Gå til innhold

Hva man kaller barna sine og dårlig fantasi...

Gjest solfryd

Anbefalte innlegg

Gjest solfryd

Hadde en nabo da jeg var barn som kalte den første datteren sin Mailèn. To år seinere kom Eileen. Ca to år etter det kom Helèn....

Og så hørte jeg en gang om et foreldrepar som syntes navnet Solveig var så fint, så de kalte liksågodt begge døtrene for det navnet.

En dame hadde en gang en hund som hun kalte for Emma. Etter at den hunden døde fikk hun en ny hund som hun kalte Emma. Så endelig fikk hun en datter som hun også kalte Emma. (Da var hunde-Emma omplassert).

Snakk om dårlig fantasi! Noen som har andre eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• Helmi

6

• Lillemus

5

• Lotte :o)

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg kjenner ihvertfall noen som har tre gutter... De to største har dobbeltnavn - den minste har et navn som er satt sammen av hver av de to eldstes første fornavn...

Har ikke lyst til å gå ut med detaljer her, men det blir som at ungene heter Dag Kristian og Finn Ove, og yngstemann heter Dagfinn ;)

Ellers vet jeg om et par som har gitt jentene like dobbeltnavn - de bare endret rekkefølgen på navnene da nummer to kom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tippoldermor (eller tipptipp?) av meg fødte 17 barn, hvorav kun 10 overlevde barneårene. De brukte gjerne om igjen navn fra døde barn på senere fødte barn. Først den tredje Ola levde opp.

Historier som jeg har snappet opp i media:

Tvillingene Arne Willy og Willy Arne mener jeg fikk tredjeplassen (delt) i kpringen av Norges rareste navn for noen år siden.

Og så husker jeg en fødselsannonse der det sto "Sandra har blitt storesøster til Sindre og Sondre".

Det blir litt vel sånn "vesle Kaia og veske Maja gikk i bakken og plukket bær..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! For en festlig tråd!

Ikke fullt så moro, men jeg gikk i klasse med en som het Per. Hans far heter Per og hans bestefar og oldefar het også Per. Om han får en sønn, så kan man vel ane hva sønnen hans kommer til å hete. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tippoldermor (eller tipptipp?) av meg fødte 17 barn, hvorav kun 10 overlevde barneårene. De brukte gjerne om igjen navn fra døde barn på senere fødte barn. Først den tredje Ola levde opp.

Historier som jeg har snappet opp i media:

Tvillingene Arne Willy og Willy Arne mener jeg fikk tredjeplassen (delt) i kpringen av Norges rareste navn for noen år siden.

Og så husker jeg en fødselsannonse der det sto "Sandra har blitt storesøster til Sindre og Sondre".

Det blir litt vel sånn "vesle Kaia og veske Maja gikk i bakken og plukket bær..."

Åååååå - jeg husker den brune sangboka mamma hadde med Margrethe Munthe-sanger!!!

*mimre, mimre*

Jeg kunne alle versene på "Vesle Kaja og vesle Maja gikk i skogen og plukket bær" :-)

Og så var det en trist sang om en som var slem med noen fugler - den diktet jeg en egen melodi på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest om en stor søskenflokk en gang hvor alle ungene hadde 3 fornavn og samtlige fornavn på alle begynte på bokstaven T... Jeg hadde gått i surr med barn 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har for lenge siden "sluttet" å synes noe som helst om andres navnevalg. Det som er pent/fint for noen, er ikke det for en annen . Sånn er det bare.

''Og så hørte jeg en gang om et foreldrepar som syntes navnet Solveig var så fint, så de kalte liksågodt begge døtrene for det navnet.''

Kan det stemme at to søstre kan hete akkurat det samme? Er det lov? De må vel ha hatt noe i tillegg til Solveig?

Jeg så akkurat navnet på en gammel dame: Hulda Hansine Hilma... Jeg må jo gå utifra at hennes mor og far en gang i tiden syntes de ga barnet sitt et vakkert og velklingende navn. Jeg er veldig glad i gamle navn (alle mine har et slikt et), men dette ble vel "artig" i mine ører.

Det jeg vel vil fram til er at vi ikke skal glemme at uansett hvor lite vi synes om et navn, så er det vel slik at som foreldre så gir vi det aller beste navnet vi kommer på til våre barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååå - jeg husker den brune sangboka mamma hadde med Margrethe Munthe-sanger!!!

*mimre, mimre*

Jeg kunne alle versene på "Vesle Kaja og vesle Maja gikk i skogen og plukket bær" :-)

Og så var det en trist sang om en som var slem med noen fugler - den diktet jeg en egen melodi på!

Den sangboka finnes i butikkene enda. Jeg kjøpte den til ungene - i ren nostalgi. :-) Nei Nei Gutt er min favoritt.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for lenge siden "sluttet" å synes noe som helst om andres navnevalg. Det som er pent/fint for noen, er ikke det for en annen . Sånn er det bare.

''Og så hørte jeg en gang om et foreldrepar som syntes navnet Solveig var så fint, så de kalte liksågodt begge døtrene for det navnet.''

Kan det stemme at to søstre kan hete akkurat det samme? Er det lov? De må vel ha hatt noe i tillegg til Solveig?

Jeg så akkurat navnet på en gammel dame: Hulda Hansine Hilma... Jeg må jo gå utifra at hennes mor og far en gang i tiden syntes de ga barnet sitt et vakkert og velklingende navn. Jeg er veldig glad i gamle navn (alle mine har et slikt et), men dette ble vel "artig" i mine ører.

Det jeg vel vil fram til er at vi ikke skal glemme at uansett hvor lite vi synes om et navn, så er det vel slik at som foreldre så gir vi det aller beste navnet vi kommer på til våre barn?

''Kan det stemme at to søstre kan hete akkurat det samme?''

Jeg vet om en familie der man har et "gjengangernavn" for mannlige medlemmer, og her får alle sønnene dette navnet, men da som navn nr 2. Og jeg tror ingen av med tiltales med dette navnet, kun det første.

La oss si at gjengangernavnet er Guttorm, og så heter farfaren Per Guttorm, faren Lars Guttorm og sønnene hans Ole Guttorm og Johan Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hahaha! For en festlig tråd!

Ikke fullt så moro, men jeg gikk i klasse med en som het Per. Hans far heter Per og hans bestefar og oldefar het også Per. Om han får en sønn, så kan man vel ane hva sønnen hans kommer til å hete. ;)

Lenge siden jeg har hørt navnet Per, det er undervurdert ;). Tror enkle og tidligere navn som Per, Hans og Ole er på full fart tilbake!

Men å kalle opp barn etter seg selv har jeg aldri synes noe særlig om, uansett hva navnet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har hørt navnet Per, det er undervurdert ;). Tror enkle og tidligere navn som Per, Hans og Ole er på full fart tilbake!

Men å kalle opp barn etter seg selv har jeg aldri synes noe særlig om, uansett hva navnet er.

Helt enig mht Per. Et fint og greit navn. Det var såvidt med i vurderingen da vi fikk barn, men ble forkastet blant annet pga en nær venn som heter Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vet om en familie der man har et "gjengangernavn" for mannlige medlemmer, og her får alle sønnene dette navnet, men da som navn nr 2. Og jeg tror ingen av med tiltales med dette navnet, kun det første.

La oss si at gjengangernavnet er Guttorm, og så heter farfaren Per Guttorm, faren Lars Guttorm og sønnene hans Ole Guttorm og Johan Guttorm.

''la oss si at gjengangernavnet er Guttorm, og så heter farfaren Per Guttorm, faren Lars Guttorm og sønnene hans Ole Guttorm og Johan Guttorm.''

Det synes jeg ikke er så dumt, og blir noe helt annet enn å benytte samme fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn er det jo noen som gjør.

Tror nok at det alltid må være noe der som skiller navnene fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn traff for første gang en jevnaldrende med navnet Per på vgs. Han fortalte selv at da han hørte navnet, spurte han spontant "kødder du!?" Guttene er 16 år. (Og sønnen min bærer selv et annet enkelt og kort, gammelt navn som ikke så mange i hans aldersgruppe heter, så det blir litt morsomt at akkurat _han_ reagerte slik...:D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn er det jo noen som gjør.

Tror nok at det alltid må være noe der som skiller navnene fra hverandre.

''Tror nok at det alltid må være noe der som skiller navnene fra hverandre.''

Nå kom jeg på en vits om en reporter som kom for å intervjue en alenemor i Finnmark som hadde vunnet i Lotto. Dama skulle introdusere ungene sine for reporteren, og sa: "Ja her har vi eldstegutten, han Per, og der borte har vi nesteldste guten Per, han tredje eldste, Per, sitter på rommet sitt, ....os osv og de to yngste, Per & Per, er ute og leker nå." På denne måten hadde hun presentert alle sine 10 unger, og alle het Per.

"Heter virkelig alle barna dine det samme?" lurte reporteren,

"Ja, det er jo veldig praktisk når jeg skal rope dem inn tel middags", svarte dama.

"Men hva gjør du hvis du bare skal rope inn en av dem da?" lurte reporteren.

"Nei, da bruke æ berre etternavnan demmers".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg på en vits om en reporter som kom for å intervjue en alenemor i Finnmark som hadde vunnet i Lotto. Dama skulle introdusere ungene sine for reporteren, og sa: "Ja her har vi eldstegutten, han Per, og der borte har vi nesteldste guten Per, han tredje eldste, Per, sitter på rommet sitt, ....os osv og de to yngste, Per & Per, er ute og leker nå." På denne måten hadde hun presentert alle sine 10 unger, og alle het Per.

"Ja, det er jo veldig praktisk når jeg skal rope dem inn tel middags", svarte dama.

Ha ha... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Mener å ha lest om en stor søskenflokk en gang hvor alle ungene hadde 3 fornavn og samtlige fornavn på alle begynte på bokstaven T... Jeg hadde gått i surr med barn 2...

Jeg husker at en jente i klassen hadde tre søstre. Alle fire jentene hadde dobbelt navn, og fornavn som var til forveksling like som Linn og Siw og Liv. Moren og faren min tuller med navnene til meg og søstern og de er ikke like en gang. Hvordan hadde de taklet fire dobbeltnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dessverre et navn som var på topp av listene når jeg ble født og et par år tidligere. Jeg hadde tre venninner med samme navn mens jeg vokste opp.

Mamma valgte navnet. Pappa orket ikke finne på navn til et tredje barn og engasjerte seg overhodet ikke.

-Det- kaller jeg dårlig fantasi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

En nabofamilie. Bestefaren het ett vanlig fornavn. Eldstedatteren fikk en kvinnelig variant av samme navn. Den yngste datteren i denne familien fikk to sønner, hvorav begge har bestefars fornavn som første i et dobbeltnavn. I tillegg ender hun i sitt andre ekteskap opp med en mann med samme navn som sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...