 kroner per oppgave (4 oppgaver) + 20 kroner i "bonus" (dvs manglende veksel fra mor). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 ''og jeg sa at lampa var dyr, og vi må kjøpe ny og at de enten kunne betale med litt penger eller ved å klippe ned noe buskas i hagen'' ;-) Junior her klipte ned noe buskas i hagen forleden, og lurte på om ha fikk betalt for det. Jeg tenkte at ettersom dette var ekstraordinært arbeid, kunne han jo godt det, og lurte på hva han hadde tenkt seg. 20 kroner, var svaret. Må altså ha en del busker før enn man har tilbakebetalt en lampe;-) Når han var såpass beskjeden, fikk han kanskje 40...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 ;-) Jeg ble svært overrasket over det lave lønnskravet, men ettersom han klipte flere busker + deler av plenen + ryddet bort etterpå, endte vi opp med 100 kroner til slutt. da var det 20 kroner per oppgave (4 oppgaver) + 20 kroner i "bonus" (dvs manglende veksel fra mor). Tenkte meg det,- du skal se han er en luring og tenkte strategisk ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Ja, jeg tror nok jeg kommer til å gjøre det. Jeg drøftet det med gutten sjøl i går, og jeg sa at lampa var dyr, og vi må kjøpe ny og at de enten kunne betale med litt penger eller ved å klippe ned noe buskas i hagen. Han ville gjerne klippe ned buskas sa han - og han sa uoppfordret at han skjønte at de måtte gjøre opp for seg på en eller annen måte. Så da avtaler vi med kameraten og tar en sjau i hagen sammen alle tre i helga. Så kan han bli med meg å kjøpe ny lampe + montere den i taket. case closed. Det var en fin løsning! Gutten min har rakt plenen to ganger i sommer - og det koster oss en pakke fotballkort til kr 29 :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Tenkte meg det,- du skal se han er en luring og tenkte strategisk ;-) ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Når han var såpass beskjeden, fikk han kanskje 40...? Hehe... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 ''og jeg sa at lampa var dyr, og vi må kjøpe ny og at de enten kunne betale med litt penger eller ved å klippe ned noe buskas i hagen'' ;-) Junior her klipte ned noe buskas i hagen forleden, og lurte på om ha fikk betalt for det. Jeg tenkte at ettersom dette var ekstraordinært arbeid, kunne han jo godt det, og lurte på hva han hadde tenkt seg. 20 kroner, var svaret. Må altså ha en del busker før enn man har tilbakebetalt en lampe;-) '';-) Junior her klipte ned noe buskas i hagen forleden, og lurte på om ha fikk betalt for det. Jeg tenkte at ettersom dette var ekstraordinært arbeid, kunne han jo godt det, og lurte på hva han hadde tenkt seg. 20 kroner, var svaret. '' Barnearbeid er sterkt undervurdert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 '';-) Junior her klipte ned noe buskas i hagen forleden, og lurte på om ha fikk betalt for det. Jeg tenkte at ettersom dette var ekstraordinært arbeid, kunne han jo godt det, og lurte på hva han hadde tenkt seg. 20 kroner, var svaret. '' Barnearbeid er sterkt undervurdert. Minner meg om noe jeg fikk på mail en gang, med faksimilie fra en svensk avis der man spurte "5 på gaten" om deres syn på barnearbeid. En av dem som svarte var en ung dame, som sa at det syntes hun ingen ting om, for barn hadde dårlig sans for kvalitet og man får derfor dårlige produkter! ;-) Lurer på om hun ble litt flau da dette kom på trykk og alle de andre hadde forholdt seg fullstendig annerledes til spørsmålet, eller om hun fortsatt ikke tok poenget? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Minner meg om noe jeg fikk på mail en gang, med faksimilie fra en svensk avis der man spurte "5 på gaten" om deres syn på barnearbeid. En av dem som svarte var en ung dame, som sa at det syntes hun ingen ting om, for barn hadde dårlig sans for kvalitet og man får derfor dårlige produkter! ;-) Lurer på om hun ble litt flau da dette kom på trykk og alle de andre hadde forholdt seg fullstendig annerledes til spørsmålet, eller om hun fortsatt ikke tok poenget? ;-) Hahaha, for en hønsehjerne 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 '';-) Junior her klipte ned noe buskas i hagen forleden, og lurte på om ha fikk betalt for det. Jeg tenkte at ettersom dette var ekstraordinært arbeid, kunne han jo godt det, og lurte på hva han hadde tenkt seg. 20 kroner, var svaret. '' Barnearbeid er sterkt undervurdert. http://data3.blog.de/media/915/2231915_fb9b607e72_m.jpeg Her fant jeg den gitt! Måtte bare finne ut hva barnearbeid het på svensk...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hahaha, for en hønsehjerne Neida, ikke hønsehjerne, men svenskehjerne :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest no nick today Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 ''og jeg sa at lampa var dyr, og vi må kjøpe ny og at de enten kunne betale med litt penger eller ved å klippe ned noe buskas i hagen'' ;-) Junior her klipte ned noe buskas i hagen forleden, og lurte på om ha fikk betalt for det. Jeg tenkte at ettersom dette var ekstraordinært arbeid, kunne han jo godt det, og lurte på hva han hadde tenkt seg. 20 kroner, var svaret. Må altså ha en del busker før enn man har tilbakebetalt en lampe;-) Ja, gjeldende sats er vel omtrent der. De samme lømlene plukket rips for meg en ettermiddag og fikk en tier hver for en halvtimes innsats. De var strålende fornøyd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hahaha, for en hønsehjerne Det var jo ett ganske humoristisk svar spør du meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Jeg ville rost dem for den ansvarsfulle og ærlige måten de ordnet opp på. En slik flott oppførsel synes jeg fortjener at uhellet ikke får videre konsekvenser. Guttene bør ikke få en opplevelse av at innsatsen deres var bortkastet. "Fordi dere var så ærlige og ordnet opp på en så flott måte er vi ferdige med saken." De tok uoppfordret konsekvensene av tabben ved å ringe å si ifra og rydde opp etter seg. Det viser at de har skjønt poenget og ikke trenger noen straff. mvh Helt enig med PieLill! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.