Gå til innhold

Leke med mindre barn?

Gjest Store vs små

Anbefalte innlegg

Gjest Store vs små

Jeg har 3 jenter som går i 2., 3. og 4. klasse. I gata vår er det flere barn av begge kjønn på deres alder, så i tillegg til å ha hverandre (de er gode venner) har de også flere lekekamerater på egen alder.

I nærheten av oss bor det ei jente som er 3 år. Hun er veldig glad i å være med "de store", men mine jenter er ikke særlig interessert i å leke med henne. De er ikke akkurat jente-jenter, de er mer på å klatre i trær enn å leke med dukker for å si det sånn.

Så, jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre når denne vesle jenta kommer på døra vår. Mine jenter vil helst ikke ha henne på besøk, hun kan jo ikke leke deres lek (naturligvis!), og de har ikke lyst til å leke hennes leker.

Burde jeg mer eller mindre tvinge mine jenter til å leke med 3-åringen innimellom? Bør de lære seg å gjøre det, selv om de ikke har lyst?

Når det er sagt, da, så er de av og til barnevakt for denne jenta, mot betaling. Og det synes de er greit, da avtales det klokkesletter og de gjør en helt fin jobb med både å leke og passe på. Det er bare den frie leken de ikke vil ha henne med i. Og jeg synes ikke godt jeg kan betale mine egne unger for å passe en annens barn, liksom...

Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Setter du selv av mye fritid til omgang med personer du helst ikke vil være sammen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg ble "nedrent" av ei lita jenta i mitt nabolag da jeg var barn, og var da veldig takknemlig for at moren min ofte sendte henne hjem, slik at jeg slapp å gjøre det. ;-) Så fikk det heller være at denne jenta syntes jeg hadde en streng mor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Store vs små

Setter du selv av mye fritid til omgang med personer du helst ikke vil være sammen med?

Slett ikke, men jeg er av mer egoistisk karakter enn mange andre jeg kjenner - så for alt jeg vet kan det være svært vanlig å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Store vs små

Jeg husker jeg ble "nedrent" av ei lita jenta i mitt nabolag da jeg var barn, og var da veldig takknemlig for at moren min ofte sendte henne hjem, slik at jeg slapp å gjøre det. ;-) Så fikk det heller være at denne jenta syntes jeg hadde en streng mor :-)

Sier du det? Hm. Kanskje det er helt greit å sende henne hjem, slik jeg oftest gjør. Noen ganger er hun med meg litt, da, på kjøkkenet eller noe, for jenta er helt grei hun - bare liten.

Samtidig synes jeg litt synd i henne også, da, for hun gjør jo ikke noe galt. Er bare liten. Og det kan man jo ikke noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Store vs små

Jeg lot barna selv få velge hvem de ville leke med.

Aldersforskjellen er jo veldig stor.

Ja, aldersforskjellen er stor, og de treffes jo ikke i leken. Det må jo bli slik at mine leker med henne, noe de ikke liker å gjøre.

Kanskje jeg ikke er så håpløs allikevel, gitt, selv om hun sendes hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det? Hm. Kanskje det er helt greit å sende henne hjem, slik jeg oftest gjør. Noen ganger er hun med meg litt, da, på kjøkkenet eller noe, for jenta er helt grei hun - bare liten.

Samtidig synes jeg litt synd i henne også, da, for hun gjør jo ikke noe galt. Er bare liten. Og det kan man jo ikke noe for.

Jeg tror jo ikke de store jentene lide noen nød av å leke med henne en gang i blant, men de burde få slippe å ha henne der "stadig vekk".

En annen ting er: Jeg ville ikke likt at min 3-åring hele tiden helst hadde lekt med noen som er såpass mye eldre. Jeg tror de fleste barn har best av å leke mest med barn nokså nære i alder, selv om det er fint å kunne tilpasse seg noen med større aldersforskjell innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ja, aldersforskjellen er stor, og de treffes jo ikke i leken. Det må jo bli slik at mine leker med henne, noe de ikke liker å gjøre.

Kanskje jeg ikke er så håpløs allikevel, gitt, selv om hun sendes hjem.

Et barn på tre år er egentlig for liten til å bli sendt rundt i nabolaget for selv å finne lekekamerater. Foreldrene burde engasjere seg mer i hva en så liten krabat foretar seg på egen hånd, og finne lekekamerater som er mer på alder med barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Store vs små

Et barn på tre år er egentlig for liten til å bli sendt rundt i nabolaget for selv å finne lekekamerater. Foreldrene burde engasjere seg mer i hva en så liten krabat foretar seg på egen hånd, og finne lekekamerater som er mer på alder med barnet sitt.

Ja, det er jeg vel egentlig helt enig i, men det er nå gjerne foreldrene som kommer med henne, da, og det er kanskje derfor jeg synes det er litt ekkelt å si nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Store vs små

Jeg tror jo ikke de store jentene lide noen nød av å leke med henne en gang i blant, men de burde få slippe å ha henne der "stadig vekk".

En annen ting er: Jeg ville ikke likt at min 3-åring hele tiden helst hadde lekt med noen som er såpass mye eldre. Jeg tror de fleste barn har best av å leke mest med barn nokså nære i alder, selv om det er fint å kunne tilpasse seg noen med større aldersforskjell innimellom.

Hun er her både to og tre ganger hver ettermiddag, flere ganger i helgene. Så jeg tror jentene mine blir lei. Jeg har av og til spurt om de ikke kan leke med henne en halvtimes tid, og så følge henne hjem, men de synes det er vanskelig å sende henne hjem fordi hun hyler og skriker. Så ofte tar jeg den jobben, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ja, det er jeg vel egentlig helt enig i, men det er nå gjerne foreldrene som kommer med henne, da, og det er kanskje derfor jeg synes det er litt ekkelt å si nei...

Åh, jeg forsto det slik at barnet kom alene på døra.

Foreldrene bør da kunne forstå at det ikke er stas å sitte i sandkassa og leke med en treåring, når jentene dine er så store.

Det må det da gå an å forklare på en høflig og vennlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en tanke

Hun er her både to og tre ganger hver ettermiddag, flere ganger i helgene. Så jeg tror jentene mine blir lei. Jeg har av og til spurt om de ikke kan leke med henne en halvtimes tid, og så følge henne hjem, men de synes det er vanskelig å sende henne hjem fordi hun hyler og skriker. Så ofte tar jeg den jobben, da.

Noen burde kanskje ta en prat med foreldrene hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det var ét barn omkring jentenes alder som alltid ble holdt utenfor, synes jeg ikke man skal tillate noe slikt uten videre.

At de ikke vil ha en treåring på slep i tide og utide, må derimot være helt greit. Tror ikke mange ville forventet en slik service for sine treåringer.

At treåringen kommer bortom og vil leke får du se på som et tegn på at de gjør en god jobb som barnevakter.

;-)

PS. Man behøver ikke være jente-jenter for å like å leke med yngre barn... Noen unger elsker å herje og rolse med de yngre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at du skjermer jentene dine for dette. En slik besøksfrekvens blir jo alt for mye.

Kunne det være en idé at du lager noen regler for henne om hvor ofte hun får komme?

"Husker du at jeg så til deg i går at det ikke passer med besøk i dag?" Og så vennlig, men bestemt hjem.

"Nå har du alt vært her en gang i dag, og da vet du at du at det ikke passer å komme flere ganger."

Et eller annet slikt. Det bare sunt for jenta å oppleve at noen setter grenser. Treåringer er i høyeste grad oportunister...

;-)

Vet foreldrene hennes hvor aktiv hun er på besøksfronten. Hadde det vært min treåring ville jeg ønsket å sette noen grenser, gjerne i samarbeid med 'besøksofrene'.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da. Kanskje på tide med forelderoppdragelse.

Om foreldrene ikke tar et hint, blir du kanskje nødt til å snakke tydelig.

Du kan kanskje også gjøre deg litt dum og si at du visste ikke at de hadde gjort noen avtale om barnevakt i dag.

Eller si at i dag er jentene for opptatt til å ta et uanmeldt barnevaktoppdrag, men til (f.eks.) helgen tror du de gjerne har lyst til å tjene noen slanter.

Det du beskriver her synes jeg er et utilbørlig press på din familie, særlig jentene dine. Selv de mest barnekjære blant store unger kunne fått nok av dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt drøyt når foreldrene kommer med henne på den måten. Prøv å formidle at de store skolejentene er såpass opptatt med lekser, fritidsaktiviteter osv., at de ikke kan passe henne stadig vekk uten at det er avtalt.

Sånt burde voksne folk forstå. Siden de tydeligvis ikke gjør det, kan du smøre litt på, slik at de forhåpentligvis skjønner litt mer.

Så kan dere evt. la henne bli med litt hvis hun kommer av seg selv mens de leker ute f.eks. Da er det jo lettere for henne å henge seg på litt, uten at det blir tydelig at hun egentlig ikke er helt med på leken. Jeg synes ikke du trenger overtale dem til å leke på hennes premisser når det ikke er avtalt at de skal passe henne, i slike situasjoner må hun finne seg i å henge med så godt hun kan.

Jeg har litt toleranse for akkurat dette siste, fordi begge mine unger har elsket å henge rundt de litt større på tilsvarende måte, og hatt stor glede av det. Men jeg har selvsagt aldri dyttet dem på eldre barn selv om vi har rikelig av dem i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Kommer foreldrene spaserende med jentungen for å spørre om dine barn vil leke med henne? Da syns jeg faktisk det må være på sin plass å si det rett ut hvordan det ligger an. Syns egentlig det må være ganske merkelige foreldre som oppfører seg sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte først som høstløv at dte var rart at de lot en 3-åring være på frislipp i nabolaget slik, men det er nesten enda verre at de kommer med henne! Og tydeligvis også flere ganger per ettermiddag! utrolig merkelig at de kommer tilbake slik når dere da tidligere har levert henne hjem igjen.

Jeg er helt enig med de andre under her som sier du bør skjerme dine jenter for det verste av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Store vs små

Jeg tenkte først som høstløv at dte var rart at de lot en 3-åring være på frislipp i nabolaget slik, men det er nesten enda verre at de kommer med henne! Og tydeligvis også flere ganger per ettermiddag! utrolig merkelig at de kommer tilbake slik når dere da tidligere har levert henne hjem igjen.

Jeg er helt enig med de andre under her som sier du bør skjerme dine jenter for det verste av dette.

Altså, foreldrene kommer med henne en gang, så kommer hun selv en gang eller to i løpet av ettermiddagen. Eksempelvis.

Vi bor i et svært skjermet strøk, da, så helt rart at hun går alene er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...