PieLill Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hmmm... er du sikker på at det ikke trengs en til et kakelotteri i nærmeste fremtid? Har du virkelig samvittighet til å underslå slike ferdigheter? Gjett om! ;-) Kynisk. Helt uten skrupler. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hjemmebakt kransekake til et tilfeldig kakelotteri er en svært god illustrasjon av uttrykket "perler for svin" synes LOL! hikster 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hjemmebakt kransekake til et tilfeldig kakelotteri er en svært god illustrasjon av uttrykket "perler for svin" synes *knegg* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Gliser. Akkurat denne DOL-moren får et nær-hysterisk anfall når den sukker- og opplevelsesstinne håpefulle med et noe bekymret ansikt setter i gang sine alvorlige vurderinger av det meste. Trøste og bære. Kom nettopp på noe. Tenk om og når dette barnet finner på å gifte seg!!! Ambulanse! Krispsykiatri! mvh Da håper jeg i hvert fall du får mer enn en snau ukes forhåndsvarsel :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Da håper jeg i hvert fall du får mer enn en snau ukes forhåndsvarsel :-) Det er jeg HELT sikker på at jeg får. ;-) Ha en fin dag! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Det er jeg HELT sikker på at jeg får. ;-) Ha en fin dag! Vær ikke for sikker på det - det finnes dem som gifter seg uten å si fra til mamma først også;-) Men da slipper du i det minste å bake kake! :-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Vær ikke for sikker på det - det finnes dem som gifter seg uten å si fra til mamma først også;-) Men da slipper du i det minste å bake kake! :-D Jo, de forandrer seg jo mens de vokser til. I dette tilfellet må det en veldig stor forandring til om det ikke blir en ganske svær greie ut av det... ;-) Ikke meg imot, forresten. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Synes jeg. Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg ser viktigheten av å kunne sette grenser for seg selv og kunne klare å si nei til tider. Men likevel hadde jeg nok reagert på at noen sa nei til å bake en kake til en så viktig begivenhet som et bryllup - når du tydeligvis lager en signaturkake... Også friske mennesker kan ha sine begrensninger. Man skal ikke kreve mer av andre enn av seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 ''Hvor man med god samvittighet kan sette grensene, er tydeligvis et engasjerende tema (tråden har i allefall blitt lang!). '' Ja, men det virker som om de fleste synes det bare skulle mangle at man setter grenser for kakebakst til nevø, mens når en venninne sier nei til å hjelpe i en annen venninnes barns konfirmasjon, er det uhørt;-) " Ja, men det virker som om de fleste synes det bare skulle mangle at man setter grenser for kakebakst til nevø, mens når en venninne sier nei til å hjelpe i en annen venninnes barns konfirmasjon, er det uhørt;-)" Nå har jeg ikke lest alle innleggene i begge trådene, men jeg ser jo fort at det er en vesentlig forskjell i spørsmålformuleringen, og dermed også i svarene. I konfirmasjonstråden er spør trådstarter om det er vanlig å bli bedt om å hjelpe til i slike anledninger, og hun reagerer på at noen kan be om tjenester som går på bekostning av hennes tid. M.a.o reagerer hun på å i det hele tatt bli spurt om en slik tjeneste. Og svarene hun får gjenspeiler dette når de fleste svarer at det er vanlig å stille opp for venner, med forbehold om at man faktisk KAN selvfølgelig... I denne tråden derimot, er problemstillingen noe helt annet. Hun har blitt spurt om å hjelpe, men hadde ikke muligheten, og hun lurer på om hun bør ha dårlig samvittighet for å ha sagt nei. Svarene gjenspeiler spørsmålsstillingen. Og de fleste mener at hun hadde rett til å si nei, fordi hun hadde en god grunn.. Hadde "konfirmanthjelpen" spurt om hun kunne si nei fordi hun ikke hadde tid, eller om "kakebakeren" hadde beklaget seg over over å bli spurt om å bake kake, så hadde nok svarene også blitt annerledes. Derfor kan jeg ikke se at det er noen motsetninger blant meningene som kommer frem i disse to trådene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 " Ja, men det virker som om de fleste synes det bare skulle mangle at man setter grenser for kakebakst til nevø, mens når en venninne sier nei til å hjelpe i en annen venninnes barns konfirmasjon, er det uhørt;-)" Nå har jeg ikke lest alle innleggene i begge trådene, men jeg ser jo fort at det er en vesentlig forskjell i spørsmålformuleringen, og dermed også i svarene. I konfirmasjonstråden er spør trådstarter om det er vanlig å bli bedt om å hjelpe til i slike anledninger, og hun reagerer på at noen kan be om tjenester som går på bekostning av hennes tid. M.a.o reagerer hun på å i det hele tatt bli spurt om en slik tjeneste. Og svarene hun får gjenspeiler dette når de fleste svarer at det er vanlig å stille opp for venner, med forbehold om at man faktisk KAN selvfølgelig... I denne tråden derimot, er problemstillingen noe helt annet. Hun har blitt spurt om å hjelpe, men hadde ikke muligheten, og hun lurer på om hun bør ha dårlig samvittighet for å ha sagt nei. Svarene gjenspeiler spørsmålsstillingen. Og de fleste mener at hun hadde rett til å si nei, fordi hun hadde en god grunn.. Hadde "konfirmanthjelpen" spurt om hun kunne si nei fordi hun ikke hadde tid, eller om "kakebakeren" hadde beklaget seg over over å bli spurt om å bake kake, så hadde nok svarene også blitt annerledes. Derfor kan jeg ikke se at det er noen motsetninger blant meningene som kommer frem i disse to trådene. Jeg er enig i at måten spørsmål på DOL stilles på har betydning for hva slags svar man får. Men likefullt kan disse to konkrete trådene til en viss grad sammenlignes, da det i konfirmasjonstråden var det jo en del innlegg av typen "tenk hva slags samfunn vi ville få om vi ikke skulle stille opp og hjelpe hverandre", mens det i bryllupstråden er "det skulle bare mangle at man ikke kunne si nei til forespørsel om å hjelpe til", altså to sider av samme sak når det gjelder forventninger om hjelp fra folk som er travelt opptatt og egentlig har mer enn nok med sitt eget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig med så store mengder "undskyldninger" for å "rettferdiggjøre" det å si nei til noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Nei, det var ikke frekt i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg er enig i at måten spørsmål på DOL stilles på har betydning for hva slags svar man får. Men likefullt kan disse to konkrete trådene til en viss grad sammenlignes, da det i konfirmasjonstråden var det jo en del innlegg av typen "tenk hva slags samfunn vi ville få om vi ikke skulle stille opp og hjelpe hverandre", mens det i bryllupstråden er "det skulle bare mangle at man ikke kunne si nei til forespørsel om å hjelpe til", altså to sider av samme sak når det gjelder forventninger om hjelp fra folk som er travelt opptatt og egentlig har mer enn nok med sitt eget. Til syvende og sist så koker jo svarene i begge tråder ned til omtrent det samme. "Alle" er jo enige om at JA, det er ok å be om hjelp, og man bør også hjelpe til hvis man kan, MEN det er også ok å si nei når man føler at det blir for mye eller hvis det ikke passer. Konfirmasjonstråden har fått svar basert på det første, bryllupstråden har fått svar basert på det siste. Dermed blir fokuset i svarene forskjellige. Men det er ikke det samme som at man har motstridende meninger om samme problemstilling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ssi Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Det var ikke frekt å si nei. Med full jobb og bursdagsbarn i huset hadde jeg også sagt nei når de spør så seint. Unntaket hadde vært hvis den som egentlig skulle bake til bryllupet plutselig trakk seg og det var helt krise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Også friske mennesker kan ha sine begrensninger. Man skal ikke kreve mer av andre enn av seg selv. Skjønte ikke helt hva du mente med den... er det et spark til at jeg har en sykdom som har gjort at jeg må sette begrensninger for meg selv? For i så fall kan jeg opplyse deg om at jeg fortsatt hjelper til når jeg kan, og prioriterer visse ting som viktigere enn andre - bryllup er viktigere enn en 27 årsdag, 50 årsdag viktigere enn 52... Hvis du liksom mener at jeg sitter her å forventer at andre skal hjelpe til, uten at jeg gjør noe selv, så tar du feil... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg synes ikke det var frekt av deg. Spørsmålet kom sent synes jeg, og du var opptatt med egne planer og selskaper. Jeg synes det er godt å vite at noen kan si nei når det trengs. Det betyr her at du tar vare på deg selv. Typisk for meg hadde vært at kaka ble ødelagt av en eller annen grunn. Jeg liker ikke å få bestilling for da kommer prestasjonsfrykten... Jeg liker bedre;"ta med en kake om du har lyst". Da ligger ikke presset der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg synes ikke det var frekt av deg. Spørsmålet kom sent synes jeg, og du var opptatt med egne planer og selskaper. Jeg synes det er godt å vite at noen kan si nei når det trengs. Det betyr her at du tar vare på deg selv. Typisk for meg hadde vært at kaka ble ødelagt av en eller annen grunn. Jeg liker ikke å få bestilling for da kommer prestasjonsfrykten... Jeg liker bedre;"ta med en kake om du har lyst". Da ligger ikke presset der. ''Jeg liker bedre;"ta med en kake om du har lyst". Da ligger ikke presset der.'' Jeg tror jeg hadde blitt mer stresset av en slik kommentar - liker klare beskjeder slik at man vet hva man har å forholde seg til (fra begge sider), Med en slik kommentar hadde jeg nok lett begynt å gruble over om jeg _burde_ ha med kake, selv om jeg ikke har lyst...;-) Dessuten er vel en slik løsning med usikker kakeutfall ganske upraktisk i brylluper, kulle jeg tro;-) Litt kjipt om det viser seg at ingen har lyst til å ta med kake;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 ''Jeg liker bedre;"ta med en kake om du har lyst". Da ligger ikke presset der.'' Jeg tror jeg hadde blitt mer stresset av en slik kommentar - liker klare beskjeder slik at man vet hva man har å forholde seg til (fra begge sider), Med en slik kommentar hadde jeg nok lett begynt å gruble over om jeg _burde_ ha med kake, selv om jeg ikke har lyst...;-) Dessuten er vel en slik løsning med usikker kakeutfall ganske upraktisk i brylluper, kulle jeg tro;-) Litt kjipt om det viser seg at ingen har lyst til å ta med kake;-) Jeg har vel aldri vært flink til å forklare, men prøver. Jeg ville med en gang takket nei til å bake til bryllup om jeg fikk spørsmål. Når jeg spør noen om å bake så får jeg jo en viss peiling på om de _ønsker_ å bake eller ikke. Da gjenstår bare formen og flaksen. Jeg bestiller kake fra bakeri, alltid bankers. Ellers så baker vi gjerne kaker som kan fryses, i forkant. Om noen spør meg om å bake så vil jeg ikke at den skal være en viktig bit av kakebordet, pga presset. Blir den noe av så blir den noe av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg har vel aldri vært flink til å forklare, men prøver. Jeg ville med en gang takket nei til å bake til bryllup om jeg fikk spørsmål. Når jeg spør noen om å bake så får jeg jo en viss peiling på om de _ønsker_ å bake eller ikke. Da gjenstår bare formen og flaksen. Jeg bestiller kake fra bakeri, alltid bankers. Ellers så baker vi gjerne kaker som kan fryses, i forkant. Om noen spør meg om å bake så vil jeg ikke at den skal være en viktig bit av kakebordet, pga presset. Blir den noe av så blir den noe av. :-) Ok. Jeg har heller ikke kakebakeferdigheter (eller "lyster") som gjør at eventuelle bryllups- eller konfirmasjonsarrangører bare kan bestille i vei! ;-) De får plent ta til takke med en sikker kake jeg har på mitt beskjedne repertoar, dvs ingen Verdens Beste, ingen fancy kake med frukt i gele, ingen kransekake, fyrstekake el lign. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 :-) Ok. Jeg har heller ikke kakebakeferdigheter (eller "lyster") som gjør at eventuelle bryllups- eller konfirmasjonsarrangører bare kan bestille i vei! ;-) De får plent ta til takke med en sikker kake jeg har på mitt beskjedne repertoar, dvs ingen Verdens Beste, ingen fancy kake med frukt i gele, ingen kransekake, fyrstekake el lign. Verdens Beste får du som ferdig kakemix, og den blir faktisk veldig god. Mannen min er blitt en kløpper til å bake denne kaken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.