Colette Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Ja, det er ingen menneskerett med 2 uker i syden hvert år. Folk har alt for store krav. Enig med deg:-) Det er alvorlig når ord som betyr noe viktig/alvorlig mister sin betydning og utvannes. Andre eksempler er f.eks. at det er å være "normalt redd" blir til angst, som er en sykelig tilstand. Det å "være lei seg" blir til depresjon osv. 0 Siter
Elis31 Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Leste du hva jeg skrev? Trenger vi et slikt gigant-byråkrati med tilhørende skjemavelde? Eller kan de ressursene brukes på noe mer fornuftig? Jeg synes det er ganske fornuftig i dag. Det er velferdssamfunnet. Og jeg betaler gladelig den skatten jeg gjør, for at vi skal ha det slik vi har i Norge. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Det trenger ikke å være to uker i syden heller. Men hvis du aldri får reise bort, og de rundt deg gjør det så blir man nok veldig stigmatisert ja. Men forhåpentligvis finnes det ideelle organisasjoner som tilbyr ferieopphold på gård eller leir. Hvis ideelle organisasjoner tilbyr dette: Flott. Men ikke krev at staten skal sponse ferie. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Jeg synes det er ganske fornuftig i dag. Det er velferdssamfunnet. Og jeg betaler gladelig den skatten jeg gjør, for at vi skal ha det slik vi har i Norge. Vi _trenger_ ikke så mange papirflyttere. 0 Siter
Elis31 Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Vi _trenger_ ikke så mange papirflyttere. Nei, hva trenger vi da. Private som skal drive barnehager, sykehjem og som da attpåtil vil tjene penger på det? Tror du det er for det beste for samfunnet? 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Nei, hva trenger vi da. Private som skal drive barnehager, sykehjem og som da attpåtil vil tjene penger på det? Tror du det er for det beste for samfunnet? Slettes ikke umulig. La folk få bestemme selv. Flytt i hvertfall papirflytterne over i produktivt arbeid. 0 Siter
Colette Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Med fattig tenker jeg at du ikke har mulighet til å komme deg ut av det heller med det første. Alle har vel hatt en periode med dårlig råd. Men skal du leve 10-20 år uten å ha råd til noe er det litt værre. Heldigvis finnes det jo gode offentlige ordninger i dag, men tror det er noen som faller imellom og lider lenge. Jeg hadde heller ikke kommet meg ut av det, hvis det ikke var for at moren min døde, og etterlot seg en bra arv. Men tanken på at jeg var fattig - fordi jeg ikke kunne gjøre/kjøpe alt det jeg ville - falt meg faktisk aldri inn. 0 Siter
Elis31 Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Slettes ikke umulig. La folk få bestemme selv. Flytt i hvertfall papirflytterne over i produktivt arbeid. Folk jobber da med papirer i det private og. Papirene i det offentlige er oftest søknader fra folket som skal og må behandles. 0 Siter
Elis31 Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Jeg hadde heller ikke kommet meg ut av det, hvis det ikke var for at moren min døde, og etterlot seg en bra arv. Men tanken på at jeg var fattig - fordi jeg ikke kunne gjøre/kjøpe alt det jeg ville - falt meg faktisk aldri inn. Det er stor forskjell på å ikke alltid kunne kjøpe det man vil, og det å aldri kunne kjøpe noe man vil. 0 Siter
Elis31 Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Livet er en underlig vei... Snart er det ikke så mye igjen av din vei lenger: I Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2009 foreslår de å kutte 7,3 mrd i jordbruksoppgjøret for 2009, noe som vil bety at 70% av bøndenes inntekter forsvinner over natta. Dette betyr et brått tap i inntekt på 125.000 kroner pr. årsverk. Sakset fra: http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/De-andre-partiene/Fleip-eller-fakta 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Folk jobber da med papirer i det private og. Papirene i det offentlige er oftest søknader fra folket som skal og må behandles. Regelverk kan forenkles. Andre land klarer seg med adskillig færre papirflyttere. Det kan vi også. 0 Siter
Elis31 Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Men er ikke fattig fordi man ikke har råd til ferie. Det er et hån mot de virkelig fattige. http://www.ung.no/okonomi/2339_Fattigdom_i_Norge.html 0 Siter
Colette Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Det er stor forskjell på å ikke alltid kunne kjøpe det man vil, og det å aldri kunne kjøpe noe man vil. Mit liv har stort sett betydd lite penger, uten at jeg har tenkt på det som fattigdom. Og selv i dag, når jeg ikke har det slik lenger, så merker jeg at det skal mye til før jeg bruker 20-30 000 på en ferie. Jeg har stort sett aldri hatt mulighet til å kjøpe det jeg har lyst på, men det kunne ikke falle meg inn å tenke på det som fattigdom. Jeg har hele tiden hatt et hjem og mat å putte i munnen, og da er det bra nok for meg:-) 0 Siter
Elis31 Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Mit liv har stort sett betydd lite penger, uten at jeg har tenkt på det som fattigdom. Og selv i dag, når jeg ikke har det slik lenger, så merker jeg at det skal mye til før jeg bruker 20-30 000 på en ferie. Jeg har stort sett aldri hatt mulighet til å kjøpe det jeg har lyst på, men det kunne ikke falle meg inn å tenke på det som fattigdom. Jeg har hele tiden hatt et hjem og mat å putte i munnen, og da er det bra nok for meg:-) Så du denne? http://www.ung.no/okonomi/2339_Fattigdom_i_Norge.html 0 Siter
Colette Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Så du denne? http://www.ung.no/okonomi/2339_Fattigdom_i_Norge.html Ja. Men vi snakker fortsatt luksusproblemer, gjør vi ikke? 0 Siter
Elis31 Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Ja. Men vi snakker fortsatt luksusproblemer, gjør vi ikke? Nei, jeg kaller ikke det for luksusproblemer. Og det gjør noe med deg å vokse opp sånn det kan jeg love deg. 0 Siter
Colette Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Nei, jeg kaller ikke det for luksusproblemer. Og det gjør noe med deg å vokse opp sånn det kan jeg love deg. Jeg mener det baserer seg på helt andre ting enn at folk er "fattige". Alle i vårt land har de samme mulighetene mht utdanning/jobb/inntekt. Og jeg tror faktisk at mange er frekke nok til å hente mat hos Frelsesarmeen uten at de virkelig trenger det. Så det synes jeg er en dårlig bakgrunn for statistikk. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 Ja. Men vi snakker fortsatt luksusproblemer, gjør vi ikke? ''Ja. Men vi snakker fortsatt luksusproblemer, gjør vi ikke?'' Sammenlignet med fattige i de fleste andre land i verden - jo. Men det er tøft å være tolvåringen som spiser Grandiosa på juleaften fordi mor ikke har råd til ribbe. Han som faktisk får en hjemmestrikka sokk i julegave fordi far ikke har råd til nok garn, mens kompisa får spillmaskin og laptop. SÅ MYE FÅR VI I FERIEPENGER. FERIEPENGEREKORD. I ÅR BRUKER VI MER PÅ JULEGAVER ENN NOEN GANG. NORDMENN TENKER IKKE LENGER PENGER NÅR DE VELGER FERIE. SÅ MYE TJENER VI. NORDMENN HAR ALDRI HATT DET BEDRE. Blabla. Overskriftene lyser mot oss. Det er mange som ikke kjenner seg igjen i nordmenns velstand. Men fattigdom, som vi kjenner fattigdom fra Afrika, Asia - selv USA, er det lite eller ingenting av i Norge. Vi har heldigvis et velferdssystem som fanger oss opp før vi kastes på gata og må spise pizzarester fra containeren utenfor Peppes. 0 Siter
Colette Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 ''Ja. Men vi snakker fortsatt luksusproblemer, gjør vi ikke?'' Sammenlignet med fattige i de fleste andre land i verden - jo. Men det er tøft å være tolvåringen som spiser Grandiosa på juleaften fordi mor ikke har råd til ribbe. Han som faktisk får en hjemmestrikka sokk i julegave fordi far ikke har råd til nok garn, mens kompisa får spillmaskin og laptop. SÅ MYE FÅR VI I FERIEPENGER. FERIEPENGEREKORD. I ÅR BRUKER VI MER PÅ JULEGAVER ENN NOEN GANG. NORDMENN TENKER IKKE LENGER PENGER NÅR DE VELGER FERIE. SÅ MYE TJENER VI. NORDMENN HAR ALDRI HATT DET BEDRE. Blabla. Overskriftene lyser mot oss. Det er mange som ikke kjenner seg igjen i nordmenns velstand. Men fattigdom, som vi kjenner fattigdom fra Afrika, Asia - selv USA, er det lite eller ingenting av i Norge. Vi har heldigvis et velferdssystem som fanger oss opp før vi kastes på gata og må spise pizzarester fra containeren utenfor Peppes. ''Vi har heldigvis et velferdssystem som fanger oss opp før vi kastes på gata og må spise pizzarester fra containeren utenfor Peppes.'' Ikke sant? Og derfor blir det, i mine ører, helt feil å snakke om "fattige" nordmenn. Det har alltid vært forskjell på folk, og det er noe de fleste av oss har lært å leve med. Slik er virkeligheten. Vi er ikke alle født med en sølvskje i munnen, uten at det har vært regnet som skadelig for noen. Det har rett og slett med realistiske forventninger å gjøre. Som vi alle må leve med. Materielle goder er ikke veien til lykken, og det tror jeg barn har godt av å lære seg. 0 Siter
Gjest skal stemme frp Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 Jeg er enig med deg i ditt resonnement rundt Frp-velgerne. De er de velgerne som framstår som mest egoistiske og opptatt av sine egne små behov i hverdagen. Slik som billigere bensin, vin i butikkene osv. Mitt valg tas rundt det som er best for landet vårt vårt samlet. Jeg er opptatt av å ha en ansvarlig regjering som ikke appellerer til folks egoisme og navlebeskuelse. Jeg vil at godene skal deles og at vi alle skal yte til fellesskapet etter beste evne. Jeg tok en valgtest på nettet et par ganger, og fikk begge ganger resultatet Rødt. Det blir nok ikke til at jeg stemmer det, og heller ikke SV. så da sier det vel seg selv hva jeg stemmer:-) "Mitt valg tas for det som er best for landet vårt samlet" Du får det til å høres ut som alle vi andre er egoister som bare tenker på oss selv, mens du tenker på alle andre? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.