Gå til innhold

10 uker gammel baby med gulp- og luftsmerter

Gjest Fortvilet og sliten mor

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet og sliten mor

Vi har en 10 uker gammel gutt som siden fødselen har hatt store problemer med gulping og luftsmerter. Han gulper gjennom hele døgnet, men det kommer ikke ut av munnen hans (han svelger det igjen) så han legger fint på seg. For en del uker siden fikk vi henvisning til sykehuset for å måle ph-verdien, men det er over én mnd. til timen vi har fått. Jeg har ikke klart å amme, så han har fått morsmelk på flaske fra fødselen, og de siste ukene har 2 av 3 måltider blitt morsmelkerstatning. Men vi merker ikke noe forskjell på det og morsmelken (jeg inntar ikke melkeprodukter lenger). Hver mating er et forferdelig slit. Det virker som om han ikke klarer å puste og spise samtidig, noe som fører til fryktelig mye svelging av luft. Vi har prøvd å gi han mindre mat oftere for å hindre gulpingen, men da blir han så sulten og gråter så mye at når han da først får mat så svelger han bare enda mer luft enn vanlig. Han raper og promper og gjennom hele døgnet, og vi ser at det er slitsomt for han at han presser mye pga. dette. Vi holder han oppreist lenge etter måltidene (setter han til slutt i en vippestol), men også dette har liten effekt mot gulpingen hans. I tillegg virker det som om han "hveser" mye, spesielt under og etter måltidene i tillegg til at det noen ganger høres ut som om det er noe i luftveiene når han puster. En manuell terapeut har løst opp tre låsninger hos han i hhv. nakke, rygg og bekken men dette hadde ingen effekt mot luftsluking og gulping. Vi skal tilbake til han om fem uker. Hva kan vi gjøre? Må vi bare smøre oss med tålmodighet og holde ut og fortsette som vi gjør med å ha han i mest mulig oppreist posisjon. Senga hans er hevet så mye som var mulig, men det fører likevel til dårlig søvn hos han og derfor også hos hos. Jeg tror han våkner mye av gulpingen og er tydelig plaget av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg skjønner at både dere og barnet er slitne pga. barnets plager.Det er et lyspunkt i det du forteller: at barnet ikke har tatt av i vekt. Det betyr at barnet har fått i seg tilfredsstlende med mat tross gulpingen

Symptomene du beskriver er vanlige, noen er mer plaget enn andre, og ditt barn synes mer plaget enn det som er vanlig.

Jeg synes tiltakene der har gjort er riktige.Brekninger hos barn i denne alder kan grupperes inn i " fysiologiske" spedbarnsbrekninger ( normale),- gastroøsfoageal refluks dvs at maten glir tilbake fra magesekken og opp i spiserøret, -og forsinket tømming av magesekken pga trang lukkemuskel fra magen, pylorustenose.

Hos barnet ditt synes jeg det passer best med gastroøsofageal refluks,men heldigvise uten at det er vektfall.

Ph-måling( surhetesmåling) kan bekrefte dette, ofte måles det over 24 timer i nedre del av spiserøret.Det legges vekt på antall refluksepisoder og varighet av disse.over 5 min..

Behandlingen er hyppige måltider som du har forsøkt, etter måltidet holdes barnet oppe eller settes i barnestol evt vippestol.Klappes og strykes på ryggen, gå rundt i rommet med det.Melken kan fortykkes med Nestargel eller grøtpulver,kan også brukes spesialtmelk som har økt viskositet.Etter måltidet kan gis et tyktflytene og syrenøytraliserende middel,Gaviscon. Er det sårhet i spiserøret ,øsofagitt,kan det behandels med medikament som nøytraliserer syre.

I ytterst sjeldne tilfelle kan det være aktuelt med kirurgisk inngrep på overgangen mellom spiserør og magesekk.

Jeg synes ikke bildet passer med pylorusstenose, da får barnet sprutbrekinger og vekten avtar.

Fortsett med det regimet du har satt i verk, etv. suppler med inntykningsmiddel til melken, del melkemåltidene opp i flere små, men totalvolumet må være det samme.,snakk med legen din om ph-måling,purr på timen du har fått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...