Gå til innhold

Mens vi venter på FrP-regjeringen:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel dessverre det som er problemet. At mange av de som stemmer Frp ikke er i stand til å kunne forstå hva som står i et partiprogram, og derfor suger til seg de populistiske uttalelsene.

Beklager hvis dette virker fordumsfullt fra min side. Men mine forsøk på å diskutere med Frp-velgere har nok dessverre bare forsterket dette inntrykket.

Ja, det er det de vinner på i Finnmark.

Fri kjøring på fjellet sommer som vinter.

Nedlegg sametinget.

Så hva så om arbeidsplassen forsvinner, gårdene må legges ned, fiskerne må på land, reindrifta mister beiteland til reinsdyra osv. bare man får kjøre som man vil på fjellet og slipper å høre samisk.

Hodeløst.

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

12

• morsan

6

• fyrlykt

6

• mariaflyfly

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så du mener at frp velgere har feil, og de som stemmer noe annet har rett?

Nei, jeg mener ikke at de tar feil. For alle har lov til å ha sin egen mening. Heldigvis. Men jeg synes det virker som at mange Frp-velgere ser seg blinde på "enkle saker" som Frp kjører i presse og media hele tiden, og glemmer baksiden av medaljen. For den finnes utvilsomt.

Skrevet

Ja, det er det de vinner på i Finnmark.

Fri kjøring på fjellet sommer som vinter.

Nedlegg sametinget.

Så hva så om arbeidsplassen forsvinner, gårdene må legges ned, fiskerne må på land, reindrifta mister beiteland til reinsdyra osv. bare man får kjøre som man vil på fjellet og slipper å høre samisk.

Hodeløst.

Ja, det var akkurat det jeg skrev i mitt forrige innlegg her. Det ser ut som om Frp-velgere ofte glemmer at medaljen har en bakside.

Skrevet

Frp-velgere virker enten utrolig korttenkt eller styrtrik.

Tenk f.eks. om vi må begynne å betale like mye for en legetime som for en tannlegetime. Det er nemlig staten som finansierer det meste av vår legeregning.

Tenk om vi må begynne å betale for å bli innlagt på sykehus, og har vi ikke pengene får vi dårligere tilbud enn de med penger.

Tenk om vi må betale for barnas skolegang, og har vi ikke penger må barna gå på dårligere skoler.

Tenk om vi må betale det en barnehageplass faktisk koster.

Tenk om vi blir syk og må selge hus og hjem fordi vi ikke har inntekt mens vi ikke klarer å gå på jobb.

Tenk om våre eldre som ikke har penger på bok blir stuet bort på dårlige institusjoner.

Tenk om alle må flytte til storbyene fordi distriktene ikke er levedyktig.

Osv, osv.

Tenk at vi er så bortskjemt i dette landet, vi har det så godt og er så godt vant at vi klager hvis vi må betale en hundrelapp mer pr. måned i skatt. Det til tross for at skattepengene går til våre felles goder slik at alle skal ha lik rett på behandlig ved sykdom og utdanning uansett om vi har mye penger eller ikke.

Jeg er skremt.

Skrevet

Ja, det er rart at mange av frp-velgerne ser ut til å ta for gitt at vi skal ha det samme velferdssystemeet som i dag i tillegg til alle skattekuttene osv.

Skrevet

Skulle ønske flere tok seg tid til å lese hva Frp står for og ikke bare høre på det de sier.. Uff, jeg syns det er så mye dritt at jeg blir kvalm

Her er vi vel ved kjerneproblemet - at mange folk lar seg blende av standpunktet i enkeltsaker, som f eks lavere bensinavgift og innvandring, uten å se hva mer de risikerer å få på kjøpet.

Skrevet

Frp-velgere virker enten utrolig korttenkt eller styrtrik.

Tenk f.eks. om vi må begynne å betale like mye for en legetime som for en tannlegetime. Det er nemlig staten som finansierer det meste av vår legeregning.

Tenk om vi må begynne å betale for å bli innlagt på sykehus, og har vi ikke pengene får vi dårligere tilbud enn de med penger.

Tenk om vi må betale for barnas skolegang, og har vi ikke penger må barna gå på dårligere skoler.

Tenk om vi må betale det en barnehageplass faktisk koster.

Tenk om vi blir syk og må selge hus og hjem fordi vi ikke har inntekt mens vi ikke klarer å gå på jobb.

Tenk om våre eldre som ikke har penger på bok blir stuet bort på dårlige institusjoner.

Tenk om alle må flytte til storbyene fordi distriktene ikke er levedyktig.

Osv, osv.

Tenk at vi er så bortskjemt i dette landet, vi har det så godt og er så godt vant at vi klager hvis vi må betale en hundrelapp mer pr. måned i skatt. Det til tross for at skattepengene går til våre felles goder slik at alle skal ha lik rett på behandlig ved sykdom og utdanning uansett om vi har mye penger eller ikke.

Jeg er skremt.

...og i tillegg har vi alle de "teenk om"-ene der man IKKE kan kjøpe seg det man ønsker, fordi tilbudet rett og slett ikke finnes lenger. Det hjelper ikke med flere tusen i skattelette dersom det ikke finnes f eks fritidsaktivviteter for barn fordi det ikke lenger gis støtte.

Frp kjører veldig på at folk skal velge selv ("skal Jens Stoltenberg bestemme hvordan du skal passe på dine egne barn?"), og så forstår ikke alle at valgmulighetene og mangfoldet i mange tilfeller vil falle bort uansett som en følge av frps politikk.

Skrevet

Her er vi vel ved kjerneproblemet - at mange folk lar seg blende av standpunktet i enkeltsaker, som f eks lavere bensinavgift og innvandring, uten å se hva mer de risikerer å få på kjøpet.

Ja. Og det er det som gjør det så skummelt. Men på en måte skulle jeg ønske at de kom til makten og fikk vist hva de står for. Med håp om at vi ble kvitt dem og deres popularitet, en gang for alle.

Skrevet

Det samme har jeg lurt på....Hvem i all verden kan tro at Frp er "de fattiges parti"? Det er vel ikke uten grunn at Rimi-Hagen sponser dem med millioner.

Spot on!

Skrevet

Ja. Og det er det som gjør det så skummelt. Men på en måte skulle jeg ønske at de kom til makten og fikk vist hva de står for. Med håp om at vi ble kvitt dem og deres popularitet, en gang for alle.

På en måte ja, men bare dersom det var nytt Stortings-valg om max 2 år;-) Tanken på å måtte beholde dem i 4 år er helt gruvekkende...

Skrevet

''Senest i dag hadde jeg en kar her som vasket vinduene mine på utsiden, og det gikk ikke lange stunden før han begynte å beklage seg over alle de idiotene av noen innvandrere han hadde som naboe''

Lignende erfaring har jeg fra Spania. Har der truffet mange som lever av penger de får fra den norske staten (uføretrygde og førtidspensjonerte etc.) og svært ofte beklager de seg over det de kaller "det norske systemet". De glemmer visst fullstendig at de kan leve det livet de gjør nettopp på grunn av dette systemet, likevel hyller de FrP og vil ha alt annerledes *rister på hodet*

Typisk!

Skrevet

På en måte ja, men bare dersom det var nytt Stortings-valg om max 2 år;-) Tanken på å måtte beholde dem i 4 år er helt gruvekkende...

Det kommer nok ikke til å skje:-) De blir nok felt ganske raskt.

Skrevet

Jeg er litt rystet jeg. Sakset fra FrP-programmet 2001-2005:

''Fremskrittsparitet vil stanse utviklingen som går i retning av at offentlig ansatt personell overtar familiens naturlige sosiale funksjoner. Dette gjelder eksempelvis oppdragelse av barn og ungdom og omsorg for eldre og syke.''

og

''Fremskrittspartiet vil motarbeide offentlige bestemmelser som undergraver arbeidsmoralen og effektiviteten. Lovverket bør, utover det rent sikkerhets- og helsemessige, ikke inneholde begrensninger i den enkelte borgers rett til å inngå arbeidsavtaler på de betingelser partene selv ønsker.''

Til slutt har vi:

''Fremskrittspartiet går inn for en forenkling og oppdatering av det bestående lovverk både når det gjelder form og innhold, slik at det blir forståelig og anvendelig for folk flest. Lovene må utformes i tråd med folks rettsoppfatning.''

...og dette STEMMER folk på??

Gjest Elextra
Skrevet

''Fremskrittsparitet vil stanse utviklingen som går i retning av at offentlig ansatt personell overtar familiens naturlige sosiale funksjoner. Dette gjelder eksempelvis oppdragelse av barn og ungdom og omsorg for eldre og syke.''

og

''Fremskrittspartiet vil motarbeide offentlige bestemmelser som undergraver arbeidsmoralen og effektiviteten. Lovverket bør, utover det rent sikkerhets- og helsemessige, ikke inneholde begrensninger i den enkelte borgers rett til å inngå arbeidsavtaler på de betingelser partene selv ønsker.''

Til slutt har vi:

''Fremskrittspartiet går inn for en forenkling og oppdatering av det bestående lovverk både når det gjelder form og innhold, slik at det blir forståelig og anvendelig for folk flest. Lovene må utformes i tråd med folks rettsoppfatning.''

Sakene lyder liksom litt annerledes når de legges frem i valgtaler i folkelig språk - "mindre inngrep fra det offentlige" kan fort høres udelt positivt ut.

Gjest firepile
Skrevet

Sakene lyder liksom litt annerledes når de legges frem i valgtaler i folkelig språk - "mindre inngrep fra det offentlige" kan fort høres udelt positivt ut.

De to første punktene er bare sunn liberalistisk politikk. Det siste er derimot dum populisme.

Gjest Elextra
Skrevet

De to første punktene er bare sunn liberalistisk politikk. Det siste er derimot dum populisme.

''De to første punktene er bare sunn liberalistisk politikk. Det siste er derimot dum populisme.''

Enig i at det siste var det dummeste, men tror ikke akkurat folk er helt klar for selv å overta ansvaret fra det offentlig for de gamle og syke heller.

Skrevet

Den første forstår jeg som at barnevernet ikke skal ha myndighet i f.eks. omsorgsovertakelse. Skremmende.

Gjest anti frp`er
Skrevet

Ja. jeg mener og troor at de aller fleste som stemmer Frp ikke har lest partiprogrammet, men bare hørt på på alle Siv Jensens lovnader om et bedre og rikere liv for alt og alle. Ja, jeg mener at alle Frp tilhengere er litt dumme i hodet.

Gjest lovinda lace
Skrevet

Ja. jeg mener og troor at de aller fleste som stemmer Frp ikke har lest partiprogrammet, men bare hørt på på alle Siv Jensens lovnader om et bedre og rikere liv for alt og alle. Ja, jeg mener at alle Frp tilhengere er litt dumme i hodet.

Sier vel mest om deg det:)

Skrevet

og

Til slutt har vi:

Helt utrolig :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...