Gå til innhold

Misfornøyd med ped.leder i barnehagen


Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Men generelt er det en god regel at man tar det først opp med den det gjelder. Det tror jeg alle ville satt pris på. Men jeg kan også se at i enkelte tilfeller kan det være personligheter hvor det ikke egner seg så bra.

Ser nå at det var en skrivefeil der ;)

Jeg mente dels en personalsak, og dels en internstyringssak.

Jeg er i prinsippet enig med deg. Men; i en barnehage er det ekstremt viktig at man har et nøytralt forhold til foreldrene, slik at det ikke farger jobben man gjør. Normalt sett går det helt fint for alle som jobber i barnehage, man evner å se forskjell på sak & person, foreldre reagerer alltid sterkere når det gjelder barna sine, osv.

Dette er ting man er utdannet til.

Men; dersom en samlet foreldregruppe "angriper" en helt ny ped.leder feil - så vil ikke det bare ødelegge samarbeidet, det kan også føre til at barnehagen mister en (ellers) god ped.leder, og at vedkommende "ødelegges" av erfaringen for alltid.

Det er et problem om man ansetter en helt nyutdannet førskolelærer som ped.leder. De har ofte lite/ingen erfaring fra ledelsesdelen av det, og kanskje også lite erfaring fra barnehage.

Jeg har møtt pedagoger som aldri har jobbet i barnehage utover praksisuken sin, og da har de ikke mye å bygge utdannelsen sin på. En lederrolle er ikke det beste å starte med da...

Dette ligger på barnehagens ledelse, og ikke på personen som er ansatt i rollen. Jeg har vanskelig for å tro at vedkommende er kjip med vilje, men jeg har STOR forståelse for at foreldrene reagerer. Det ville jeg også gjort.

Det er ikke sikkert barnehagens ledelse er klar over problemstillingene skissert i hovedinnlegget, og det kan hende det er grunner for at enkelte elementer er tatt ut av planene. Dersom det er en avgjørelse tatt av ledelsen, vil det være dumt å konfrontere ped.lederen med dette.

Mao; om dette var en enkel ting, som at man misliker at barna er ute på morgenen i stedet for ettermiddagen, at det er det for lite utetid, at det er for mye perling og for lite sykling - så er det HELT riktig å ta det opp med ped.leder. Men her er det snakk om at en nesten samlet foreldregrupper misliker både pedagogikken og lederstilen til vedkommende - da er det styrer som er rette henvendelsespunkt.

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    14

  • PieLill

    8

  • Persille1365381127

    7

  • Elis31

    4

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

Jeg tror det er en veldig kortsiktig løsning å fremme denne kritikken over hodet på ped.leder.

Du er ganske garantert å få en person mot deg om du går til andre før den det gjelder. Det er jo en veldig lite OK fremgangsmåte, samme hvor vanskelig vedkommende er å kommunisere med.

Du kan også få vedkommendes overordnede mot deg, om du ikke går til den det gjelder først.

Har du derimot gjort ærlig forsøk og ikke nådd fram, blir saken en annen.

mvh

Ser nå at det var en skrivefeil der ;)

Jeg mente dels en personalsak, og dels en internstyringssak.

huff, dette er en vanskelig sak. Glad jeg ikke skal føre den. Likevel tenker jeg, at hvis det var jeg som var pedagogisk leder så hadde jeg da inderlig håpet at foreldrene ville komme til meg dersom det var ting de var misfornøyde med, eller ville ha mer av. At de iallefall hadde gitt meg noen hint om det. Jeg hadde kanskje blitt litt lei meg, men hadde nok blitt enda mer lei meg om det kom fra styrer.

Jeg lurte litt på når jeg leste innlegget om denne ped-lederen kanskje slet med noe psykisk? Kan det være noe sånt som gjør at hun er som hun er? Noen mennesker har en sosial angst som kan gjøre dem merkelige, og de fokuserer mer på detaljer enn helheten.

Siden denne ped-lederen antakelig ikke kommer til å slutte så bør dere heller spille på lag med henne enn å bli uvenner, da tror jeg det kan bli et enda verre arbeidsmiljø for de ansatte og barna fremover.

Kan du formulere det slik at du synes barnehagen har blitt veldig forandret på de to årene. At det ble gjort forskjellige aktiviteter før som ikke tibys nå. Så kan du jo vende fokuset mot henne og spørre hva hun brenner for i pedagogikken? Harn hun noen spennende interesser/kunnskap som kan brukes. Noe hun har hatt erfaring med tidligere osv? Da trenger man ikke å henge seg opp i at det skal være samme aktiviteter som før, men at det er ønskelig at barna får mere kreativt å gjøre. Da vil hun sannsynligvis ikke føle seg angrepet, man kan komme med egne ideer.

Hvis dette overhodet ikke fører frem, så synes jeg du skal ta en prat med styrer. Men nå har du fått ganske mange råd, så nå må du velge hvem du vil lytte til:)

Lykke til i hvertfall

Takk for gode innspill :)

Jeg vet ikke om hun sliter psykisk - sånt synes jo ikke utenpå ;)

Umiddelbart så virker hun litt perfeksjonistisk, men jeg kjenner henne jo ikke...

Jeg har bestemt meg for å snakke med styrer først. Kanskje mest for å lodde steminingen litt.

Jeg gjør det ikke for å gjøre ting vanskeligere for ped.leder, men fordi jeg ærlig talt ikke tror det vil være konstruktivt å snakke med ped.leder.

Jeg har tatt opp ting med ped.leder før, og vi er på to vidt forskjellige planeter kommunikasjonsmessig. Jeg klarer ikke å gjøre meg forstått på noe som helst måte.

Men jeg liker tankegangen din når det gjelder måte å formidle problemstillingen på :) Takk :D

Oi, takk - det var en hyggelig tilbakemelding :)

Forskjellen på barnehage og andre arbeidsplasser, er nettopp det - man jobber med folks barn. Og når man som foreldre er fornøyd med noe, så tar man kanskje ikke en endring så godt imot som om man ikke er helt fornøyd - og så blir den som representerer endringen ennå mer usikker, og så har man en ond spiral gående.

Jeg har vanskelig for å tro at en ped.leder VIL være vanskelig. Og selv om jeg er helt enig i din vurdering av tyggis-situasjonen, så KAN det hende at denne faren opplevde det værre FORDI han allerede var skeptisk, og ikke fordi det var en trøblete morgen. Som foreldre er man som regel konstant på vakt på sine barns vegne, og noen ganger kan det slå litt uheldig ut - som f.eks hos oss, hvor alt egentlig bare var en misforståelse.

Og om denne ped.lederen har erstattet en ped.leder dere som foreldre var VELDIG fornøyd med, så er det en vanskelig situasjon som kanskje har gjort vedkommende ennå mer usikker, enn om h*n hadde tatt over etter noen dere var misfornøyd med f.eks.

Uansett er det vanskelig, det er viktig at foreldrene er fornøyde med barnehagets personale - men det er også viktig at man aksepterer endringer (ikke forverringer) som kommer i takt med personalendringer som er uungåelige.

Om du har lyst kan du jo sende en liten statusrapport på mottakelsen du får av styrer, forhåpentlig blir det som du ønsker :)

Du har helt rett. Nåværende ped.leder skal på en måte "hoppe etter Wirkola", og det kan ikke være lett.

Jeg skal gi statusrapport. Satser på å få snakket med styrer i ettermiddag eller i morgen.

Ser nå at det var en skrivefeil der ;)

Jeg mente dels en personalsak, og dels en internstyringssak.

Jeg er i prinsippet enig med deg. Men; i en barnehage er det ekstremt viktig at man har et nøytralt forhold til foreldrene, slik at det ikke farger jobben man gjør. Normalt sett går det helt fint for alle som jobber i barnehage, man evner å se forskjell på sak & person, foreldre reagerer alltid sterkere når det gjelder barna sine, osv.

Dette er ting man er utdannet til.

Men; dersom en samlet foreldregruppe "angriper" en helt ny ped.leder feil - så vil ikke det bare ødelegge samarbeidet, det kan også føre til at barnehagen mister en (ellers) god ped.leder, og at vedkommende "ødelegges" av erfaringen for alltid.

Det er et problem om man ansetter en helt nyutdannet førskolelærer som ped.leder. De har ofte lite/ingen erfaring fra ledelsesdelen av det, og kanskje også lite erfaring fra barnehage.

Jeg har møtt pedagoger som aldri har jobbet i barnehage utover praksisuken sin, og da har de ikke mye å bygge utdannelsen sin på. En lederrolle er ikke det beste å starte med da...

Dette ligger på barnehagens ledelse, og ikke på personen som er ansatt i rollen. Jeg har vanskelig for å tro at vedkommende er kjip med vilje, men jeg har STOR forståelse for at foreldrene reagerer. Det ville jeg også gjort.

Det er ikke sikkert barnehagens ledelse er klar over problemstillingene skissert i hovedinnlegget, og det kan hende det er grunner for at enkelte elementer er tatt ut av planene. Dersom det er en avgjørelse tatt av ledelsen, vil det være dumt å konfrontere ped.lederen med dette.

Mao; om dette var en enkel ting, som at man misliker at barna er ute på morgenen i stedet for ettermiddagen, at det er det for lite utetid, at det er for mye perling og for lite sykling - så er det HELT riktig å ta det opp med ped.leder. Men her er det snakk om at en nesten samlet foreldregrupper misliker både pedagogikken og lederstilen til vedkommende - da er det styrer som er rette henvendelsespunkt.

Jeg er enig med deg. Når det er snakk om såpass omfattende misnøye, så kan jeg vanskelig se at det kan komme noe konstruktivt ut av å ta det direkte med vedkommende, hun vil neppe klare å endre både seg selv og sitt opplegg i tilstrekkelig grad uten god støtte fra barnehagens leder. Hvis målet er endring, bør saken tas opp med styrer først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...