Gå til innhold

Misfornøyd med ped.leder i barnehagen


Anbefalte innlegg

Skal prøve å fatte meg i korthet...

For 2 år siden begynte det en ny ped.leder på min sønns avdeling i barnehagen. Vedkommende var nyutdannet og med ett mindre barn.

Helt fra starten virket personen vanskelig å forstå seg på. Personen tar alle spøker alvorlig, forstår ikke når barna tuller heller, men tar alt seriøst - og reagerer på en måte som blir vanskelig å forstå for både liten og stor.

I tillegg viser personen lite varme.

Personen henger seg opp i detaljer som der og da kan virke uvesentlige - eksempel: En liten gutt kom sent i barnehagen fordi han hadde vært hos legen. Der hadde han vært flink, og far hadde gitt ham en tyggis i belønning.

Når de kommer i barnehagen blir gutten forvirret fordi barna der er på vei ut. Vanligvis når han kommer skal han spise frokost. Dette gjør ham usikker, og han klenger seg til far. Far skal på jobb. Fokuset til ped.leder (som er den som møter gutten i gangen) er at det ikke er lov med tyggis i barnehagen, og at han må spytte ut denne.

Selvsagt har ped.leder rett i at tyggisen må ut, men det kunne kanskje ha ventet til gutten hadde roet seg og forstått hva som faktisk skjedde?

Vi har hatt barn i denne barnehagen 8 år, og ser en tydelig forverring av det meste. Ikke lager barna noe de tar med hjem. Dvs. vi får gjerne både 5 og 6 ark med 3 streker på hjem hver dag, men det blir ikke oppmuntret til at barna skal lage noe "skikkelig". Mine to andre barn kom stadig hjem med skikkelige tegninger, malerier og andre kunstprosjekt.

Tidligere var ped.leder musikkinteressert, og dette smittet nødvendigvis over på barna. Det ble t.o.m. laget en CD sammen med barna.

Nå virker det ikke som om det er fokus på noen ting i barnehagen. Vi får årsplan (som er lik fra år til år...), men den er helt uten fokus.

Før var de i svømmehallen 1 gang i året - det har de ikke vært denne tiden.

Før ble barna inkludert i baking av brødet til frokosten - ikke nå. Før hadde de varm mat innimellom som ungene var med på å lage - ikke nå.

Inntrykket vårt er at assistentene på avdelingen blir dratt med ned i et miljø som fungerer mer som en oppholdsplass enn som en barnehage som virkelig tilbyr barna noe. Og dette er vi ikke vant til fra denne barnehagen.

Jeg har mange flere eksempler, men skal slutte nå.

Det jeg lurer på er hvordan vi skal gå frem for å fremme misnøyen vi har med denne personen. Det er ikke bare vår familie som er misfornøyd. Jeg har snakket med 5 andre familier på samme avdeling som har de samme tankene.

Det skal være styremøte i barnehagen neste uke, og foreldremøte uken deretter. Jeg har veldig lyst til å gjøre noe innen den tid.

Tips mottas med takk :)

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    14

  • PieLill

    8

  • Persille1365381127

    7

  • Elis31

    4

Mest aktive i denne tråden

Rette fora å ta dette opp i er på foreldremøte, eller be om en foreldresamtale og rette din misnøye der.

Fungerer ikke dette, så ta kontakt med styrer.

Takk for raskt svar :)

Da tar jeg det opp på foreldremøtet og så får vi se hva som skjer videre :)

Jeg mener at riktig måte å gjøre det på vil være å sende en skriftlig klage til styrer før styremøtet.

Man skal være rimelig tøff for å ta det opp i plenum på foreldremøte med vedkommende til stede. Jeg hadde iallefall ikke vært fortrolig med det.

Jeg mener at riktig måte å gjøre det på vil være å sende en skriftlig klage til styrer før styremøtet.

Man skal være rimelig tøff for å ta det opp i plenum på foreldremøte med vedkommende til stede. Jeg hadde iallefall ikke vært fortrolig med det.

Jeg har vurdert det, ja...

Hva ville du sagt/skrevet?

Annonse

Takk for raskt svar :)

Da tar jeg det opp på foreldremøtet og så får vi se hva som skjer videre :)

Du kan jo snakke om sak og ikke person. Det vil nok gjøre det letter å ta det opp. Et annet alternativ er å ta kontakt med leder over denne. Dersom dette er en kommunal barnehage, vil jo det være kommunen.

Jeg skjønner at du synest dette er vanskelig. Og jeg skjønner at du har behov for å gjøre noe med situasjonen. Har man hatt en god barnehage merker man det fort om man ikke har det lenger:-(. Jeg tror nesten man kan gå så langt som å si at barnehagens kvalitet er lik personalets kvalitet. Man kan snakke så mye man bare vil om lokaler og økonomi, men til slutt koker det ned til at kvaliteten i barnehagen er lik summen av de voksne som er der...

Dere har tydeligvis fått en ny ped.leder uten erfaring overhodet. Kanskje viser hun også lederegenskaper som gjør at det blir vanskelig for assistentene å komme med innspill? Men siden assistentene som jobber der tydeligvis har opplevd en annen type barnehage tidligere, så kan det nok være at også flere av disse blir glad for at en av foreldrene vil ta bryet med å ta opp dette "problemet". Jeg tipper at assistentene heller ikke føler de har en tilfredsstillende jobb under denne lederen.

Var jeg deg ville jeg tatt dette opp på foreldremøtet. Du må gjerne sende det inn som sak i forkant, slik at ped.leder kan være litt forberedt på det som kommer og ikke føler seg presset opp i et hjørne. Da får dere fort en situasjon hvor hun føler seg angrepet, og det er sjelden et godt utgangspunkt for videre samarbeid.

Jeg ville ikke sagt noe om den pedagogiske ledelsen men ville fokusert på sak. Jeg ville gjort som du gjorde her, lage en liste over alt du savner fra den "gamle" barnehagen og sette et spørsmålstegn hvorfor alt er kuttet ut. Spør gjerne også om hva som er prioriterte satsningsområder, om det gjelder musikk, kunst eller hva som helst. Si gjerne at du følte barna fikk et "bredere" tilbud før, noe som gjerne også gir flere fornøyde barn. Ikke si noe om hennes kvaliteter når det gjelder å være sammen med småbarn og å skape trygghet. Dette må du i tilfelle ta på tomannshånd, om du føler at dette skaper utrygghet for ditt barn.

Finn også frem til noe positivt du kan si (om du kan) om hverdagen i barnehagen eller noe de har gjort den siste tiden. Alltid kjekt med litt ros for å balansere:-)

Gi oss gjerne tilbakemelding om hvordan det gikk. Lykke til!!

Om ped.leder aner fred og ingen fare, og så plutselig får alt i trynet på et foreldermøte, bli det ganske sikkert krig. Man risikerer også en ukontrollert utblåsning av oppsamlet frustrasjon.

Hva du/dere enn gjør, så gjør det skriftlig, gjerne med flere foreldre til å skrive under. Da har dere kontroll på både hva dere sier og hva dere ikke sier.

Unngå adjektiver og for all del personkarakteristikker. Vær så saksorientert som over hodet mulig.

Ha et fokus på hva dere vil ha endret. F.eks. deltakelse i baking, forseggjorte tegninger og kunstprosjekter, tur til svømmehall osv. Vær positiv, praktisk og løsningsorientert.

Dropp å si noe om misnøyen som går på det mer personlige for ped.leder, f.eks. det feilplasserte fokuset på tyggegummi. Dropp også karakteristikker som oppbevaringsplass etc., samme hvor riktig det kan være.

Bit i dere irritasjon og frustrasjon og forsøk og framsette kritikken på den måten dere tror det blir lettest å ta imot for ped.leder. Velg ut de tre til fem viktigste punktene og la resten ligge.

Gå evt. gjennom forelderkontakten. Og la for all del ped.leder være den første som får vite om missnøyen.

Om dette fører til bedring, har dere oppnådd mye og kanskje også bevart freden. Funker det ikke, ligger det nok dessverre an til en vanskelig konflikt.

mvh

Om ped.leder aner fred og ingen fare, og så plutselig får alt i trynet på et foreldermøte, bli det ganske sikkert krig. Man risikerer også en ukontrollert utblåsning av oppsamlet frustrasjon.

Hva du/dere enn gjør, så gjør det skriftlig, gjerne med flere foreldre til å skrive under. Da har dere kontroll på både hva dere sier og hva dere ikke sier.

Unngå adjektiver og for all del personkarakteristikker. Vær så saksorientert som over hodet mulig.

Ha et fokus på hva dere vil ha endret. F.eks. deltakelse i baking, forseggjorte tegninger og kunstprosjekter, tur til svømmehall osv. Vær positiv, praktisk og løsningsorientert.

Dropp å si noe om misnøyen som går på det mer personlige for ped.leder, f.eks. det feilplasserte fokuset på tyggegummi. Dropp også karakteristikker som oppbevaringsplass etc., samme hvor riktig det kan være.

Bit i dere irritasjon og frustrasjon og forsøk og framsette kritikken på den måten dere tror det blir lettest å ta imot for ped.leder. Velg ut de tre til fem viktigste punktene og la resten ligge.

Gå evt. gjennom forelderkontakten. Og la for all del ped.leder være den første som får vite om missnøyen.

Om dette fører til bedring, har dere oppnådd mye og kanskje også bevart freden. Funker det ikke, ligger det nok dessverre an til en vanskelig konflikt.

mvh

Unngå så langt det lar seg gjøre å referere til hvordan det var før. Ha fokuset på hvordan dere ønsker det skal bli.

mvh

Annonse

Jeg skjønner at du synest dette er vanskelig. Og jeg skjønner at du har behov for å gjøre noe med situasjonen. Har man hatt en god barnehage merker man det fort om man ikke har det lenger:-(. Jeg tror nesten man kan gå så langt som å si at barnehagens kvalitet er lik personalets kvalitet. Man kan snakke så mye man bare vil om lokaler og økonomi, men til slutt koker det ned til at kvaliteten i barnehagen er lik summen av de voksne som er der...

Dere har tydeligvis fått en ny ped.leder uten erfaring overhodet. Kanskje viser hun også lederegenskaper som gjør at det blir vanskelig for assistentene å komme med innspill? Men siden assistentene som jobber der tydeligvis har opplevd en annen type barnehage tidligere, så kan det nok være at også flere av disse blir glad for at en av foreldrene vil ta bryet med å ta opp dette "problemet". Jeg tipper at assistentene heller ikke føler de har en tilfredsstillende jobb under denne lederen.

Var jeg deg ville jeg tatt dette opp på foreldremøtet. Du må gjerne sende det inn som sak i forkant, slik at ped.leder kan være litt forberedt på det som kommer og ikke føler seg presset opp i et hjørne. Da får dere fort en situasjon hvor hun føler seg angrepet, og det er sjelden et godt utgangspunkt for videre samarbeid.

Jeg ville ikke sagt noe om den pedagogiske ledelsen men ville fokusert på sak. Jeg ville gjort som du gjorde her, lage en liste over alt du savner fra den "gamle" barnehagen og sette et spørsmålstegn hvorfor alt er kuttet ut. Spør gjerne også om hva som er prioriterte satsningsområder, om det gjelder musikk, kunst eller hva som helst. Si gjerne at du følte barna fikk et "bredere" tilbud før, noe som gjerne også gir flere fornøyde barn. Ikke si noe om hennes kvaliteter når det gjelder å være sammen med småbarn og å skape trygghet. Dette må du i tilfelle ta på tomannshånd, om du føler at dette skaper utrygghet for ditt barn.

Finn også frem til noe positivt du kan si (om du kan) om hverdagen i barnehagen eller noe de har gjort den siste tiden. Alltid kjekt med litt ros for å balansere:-)

Gi oss gjerne tilbakemelding om hvordan det gikk. Lykke til!!

Tusen takk for mange gode innspill!!! Jeg gruer meg skikkelig til å ta opp dette, for jeg har vært så utrolig fornøyd med barnehagen før :(

Og akkurat derfor må jeg ta det opp. Barnehagen, med de fleste av de ansatte, er en utrolig flott barnehagen - og vi må få det slik igjen.

Jeg skal komme med oppdatering :)

Om ped.leder aner fred og ingen fare, og så plutselig får alt i trynet på et foreldermøte, bli det ganske sikkert krig. Man risikerer også en ukontrollert utblåsning av oppsamlet frustrasjon.

Hva du/dere enn gjør, så gjør det skriftlig, gjerne med flere foreldre til å skrive under. Da har dere kontroll på både hva dere sier og hva dere ikke sier.

Unngå adjektiver og for all del personkarakteristikker. Vær så saksorientert som over hodet mulig.

Ha et fokus på hva dere vil ha endret. F.eks. deltakelse i baking, forseggjorte tegninger og kunstprosjekter, tur til svømmehall osv. Vær positiv, praktisk og løsningsorientert.

Dropp å si noe om misnøyen som går på det mer personlige for ped.leder, f.eks. det feilplasserte fokuset på tyggegummi. Dropp også karakteristikker som oppbevaringsplass etc., samme hvor riktig det kan være.

Bit i dere irritasjon og frustrasjon og forsøk og framsette kritikken på den måten dere tror det blir lettest å ta imot for ped.leder. Velg ut de tre til fem viktigste punktene og la resten ligge.

Gå evt. gjennom forelderkontakten. Og la for all del ped.leder være den første som får vite om missnøyen.

Om dette fører til bedring, har dere oppnådd mye og kanskje også bevart freden. Funker det ikke, ligger det nok dessverre an til en vanskelig konflikt.

mvh

Takk, PieLill for gode tanker.

Jeg ser absolutt for meg å skrive ned punkter (og ja, droppe person men holde meg til sak), levere dette til styrer og si at dette er noe som kommer til å bli tatt opp på foreldremøtet.

Jeg skal også få flere til å signere sammen med meg.

Jeg har hatt samtaler med styrer tidligere vedrørende at denne ped.lederen er så uerfaren (dette gjaldt en konkret sak), så jeg tror ikke at styrer vil bli veldig overrasket...

Jeg tror kanskje det beste hadde vært om du hadde tatt et møte under fire øyne med ped.leder. Evt ha med deg en foreldre til. Tror personen vil føle seg mindre angrepet da, og dermed åpen for endring.

Uff, du har sikkert rett, men det blir så utrolig konfronterende. Og det er så utrolig vanskelig å kommunisere med denne personen. Vedkommende virker å være på en annen planet når det kommer til kommunikasjon...

Tror heller jeg gjør som jeg har fått tips om - leverer et skriv, og holder meg til sak og ikke person (i første omgang).

Men du har nok rett, det ville vært lurt å ta det direkte opp med ped.leder...

Uff, du har sikkert rett, men det blir så utrolig konfronterende. Og det er så utrolig vanskelig å kommunisere med denne personen. Vedkommende virker å være på en annen planet når det kommer til kommunikasjon...

Tror heller jeg gjør som jeg har fått tips om - leverer et skriv, og holder meg til sak og ikke person (i første omgang).

Men du har nok rett, det ville vært lurt å ta det direkte opp med ped.leder...

Jeg tror det er en veldig kortsiktig løsning å fremme denne kritikken over hodet på ped.leder.

Du er ganske garantert å få en person mot deg om du går til andre før den det gjelder. Det er jo en veldig lite OK fremgangsmåte, samme hvor vanskelig vedkommende er å kommunisere med.

Du kan også få vedkommendes overordnede mot deg, om du ikke går til den det gjelder først.

Har du derimot gjort ærlig forsøk og ikke nådd fram, blir saken en annen.

mvh

Takk, PieLill for gode tanker.

Jeg ser absolutt for meg å skrive ned punkter (og ja, droppe person men holde meg til sak), levere dette til styrer og si at dette er noe som kommer til å bli tatt opp på foreldremøtet.

Jeg skal også få flere til å signere sammen med meg.

Jeg har hatt samtaler med styrer tidligere vedrørende at denne ped.lederen er så uerfaren (dette gjaldt en konkret sak), så jeg tror ikke at styrer vil bli veldig overrasket...

Jeg tror faktisk jeg ville droppet å få flere til å signere på brevet. Jeg ville heller snakket med de andre, og bedt dem evt. om støtte i møtet hvor saken tas opp. Det handler litt om at pedagogisk leder ikke skal føle at dette har vært en "kampanje" mot henne, som har foregått bak hennes rygg,

Men det er vanskelig det her.

Jeg tror det er en veldig kortsiktig løsning å fremme denne kritikken over hodet på ped.leder.

Du er ganske garantert å få en person mot deg om du går til andre før den det gjelder. Det er jo en veldig lite OK fremgangsmåte, samme hvor vanskelig vedkommende er å kommunisere med.

Du kan også få vedkommendes overordnede mot deg, om du ikke går til den det gjelder først.

Har du derimot gjort ærlig forsøk og ikke nådd fram, blir saken en annen.

mvh

Hmmmm, du er vel inne på noe der. Men hvordan i alle dager skal man gjøre det da? Skriftlig kanskje? Det er rimelig fånyttes for meg å kommunisere med vedkommende...

Jeg tror faktisk jeg ville droppet å få flere til å signere på brevet. Jeg ville heller snakket med de andre, og bedt dem evt. om støtte i møtet hvor saken tas opp. Det handler litt om at pedagogisk leder ikke skal føle at dette har vært en "kampanje" mot henne, som har foregått bak hennes rygg,

Men det er vanskelig det her.

Jeg ser den, ja.

Huff, dette er kjempevanskelig. Jeg vet jeg har støtte når det blir tatt opp på foreldremøtet, så det blir ikke noe problem. Problemet ligger i hvordan best formidle dette på forhånd - eller om jeg i det hele tatt skal formidle det på forhånd...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...