Gå til innhold

Var det fryktelig frekt å si nei???

Gjest snart utslitt mamma...

Anbefalte innlegg

Gjest snart utslitt mamma...

Jeg har ei jente som fylte 8 år i dag og vi hadde barneselskap fredag og familie selskap i dag. Lørdag var i vi i bryllup til en nevø av mannen min. Det var derfor jeg måtte ha barneselskapet på fredagen - hvis ikke hadde det blitt lørdag.

Vel - sist mandag ringte svigerinnen min og spurte om jeg kunne lage en kake til bryllupet. En spesiell kake som jeg har laget mange ved mange anledninger tidligere og som er veldig god. Men som også tar mange timer å lage. Hvis jeg skulle ha lagd den måtte jeg begynt torsdag og fortsatt fredag.

Jeg var allerede stresset - blir alltid det når det er selskap på tur. Syns det er mye styr og mye som skal forberedes. barneselskapet krever jo forberedelser og planlegging nå når jentene har blitt så store. Det er intriger og syting og jenta mi er litt utenfor. Det var derfor viktig for meg å forberede bra slik at vi hadde program hele tiden. Etter et selskap er det jo også mye som skal gjøres spesielt når man skal ha et nytt selskap. Vasking og rydding etc. Samt nye kaker osv.. Og nå ville jo mesteparten av lørdagen gå vekk i bryllup. Jeg visste også at det ville komme veldig mange til famileselskapet siden hele slekta var her i forbindelse med bryllupet. Ikke nok med bare kaker og kaffe - måtte også lage til noe varmt. Og gjester fra 11 til 19...

Så jeg sa nei til å lage kaken. Har full jobb, ungene går på fritidsaktiviteter hver dag, det er lekser osv. Og jeg har mye baking fra før pga diett som ungene går på. Følte meg VELDIG dum og har hatt den følelsen hele tida etterpå. Var det fryktelig frekt av meg? Jeg hadde som sagt allerede skuldrene oppi ørene av stress, travel uke har det vært på jobb etc etc. Svigerinnen min virket veldig overrasket over at jeg sa nei. Klart - jeg forstår jo at når man skal arrangere bryllup så er det det viktigste i verden, men for min 8 åring er jo faktisk bursdagen også viktig... Klarer visst ikke dette kjøret jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

34

• tzatziki1365380058

32

• morsan

28

• frosken

12

Gjest sjøstjerna

Så flink du var som satte grenser, og tok ansvar for egen helse.

Både ditt barn- og øvrig familie- har det bedre med at du ikke sliter deg ut. At du stiller blid og fornøyd og ikke totalt utslitt med mørke ringer rundt øynene.

Så budskapet er at du bør ikke ha dårlig samvittighet. Og nei- jeg synes ikke det var frekt. Men heller tøft gjort. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha verdens reneste samvittighet for at du sa nei! Tåler man ikke å få et nei når man spør om noen så kan man ikke spørre.

Om hun bringer det på bane igjen får du bare forklare hvor mye du hadde å henge fingrene i akkurat disse dagene og at en kakeforespørsel dessverre ikke lot seg si ja til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smart var du! :-)

Du var svært, svært klok som sa nei til kakebaking.

Og du, er det en pappa inni bildet her, så få han til å ta mer tak i ting. Du trenger ikke ordne ALT alene. Pappaer kan fikse masse til bursdager, de greier utrolig mye bare de får sjansen. :-)

Ingen grunn til å lage stresskuldre! :-)

Lykke til med både bursdag og alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt en smule overrasket om noen sa nei til å bake til bryllup ja... Men skjønner jo at du er stresset (Kanskje uten grunn??) Senk skuldrene og slakk på krava!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser viktigheten av å kunne sette grenser for seg selv og kunne klare å si nei til tider. Men likevel hadde jeg nok reagert på at noen sa nei til å bake en kake til en så viktig begivenhet som et bryllup - når du tydeligvis lager en signaturkake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg ser viktigheten av å kunne sette grenser for seg selv og kunne klare å si nei til tider. Men likevel hadde jeg nok reagert på at noen sa nei til å bake en kake til en så viktig begivenhet som et bryllup - når du tydeligvis lager en signaturkake...

Men er ikke dette en konsekvens av å spørre i siste liten da? det kan jo resultere i slikt svar- nettopp fordi vedkommende faktisk hadde andre planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke kan si "beklager, men nei" om å lage sine spesialiteter når det passer dårlig, skal man jammen passe seg for å lage tradisjoner :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvis man ikke kan si "beklager, men nei" om å lage sine spesialiteter når det passer dårlig, skal man jammen passe seg for å lage tradisjoner :(

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Du har lov å si nei, og det var jo dessuten egentlig i seneste laget å komme å spørre etter kake da synes jeg. Spesielt til et bryllup. Man pleier vel å planlegge slikt i litt god tid, så de kunne godt ha spurt på et tidligere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snart utslitt mamma

Du har lov å si nei, og det var jo dessuten egentlig i seneste laget å komme å spørre etter kake da synes jeg. Spesielt til et bryllup. Man pleier vel å planlegge slikt i litt god tid, så de kunne godt ha spurt på et tidligere tidspunkt.

Uff ja - hadde jeg bare visst det søndag formiddag så kunne jeg ihvertfall ha gjort noe planlegging søndagen. Men vi hadde fullt program den helga også - men kunne jo kanskje avlyst noe. (snakker altså om sist helg).

Var det opp til meg hadde vi utsatt hele familieselskapet til neste helg nettopp pga bryllupet og at jeg fikk dårlig tid. Men det var jo hans familie som gjorde at jeg måtte ha det i dag.

Jeg hadde ikke en eneste ledig stund i sist uke så jeg måtte brukt natta for å lagd den kaka. (Brukte sene kvelder for å bli ferdig med det jeg allerede måtte gjøre). Enig i at de var sent ute med å spør - men allikevel så hadde de tid nok til å spørre noen andre mener jeg. Sikkert mange som ikke hadde det så travelt som jeg denne uka. Om det nå ikke akkurat ble DEN kaka da. SÅ vanskelig er den ikke men tar veldig lang tid... Ser bare ikke når jeg skulle fått tid jeg...

Problemet er jo at jeg fikk så dårlig samvittighet at jeg sov dårlig sist uke og nå har jeg tid til å tenke (siden alt er ferdig) og kjenner den dårlige samvittigheten ennå....

Jo jeg har en mann som stiller opp, men akkurat når det gjelder planlegging og forberedelser til barneselskap er det jeg så må ha kontrollen. Hvis ikke hadde det ikke blitt noe selskap - ingenting hadde vært ferdig i tide osv. (Har prøvd før...) Men han gjør jo husarbeid og tar ungene litt og avlaster meg jo da så jeg får bakt....

Jeg forstår GODT alle som går deltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hadde ikke falt meg inn og sagt nei til å bake en kake til et bryllup i nær familie (jeg synes nevø i denne sammenhenge er nært), om jeg så skulle ha bakt om natten.

Men i vår familie vet alle at kaker til fest er dugnadsarbeid, så det er noe alle tar høyde for. Så det kommer aldri som noe sjokk, selv om man kanskje ikke får vite hvilken kake som er ønsket, før en ukes tid før.

Jeg synes barnebursdag og travel jobb er en dårlig unnskyldning i denne sammenheng. Bryllup er SVÆRT, og man trenger gjerne den hjelpen man kan få.

Barnas bursdager kommer hvert år, og dersom dere har et "vanlig" liv, hadde ikke vært noe problem å organisere annerledes for deres del, feks ved å utsette familiselskapet til en annen helg. Sånt skjønner i alle fall mine unger.

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det frekt å si nei, men at du ikke har hatt det bra med beslutningen, tyder vel på at du har satt grenser litt "på feil sted". Du fremstår nok som litt sær hos din svigerinne & co, men det går helt sikkert over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja - hadde jeg bare visst det søndag formiddag så kunne jeg ihvertfall ha gjort noe planlegging søndagen. Men vi hadde fullt program den helga også - men kunne jo kanskje avlyst noe. (snakker altså om sist helg).

Var det opp til meg hadde vi utsatt hele familieselskapet til neste helg nettopp pga bryllupet og at jeg fikk dårlig tid. Men det var jo hans familie som gjorde at jeg måtte ha det i dag.

Jeg hadde ikke en eneste ledig stund i sist uke så jeg måtte brukt natta for å lagd den kaka. (Brukte sene kvelder for å bli ferdig med det jeg allerede måtte gjøre). Enig i at de var sent ute med å spør - men allikevel så hadde de tid nok til å spørre noen andre mener jeg. Sikkert mange som ikke hadde det så travelt som jeg denne uka. Om det nå ikke akkurat ble DEN kaka da. SÅ vanskelig er den ikke men tar veldig lang tid... Ser bare ikke når jeg skulle fått tid jeg...

Problemet er jo at jeg fikk så dårlig samvittighet at jeg sov dårlig sist uke og nå har jeg tid til å tenke (siden alt er ferdig) og kjenner den dårlige samvittigheten ennå....

Jo jeg har en mann som stiller opp, men akkurat når det gjelder planlegging og forberedelser til barneselskap er det jeg så må ha kontrollen. Hvis ikke hadde det ikke blitt noe selskap - ingenting hadde vært ferdig i tide osv. (Har prøvd før...) Men han gjør jo husarbeid og tar ungene litt og avlaster meg jo da så jeg får bakt....

Jeg forstår GODT alle som går deltid...

Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet!

Kakebordet i brylluper etc. pleier som regel å bli fullt nok likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært i dine sko, så hadde jeg sagt nei med god samvittighet. Og hadde jeg vært den som spurte om hjelp, hadde jeg hatt full forståelse for at du hadde sagt nei. Da hadde jeg bare spurt noen andre, evt kjøpt en kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart utslitt mamma

Hadde ikke falt meg inn og sagt nei til å bake en kake til et bryllup i nær familie (jeg synes nevø i denne sammenhenge er nært), om jeg så skulle ha bakt om natten.

Men i vår familie vet alle at kaker til fest er dugnadsarbeid, så det er noe alle tar høyde for. Så det kommer aldri som noe sjokk, selv om man kanskje ikke får vite hvilken kake som er ønsket, før en ukes tid før.

Jeg synes barnebursdag og travel jobb er en dårlig unnskyldning i denne sammenheng. Bryllup er SVÆRT, og man trenger gjerne den hjelpen man kan få.

Barnas bursdager kommer hvert år, og dersom dere har et "vanlig" liv, hadde ikke vært noe problem å organisere annerledes for deres del, feks ved å utsette familiselskapet til en annen helg. Sånt skjønner i alle fall mine unger.

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det frekt å si nei, men at du ikke har hatt det bra med beslutningen, tyder vel på at du har satt grenser litt "på feil sted". Du fremstår nok som litt sær hos din svigerinne & co, men det går helt sikkert over.

Vel - takk - JA jeg ønsket veldig å ha familieselskapet en annen helg selv om det nå ble på dagen. MEN det var hans familie som kun kunne den dagen da... Mine foreldre var tom bortreist... Nei jeg kunne ikke vite at jeg ble spurt - de visste (eller burde ihvertfall vite?) at vi skulle ha barne + familieselskap. Og de vet hvor mye jeg må styre med baking fra før pga at ungene har diverse matallergi...

Ja jeg vet vi har en altfor travel hverdag. Dette med matallergier er ganske nytt og kom etter at jeg fikk den jobben jeg har feks. Hadde jeg fått beskjed om kaka før så kunne jeg ihvertfall ha bakt brød og div helga før. Samt at jeg kunne ha gjort klar godteposer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke fryktelig frekt å si nei. Du hadde mer enn nok å gjøre.

At svigerinnen ble overrasket er greit nok - hun er jo vant til at du baker den kaken. Antar hun fikk en forklaring på hvorfor det ikke ble det denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen glad jeg ikke har noen signaturkake:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...