Gå til innhold

Prevensjon

Gjest misfornøyd med dette

Anbefalte innlegg

Gjest misfornøyd med dette
Skrevet

Etter 10 mnd av-og-på-helvete med hormonspiralen, må jeg kaste inn håndkledet. Den skal bort. Jeg blør annen hver dag, og har til dels sterke smerter. Håpløst, med andre ord.

Hvilke preventiver bruker dere? Og hvor fornøyde er dere i f.eks. en skala på 1=dårlig - 10=svært fornøyd.

Vi er ferdige med å få barn, er i 30-årene, men sterilisering er for drastisk.

Skrevet

Jeg har kobberspiral, og på en skala fra 1-10 er jeg fornøyd til 9,5.

Har min andre inne nå, og kommer til å fortsette med kobberspiral til jeg har vært gjennom overgangsalderen tror jeg :D

Skrevet

Jeg bruker P-sprøyta. Har brukt den i 2 år nå, ingen mensen og ingen smerter.

Ikke har jeg blitt uheldig gravid heller.

Du må sette sprøyta hver 3 måned og den koster 75 kroner sånn ca.

så den får 10 poeng av meg.

Gjest erterty
Skrevet

Kobberspiral. 8. Syns jeg har fått litt mer menssmerter enn før. Kan ikke huske jeg hadde smerter før jeg begynte. Ellers ingen plager, påvirker ikke sexlysten,- noe som jeg opplevde at p-piller gjorde.

Gjest Grubler jeg på
Skrevet

Jeg bruker P-sprøyta. Har brukt den i 2 år nå, ingen mensen og ingen smerter.

Ikke har jeg blitt uheldig gravid heller.

Du må sette sprøyta hver 3 måned og den koster 75 kroner sånn ca.

så den får 10 poeng av meg.

Har hørt at man blir benskjør av p.sprøyta. Men det gjelder kanskje bare oss godt voksne?

Skrevet

Jeg føler med deg!

Jeg fikk satt inn hormonspiral etter fødsel i februar 2007. Det funket ikke for meg i det hele tatt!

Hadde "smårier" i månedsvis, ble hissig og småblødde konstant. Husker ikke helt hvor lenge jeg holdt ut, men kanskje 6-7 mnd? Gynekologen som fjernet den sa at 9 av 10 var fornøyde, men at spiralen ikke passet for 1 av 10.

Etter det brukte vi hoppe av i svingen, sikre perioder og gummi. Er nå gravid i 23. uke... hehe! Veldig ønsket, bare så det er sagt!

Jeg har samme dilemmaet som deg til våren, når barnet er født. Aner ikke hvilken prevensjon vi skal gå for.

Håper du finner noe som passer for deg!

Klem fra

Gjest fornøyd ja
Skrevet

Hopper av i svingen og satser på sikre perioder. Har fungert i 11 år nå= 10 for min del.

Gjest majas mamma
Skrevet

etter fire barn i en alder av 36 var valget lett for meg. Det ble sterilisering. Og det har jeg aldri angret.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hopper av i svingen og satser på sikre perioder. Har fungert i 11 år nå= 10 for min del.

Gjorde det samme i mange år. Og planla og fikk ungene i løpet av de årene. Hadde vi blitt "ufrivillig" gravid i tillegg, så ville det barnet også vært velkommen. Da det tippet over, og vi absolutt ikke ville ønsket ny graviditet, steriliserte mannen min seg.

Skrevet

Henger meg på majas mamma - er sterilisert (får ikke lov av legene til å få flere barn grunnet underlivsinngrep) og er utrolig fornøyd! Kjempedeilig å slippe å styre med prevensjon, stappe kroppen full av kunstige hormoner med diverse bivirkninger og være redd for at prevensjonen ikke virker som den skal. At sexlysten er noe heeeelt annet når hormonene lever fritt enn når man tar hormonpervensjon er selvfølgelig et kjempepluss! :o)

Så om dere er 110% sikker på at dere ikke skal ha flere barn så skjønner jeg ikke hvorfor sterilisering er uaktuelt.

Skrevet

Bruker hormonspiral og for å bruke skalaen din er jeg 9 (litt redusert sexlyst gjør at den ikke når 10). Men jeg har ikke hatt blødninger på 4 år og merker ellers ingen symptomer.

Skrevet

Henger meg på majas mamma - er sterilisert (får ikke lov av legene til å få flere barn grunnet underlivsinngrep) og er utrolig fornøyd! Kjempedeilig å slippe å styre med prevensjon, stappe kroppen full av kunstige hormoner med diverse bivirkninger og være redd for at prevensjonen ikke virker som den skal. At sexlysten er noe heeeelt annet når hormonene lever fritt enn når man tar hormonpervensjon er selvfølgelig et kjempepluss! :o)

Så om dere er 110% sikker på at dere ikke skal ha flere barn så skjønner jeg ikke hvorfor sterilisering er uaktuelt.

Mannen min fikk beskjed av legen om å vente til han ble 35 med å sterilisere seg, så jeg tror det kan være vanskelig å bli "innvilget" sterilisering før den tid, med mindre man har spesielt gode grunner (som du hadde)?

Skrevet

Mannen min fikk beskjed av legen om å vente til han ble 35 med å sterilisere seg, så jeg tror det kan være vanskelig å bli "innvilget" sterilisering før den tid, med mindre man har spesielt gode grunner (som du hadde)?

Jeg var 34 år da jeg ble satt på venteliste for sterilisering og det var aldri snakk om at jeg var for ung, men det var nok både fordi jeg av medisinske grunner ikke fikk lov til å bli gravid igjen + at det på den tiden var ikke mindre enn 3 års venteliste på sterilisering for kvinner her i Trondheim... Nå tok et et skippertak for å få ned ventelistene så jeg kom inn etter et års tid da.

Skrevet

Jeg var 34 år da jeg ble satt på venteliste for sterilisering og det var aldri snakk om at jeg var for ung, men det var nok både fordi jeg av medisinske grunner ikke fikk lov til å bli gravid igjen + at det på den tiden var ikke mindre enn 3 års venteliste på sterilisering for kvinner her i Trondheim... Nå tok et et skippertak for å få ned ventelistene så jeg kom inn etter et års tid da.

Ok. Du hadde jo også vektige grunner for ønsket om sterilisering, så da virker det jo rimelig at de ikke tenker så mye på alderen.

Skrevet

Kjenner en som steriliserte seg da han var 29. Han har nå blitt pappa igjen. :)

Skrevet

Er 38 år og går på Marvelon p-piller. Vi er ferdige med å få barn, men er vel litt engstelige for sterilisering begge to.

Vil si 7 eller 8 på skalaen - det fungerer helt greit, men jeg innbiller meg at jeg har litt lavere sex-lyst enn jeg ville hatt uten p-pillene.

Skrevet

Kjenner en som steriliserte seg da han var 29. Han har nå blitt pappa igjen. :)

*gulp*

Hvordan gikk det til??

Gjest Sterilisert mann!
Skrevet

Jeg lever med en sterilisert mann, og er 100 % fornøyd. :-)

Vi er ferdig med barn, skal garantert ikke ha flere, og siden inngrepet for hans del både er billigere og ikke minst enklere, falt valget lett på dette.

Sexlysten har økt hos oss begge!

Skrevet

*gulp*

Hvordan gikk det til??

Han fiksa på det igjen. :) Så det var nok ikke så lurt å gjøre det så tidlig.

Skrevet

Han fiksa på det igjen. :) Så det var nok ikke så lurt å gjøre det så tidlig.

Da så.. *puster lettet ut* ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...