Gå til innhold

Medlem av statskirken

Anbefalte innlegg

Gjest passivt medlem
Skrevet

Min venninne på facebook har bært alle sine tre barn til dåpen i statskirken, og de som er konfirmert er konfirmert i kirken.

Hun giftet seg også i kirken.

Jeg ble litt forundret da jeg så at hun har meldt seg inn i facebookgruppen "For alle som står feil oppført som medlem av Den Norske Kirke".

Forklar det den som kan!

Gjest man kan melde seg ut
Skrevet

Hun kan vel ha meldt seg ut etterpå.

Gjest passivt medlem
Skrevet

Det er bare 2-3 måneder siden hun konfirmerte sin datter, så det tviler jeg på. Men, who knows+

Gjest man kan melde seg ut
Skrevet

Det er bare 2-3 måneder siden hun konfirmerte sin datter, så det tviler jeg på. Men, who knows+

Det var vel ikke hun som konfirmerte sin datter? Datteren tar jo et selvstendig valg og kan konfirmere seg selv om mor ikke står i statskirken.

Men det kan godt hende du har rett.

Kanskje meldte hun seg inn i gruppa bare for å få litt publisitet rundt at mange står feiloppført? Det kan vær mange grunner, og ingen andre enn henne selv kan gi deg den riktige uansett ;)

Skrevet

Hvis hun står oppført uten å være døpt, så er det null problem for henne å gifte seg/døpe barn osv. Da _er_ hun jo medlem, med fulle rettigheter.

Jeg er forøvrig utmeldt, og ikke på kirkens lister, og har også giftet meg og døpt barn i kirken, så det er rom for så mangt.

Skrevet

Hvis hun står oppført uten å være døpt, så er det null problem for henne å gifte seg/døpe barn osv. Da _er_ hun jo medlem, med fulle rettigheter.

Jeg er forøvrig utmeldt, og ikke på kirkens lister, og har også giftet meg og døpt barn i kirken, så det er rom for så mangt.

Men da er vel mannen din medlem av kirken?

Gjest passivt medlem
Skrevet

Kan man gifte seg i kirken uten å være medlem?

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, hvis den andre part er medlem, så kan man det.

Skrevet

Jeg _tror_ det holder med at den ene parten er medlem i statskirken, men jeg er ikke 100% sikker. Og du vil garantert finne prester som nekter også.

Skrevet

Ja, han er medlem. Ellers hadde vi ikke fått bruke kirkens tjenester.

Skrevet

Hun bare benyttet seg av kirkens goder før hun meldte seg ut....

Skrevet

Hun bare benyttet seg av kirkens goder før hun meldte seg ut....

Svært mange her til lands"benytte seg av kirkens goder" mht dåp og bryllup uten å ha noe som helst annet forhold til kirken. Jeg synes prinsippielt ikke det er noe "bedre" enn å melde seg ut selv om man tisligere har f eks hatt kirkebryllup.

Skrevet

Mann kan i allfall gifte seg i kirken om bare den ene er medlem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...