Gå til innhold

Var det fryktelig frekt å si nei???

Gjest snart utslitt mamma...

Anbefalte innlegg

Du skal overhodet IKKE ha dårlig samvittighet!! Du hadde allerede fullt opp med gjøremål og selskaper i hjemmet. Jeg beundrer deg for å si nei-selv hadde jeg dessverre helt sikkert følt meg så presset at jeg hadde sagt ja og vært lynende forbannet og stresset fordi jeg var så dum å si ja. Dessuten synes jeg svigerinnen din var lovlig sent ute med den kakebake forespørselen. Et bryllup er jo ikke noe som oppstår over natten,men hun har vel vært rimelig sikker på at du kom til å gjøre det da. Du får snu spørsmålet og spørre deg selv om hun hadde kastet alt annet til side for å bake til deg??

Uansett og igjen-dette var ikke frekt. Det var synd at du ikke kunne bake,men denne gangen hadde du rett og slett ikke tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

34

• tzatziki1365380058

32

• morsan

28

• frosken

12

Jeg ser viktigheten av å kunne sette grenser for seg selv og kunne klare å si nei til tider. Men likevel hadde jeg nok reagert på at noen sa nei til å bake en kake til en så viktig begivenhet som et bryllup - når du tydeligvis lager en signaturkake...

For det om noen baker en signaturkake betyr ikke det at de alltid skal stå parat til å bake syns jeg. Hun sier jo selv at om hun hadde fått vite det litt før så kunne hun fått lagt inn kake bakingen i hennes travle uke. Og personlig mener jeg at om noen ønsker en "signaturkake" så får di jammen se å bestille den i litt bedre tid en noen dager i forveien,spesiellt til en så viktig begivenhet som et bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok veldig lik deg.

Jeg stresser alt for mye, og synes alltid det er hektisk med slike ting. Jeg gjør alt for mye ut av det, men har faktisk nå begynt å slakke på krava.

I år var faktisk første gang at familien ikke har spist middag hos oss på 7 åringens bursdag. Hun har fødselsdag midt i fellesferien, og alle setter av hele dagen for å tilbringe den med oss. I år inviterte jeg til kaffe og kaker kl. 17, og følte meg faktisk litt slem. Men det var deilig også. Det er nemlig ingen av de andre som lager varmmat på bursdager.

I ditt tilfelle ville jeg nok også hatt dårlig samvittighet for å si nei. Men jeg synes svigerinna di kunne ha spurt før. Dere har nok snakket en del om bryllupet når dere har møttes det siste året, og hun kunne når som helst ha antydet at det hadde vært fint om du kunne bake din helt spesielle kake til dette.

Jeg planlegger allerede å bake til min svigerinnes bryllup neste sommer, men om det hadde vært hennes sønn som giftet seg, ville jeg antatt at familien til bruden hadde hatt ansvaret for kakene.

Du skal være stolt av at du sa nei. Vi kvinner må bli flinkere til å tenke på oss selv, og faktisk innrømme at vi ikke klarer alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann - vet du hva jeg ville gjort? Jeg ville sagt at pga bursdag, familieselskap etc etc så hadde jeg dessverre ikke anledning til å lage denne tidkrevende kaken, men at jeg kunne tilby meg å lage en annen kake, feks ostekake (som kan tilbredes flere dager i forveien, eller en brownieskake (som man klasker sammen på 15 minutter). Da har du ikke avvist svigerinnen din, du har sagt deg villig til å hjelpe, bare på en litt enklere måte. Da kan hun jo ikke bli sur. Har selv blitt bedt om å lage en kake til en stor anledning nå - men heldigvis kan denne kaken fryses - slik at jeg kan få det til i en travel hverdag likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - takk - JA jeg ønsket veldig å ha familieselskapet en annen helg selv om det nå ble på dagen. MEN det var hans familie som kun kunne den dagen da... Mine foreldre var tom bortreist... Nei jeg kunne ikke vite at jeg ble spurt - de visste (eller burde ihvertfall vite?) at vi skulle ha barne + familieselskap. Og de vet hvor mye jeg må styre med baking fra før pga at ungene har diverse matallergi...

Ja jeg vet vi har en altfor travel hverdag. Dette med matallergier er ganske nytt og kom etter at jeg fikk den jobben jeg har feks. Hadde jeg fått beskjed om kaka før så kunne jeg ihvertfall ha bakt brød og div helga før. Samt at jeg kunne ha gjort klar godteposer osv.

''de visste (eller burde ihvertfall vite?) at vi skulle ha barne + familieselskap''

Jeg tror dem som arrangerer bryllup har mer enn nok med å tenke på alt det se selv skal ordne og styre med, til å ha for mye tanke på alt som gjestene stresser med for tiden.

Jeg skjønner at familieselskap på søndag er valgt dels ut fra at det kommer masse familie på besøk, men jeg hadde da absolutt ikke orket å klemme inn et barneselskap på fredag i tillegg. :-) Det er vitkig å skjerme seg selv litt, og det gjorde du da du sa nei til kakebaking, men du burde skjermet deg selv litt før og kuttet ned på barnebursdagfeiringen samme helgen som dere skal i nevøens bryllup. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Komplisert kakebaker

Hadde ikke falt meg inn og sagt nei til å bake en kake til et bryllup i nær familie (jeg synes nevø i denne sammenhenge er nært), om jeg så skulle ha bakt om natten.

Men i vår familie vet alle at kaker til fest er dugnadsarbeid, så det er noe alle tar høyde for. Så det kommer aldri som noe sjokk, selv om man kanskje ikke får vite hvilken kake som er ønsket, før en ukes tid før.

Jeg synes barnebursdag og travel jobb er en dårlig unnskyldning i denne sammenheng. Bryllup er SVÆRT, og man trenger gjerne den hjelpen man kan få.

Barnas bursdager kommer hvert år, og dersom dere har et "vanlig" liv, hadde ikke vært noe problem å organisere annerledes for deres del, feks ved å utsette familiselskapet til en annen helg. Sånt skjønner i alle fall mine unger.

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det frekt å si nei, men at du ikke har hatt det bra med beslutningen, tyder vel på at du har satt grenser litt "på feil sted". Du fremstår nok som litt sær hos din svigerinne & co, men det går helt sikkert over.

Nå synes jeg at du er litt i overkant både streng og prektig - litt sånn "DOLsk"... :-)

Hvis det er slik at vi alle samme skal "kaste alt" vi har i hendene og bake til et bryllup, så er det minste man kan forlange at man får beskjed i GOD tid i forveien.

Beskjed mandag for en kake som tar langt tid å bake - når det er opplyst at det også skal være barneselskap - er ikke i nærheten av god planlegging. Uansett hvor SVÆRT bryllup er i forhold til andre ting...

Det at man belager seg på andres innsats krever også en innsats fra deg selv, det er å planlegg i god tid - og faktisk huske at vi andre også har et liv hvor ting skal passe inn...

Når alt dette er sagt, så bakte jeg en tilsvarende komplisert kake til et selskap i helgen - men jeg hadde fått spørsmålet 3 uker i forveien og hadde derfor tid til å planlegge med kake, kjøre/hente til birkebeinerritt og en hel del andre utfordringer som elegant kolliderte i helgen... (nå hørtes vel jeg skikkelig prektig ut, men må innrømme at det er godt at akkurat denne helgen er over, trenger ikke mange av dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann - vet du hva jeg ville gjort? Jeg ville sagt at pga bursdag, familieselskap etc etc så hadde jeg dessverre ikke anledning til å lage denne tidkrevende kaken, men at jeg kunne tilby meg å lage en annen kake, feks ostekake (som kan tilbredes flere dager i forveien, eller en brownieskake (som man klasker sammen på 15 minutter). Da har du ikke avvist svigerinnen din, du har sagt deg villig til å hjelpe, bare på en litt enklere måte. Da kan hun jo ikke bli sur. Har selv blitt bedt om å lage en kake til en stor anledning nå - men heldigvis kan denne kaken fryses - slik at jeg kan få det til i en travel hverdag likevel :-)

Jeg synes det var en god idé.

Svigerinnen var ute i litt seneste laget med å spørre om kake, samtidig er det jo tanter man typisk spør om kakebakehjelp til en så stor anledning.

Jeg har heldigvis ingen signaturkake, og jeg ville derfor sikkert bare blitt bedt om å bake en kake jeg kan;-) Og da kunne den bakes på forhånd og fryses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet!

Kakebordet i brylluper etc. pleier som regel å bli fullt nok likevel.

''Kakebordet i brylluper etc. pleier som regel å bli fullt nok likevel.''

Det er ihvertfall sikkert:-)

Jeg bakte til et bryllup i sommer, og det er en idiotsikker kake - trodde jeg. Men for første gang gikk det helt til helsike med kaka og jeg måtte bake om igjen...

Hvis det var tatt så mye som 25% av denne kaka, sp var det max! Det var også en annen kake av samme type der (gulrotkake), som det heller ikke var tatt mer av, så to gulrotkaker var iallfal helt unødvendig;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Kakebordet i brylluper etc. pleier som regel å bli fullt nok likevel.''

Det er ihvertfall sikkert:-)

Jeg bakte til et bryllup i sommer, og det er en idiotsikker kake - trodde jeg. Men for første gang gikk det helt til helsike med kaka og jeg måtte bake om igjen...

Hvis det var tatt så mye som 25% av denne kaka, sp var det max! Det var også en annen kake av samme type der (gulrotkake), som det heller ikke var tatt mer av, så to gulrotkaker var iallfal helt unødvendig;-)

Har aldri blitt bedt om å bake til bryllup, jeg, enten er mine bakekunnskaper viden kjente eller så arrangerer min familie og mine venner bryllup på annen måte :-).

I vårt bryllup hadde vi ikke annen kake enn en diger brylluskake (og litt småsjokolader/petits fours til kaffen) - sikkert kjipt i manges øyne, men jeg har aldri skjønt behovet for masse kake etter flereretters middag avsluttet med dessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri blitt bedt om å bake til bryllup, jeg, enten er mine bakekunnskaper viden kjente eller så arrangerer min familie og mine venner bryllup på annen måte :-).

I vårt bryllup hadde vi ikke annen kake enn en diger brylluskake (og litt småsjokolader/petits fours til kaffen) - sikkert kjipt i manges øyne, men jeg har aldri skjønt behovet for masse kake etter flereretters middag avsluttet med dessert!

I min svigerfamilie er det vanlig med masssssssse kaker - sånn at det nesten er trekvart kake i snitt på hver festdeltager. Det er alltid et fjell av kaker igjen etter festene....

Jeg heller mer til din logikk, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Jeg skulle ønske det var adskillig mindre kakeforventninger i min familie også. Min familie er fra landet, og der står både kaketradisjonene og dugnadstradisjonene strekt i hevd. Og svigermor er også veldig opptatt av at det skal være rikelig med kaker, og jeg er ingen kakemons...;-)

Men greit nok til et bryllup og andre store selskaper med mange kaker, men til sin egen bursdag med bare seg selv + svigerfar + barn/barnebarn/svigerbarn (6 til sammen) baker svigermor MINST 3 kaker!!!

Hun synes nok det er litt kjipt å komme til oss (les: meg) på vårt sparsomme kakebord...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

*sukk* Jeg skulle ønske det var adskillig mindre kakeforventninger i min familie også. Min familie er fra landet, og der står både kaketradisjonene og dugnadstradisjonene strekt i hevd. Og svigermor er også veldig opptatt av at det skal være rikelig med kaker, og jeg er ingen kakemons...;-)

Men greit nok til et bryllup og andre store selskaper med mange kaker, men til sin egen bursdag med bare seg selv + svigerfar + barn/barnebarn/svigerbarn (6 til sammen) baker svigermor MINST 3 kaker!!!

Hun synes nok det er litt kjipt å komme til oss (les: meg) på vårt sparsomme kakebord...;-)

''Min familie er fra landet, og der står både kaketradisjonene og dugnadstradisjonene strekt i hevd.''

Slik er det også i min manns familie - i en av "grenene" har de gjerne 20 typer hjemmebakst til jul osv.

Men det er en kjent sak at ting er annerledes hos oss, og jeg tror nok de forventer det :-). Da vi giftet oss kjente jeg kanskje ikke fullt så godt til deres tradisjoner og vektlegging av kaker - hadde jeg gjort det er det mulig vi ville hatt noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal overhodet IKKE ha dårlig samvittighet!! Du hadde allerede fullt opp med gjøremål og selskaper i hjemmet. Jeg beundrer deg for å si nei-selv hadde jeg dessverre helt sikkert følt meg så presset at jeg hadde sagt ja og vært lynende forbannet og stresset fordi jeg var så dum å si ja. Dessuten synes jeg svigerinnen din var lovlig sent ute med den kakebake forespørselen. Et bryllup er jo ikke noe som oppstår over natten,men hun har vel vært rimelig sikker på at du kom til å gjøre det da. Du får snu spørsmålet og spørre deg selv om hun hadde kastet alt annet til side for å bake til deg??

Uansett og igjen-dette var ikke frekt. Det var synd at du ikke kunne bake,men denne gangen hadde du rett og slett ikke tid.

''Jeg beundrer deg for å si nei-selv hadde jeg dessverre helt sikkert følt meg så presset at jeg hadde sagt ja og vært lynende forbannet og stresset fordi jeg var så dum å si ja.''

Jeg synes de beste å be om en tjeneste er de som sier nei når det ikke passer. Da føler jeg meg trygg på at jeg skaper stress, sinne og frustrasjoner som jeg absolutt ikke ønsker å være skyld i.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke falt meg inn og sagt nei til å bake en kake til et bryllup i nær familie (jeg synes nevø i denne sammenhenge er nært), om jeg så skulle ha bakt om natten.

Men i vår familie vet alle at kaker til fest er dugnadsarbeid, så det er noe alle tar høyde for. Så det kommer aldri som noe sjokk, selv om man kanskje ikke får vite hvilken kake som er ønsket, før en ukes tid før.

Jeg synes barnebursdag og travel jobb er en dårlig unnskyldning i denne sammenheng. Bryllup er SVÆRT, og man trenger gjerne den hjelpen man kan få.

Barnas bursdager kommer hvert år, og dersom dere har et "vanlig" liv, hadde ikke vært noe problem å organisere annerledes for deres del, feks ved å utsette familiselskapet til en annen helg. Sånt skjønner i alle fall mine unger.

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det frekt å si nei, men at du ikke har hatt det bra med beslutningen, tyder vel på at du har satt grenser litt "på feil sted". Du fremstår nok som litt sær hos din svigerinne & co, men det går helt sikkert over.

Jeg er glad vi ikke tar hverandre så til de absurde grader som en selvfølge i min slekt. Da hadde jeg måttet meldt meg ut.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg at du er litt i overkant både streng og prektig - litt sånn "DOLsk"... :-)

Hvis det er slik at vi alle samme skal "kaste alt" vi har i hendene og bake til et bryllup, så er det minste man kan forlange at man får beskjed i GOD tid i forveien.

Beskjed mandag for en kake som tar langt tid å bake - når det er opplyst at det også skal være barneselskap - er ikke i nærheten av god planlegging. Uansett hvor SVÆRT bryllup er i forhold til andre ting...

Det at man belager seg på andres innsats krever også en innsats fra deg selv, det er å planlegg i god tid - og faktisk huske at vi andre også har et liv hvor ting skal passe inn...

Når alt dette er sagt, så bakte jeg en tilsvarende komplisert kake til et selskap i helgen - men jeg hadde fått spørsmålet 3 uker i forveien og hadde derfor tid til å planlegge med kake, kjøre/hente til birkebeinerritt og en hel del andre utfordringer som elegant kolliderte i helgen... (nå hørtes vel jeg skikkelig prektig ut, men må innrømme at det er godt at akkurat denne helgen er over, trenger ikke mange av dem)

I min famile spør vi, straks vi har fått vite om en begivenhet, om hvilke kaker de ønsker at hver enkelt skal bake.

Jeg ville ikke våget å si nei i fare for at jeg neste gang står der uten hjelp til sånt. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke kan si "beklager, men nei" om å lage sine spesialiteter når det passer dårlig, skal man jammen passe seg for å lage tradisjoner :(

Absolutt.

Jeg liker godt å bake, og kunne glatt finne på å lage minst tre kaker til en ganske enkel familiebrursdag. Men bakePLIKT. Nei, fri og bevare meg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg beundrer deg for å si nei-selv hadde jeg dessverre helt sikkert følt meg så presset at jeg hadde sagt ja og vært lynende forbannet og stresset fordi jeg var så dum å si ja.''

Jeg synes de beste å be om en tjeneste er de som sier nei når det ikke passer. Da føler jeg meg trygg på at jeg skaper stress, sinne og frustrasjoner som jeg absolutt ikke ønsker å være skyld i.

;-)

mvh

Det kan jeg være enig i ;-) Spørs om hun som ba om tjenesten her forstår det da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart utslitt mamma

''de visste (eller burde ihvertfall vite?) at vi skulle ha barne + familieselskap''

Jeg tror dem som arrangerer bryllup har mer enn nok med å tenke på alt det se selv skal ordne og styre med, til å ha for mye tanke på alt som gjestene stresser med for tiden.

Jeg skjønner at familieselskap på søndag er valgt dels ut fra at det kommer masse familie på besøk, men jeg hadde da absolutt ikke orket å klemme inn et barneselskap på fredag i tillegg. :-) Det er vitkig å skjerme seg selv litt, og det gjorde du da du sa nei til kakebaking, men du burde skjermet deg selv litt før og kuttet ned på barnebursdagfeiringen samme helgen som dere skal i nevøens bryllup. :-)

Jo det ble selvfølgelig vurdert men det er så mange som fyller år akkurat på den tida at det var den eneste dagen som ikke kolliderte med noen andre. Hvis man ikke skulle feirt det 2 uker senere da.... Mannen min er bortreist hele denne uka så den forsvant - sist uke var han bortreist tom torsdag men hadde fri på fredag da. Så han var med og gjorde husarbeid. Lite mulighet for en annen dag akkurat nå altså. Hvis jeg ikke skulle ha vært helt alene om det. Han pleier ikke å reise særlig mye i jobben altså - men akkurat nå var det noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...