Gjest Vaksinasjon Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Midt i spedbarnstid med amming osv osv er det også et tema som melder seg..vaksinasjon. Gjør meg noen tanker om dette: Vaksinasjon har selvfølgelig vist seg å være en svært positiv ting i forhold til stor nedgang i farlige og mindre farlige barnesykdommer, og for å opprettholde dette er det en fordel å vaksinere barna sine... Men jeg spør meg også: Hvorfor velger mange i helsevesenet, deriblandt leger å la være å vaksinere sine barn? Fordi vaksinene utgjør en risiko? Det sies jo at alle vaksinene er ufarlige, med få eller milde bivirkninger, men er alle vaksinene forsket nok på egentlig? Så har vi den vennlige propagandaen av vaksinasjonprogrammet: Her er timen til vaksinasjon, her er info og ja det er frivillig da. Altså det regnes med at man vaksinerer barnet sitt! Valgte å ikke vaksinere de eldste barna med mmr-vaksinen, fordi den har blitt satt i sammenheng med autisme. Ja jeg vet at det er blitt forsket på, at det hevdes å ikke ha noen sammenheng. Dette får meg nok en gang til å tvile på om man kan skal stole fullt og helt på myndighetene...det har jeg nemlig bred erfaring på at man ikke alltid skal gjøre. Noen som har andre argumenter, for og i mot? Hvorfor skal jeg vaksinere barnet mitt? Hvorfor ikke? Men det spørsmålet jeg aller helst ønsker svar på er hvorfor helsepersonell ikke velger å vaksinere sine barn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Du velger selvsagt selv om du vil vaksinere ungene eller ikke - og i de aller fleste tilfellene vil det gå greit uansett - fordi de aller fleste andre unger er vaksinerte (dermed oppstår ikke epedemier i de sykdommene man vaksinerer mot). Dersom alle sluttet å vaksinere ungene sine, ville derimot sykdommer som vi i dag regner som utryddede i Norge, sannsynligvis kunne bli et problem igjen. Personlig er jeg svært glad for at folk flest vaksinerer ungene sine, spesielt på vegne av de ungene som ikke kan vaksineres av medisinske grunner (nedsatt immunforsvar, f.eks). Jeg vet ikke hvor du har det fra at så mange innen helsevesenet ikke vaksinerer ungene sine? De jeg kjenner innen helsevesenet er derimot opptatt av at ungene skal vaksineres. Dette med autisme og vaksiner er totalt tilbakevist av flere forskningsrapporter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Er det flere foreldre som jobber i helsevesenet enn de som har annen bakgrunn, som lar være å vaksinere barna sine? Det er ikke bare at akurat dette fåtallet får mye oppmerksomhet eller lager mye støy rundt beslutningen sin, da? Jeg synes vi har blitt litt bortskjemte og historieløse når det gjelder vaksiner. Det er ikke så lenge siden tuberkulose og difteri sveipet gjennom landet og sendte hundrevis av barn og unge i graven. Man ser ikke så mange barn som har blitt funksjonshemmede pga. polio lenger, heller. Men for all del, det er frivillig. Vi er heldige som kan velge som bare var en ønskedrøm for tidligere generasjoner. Det er også uhyre lite sannsynlig at barn skal få disse sykdommene, fordi nesten alle andre er vaksinert. Derfor blir det nesten ikke epidemier lenger. Men HVIS det skulle komme en sykdomsbølge, så er det de svakeste som rammes hardest, f.eks. de som ikke kan vaksineres som små fordi de har en hjertefeil eller en kronisk lidelse som gjør at immunsystemet deres ikke skal forstyrres før de blir eldre. De kan dø av relativt uskyldige sykdommer, hvis de får spre seg fordi noen velger bort vaksinen. Ta det med i vurderingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg har tenkt at TENK OM barnet mitt ble sykt av denne sykdommen som jeg skulle vaksinert barnet mot. Da ville jeg virkelig følt meg skikkelig skyldig. Vi har også tatt en del ekstra vaksiner da vi er en del ute og reiser. Jeg tror risikoen er lavere totalt sett. Altså at det er risiko med vaksiner, men at risikoen er større uten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Er det mange i helsevesenet som lar være å vaksinere, altså? Vi har valgt å følge det vanlie programmet - dvs. overlatt ansvaret til dem som er satt til å bestemme retningslinjene. Om dette skulle være feil for oss. at vi var veldig uheldige og fikk en bivirkning, ville det i alle fall ikke være meg selv som aktivt hadde tatt det valget, tenker jeg. Om jeg aktivt går inn for å la være å følge gjeldende anbefalinger, er det jo meg selv som har "skylden" om man blir rammet av den sykdommen vaksinen skulle ha virket mot - enten ved at eget barn blir sykt eller at bidrar til spredning av denne sykdommen til noen som kanskje ikke tåler det i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vaksinasjon Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Er det mange i helsevesenet som lar være å vaksinere, altså? Vi har valgt å følge det vanlie programmet - dvs. overlatt ansvaret til dem som er satt til å bestemme retningslinjene. Om dette skulle være feil for oss. at vi var veldig uheldige og fikk en bivirkning, ville det i alle fall ikke være meg selv som aktivt hadde tatt det valget, tenker jeg. Om jeg aktivt går inn for å la være å følge gjeldende anbefalinger, er det jo meg selv som har "skylden" om man blir rammet av den sykdommen vaksinen skulle ha virket mot - enten ved at eget barn blir sykt eller at bidrar til spredning av denne sykdommen til noen som kanskje ikke tåler det i det hele tatt. Så du mener at når du overlater alt ansvar til myndighetene om at dette er trygt, så har ikke du dårlig samvittighet om vaksinen skulle gi en alvorlig bivirkning?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Så du mener at når du overlater alt ansvar til myndighetene om at dette er trygt, så har ikke du dårlig samvittighet om vaksinen skulle gi en alvorlig bivirkning?? Ikke like mye om det var omvendt, nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Ikke like mye om det var omvendt, nei. Bedre formulert: Ikke like mye som hvis det var omvendt, nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vaksinasjon Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Bedre formulert: Ikke like mye som hvis det var omvendt, nei. Så om barnet ditt ble alvorlig sykt av en vaksine anbefalt av myndighetene så er det det du tenker på..at du ikke ville hatt dårlig samvittighet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 ''Hvorfor velger mange i helsevesenet, deriblandt leger å la være å vaksinere sine barn?'' Jeg visste ikke at mange i helsevesenet lot være å vaksinere sine barn. Alle jeg har truffet er tvert imot sterke tilhengere av vaksine. Vet du hvor mange 'mange' er i denne sammenhengen? Den autismesammenhengen mener jeg å ha lest er grundig tilbakevist. Men jeg mangler dessverre link. (Noen år siden jeg leste det.) Jeg kan bare fortelle hvorfor jeg velger å følge vaksineprogrammet for barna mine. 1. Kost-nyttevurdering. Hva din enn risikerer med vaksinen, er risikoen ved å få sykdommene det vaksineres mot mye større. Jeg har altså mer og vinne enn og tape. 2. Sykdommer kan utryddes ved effektiv vaksinering. Se f.eks. kopper. 3. Noen kan av helsemessige årsaker ikke vaksineres. Disse menneskene er som regel også de som vil bli hardest rammet om de skulle få de aktuelle sykdommene. Dermed bør man også vaksineres av hensyn til disse. Noen av de nyere vaksinene, som f.eks. hjernehinnebetennelse og den siste for å forebygge livmorhalskreft, er jeg mer skeptisk til. Jeg synes ikke disse er godt nok dokumentert ennå, hverken i forhold til virkning eller bivirkning. Staten har også latt de som ble skadet av vaksinen mot hjernehinnebetennelse henge å dingle. Så det mer eksprimentelle er jeg skeptisk til. Det vel utprøvde derimot, ville jeg ikke finne på å si nei til. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vaksinasjon Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg har tenkt at TENK OM barnet mitt ble sykt av denne sykdommen som jeg skulle vaksinert barnet mot. Da ville jeg virkelig følt meg skikkelig skyldig. Vi har også tatt en del ekstra vaksiner da vi er en del ute og reiser. Jeg tror risikoen er lavere totalt sett. Altså at det er risiko med vaksiner, men at risikoen er større uten. Når man er mye ute å reiser så er vaksinasjon en stor nødvendighet, helt enig! Og ja det er jo kraftig bevist at risikoen for bivirkninger er betydelig små i forhold til muligheten for sykdom. Vaksiner er jo brukt i mange mange år allerede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 ''Men jeg spør meg også: Hvorfor velger mange i helsevesenet, deriblandt leger å la være å vaksinere sine barn? Fordi vaksinene utgjør en risiko?'' Dette tror jeg ikke medfører riktighet. Jeg har selv bekjente som jobber nettopp med vaksinasjonsprogram, og som er veldig opptatt av at alle skal vaksinere. Selvfølgelig vaksinerer de også egne barn. Jeg synes man har et visst kollektivt ansvar for å følge vaksinasjonsprogrammet. Det virker rett og slett litt historieløst å la være - en bør sette seg inn i hvilke sykdommer som nærmest er utryddet fordi de før oss har fulgt vaksinasjonsprogrammene. Er det medisinske grunner til man ønsker ikke å vaksinere er det selvfølgelig noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Sammenhengen mellom MMR og autisme er for lengst tilbakevist. Det finnes massevis av artikler om dette, les f.eks.: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:26893::0:5667:2:::0:0 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Så om barnet ditt ble alvorlig sykt av en vaksine anbefalt av myndighetene så er det det du tenker på..at du ikke ville hatt dårlig samvittighet? Det var da voldsomt - du spurte oss her om hva vi tenkte om dette...? _Selvsagt_ ville det ikke være sånn at så lenge det ikke var min skyld, så ville det ikke gjøre noe... I tillegg til å tenke på mitt eget barn, har jeg også en tanke i bakhodet for andre grupper. Akkurat tilsvarende tanker har jeg i forhold til svineinfluensa-vaksine,- men her er jeg mer tvilende all den tid vaksinen ikke er så godt testet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vaksinasjon Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 ''Hvorfor velger mange i helsevesenet, deriblandt leger å la være å vaksinere sine barn?'' Jeg visste ikke at mange i helsevesenet lot være å vaksinere sine barn. Alle jeg har truffet er tvert imot sterke tilhengere av vaksine. Vet du hvor mange 'mange' er i denne sammenhengen? Den autismesammenhengen mener jeg å ha lest er grundig tilbakevist. Men jeg mangler dessverre link. (Noen år siden jeg leste det.) Jeg kan bare fortelle hvorfor jeg velger å følge vaksineprogrammet for barna mine. 1. Kost-nyttevurdering. Hva din enn risikerer med vaksinen, er risikoen ved å få sykdommene det vaksineres mot mye større. Jeg har altså mer og vinne enn og tape. 2. Sykdommer kan utryddes ved effektiv vaksinering. Se f.eks. kopper. 3. Noen kan av helsemessige årsaker ikke vaksineres. Disse menneskene er som regel også de som vil bli hardest rammet om de skulle få de aktuelle sykdommene. Dermed bør man også vaksineres av hensyn til disse. Noen av de nyere vaksinene, som f.eks. hjernehinnebetennelse og den siste for å forebygge livmorhalskreft, er jeg mer skeptisk til. Jeg synes ikke disse er godt nok dokumentert ennå, hverken i forhold til virkning eller bivirkning. Staten har også latt de som ble skadet av vaksinen mot hjernehinnebetennelse henge å dingle. Så det mer eksprimentelle er jeg skeptisk til. Det vel utprøvde derimot, ville jeg ikke finne på å si nei til. mvh Jeg har jo ikke noe ekstakt på hvor mange i helsevesenet som ikke velger å vaksinere, men jeg vet at det forekommer en del. Men argumentene dine for vaksinasjon er jeg absolutt med på, men jeg var ikke klar over at vaksinen mot hjernehinnebetennelse har gitt bivirkninger. Har du noe link etc på det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Så om barnet ditt ble alvorlig sykt av en vaksine anbefalt av myndighetene så er det det du tenker på..at du ikke ville hatt dårlig samvittighet? Det er forsvinnende liten fare for alvorlige bivirkninger ved de vaksinene som tilbys små barn. Sykdommene det vaksineres mot er det derimot langt større fare for å rammes av om man ikke er vaksinert. Dessuten kan det få langt verre konsekvenser. I tillegg kan man ved å spre smitte bidra til at mer sensiteve mennesker i verste fall dør. Om mine barn skulle rammes av en alvorlig bivirkning av vaksine, ville jeg tenkt at det var fryktelig uflaks. Skulle de rammes av alvorlig sykdom fordi de ikke var vaksinerte, ville jeg tenkt det var fryktelig uansvarlig. Vaksine er ikke en konspirasjon. Men et av de viktigste bedragene til økt levealder og forbedret folkehelse. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg har jo ikke noe ekstakt på hvor mange i helsevesenet som ikke velger å vaksinere, men jeg vet at det forekommer en del. Men argumentene dine for vaksinasjon er jeg absolutt med på, men jeg var ikke klar over at vaksinen mot hjernehinnebetennelse har gitt bivirkninger. Har du noe link etc på det? Det er IKKE den vaksinen som er i barneprogrammet, mot en type hjernehinnebetennelse som i hovedsak rammer småbarn. Det var en epidemi blant ungdom på 1980-tallet, med flere skremmende dødsfall pga. en annen type hjernehinnebetennelse. En vaksine som ble gitt til ungdomsskoleelever født 1972 - 77 ble påstått å kunne utløse ME. En oppfølgingsstudie har ikke påvist noen sammenheng, men det har vært noen veldig skjevvinklede TV2-programmer om saken. Det stilles helt andre kvalitetskrav til vaksineforsøk idag enn for over 20 år siden, akkurat som vi har andre standarder for trafikksikkerhet og barnesikring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette har jeg en mening om Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Dette med MMR vaksinen har jeg en mening om. Har ei jente med IGA mangel. Altså mangel på et immunstoff. Ved denne mangelen skal man IKKE HA LEVENDE VAKSINER. MMR vaksinen er en levende vaksine som altså vår datter ikke skulle hatt. Hun reagerte med diare (og ingen andre i fam hadde det - det gikk IKKE i barnehagen) da hun fikk vaksinen. Helsestasjonen syns ikke det var noen sammenheng. Vekstkurven hennes flatet ut og etter et år fikk vi konstatert cøliaki. Legen på sykehuset kunne IKKE utelukke at det var MMR vaksinen som utløste cøliakien på vår datter. Hun skal ikke få flere MMR vaksiner for å si det sånn. Jeg syns derfor de burde ha sjekket barn for immunsvikt før de satte MMR vaksinen. IgA mangel er ganske vanlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Det er forsvinnende liten fare for alvorlige bivirkninger ved de vaksinene som tilbys små barn. Sykdommene det vaksineres mot er det derimot langt større fare for å rammes av om man ikke er vaksinert. Dessuten kan det få langt verre konsekvenser. I tillegg kan man ved å spre smitte bidra til at mer sensiteve mennesker i verste fall dør. Om mine barn skulle rammes av en alvorlig bivirkning av vaksine, ville jeg tenkt at det var fryktelig uflaks. Skulle de rammes av alvorlig sykdom fordi de ikke var vaksinerte, ville jeg tenkt det var fryktelig uansvarlig. Vaksine er ikke en konspirasjon. Men et av de viktigste bedragene til økt levealder og forbedret folkehelse. mvh ''Om mine barn skulle rammes av en alvorlig bivirkning av vaksine, ville jeg tenkt at det var fryktelig uflaks. Skulle de rammes av alvorlig sykdom fordi de ikke var vaksinerte, ville jeg tenkt det var fryktelig uansvarlig. '' Godt sagt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg har jo ikke noe ekstakt på hvor mange i helsevesenet som ikke velger å vaksinere, men jeg vet at det forekommer en del. Men argumentene dine for vaksinasjon er jeg absolutt med på, men jeg var ikke klar over at vaksinen mot hjernehinnebetennelse har gitt bivirkninger. Har du noe link etc på det? Om du er med på argumentasjonen, hvorfor har du likevel tatt sjansen på å ikke vaksinere din eldste. Hjernehinnebetennelse kan ha mange ulike årsaker. Noen linker: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2006/11/09/stanser-folkehelsas-salg-av/index.xml http://www.tv2nyhetene.no/dokument2/eksporterte-omstridt-vaksine-2400888.html http://www.apollon.uio.no/vis/art/2009_2/artikler/vaksine http://mammanett.no/kategori/stikkord/vaksine http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:56745::0:5696:82:::0:0&4613=5696:3 mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.