morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Verdens Beste får du som ferdig kakemix, og den blir faktisk veldig god. Mannen min er blitt en kløpper til å bake denne kaken. Men jeg ville ikke likt å ha med kakemix-kake i et bryllup. Noe annet i et mindre selskap hjemme. Men skal ikke den kaka ha marengs, på? Det får man vel neppe i en pose? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Men jeg ville ikke likt å ha med kakemix-kake i et bryllup. Noe annet i et mindre selskap hjemme. Men skal ikke den kaka ha marengs, på? Det får man vel neppe i en pose? Sitat: "Men skal ikke den kaka ha marengs, på? Det får man vel neppe i en pose?" Jo du får noe hvitt pulver i en pose som skal røres ut i vann. Kakemixkaken er minst like god, som den hjemmelagde varianten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Sitat: "Men skal ikke den kaka ha marengs, på? Det får man vel neppe i en pose?" Jo du får noe hvitt pulver i en pose som skal røres ut i vann. Kakemixkaken er minst like god, som den hjemmelagde varianten. Jeg må prøvde dette.-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Sitat: "Men skal ikke den kaka ha marengs, på? Det får man vel neppe i en pose?" Jo du får noe hvitt pulver i en pose som skal røres ut i vann. Kakemixkaken er minst like god, som den hjemmelagde varianten. Ååå, nå fikk jeg lyst på.. Må ikke skrive om kaker på en mandag ;O) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Ååå, nå fikk jeg lyst på.. Må ikke skrive om kaker på en mandag ;O) Det er tydeligvis ikke for ingenting at du kaller deg _candy_queen;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Det er tydeligvis ikke for ingenting at du kaller deg _candy_queen;-) Absolutt ikke.. Altfor stor hunger etter godteri og kaker. Rart jeg ikke triller.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Absolutt ikke.. Altfor stor hunger etter godteri og kaker. Rart jeg ikke triller.. Men det blir nok ikke kake før lørdag i såfall ) Tror jeg skal klare å holde meg. Hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Men det blir nok ikke kake før lørdag i såfall ) Tror jeg skal klare å holde meg. Hehe :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 I min famile spør vi, straks vi har fått vite om en begivenhet, om hvilke kaker de ønsker at hver enkelt skal bake. Jeg ville ikke våget å si nei i fare for at jeg neste gang står der uten hjelp til sånt. ) Nemlig. Den ene tjenesten er den andre verd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jo det ble selvfølgelig vurdert men det er så mange som fyller år akkurat på den tida at det var den eneste dagen som ikke kolliderte med noen andre. Hvis man ikke skulle feirt det 2 uker senere da.... Mannen min er bortreist hele denne uka så den forsvant - sist uke var han bortreist tom torsdag men hadde fri på fredag da. Så han var med og gjorde husarbeid. Lite mulighet for en annen dag akkurat nå altså. Hvis jeg ikke skulle ha vært helt alene om det. Han pleier ikke å reise særlig mye i jobben altså - men akkurat nå var det noe. Hva er i veien med å feire 2 uker senere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Vel - takk - JA jeg ønsket veldig å ha familieselskapet en annen helg selv om det nå ble på dagen. MEN det var hans familie som kun kunne den dagen da... Mine foreldre var tom bortreist... Nei jeg kunne ikke vite at jeg ble spurt - de visste (eller burde ihvertfall vite?) at vi skulle ha barne + familieselskap. Og de vet hvor mye jeg må styre med baking fra før pga at ungene har diverse matallergi... Ja jeg vet vi har en altfor travel hverdag. Dette med matallergier er ganske nytt og kom etter at jeg fikk den jobben jeg har feks. Hadde jeg fått beskjed om kaka før så kunne jeg ihvertfall ha bakt brød og div helga før. Samt at jeg kunne ha gjort klar godteposer osv. Du spurte, jeg svarte. Det skulle mye til før jeg hadde sagt nei, og mine barns bursdager hadde jeg flyttet både en og to uker for å rydde helg for et bryllup. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer jeg Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Du spurte, jeg svarte. Det skulle mye til før jeg hadde sagt nei, og mine barns bursdager hadde jeg flyttet både en og to uker for å rydde helg for et bryllup. Hva mned å spørre to uker før da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Du store tid! Jeg er jammen glad for at ingen i min famile eller vennekrets tar mine "tjenester" som en selvfølge på denne måten! Man bør da ha såpass respekt for andres tid og gjøremål, at man ikke forventer at andre skal kaste seg rundt å stille opp "okke som." I utgangspunktet vil nok de fleste gjerne bidra hvis de kan. Så hvis de allikevel sier nei, er det gjerne en god begrunnelse for dette. Såpass bør man tåle uten å bli fornærmet! En tjeneste blir bare slitsom å gjøre dersom den aldri gjengjeldes. Det å bake kaker til viktige anlednigner, når alle gjørt det for hverandre, er mildt sagt en utrolig hjelp - for alle - ikke i nærheten av å være misbruk av folk. Men klart -dersom noen plutselig trekker seg fra det uformelle samarbeidet, uten ekstremt god grunn, så kan man jo ikke regne med hjelp neste gang. Og da står man der da, og må lage 8 kaker til bryllup selv, i stedet for å få hjelp. ( Vi er mange i familien, og har store bursdager, juleselskap, bryllup osv osv osv). Å anse en sånn ordnig som en belastning, ville være galskap. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 ''Hadde ikke falt meg inn og sagt nei til å bake en kake til et bryllup i nær familie (jeg synes nevø i denne sammenhenge er nært), om jeg så skulle ha bakt om natten. Men i vår familie vet alle at kaker til fest er dugnadsarbeid, så det er noe alle tar høyde for. '' Guri malla, det er forskjeller på familier. Eller kanskje fra landsdel til landsdel, evt. "by og land"... Trodde dette kakehysteriet hadde dabbet av i vår generasjon! Da vi giftet oss, bestilte vi en bryllupskake i tre etasjer fra en konditor, og det var det. Hvis noen tilbyr seg å ta med kake til 17. maifeiring eller barnedåp, sier jeg selvsagt ja takk, men ville aldri ha forventet at halve slekta skulle stille opp med kaker. *rystet* Jeg har aldri vært i noe bryllup hvor det har vært servert bare en kake. Og siden min mann er nordfra, min far er vestlending, og vi har vokst opp i oslo-området, så er verken by, land eller landsdel noen forklaring etter min erfaring. Det er snakk om å bake ei kake. Ikke om å bestige K2. Neppe noe å bli rystet over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hva mned å spørre to uker før da? Det å spørre bare en uke før er ikke bra, det er jeg enig i - i alle fall når det gjelder en komplisert kake. Dersom de altså ikke har en "stilltiende avtale" om å bake for hverandre, slik vi har i vår familie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Ja det skulle jeg faktisk akkurat til å si - men da avbrøt hun meg med hvor fantastisk god akkurat DEN kaka var - så jeg vet ikke om jeg fikk det helt fram. Jeg blir litt nysgjerrig på hvilken kake det er snakk om jeg ;O))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg er glad vi ikke tar hverandre så til de absurde grader som en selvfølge i min slekt. Da hadde jeg måttet meldt meg ut. mvh Det er en ordning som alle er utrolig fornøyde med, fordi det letter arbeidet for alle. At det er å ta hverandre "absurd til de grader som en selvfølge", er en gedigen misforståelse. Vi er svært forsiktige med å bruke hverandre ellers, mer forsiktig enn stort sett alle andre jeg kjenner, hvis det ikke er noe virkelig alvrorlig fatt. Vi har travle og forskjellige liv, Men når det gjelder festligheter av ymse slag, er alle med på, og ikke minst tjener ALLE på denne dugnadsånden. Jeg hadde knelt, og måtte ha droppet 40årsfeiringer og barnedåper dersom jeg ikke kunne stolt på at familien stilte opp i forhold til praktiske gjøremål. Det hører med til historien at vi sjelden er under 30 stk til stede i bursdager osv, og på runde dager og bryllup, er det minst det dobbelte. Og så lenge alle hjelper alle, finnes det ikke verken absurd avhengighet eller noe annet. Det er faktisk ganske ufint og "generaliserende" å sette karakteristikker på andre familier på den måten basert på EN eneste opplysning om at vi baker for hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg er nok veldig lik deg. Jeg stresser alt for mye, og synes alltid det er hektisk med slike ting. Jeg gjør alt for mye ut av det, men har faktisk nå begynt å slakke på krava. I år var faktisk første gang at familien ikke har spist middag hos oss på 7 åringens bursdag. Hun har fødselsdag midt i fellesferien, og alle setter av hele dagen for å tilbringe den med oss. I år inviterte jeg til kaffe og kaker kl. 17, og følte meg faktisk litt slem. Men det var deilig også. Det er nemlig ingen av de andre som lager varmmat på bursdager. I ditt tilfelle ville jeg nok også hatt dårlig samvittighet for å si nei. Men jeg synes svigerinna di kunne ha spurt før. Dere har nok snakket en del om bryllupet når dere har møttes det siste året, og hun kunne når som helst ha antydet at det hadde vært fint om du kunne bake din helt spesielle kake til dette. Jeg planlegger allerede å bake til min svigerinnes bryllup neste sommer, men om det hadde vært hennes sønn som giftet seg, ville jeg antatt at familien til bruden hadde hatt ansvaret for kakene. Du skal være stolt av at du sa nei. Vi kvinner må bli flinkere til å tenke på oss selv, og faktisk innrømme at vi ikke klarer alt. ''Jeg planlegger allerede å bake til min svigerinnes bryllup neste sommer, men om det hadde vært hennes sønn som giftet seg, ville jeg antatt at familien til bruden hadde hatt ansvaret for kakene.'' Er det noe som er vanlig? At det er brudens familie som ordner kaker? Det har jeg aldri hørt om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Nå synes jeg at du er litt i overkant både streng og prektig - litt sånn "DOLsk"... :-) Hvis det er slik at vi alle samme skal "kaste alt" vi har i hendene og bake til et bryllup, så er det minste man kan forlange at man får beskjed i GOD tid i forveien. Beskjed mandag for en kake som tar langt tid å bake - når det er opplyst at det også skal være barneselskap - er ikke i nærheten av god planlegging. Uansett hvor SVÆRT bryllup er i forhold til andre ting... Det at man belager seg på andres innsats krever også en innsats fra deg selv, det er å planlegg i god tid - og faktisk huske at vi andre også har et liv hvor ting skal passe inn... Når alt dette er sagt, så bakte jeg en tilsvarende komplisert kake til et selskap i helgen - men jeg hadde fått spørsmålet 3 uker i forveien og hadde derfor tid til å planlegge med kake, kjøre/hente til birkebeinerritt og en hel del andre utfordringer som elegant kolliderte i helgen... (nå hørtes vel jeg skikkelig prektig ut, men må innrømme at det er godt at akkurat denne helgen er over, trenger ikke mange av dem) Jeg er enig i at fristen var kort, ja. Men jeg hadde nok gjort det likevel. Vel, for å være ærlig, hadde jeg nok spurt for leeeenge siden om de ønsket jeg skulle bake. Det henger nok sammen med at jeg er vant til å bidra til slike ting, og som sagt - det er en kake, ikke bestigning av fjell. Jeg vet hvor krevende det er å arrangere bryllup, så det skulle mye til før jeg hadde sagt nei til å bake for nær familie. Det er mye annet jeg sier nei til, men ikke akkurat det. Innsatsen er tross alt ganske begrenset, komplisert kake eller ei, og verdien det har for "arrangørene" er stor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg er nok veldig lik deg. Jeg stresser alt for mye, og synes alltid det er hektisk med slike ting. Jeg gjør alt for mye ut av det, men har faktisk nå begynt å slakke på krava. I år var faktisk første gang at familien ikke har spist middag hos oss på 7 åringens bursdag. Hun har fødselsdag midt i fellesferien, og alle setter av hele dagen for å tilbringe den med oss. I år inviterte jeg til kaffe og kaker kl. 17, og følte meg faktisk litt slem. Men det var deilig også. Det er nemlig ingen av de andre som lager varmmat på bursdager. I ditt tilfelle ville jeg nok også hatt dårlig samvittighet for å si nei. Men jeg synes svigerinna di kunne ha spurt før. Dere har nok snakket en del om bryllupet når dere har møttes det siste året, og hun kunne når som helst ha antydet at det hadde vært fint om du kunne bake din helt spesielle kake til dette. Jeg planlegger allerede å bake til min svigerinnes bryllup neste sommer, men om det hadde vært hennes sønn som giftet seg, ville jeg antatt at familien til bruden hadde hatt ansvaret for kakene. Du skal være stolt av at du sa nei. Vi kvinner må bli flinkere til å tenke på oss selv, og faktisk innrømme at vi ikke klarer alt. ''Jeg planlegger allerede å bake til min svigerinnes bryllup neste sommer, men om det hadde vært hennes sønn som giftet seg, ville jeg antatt at familien til bruden hadde hatt ansvaret for kakene.'' Hvorfor det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.