Gå til innhold

Misfornøyd med ped.leder i barnehagen

jubalong70

Anbefalte innlegg

Hmmmm, du er vel inne på noe der. Men hvordan i alle dager skal man gjøre det da? Skriftlig kanskje? Det er rimelig fånyttes for meg å kommunisere med vedkommende...

Skriftlig er som regel best. Selv om det kan innebære litt høyere dramafaktor.

Det kan jo f.eks. rammes inn som ting man ønsker å ta opp på foreldermøte.

Om dette er en barnehage med flere avdelinger og en styrer, kan man jo spørre seg om i hvilken grad h*n ikke har gjort jobben sin som leder.

Konfrontasjoner og konflikter i en barnehagesammenheng er virkelig noe dritt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

14

• PieLill

8

• Persille1365381127

7

• Elis31

4

Mest aktive i denne tråden

Skriftlig er som regel best. Selv om det kan innebære litt høyere dramafaktor.

Det kan jo f.eks. rammes inn som ting man ønsker å ta opp på foreldermøte.

Om dette er en barnehage med flere avdelinger og en styrer, kan man jo spørre seg om i hvilken grad h*n ikke har gjort jobben sin som leder.

Konfrontasjoner og konflikter i en barnehagesammenheng er virkelig noe dritt.

mvh

''Konfrontasjoner og konflikter i en barnehagesammenheng er virkelig noe dritt.''

Jeg kunne ikke være mer enig.

Har snakket litt med mannen min nå. Han er leder i en bedrift og vet litt om konflikthåndtering ;)

Han anbefalte meg å snakke med styrer først. Vi kjenner henne også privat, og har en veldig god tone med henne. Vi vet også at hun er en person som tar oss alvorlig.

Jeg er helt sikker på at ped.leder ikke kom til å forstå hva jeg snakket om - derfor føles det litt meningsløst å ta det opp med henne.

Altså; jeg skriver et brev og tar det med når jeg snakker med styrer. Forklarer muntlig litt av det som står i brevet og sier at dette kommer til å bli tatt opp på foreldremøtet.

Og så få jeg bare grue meg til foreldremøtet..., men glede meg til saken forhåpentligvis blir tatt tak i.

Det virker litt som om hele barnehagen (i alle fall vår avdeling) har kommet inn i en negativ spiral der ingen tar tak i noen ting. Jeg håper innspillet mitt nå vil røske opp i ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, du er vel inne på noe der. Men hvordan i alle dager skal man gjøre det da? Skriftlig kanskje? Det er rimelig fånyttes for meg å kommunisere med vedkommende...

Jeg mener at det er arbeidsgivers oppgave å sørge for at en arbeidstaker gjør jobben sin, ikke kundens.

Opplever du f.eks. dårlig kundebehandling i banken så sender du en skriftlig klage til ledelsen, du tar det ikke ansikt til ansikt med rådgiveren.

Om du sender brev til styrer med klage, så skal ikke denne oppgi ditt navn når saken tas opp med ped.leder. Dermed ingen grunn til at du skal få ped.leder imot deg pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er arbeidsgivers oppgave å sørge for at en arbeidstaker gjør jobben sin, ikke kundens.

Opplever du f.eks. dårlig kundebehandling i banken så sender du en skriftlig klage til ledelsen, du tar det ikke ansikt til ansikt med rådgiveren.

Om du sender brev til styrer med klage, så skal ikke denne oppgi ditt navn når saken tas opp med ped.leder. Dermed ingen grunn til at du skal få ped.leder imot deg pga dette.

Lure tanker!

Da holder jeg på planen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Konfrontasjoner og konflikter i en barnehagesammenheng er virkelig noe dritt.''

Har snakket litt med mannen min nå. Han er leder i en bedrift og vet litt om konflikthåndtering ;)

Han anbefalte meg å snakke med styrer først. Vi kjenner henne også privat, og har en veldig god tone med henne. Vi vet også at hun er en person som tar oss alvorlig.

Jeg er helt sikker på at ped.leder ikke kom til å forstå hva jeg snakket om - derfor føles det litt meningsløst å ta det opp med henne.

Altså; jeg skriver et brev og tar det med når jeg snakker med styrer. Forklarer muntlig litt av det som står i brevet og sier at dette kommer til å bli tatt opp på foreldremøtet.

Og så få jeg bare grue meg til foreldremøtet..., men glede meg til saken forhåpentligvis blir tatt tak i.

Det virker litt som om hele barnehagen (i alle fall vår avdeling) har kommet inn i en negativ spiral der ingen tar tak i noen ting. Jeg håper innspillet mitt nå vil røske opp i ting...

Lykke til! Det trengs sikkert...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke uten videre sammenlignet forholdet til ansatte i en bank og i en barnehage.

Ting blir mye tettere i en barnehage, og man er langt mer avhengig av gjensidig tillit.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke uten videre sammenlignet forholdet til ansatte i en bank og i en barnehage.

Ting blir mye tettere i en barnehage, og man er langt mer avhengig av gjensidig tillit.

mvh

Det var ikke ment som en 1:1 sammenlikning, men jeg mener fremdeles at det er arbeidsgiver som er ansvarlig for at arbeidstaker gjør jobben skikkelig. Som forelder er du kunde til denne tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment som en 1:1 sammenlikning, men jeg mener fremdeles at det er arbeidsgiver som er ansvarlig for at arbeidstaker gjør jobben skikkelig. Som forelder er du kunde til denne tjenesten.

Jeg er helt enig i at arbeidsgiver/-leder har det overordnede ansvaret.

I noe så tett som en barnehage vil mitt førstevalg være å ta opp saken med den det gjelder først. Kan vise seg lite fruktbart å ødelegge tilliten fra personer man trenger å sammarbeide ganske tett med.

Igrunn er å ta det om med den det gjelder først generelt mitt førstevalg.

Denne saken er såpass infløkt at den kan være et hederlig unntak fra regelen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

''Jeg mener at det er arbeidsgivers oppgave å sørge for at en arbeidstaker gjør jobben sin, ikke kundens.''

Er til en viss grad enig. Men for å gjøre en god jobb er man også avhengig av tilbakemeldinger fra andre. La oss si at alle er misfornøyde med en person, men ingen gir tilbakemeldinger, hvordan skal vedkommende få noen mulighet til å forbedre seg da?

jeg skjønner din frustrasjon over denne pedagogiske lederen, og den er nok velbegrunnet. Men før du går videre med den saken så må du gi henne noen tilbakemeldinger på hvordan du oppfatter det. Forsøk å være tydelig, noen mennesker må ha det helt tydelig at noen mennesker mener noe annet enn dem. Fører ikke dette frem, kan du gå til overordnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

I motsetning til andre her, så mener ikke jeg at dere burde gå rett til ped.leder....

Nå vet ikke jeg hvordan dere har organisert det i deres barnehage, men vi har en foreldrekontakt på hver avdeling som er representant for avdelingene - og som har en relativt åpen dialog både med meg som eier, og styrer.

De gangene det har vært noe, så sender som oftest de en mail til meg eller styrer (litt avhengig av hva det er, og fordi jeg har vært veldig involvert i driften - men det er normalt sett styrer sitt ansvar).

Vi har f.eks hatt en assistent som foreldrene har opplevd som unnvikende, "streng" - og uinteressert. Jeg fikk en mail om dette, hvor de kom med noen eksempler - som vi diskuterte internt.

Etter en prat med assistenten viste det seg at hun var litt sjenert, og følte hun hadde så mindre kompetanse enn foreldrene - at hun heller valgte å trekke seg unna i stedet for å feile i møtet med dem.

Dette burde selvfølgelig vi ha fanget opp så det ikke ble en ubehagelig situasjon for noen - men det hadde vi altså ikke gjort. Styrer snakket med assistenten og veiledet henne på foreldresamarbeid, og "rapporterte" så tilbake til foreldrene.

I mellomtiden hadde vi sagt til foreldrene at vi ikke kunne diskutere personalsaker direkte med dem, men at vi skulle ta opp dette internt - og ba dem melde tilbake om de ikke merket bedring ila et par uker.

Nå var dette et helt annet eksempel enn ditt - men om assistenten min hadde blitt konfrontert med dette av foreldrene, så hadde det antagelig gått helt galt...

Jeg kjenner ikke pedagogen din heller, men det KAN hende hun er usikker på rollen sin, og fokuserer mer på rutiner og regler - enn på å skape god stemning, og legge til rette for pedagogisk læring i alt som skjer.

Dersom dere har en foreldrekontakter, ville jeg bedt dem ta kontakt med styrer - og legge frem problemet. Si at dere forstår det kan handle om manglende erfaring, usikkerhet el - men at dere ønsker dere tilbake til de gode vanene barnehagen hadde før. Dere har selvfølgelig forståelse for at ikke alt kan forbli likt for alltid, men eksempelvis matlaging og turer er jo noe alle kan forholde seg til uansett interesse.

Dersom assistentene har vært de samme gjennom alle år, så kan kanskje de veilede litt på tidligere oppgaver også - og de dermed blir mer inkludert i arbeidet. På den måten får de også et større eieforhold til arbeidet de utfører.

Vi har det også slik at foreldrekontakten er kontaktpersoner for de ansatte. Det vil si at om de ansatte har noe de vil ta opp med oss i ledelsen, uten at de vil gjøre det selv - så kan de si det til foreldrekontaktene, som så tar det videre med oss. Anonymt.

Det fungerer også veldig bra. Det er greit å ha noen ventiler på en liten arbeidsplass :)

Mitt råd blir altså henvendelse til styrer, gjerne muntlig - og en forklaring av hvordan dere opplever dette. Oppmuntre til en dialog rundt saken, fremfor en "formell klage" - det har en tendens til å forsure samarbeidet litt...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror det er en veldig kortsiktig løsning å fremme denne kritikken over hodet på ped.leder.

Du er ganske garantert å få en person mot deg om du går til andre før den det gjelder. Det er jo en veldig lite OK fremgangsmåte, samme hvor vanskelig vedkommende er å kommunisere med.

Du kan også få vedkommendes overordnede mot deg, om du ikke går til den det gjelder først.

Har du derimot gjort ærlig forsøk og ikke nådd fram, blir saken en annen.

mvh

For å være helt ærlig, sett fra ledelsens side i barnehagen - dette er en ting jeg hadde mislikt om foreldrene hadde tatt direkte med ped.leder.

For meg er dette tildels en personalsak og tildels en personalsak. Om foreldrene har noe imot den pedagogikken som føres i barnehagen, så forventer jeg at det tas med styrer - og ikke den enkelte ansatte.

Men det fordrer selvfølgelig at styrer har kontroll over hva ped.lederne driver med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

mvh

Og nettopp derfor tar ikke foreldre slike ting opp med den enkelte ansatte.

Dersom denne personen er litt vanskelig, så vil også vedkommendes vurderinger av barnet kunne farges av synet på foreldrene - og da har de hvertfall et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Høres ut som en god plan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I motsetning til andre her, så mener ikke jeg at dere burde gå rett til ped.leder....

Nå vet ikke jeg hvordan dere har organisert det i deres barnehage, men vi har en foreldrekontakt på hver avdeling som er representant for avdelingene - og som har en relativt åpen dialog både med meg som eier, og styrer.

De gangene det har vært noe, så sender som oftest de en mail til meg eller styrer (litt avhengig av hva det er, og fordi jeg har vært veldig involvert i driften - men det er normalt sett styrer sitt ansvar).

Vi har f.eks hatt en assistent som foreldrene har opplevd som unnvikende, "streng" - og uinteressert. Jeg fikk en mail om dette, hvor de kom med noen eksempler - som vi diskuterte internt.

Etter en prat med assistenten viste det seg at hun var litt sjenert, og følte hun hadde så mindre kompetanse enn foreldrene - at hun heller valgte å trekke seg unna i stedet for å feile i møtet med dem.

Dette burde selvfølgelig vi ha fanget opp så det ikke ble en ubehagelig situasjon for noen - men det hadde vi altså ikke gjort. Styrer snakket med assistenten og veiledet henne på foreldresamarbeid, og "rapporterte" så tilbake til foreldrene.

I mellomtiden hadde vi sagt til foreldrene at vi ikke kunne diskutere personalsaker direkte med dem, men at vi skulle ta opp dette internt - og ba dem melde tilbake om de ikke merket bedring ila et par uker.

Nå var dette et helt annet eksempel enn ditt - men om assistenten min hadde blitt konfrontert med dette av foreldrene, så hadde det antagelig gått helt galt...

Jeg kjenner ikke pedagogen din heller, men det KAN hende hun er usikker på rollen sin, og fokuserer mer på rutiner og regler - enn på å skape god stemning, og legge til rette for pedagogisk læring i alt som skjer.

Dersom dere har en foreldrekontakter, ville jeg bedt dem ta kontakt med styrer - og legge frem problemet. Si at dere forstår det kan handle om manglende erfaring, usikkerhet el - men at dere ønsker dere tilbake til de gode vanene barnehagen hadde før. Dere har selvfølgelig forståelse for at ikke alt kan forbli likt for alltid, men eksempelvis matlaging og turer er jo noe alle kan forholde seg til uansett interesse.

Dersom assistentene har vært de samme gjennom alle år, så kan kanskje de veilede litt på tidligere oppgaver også - og de dermed blir mer inkludert i arbeidet. På den måten får de også et større eieforhold til arbeidet de utfører.

Vi har det også slik at foreldrekontakten er kontaktpersoner for de ansatte. Det vil si at om de ansatte har noe de vil ta opp med oss i ledelsen, uten at de vil gjøre det selv - så kan de si det til foreldrekontaktene, som så tar det videre med oss. Anonymt.

Det fungerer også veldig bra. Det er greit å ha noen ventiler på en liten arbeidsplass :)

Mitt råd blir altså henvendelse til styrer, gjerne muntlig - og en forklaring av hvordan dere opplever dette. Oppmuntre til en dialog rundt saken, fremfor en "formell klage" - det har en tendens til å forsure samarbeidet litt...

Lykke til :)

Kjære Persille - tusen takk for at du kom med dine synspunkt.

Vi har ingen foreldrekontakt, dessverre.

Men jeg har bestemt meg nå for å ta det direkte opp med styrer. Jeg tror som deg at det vil skjære seg fullstendig om jeg tar det opp med ped.leder.

Jeg tror også at mye av problemene kan bunne i usikkerhet hos ped.leder. Det er ingen unnskyldning, men kan være en forklaring.

Det er godt å ha dine faglige svar i ryggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo snakke om sak og ikke person. Det vil nok gjøre det letter å ta det opp. Et annet alternativ er å ta kontakt med leder over denne. Dersom dette er en kommunal barnehage, vil jo det være kommunen.

Dette er en privat, foreldreeid barnehage - så styrer blir øverste leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

huff, dette er en vanskelig sak. Glad jeg ikke skal føre den. Likevel tenker jeg, at hvis det var jeg som var pedagogisk leder så hadde jeg da inderlig håpet at foreldrene ville komme til meg dersom det var ting de var misfornøyde med, eller ville ha mer av. At de iallefall hadde gitt meg noen hint om det. Jeg hadde kanskje blitt litt lei meg, men hadde nok blitt enda mer lei meg om det kom fra styrer.

Jeg lurte litt på når jeg leste innlegget om denne ped-lederen kanskje slet med noe psykisk? Kan det være noe sånt som gjør at hun er som hun er? Noen mennesker har en sosial angst som kan gjøre dem merkelige, og de fokuserer mer på detaljer enn helheten.

Siden denne ped-lederen antakelig ikke kommer til å slutte så bør dere heller spille på lag med henne enn å bli uvenner, da tror jeg det kan bli et enda verre arbeidsmiljø for de ansatte og barna fremover.

Kan du formulere det slik at du synes barnehagen har blitt veldig forandret på de to årene. At det ble gjort forskjellige aktiviteter før som ikke tibys nå. Så kan du jo vende fokuset mot henne og spørre hva hun brenner for i pedagogikken? Harn hun noen spennende interesser/kunnskap som kan brukes. Noe hun har hatt erfaring med tidligere osv? Da trenger man ikke å henge seg opp i at det skal være samme aktiviteter som før, men at det er ønskelig at barna får mere kreativt å gjøre. Da vil hun sannsynligvis ikke føle seg angrepet, man kan komme med egne ideer.

Hvis dette overhodet ikke fører frem, så synes jeg du skal ta en prat med styrer. Men nå har du fått ganske mange råd, så nå må du velge hvem du vil lytte til:)

Lykke til i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Kjære Persille - tusen takk for at du kom med dine synspunkt.

Vi har ingen foreldrekontakt, dessverre.

Men jeg har bestemt meg nå for å ta det direkte opp med styrer. Jeg tror som deg at det vil skjære seg fullstendig om jeg tar det opp med ped.leder.

Jeg tror også at mye av problemene kan bunne i usikkerhet hos ped.leder. Det er ingen unnskyldning, men kan være en forklaring.

Det er godt å ha dine faglige svar i ryggen :)

Oi, takk - det var en hyggelig tilbakemelding :)

Forskjellen på barnehage og andre arbeidsplasser, er nettopp det - man jobber med folks barn. Og når man som foreldre er fornøyd med noe, så tar man kanskje ikke en endring så godt imot som om man ikke er helt fornøyd - og så blir den som representerer endringen ennå mer usikker, og så har man en ond spiral gående.

Jeg har vanskelig for å tro at en ped.leder VIL være vanskelig. Og selv om jeg er helt enig i din vurdering av tyggis-situasjonen, så KAN det hende at denne faren opplevde det værre FORDI han allerede var skeptisk, og ikke fordi det var en trøblete morgen. Som foreldre er man som regel konstant på vakt på sine barns vegne, og noen ganger kan det slå litt uheldig ut - som f.eks hos oss, hvor alt egentlig bare var en misforståelse.

Og om denne ped.lederen har erstattet en ped.leder dere som foreldre var VELDIG fornøyd med, så er det en vanskelig situasjon som kanskje har gjort vedkommende ennå mer usikker, enn om h*n hadde tatt over etter noen dere var misfornøyd med f.eks.

Uansett er det vanskelig, det er viktig at foreldrene er fornøyde med barnehagets personale - men det er også viktig at man aksepterer endringer (ikke forverringer) som kommer i takt med personalendringer som er uungåelige.

Om du har lyst kan du jo sende en liten statusrapport på mottakelsen du får av styrer, forhåpentlig blir det som du ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, sett fra ledelsens side i barnehagen - dette er en ting jeg hadde mislikt om foreldrene hadde tatt direkte med ped.leder.

For meg er dette tildels en personalsak og tildels en personalsak. Om foreldrene har noe imot den pedagogikken som føres i barnehagen, så forventer jeg at det tas med styrer - og ikke den enkelte ansatte.

Men det fordrer selvfølgelig at styrer har kontroll over hva ped.lederne driver med...

Men generelt er det en god regel at man tar det først opp med den det gjelder. Det tror jeg alle ville satt pris på. Men jeg kan også se at i enkelte tilfeller kan det være personligheter hvor det ikke egner seg så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Men generelt er det en god regel at man tar det først opp med den det gjelder. Det tror jeg alle ville satt pris på. Men jeg kan også se at i enkelte tilfeller kan det være personligheter hvor det ikke egner seg så bra.

Jeg synes man skal gjøre et forsøk med å ta det opp med personen selv om personen er aldri så spesiell. Da har man forsøkt i hvertfall. og kanskje blir man overrasket, kanskje personen tar det til seg og gjør noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal gjøre et forsøk med å ta det opp med personen selv om personen er aldri så spesiell. Da har man forsøkt i hvertfall. og kanskje blir man overrasket, kanskje personen tar det til seg og gjør noe?

Ja jeg er enig med deg i det, at det er det beste prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...