Gjest snart utslitt mamma... Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Heisann - vet du hva jeg ville gjort? Jeg ville sagt at pga bursdag, familieselskap etc etc så hadde jeg dessverre ikke anledning til å lage denne tidkrevende kaken, men at jeg kunne tilby meg å lage en annen kake, feks ostekake (som kan tilbredes flere dager i forveien, eller en brownieskake (som man klasker sammen på 15 minutter). Da har du ikke avvist svigerinnen din, du har sagt deg villig til å hjelpe, bare på en litt enklere måte. Da kan hun jo ikke bli sur. Har selv blitt bedt om å lage en kake til en stor anledning nå - men heldigvis kan denne kaken fryses - slik at jeg kan få det til i en travel hverdag likevel :-) Ja det skulle jeg faktisk akkurat til å si - men da avbrøt hun meg med hvor fantastisk god akkurat DEN kaka var - så jeg vet ikke om jeg fikk det helt fram. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Ja det skulle jeg faktisk akkurat til å si - men da avbrøt hun meg med hvor fantastisk god akkurat DEN kaka var - så jeg vet ikke om jeg fikk det helt fram. ''- men da avbrøt hun meg med hvor fantastisk god akkurat DEN kaka var...'' Synes det er kake-"bestiller" som er frekk, jeg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg synes det var en god idé. Svigerinnen var ute i litt seneste laget med å spørre om kake, samtidig er det jo tanter man typisk spør om kakebakehjelp til en så stor anledning. Jeg har heldigvis ingen signaturkake, og jeg ville derfor sikkert bare blitt bedt om å bake en kake jeg kan;-) Og da kunne den bakes på forhånd og fryses. Jeg har vært dum nok til å lære meg å bake kransekake, så dermed går det alltid med noen timer før større familiebegivenheter...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hvor man med god samvittighet kan sette grensene, er tydeligvis et engasjerende tema (tråden har i allefall blitt lang!). Jeg synes ikke du har gjort noe galt, men hadde sikkert ikke syntes det var lett å si nei siden det var til et bryllup i familien. Brudeparet har vært sløve som ikke har organisert dette tidligere, men hadde det vært et av mine tantebarn som giftet seg, så hadde jeg nok tilgitt sløvheten og stått på hodet for å få det til. (Rart dette med hvor svak man av og til er for nevøer og nieser.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hadde ikke falt meg inn og sagt nei til å bake en kake til et bryllup i nær familie (jeg synes nevø i denne sammenhenge er nært), om jeg så skulle ha bakt om natten. Men i vår familie vet alle at kaker til fest er dugnadsarbeid, så det er noe alle tar høyde for. Så det kommer aldri som noe sjokk, selv om man kanskje ikke får vite hvilken kake som er ønsket, før en ukes tid før. Jeg synes barnebursdag og travel jobb er en dårlig unnskyldning i denne sammenheng. Bryllup er SVÆRT, og man trenger gjerne den hjelpen man kan få. Barnas bursdager kommer hvert år, og dersom dere har et "vanlig" liv, hadde ikke vært noe problem å organisere annerledes for deres del, feks ved å utsette familiselskapet til en annen helg. Sånt skjønner i alle fall mine unger. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det frekt å si nei, men at du ikke har hatt det bra med beslutningen, tyder vel på at du har satt grenser litt "på feil sted". Du fremstår nok som litt sær hos din svigerinne & co, men det går helt sikkert over. ''Hadde ikke falt meg inn og sagt nei til å bake en kake til et bryllup i nær familie (jeg synes nevø i denne sammenhenge er nært), om jeg så skulle ha bakt om natten. Men i vår familie vet alle at kaker til fest er dugnadsarbeid, så det er noe alle tar høyde for. '' Guri malla, det er forskjeller på familier. Eller kanskje fra landsdel til landsdel, evt. "by og land"... Trodde dette kakehysteriet hadde dabbet av i vår generasjon! Da vi giftet oss, bestilte vi en bryllupskake i tre etasjer fra en konditor, og det var det. Hvis noen tilbyr seg å ta med kake til 17. maifeiring eller barnedåp, sier jeg selvsagt ja takk, men ville aldri ha forventet at halve slekta skulle stille opp med kaker. *rystet* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hadde ikke falt meg inn og sagt nei til å bake en kake til et bryllup i nær familie (jeg synes nevø i denne sammenhenge er nært), om jeg så skulle ha bakt om natten. Men i vår familie vet alle at kaker til fest er dugnadsarbeid, så det er noe alle tar høyde for. Så det kommer aldri som noe sjokk, selv om man kanskje ikke får vite hvilken kake som er ønsket, før en ukes tid før. Jeg synes barnebursdag og travel jobb er en dårlig unnskyldning i denne sammenheng. Bryllup er SVÆRT, og man trenger gjerne den hjelpen man kan få. Barnas bursdager kommer hvert år, og dersom dere har et "vanlig" liv, hadde ikke vært noe problem å organisere annerledes for deres del, feks ved å utsette familiselskapet til en annen helg. Sånt skjønner i alle fall mine unger. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det frekt å si nei, men at du ikke har hatt det bra med beslutningen, tyder vel på at du har satt grenser litt "på feil sted". Du fremstår nok som litt sær hos din svigerinne & co, men det går helt sikkert over. Du store tid! Jeg er jammen glad for at ingen i min famile eller vennekrets tar mine "tjenester" som en selvfølge på denne måten! Man bør da ha såpass respekt for andres tid og gjøremål, at man ikke forventer at andre skal kaste seg rundt å stille opp "okke som." I utgangspunktet vil nok de fleste gjerne bidra hvis de kan. Så hvis de allikevel sier nei, er det gjerne en god begrunnelse for dette. Såpass bør man tåle uten å bli fornærmet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jo det ble selvfølgelig vurdert men det er så mange som fyller år akkurat på den tida at det var den eneste dagen som ikke kolliderte med noen andre. Hvis man ikke skulle feirt det 2 uker senere da.... Mannen min er bortreist hele denne uka så den forsvant - sist uke var han bortreist tom torsdag men hadde fri på fredag da. Så han var med og gjorde husarbeid. Lite mulighet for en annen dag akkurat nå altså. Hvis jeg ikke skulle ha vært helt alene om det. Han pleier ikke å reise særlig mye i jobben altså - men akkurat nå var det noe. Ja, det er ikke alltid lett å finne passende tidpunkt for bursdagsfeiring i en travel hverdag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 ''Hadde ikke falt meg inn og sagt nei til å bake en kake til et bryllup i nær familie (jeg synes nevø i denne sammenhenge er nært), om jeg så skulle ha bakt om natten. Men i vår familie vet alle at kaker til fest er dugnadsarbeid, så det er noe alle tar høyde for. '' Guri malla, det er forskjeller på familier. Eller kanskje fra landsdel til landsdel, evt. "by og land"... Trodde dette kakehysteriet hadde dabbet av i vår generasjon! Da vi giftet oss, bestilte vi en bryllupskake i tre etasjer fra en konditor, og det var det. Hvis noen tilbyr seg å ta med kake til 17. maifeiring eller barnedåp, sier jeg selvsagt ja takk, men ville aldri ha forventet at halve slekta skulle stille opp med kaker. *rystet* Sannsynligvis forskjell fra familie til familie, men jeg tror ikke det har med "by-og-land" å gjøre. Jeg har blitt bedt om å bake til bryllup og konfirmasjoner i slekten vår, enten begivenheten har funnet sted i en liten vestlandsbygd eller i Oslo. Men alle disse feiringene har vært preget av en viss "dugnadsånd" - man har ønsket å ha råd til å inkludere mange i feiringene. *forsøker å huske at jeg må kjøpe en kg mandler i løpet av uka...!* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Du store tid! Jeg er jammen glad for at ingen i min famile eller vennekrets tar mine "tjenester" som en selvfølge på denne måten! Man bør da ha såpass respekt for andres tid og gjøremål, at man ikke forventer at andre skal kaste seg rundt å stille opp "okke som." I utgangspunktet vil nok de fleste gjerne bidra hvis de kan. Så hvis de allikevel sier nei, er det gjerne en god begrunnelse for dette. Såpass bør man tåle uten å bli fornærmet! Helt enig i at dette ikke er noe grunnlag til å bli fornærmet for! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg har vært dum nok til å lære meg å bake kransekake, så dermed går det alltid med noen timer før større familiebegivenheter...*s* Jeg kjenner til en som selger utrolig gode hjemmelagde gransekaker - skal du ha telefonnumeret? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hvor man med god samvittighet kan sette grensene, er tydeligvis et engasjerende tema (tråden har i allefall blitt lang!). Jeg synes ikke du har gjort noe galt, men hadde sikkert ikke syntes det var lett å si nei siden det var til et bryllup i familien. Brudeparet har vært sløve som ikke har organisert dette tidligere, men hadde det vært et av mine tantebarn som giftet seg, så hadde jeg nok tilgitt sløvheten og stått på hodet for å få det til. (Rart dette med hvor svak man av og til er for nevøer og nieser.) ''Hvor man med god samvittighet kan sette grensene, er tydeligvis et engasjerende tema (tråden har i allefall blitt lang!). '' Ja, men det virker som om de fleste synes det bare skulle mangle at man setter grenser for kakebakst til nevø, mens når en venninne sier nei til å hjelpe i en annen venninnes barns konfirmasjon, er det uhørt;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg kjenner til en som selger utrolig gode hjemmelagde gransekaker - skal du ha telefonnumeret? Hva?!? Oppfordrer du meg til juks? Nei, her må jeg nok sørge for å vise konfirmanten at hun er verdt noen timers kakebaking. Er imidlertid utspekulert til å sørge for å få et par barnearbeidere til å male mandlene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 ''Hvor man med god samvittighet kan sette grensene, er tydeligvis et engasjerende tema (tråden har i allefall blitt lang!). '' Ja, men det virker som om de fleste synes det bare skulle mangle at man setter grenser for kakebakst til nevø, mens når en venninne sier nei til å hjelpe i en annen venninnes barns konfirmasjon, er det uhørt;-) Disse diskusjonene er ikke preget av logisk konsistens hvis man ser dem under ett. Det er kanskje det som gjør at jeg fortsatt gidder å lese dem ...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg har vært dum nok til å lære meg å bake kransekake, så dermed går det alltid med noen timer før større familiebegivenheter...*s* *he he* Jeg har heldigvis intet ry på meg for å være kakebaker. Før jeg fikk barn, hadde jeg knapt laget en eneste kake! Plutselig overrasket jeg meg selv ved å melde meg som frivillig til å ta med kake til foreldremøter og slikt *he he* Da jeg ble spurt om å bake til et bryllup i sommer, sa jeg ja på den betingelse av at jeg fikk bake enten gulrotkake eller sjokoladekake. Av den enkle grunn at begge for disse kakene blandes alle ingrediensene sammen i én bolle før den stekes, og så er det bare glasur på. Jeg synes kakebaking er så dønn kjedelig, at bare tanken på å skulle f eks skolde mandler eller lage fint gitter til fyrstekake el lign er bare helt uaktuelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hva?!? Oppfordrer du meg til juks? Nei, her må jeg nok sørge for å vise konfirmanten at hun er verdt noen timers kakebaking. Er imidlertid utspekulert til å sørge for å få et par barnearbeidere til å male mandlene. Flinkefrosken :-) Selv bestiller jeg nevnte kake hver jul, og forteller stolt at jeg har "bygd" den selv (men legger ikke skjul på at andre har stått for bakingen). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Disse diskusjonene er ikke preget av logisk konsistens hvis man ser dem under ett. Det er kanskje det som gjør at jeg fortsatt gidder å lese dem ...*s* *he he* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg kjenner til en som selger utrolig gode hjemmelagde gransekaker - skal du ha telefonnumeret? Jeg benyttet meg av en slik en engang, men jeg gjorde tydeligvis ikke god nok research, for den hjemmebakte kaka var tørr (det var en sånn som ikke var jevnt rundt, men mer "stripete", hvilket gjorde at det bare var en liten kjerne i midten som var seig og god). Dessuetn var kaka ikke ferdig satt sammen eller pyntet - hadde heller ikke melis! :-( Så jeg kjøper fortsatt ferdig kransekake og synes den er knallgod:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg benyttet meg av en slik en engang, men jeg gjorde tydeligvis ikke god nok research, for den hjemmebakte kaka var tørr (det var en sånn som ikke var jevnt rundt, men mer "stripete", hvilket gjorde at det bare var en liten kjerne i midten som var seig og god). Dessuetn var kaka ikke ferdig satt sammen eller pyntet - hadde heller ikke melis! :-( Så jeg kjøper fortsatt ferdig kransekake og synes den er knallgod:-) Jeg har gjort grundig research - og har hørt fra flere at det er blant de beste kransekakene man har smakt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Ja det skulle jeg faktisk akkurat til å si - men da avbrøt hun meg med hvor fantastisk god akkurat DEN kaka var - så jeg vet ikke om jeg fikk det helt fram. Det er litt dumt at kakebestilleren kanskje ikke fikk med seg årsaken til at du måtte si nei, men jeg håper hun ikke bærer nag av den grunn. Min svigermor er en veldig flink kakebaker, men til vårt bryllup orket hun ikke å styre med det, så hun bestilte en flott kake fra et konditori istedet. Ikke at jeg sier at du skulle gjort det, altså, for det er forskjell på forelder til brudefolket og tante til samme;-) Men jeg synes det er dumt at den som bestiller kaker skal ha veldig rigide krav til hva den frivillige kakebakeren kan og må prestere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg har gjort grundig research - og har hørt fra flere at det er blant de beste kransekakene man har smakt :-) Bra! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.