Gå til innhold

Trenger råd mot forstoppelse!

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nick akkurat nå nei
Skrevet

Jeg har hatt magesmerter hele dagen pga forstoppelse, og får ikke kjøpt verken Dulfalac eller klyster nå i helgen....

Så hva kan jeg spise eller drikke for å få det igang igjen?

Er biola lurt eller ikke lurt akkurat nå?

Hva med cola? (hm).

Er det slik at blåbær bare vil virke forstoppende?

Jeg spiser ikke korn fordi jeg tåler ikke gluten, men spiser glutenfritt brød og knekkebrød. Det pleier ikke å føre til treg mage da.

Gjest ikke nick akkurat nå nei
Skrevet

Et par kilo epler.

Epler?? Virker ikke det forstoppende da??

Gjest firepile
Skrevet

Eple har god effekt både ved forstoppelse og diare.

Gjest firepile
Skrevet

...epler fremmer fordøyelsen og hindrer forstoppelse. Dette er behørig dokumentert av moderne medisin. For å oppnå den effekten bør imidlertid epler spises på tom mage, og så sant det er mulig skal epler spises med skallet på.

http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=33

Gjest drikk mye vann
Skrevet

Væske og bevegelse!

Drikk mye vann/juice/saft, vær aktiv om du kan, spis svisker, fiberrik mat som frukt og grønnsaker om du ikke kan spise grovt korn. Gulrøtter og epler er forresten ikke noen innertier for min mages del, men du kjenner deg best.

Og om du vil ha noe som får kjemisk fart på magen, så hiv innpå med sukkerfri Menthos... Men du kan fort få mer luft og smerter enn å bli kvitt det som allerede er der.

Gjest håper du kan bruke noe av dette
Skrevet

kan komme med noen forslag som har hjulpet meg,

svisker

kruskakli, spis det sammen med youghurt eller bland det sammen med havregryn, frokostblandinger (ikke oppdatert på hva som inneholder gluten) viktig at du drikker mye vann/væske dersom du spiser kruskakli, gjør du ikke det vil det få motsatt effekt og virke som en "propp"

grove knekkebrød

biola kan hjelpe å regulere magen, forebygge på lengere sikt

kaffe kan virke lakserende, men dumt nå på kvelden kanskje

linfrø - legg dem i vann over natten, ellers virker det ikke, bland dem i youghurt, havregryn, frokostblanding

kombiner gjerne linfrø og kruskakli

lakserende midler du får kjøpt på apoteket virker bare nederst i tarmen, det kan være nyttig for å få tømt ved en akutt forstoppelse men langvarig bruk vil påvirke tarmperistaltikken og ødelegge tarmens naturlige funksjon og medføre avhengighet.

Gjest håper du kan bruke noe av dette
Skrevet

blåbær er forstoppende

Skrevet

Masse light brus, og andre ting med kunstig søtstoff.

Gjest annlovinda
Skrevet

Et par modne kiwi hjelper mot forstoppelse.

Ellers er også biola bra. Og drikk MASSE vann.

Håper det hjelper fort - forstoppelse er vondt, har slitt mye med det tidligere.

Gjest presisering
Skrevet

Parafin er det beste.

støtter SMIR på parafin, heter renset parafin og fåes kjøpt på apotek. men det gjør også tarmen avhengig som andre lakserende preparater

AneM1365380603
Skrevet

linfrø og kruskakli med masse vann bør gjøre susen.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Dersom ikke noe av rådene hjelper i kveld, så kan det hjelpe en med en kopp kaffe i morgen tidlig. Sterk kaffe. Drikk den med en gang du står opp, før du spiser.

Skrevet

Kiwi på tom mage.

Legg linfrø i vann over natten. Drikk vannet og spis linfrøene.

Og drikk masse vann til.

Drikk vann!!!!!

Ikke spis bananer - det stopper.

Har du FiberHusk i brødet ditt? Hvis ikke, så begynn å bruk det :)

Drikk vann!!!!!

Drikk vann!!!!!

Mosjoner - det hjelper på magen :)

Gjest Blåbær fan
Skrevet

blåbær er forstoppende

Virker faktiek både hard og løs mage.

Gjest ikke noe nick akkurat nå
Skrevet

Hva gjorde du?

Og har du fått "drette"?

Jeg drakk masse kopper Anis-Fennikel-te hele dagen, som har pleid å gi meg løsere mage. Da det ikke hjalp, kom jeg på at jeg hadde lest at hvis man tar for mye C-vitamin, kommer det ut som diare.

Dermed proppet jeg meg med C-vitaminer.

Og samtidig drakk mye vann.

Og ja, det kom til slutt ut, dagen etter. Merkelig nok var bæsjen da helt myk og veldig lys....

Det syns jeg var rart.

Men takk for hjelpen, alle med gode råd!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...