Gå til innhold

Omstridt tema

Gjest Vaksinasjon

Anbefalte innlegg

''Men jeg spør meg også: Hvorfor velger mange i helsevesenet, deriblandt leger å la være å vaksinere sine barn? Fordi vaksinene utgjør en risiko?''

Dette tror jeg ikke medfører riktighet. Jeg har selv bekjente som jobber nettopp med vaksinasjonsprogram, og som er veldig opptatt av at alle skal vaksinere. Selvfølgelig vaksinerer de også egne barn.

Jeg synes man har et visst kollektivt ansvar for å følge vaksinasjonsprogrammet. Det virker rett og slett litt historieløst å la være - en bør sette seg inn i hvilke sykdommer som nærmest er utryddet fordi de før oss har fulgt vaksinasjonsprogrammene.

Er det medisinske grunner til man ønsker ikke å vaksinere er det selvfølgelig noe annet.

Kunne ikke sagt meg mer enig.

Jeg mener vi som har friske unger plikter i å vaksinere barna våre i solidaritet med de som av medisinske årsaker ikke kan gjøre det.

Foreldre som surfer på at "alle andre" vaksinere barna sine, provoserer meg noe så inn i hampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

16

• jubalong70

6

• Katt-ja

6

• laban

5

Mest aktive i denne tråden

Om det er noen som driver ensidig propaganda må det være vof.no.

Hele fokuset er på risikoen ved vaksine, ingen ting om enkeltindividets og samfunnets risiko ved manglende vaksinering.

Hvor mange barn døde eller ble skadet for livet før vi fikk disse vaksinene?

Hva er folkehelsas motiv for å juge hele det norske folk trill rundt i forhold til vaksine.

mvh

mvh

''Hvor mange barn døde eller ble skadet for livet før vi fikk disse vaksinene?''

Min mors kusine og min fadder ble som ung, gravid kvinne

rammet av polio. Hun lå i jernlunge i flere måneder, og fødte også barnet sitt mens hun lå der. Hun overlevde, men var for alltid handicappet etter dette og gikk med krykker. Som gammel hadde hun svært mange belastningsskader etter å ha gått "feil" i alle år.

Vi hadde mye omgang med henne, og jeg har derfor vokst opp med dette vitnesbyrdet om hva mangel på vaksinasjon kan føre til.

Blant annet på denne bakgrunn va det ikke vanskelig å være posittiv til vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele fokuset er på risikoen ved vaksine, ingen ting om enkeltindividets og samfunnets risiko ved manglende vaksinering.

Hva er folkehelsas motiv for å juge hele det norske folk trill rundt i forhold til vaksine.

mvh

mvh

Det var altfor mange som døde eller fikk varige skader, før vaksinene kom.

Moren min er pensjonert lærer og over 80 år. Hun sa det nesten alltid var én elev pr. klasse som var død av tuberkulose, og én som hadde skinner på beina eller andre funksjonshemninger pga. polio.

Nå finnes det nesten ikke polio i Europa, ikke kopper og ikke epidemisk tub.

Jeg har en venninne som mistet storebroren sin i difteri. Hun husker det ikke selv, hun var omtrent nyfødt. Derfor måtte moren deres være hjemme da han ble kjørt til sykehuset. "Det siste han gjorde, var å rope på deg", sa de til henne.

Difteri finnes heller ikke lenger. Jeg synes det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysninger, det setter meg i et enda større dillemma for eller mot. ;)

Om du leser litt om sykdommene det vaksineres mot, alvorlighetsgrad, smittsomhet - og hvordan det var før vi fikk vaksinene, vil jeg anta at valget blir langt enklere.

Farene ved disse sykdommene både på individ og samfunnsnivå er i hvert fall vel dokumenterte. Igrunn bare å finne en historiebok eller sjekke hvordan det går i land med liten tilgang til vaksine.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vaksinasjon

Om du leser litt om sykdommene det vaksineres mot, alvorlighetsgrad, smittsomhet - og hvordan det var før vi fikk vaksinene, vil jeg anta at valget blir langt enklere.

Farene ved disse sykdommene både på individ og samfunnsnivå er i hvert fall vel dokumenterte. Igrunn bare å finne en historiebok eller sjekke hvordan det går i land med liten tilgang til vaksine.

mvh

Ble litt skremt av infoen på vof.no, syns dette er utrolig vanskelig. Men du har helt rett, leser man om sykdommene som er utryddet pga vaksinene, er det til å bli skremt av også.

Har hatt tuberkulose i nær familie, og vet litt om det.

Allikevel er jeg fortsatt veldig i tvil om hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvor mange barn døde eller ble skadet for livet før vi fikk disse vaksinene?''

Min mors kusine og min fadder ble som ung, gravid kvinne

rammet av polio. Hun lå i jernlunge i flere måneder, og fødte også barnet sitt mens hun lå der. Hun overlevde, men var for alltid handicappet etter dette og gikk med krykker. Som gammel hadde hun svært mange belastningsskader etter å ha gått "feil" i alle år.

Vi hadde mye omgang med henne, og jeg har derfor vokst opp med dette vitnesbyrdet om hva mangel på vaksinasjon kan føre til.

Blant annet på denne bakgrunn va det ikke vanskelig å være posittiv til vaksine.

Spørsmålene var vel stort sett retoriske.

Takk for gode eksempel.

Jeg har nesten problemer med å forstå at noen kan velge å ikke få barna sine vaksinert, med mindre det er medisinske kontraindikasjoner. Mange i de tidligere generasjonene ville nok kunne gitt en hånd eller en fot for å ha det vaksinetilbudet vi har i dag.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene var vel stort sett retoriske.

Takk for gode eksempel.

Jeg har nesten problemer med å forstå at noen kan velge å ikke få barna sine vaksinert, med mindre det er medisinske kontraindikasjoner. Mange i de tidligere generasjonene ville nok kunne gitt en hånd eller en fot for å ha det vaksinetilbudet vi har i dag.

mvh

''Spørsmålene var vel stort sett retoriske.''

Det skjønte jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vaksinasjon

Jeg er av dem som er veldig skeptisk til den massevaksineringen på små barn.

Til mine 3 har vi valgt å legge opp ett eget vaksinasjonsløp der vi starter senere og unnlater noen vaksiner. Dette har helsesøster ikke hatt noen problemer med - antageligvis fordi jeg hadde forberedt meg grundig når spørsmålet kom opp :)

Du kan sjekke sidene til Vaksineopplyste foreldre:

www.vof.no

Der vil du finne litt motvekt til Folkehelsa sin propaganda.

Det aller største problemet for meg når det kommer til vaksineringen er at Folkehelsa unnlater å informere om beviste bivirkninger og nekter å godta bivirkninger som det det faktisk er.

Jeg har ikke anledning til å skrive så mye som jeg gjerne skulle ha gjort om dette akkurat nå :) Men kan prøve å svare deg mer utførlig ved en annen anledning, om du ønsker det.

Og så må jeg bare si at det er flott at det er flere som tør å tenke utenfor boksen. Man behøver ikke å la være å ta vaksinene, men man bør absolutt tenke grundig igjennom hva man gjør.

Jeg ble helt skremt av å lese på disse sidene, og syns ikke jeg fikk mer enn redsel ut av dem. Syns ikke jeg fikk nok dokumentert info på disse sidene.

Kunne godt tenkt meg mer info fra deg, hvis du orker å gi meg det. Jeg er nemlig veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, og har time til vaksinasjon om få dager.

Jeg har bare avklart mmrvaksinen, og den skal vi ikke ha. Mulig vi velger den når de blir 10 år. Men føler jeg ikke vet nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å ha en helsesøster som gikk gjennom pakningsvedlegget med meg. Som gikk gjennom alle bivirkninger, uansett hvor sinnsykt sjeldne de skulle være.

Og som i tillegg sammen med meg kunne gå gjennom litteratur og statistikk på sykdommene det vaksineres mot, "bivirkningene"/senskadene etter disse (sjeldne som vanlige) - og oppveining av disse mot hverandre.

Etter dette var valget enkelt. Vesla har fulgt barnevaksinasjonsprogrammet. Nå er hun snart 9 år, sunn og frisk - eneste bivirkninger var etter 1 vaksine hvor hun fikk vondt i muskelen vaksinen var satt i - det ble dempet med paracetamol og gjentok seg aldri.

Og jeg slipper å ha mareritt hver gang hun blir syk, om at hun kanskje har fått en alvorlig sykdom som kan ødelegge henne for livet - eller ta livet hennes, som jeg kunne forhindret ved å si ja til vaksinering.

Dersom du ikke har en slik helsesøster kan du slå opp vaksinene i felleskatalogen, og lese på internet om det som der er ført opp som bivirkninger. Du vil også finne en god del info om senskader etter sykdommene det vaksineres mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt skremt av infoen på vof.no, syns dette er utrolig vanskelig. Men du har helt rett, leser man om sykdommene som er utryddet pga vaksinene, er det til å bli skremt av også.

Har hatt tuberkulose i nær familie, og vet litt om det.

Allikevel er jeg fortsatt veldig i tvil om hva jeg skal gjøre.

Vof.no bygger på antagelser, synsing, forbitrelse, en posjon konspirasjon, frykt og noe som jeg oppfatter som et nærmest barnslig opprør mot myndighetene. Ingen skal få fortelle meg hva jeg skal gjøre.

Du finner knapt en eneste link der til veldokumentert forskning. Heller ikke linker til statistikk om sykdomsutbredelse og sykdomsskader og sykdomsskadde/-omkomne sett i relasjon til vaksinegrad i befolkningen.

Dessuten mangler de sammenlignende statistikk på dødelighet og skader blant barn i vaksinerte områder kontra ikke vaksinerte.

Vof spør hvordan du vil leve med at barnet ditt kanskje er vaksineskadd. Men de spør ikke hvordan du vil ha det om barnet ditt blir hardt rammet av disse sykdommene. Heller ikke hva du skal si til familien til et barn som dør fordi dette barnet ikke kunne vaksineres og du hadde valgt å la ditt barn være en smittespreder...

Jeg har selv mennesker som står meg nær som er avskåret fra å selv la seg vaksinere. For dem er dine og mine vaksinevalg et spørsmål om liv og død.

Det er ikke i blind tillit til myndigheten at jeg velger å følge det anbefalte vaksineprogrammet for mine barn. Men rett og slett fordi det er en smal sak å regne ut at helsegevinstene overgår eventuelle negative bivirkninger mange tuse ganger - eller mange tusen liv.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å ha en helsesøster som gikk gjennom pakningsvedlegget med meg. Som gikk gjennom alle bivirkninger, uansett hvor sinnsykt sjeldne de skulle være.

Og som i tillegg sammen med meg kunne gå gjennom litteratur og statistikk på sykdommene det vaksineres mot, "bivirkningene"/senskadene etter disse (sjeldne som vanlige) - og oppveining av disse mot hverandre.

Etter dette var valget enkelt. Vesla har fulgt barnevaksinasjonsprogrammet. Nå er hun snart 9 år, sunn og frisk - eneste bivirkninger var etter 1 vaksine hvor hun fikk vondt i muskelen vaksinen var satt i - det ble dempet med paracetamol og gjentok seg aldri.

Og jeg slipper å ha mareritt hver gang hun blir syk, om at hun kanskje har fått en alvorlig sykdom som kan ødelegge henne for livet - eller ta livet hennes, som jeg kunne forhindret ved å si ja til vaksinering.

Dersom du ikke har en slik helsesøster kan du slå opp vaksinene i felleskatalogen, og lese på internet om det som der er ført opp som bivirkninger. Du vil også finne en god del info om senskader etter sykdommene det vaksineres mot.

Grepa helsesøster!

Det er synd om folk velger bort vaksine fordi de bare får tredd vaksinenes fortreffelighet nedover hodet i stedet for å bli gitt muligheter til å selv sette seg inn i fakta.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vaksinasjon

Takk for konkret info, da skal jeg ta det opp med helsesøster så får jeg håpe hun ikke er for vaksinevennlig. Dvs "det er det beste", men at hun kommer med ordentlig info som gjør meg trygg på et riktig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vaksinasjon

Vof.no bygger på antagelser, synsing, forbitrelse, en posjon konspirasjon, frykt og noe som jeg oppfatter som et nærmest barnslig opprør mot myndighetene. Ingen skal få fortelle meg hva jeg skal gjøre.

Du finner knapt en eneste link der til veldokumentert forskning. Heller ikke linker til statistikk om sykdomsutbredelse og sykdomsskader og sykdomsskadde/-omkomne sett i relasjon til vaksinegrad i befolkningen.

Dessuten mangler de sammenlignende statistikk på dødelighet og skader blant barn i vaksinerte områder kontra ikke vaksinerte.

Vof spør hvordan du vil leve med at barnet ditt kanskje er vaksineskadd. Men de spør ikke hvordan du vil ha det om barnet ditt blir hardt rammet av disse sykdommene. Heller ikke hva du skal si til familien til et barn som dør fordi dette barnet ikke kunne vaksineres og du hadde valgt å la ditt barn være en smittespreder...

Jeg har selv mennesker som står meg nær som er avskåret fra å selv la seg vaksinere. For dem er dine og mine vaksinevalg et spørsmål om liv og død.

Det er ikke i blind tillit til myndigheten at jeg velger å følge det anbefalte vaksineprogrammet for mine barn. Men rett og slett fordi det er en smal sak å regne ut at helsegevinstene overgår eventuelle negative bivirkninger mange tuse ganger - eller mange tusen liv.

mvh

Det jeg reagerte mest negativt på var at mer info fåes ved å kjøpe den, det syns jeg blir feil.

Jeg ble nå veldig redd.

Men jeg skal snakke med helsesøster, og håpe hun tar redselen min på alvor ved å informere på en ordentlig måte.

Akkurat nå ser jeg bare for meg det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerte mest negativt på var at mer info fåes ved å kjøpe den, det syns jeg blir feil.

Jeg ble nå veldig redd.

Men jeg skal snakke med helsesøster, og håpe hun tar redselen min på alvor ved å informere på en ordentlig måte.

Akkurat nå ser jeg bare for meg det verste.

De sidene er laget for at du skal bli redd, og helst enda reddere for å gjøre noe feil.

Tror jeg la inn en link her fra folkehelsa. Tror du vil finne ganske bred informasjon her, og kanskje ting du ønsker å undersøke nærmere.

Håper du får god info. fra helsessøster. Avtal evt. en ny time uten barn.

Om du har anledning kan du jo også stikke en tur på biblioteket å finne noen historiske verker. Der vil du sikkert finne en del om sykdom og epidemi. Og det er nokså sikkert ikke skrevet med tanke på å overbevis om noe som helst i forhold til vaksine.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

mvh

Mitt problem med Folkehelsa er at de ikke informerer om bivirkninger de vet om fra før, eller at de bagatelliserer dem. De nekter også å godta bivirkninger som kommer 20 minutter etter at vaksina er tatt, med mindre det dreier seg om de vanlige tingene som feber, smerter osv.

Jeg er enig i at VOF også er ensidige, men sammen med informasjonen fra Folkehelsa kan man selv danne seg et noe mer nøytralt bilde.

Jeg er ingen motstander av vaksinasjon på generelt grunnlag, men jeg mener man som foreldre skal være veldig klar over hva man gjør når man lar sine barn vaksinere. Man skal også være klar over historien (som at mange av sykdommene det blir vaksinert mot var nesten utryddet før vaksinen kom, og at mange av sykdommene faktisk ikke utgjør noen stor trussel mot helsa så lenge den syke får den tiden som trengs til å bli frisk igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble helt skremt av å lese på disse sidene, og syns ikke jeg fikk mer enn redsel ut av dem. Syns ikke jeg fikk nok dokumentert info på disse sidene.

Kunne godt tenkt meg mer info fra deg, hvis du orker å gi meg det. Jeg er nemlig veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, og har time til vaksinasjon om få dager.

Jeg har bare avklart mmrvaksinen, og den skal vi ikke ha. Mulig vi velger den når de blir 10 år. Men føler jeg ikke vet nok.

Sitter på skolen nå, så jeg har ikke så mye tid nå heller :s

Men jeg kan jo fortelle litt om hvordan vi har gjort det med våre barn.

Vi har ventet med all vaksinasjon til de ble 6 mnd gamle. Vi valgte da fordi vi følte at barnet da var blitt større, og vi hadde blitt bedre kjent med barnet og kunne gjenkjenne evt personlighetsforandringer.

Vi valgte også å sette enkeltvaksiner, og ikke 5 i en som blir satt på de minste nå.

Vi valgte heller ikke å la dem få alle vaksinene. De har fått polio og stivkrampe som barn. Jentene skal få røde hunder og gutten får kusma når de kommer i puberteten.

Som homeopat valgte jeg bort kikhoste, fordi jeg selv kan behandle det effektivt.

MMR var ikke noe alternativ for oss. Meslinger skremmes det med at kan gi hjernebetennelse, men det er så utrolig sjelden - og skjer som regel hvis man ikke lar den syke få ro lenge nok.

Kusma er ikke noen alvorlig sykdom, men gutter kan bli sterile om den slår seg på pungen - derfor går sønnen vår den når han blir eldre.

Røde hunder er heller ingen alvorlig sykdom, men kan føre til fosterskader hos gravide - derfor får jentene den når de når puberteten.

Vår eldste fikk trippelvaksine-boosteren i 2. klasse og ble skikkelig dårlig av den. Hun hadde smerter i armen i 8 uker etterpå, og hodepine i 4 mnd konstant etter vaksinen. Hun hadde ingen slike plager fra før.

Vi valgte å ikke la andremann få denne, og velger nok også å la minsten slippe.

BCG er på vei ut av vaksinasjonsprogrammet.

Jeg er enig i at VOF sine sider også er ensidige - samtidig veier deres info litt opp for den ensidige positive informasjonen fra Folkehelsa.

Håper du har fått litt mer å tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vaksinasjon

Sitter på skolen nå, så jeg har ikke så mye tid nå heller :s

Men jeg kan jo fortelle litt om hvordan vi har gjort det med våre barn.

Vi har ventet med all vaksinasjon til de ble 6 mnd gamle. Vi valgte da fordi vi følte at barnet da var blitt større, og vi hadde blitt bedre kjent med barnet og kunne gjenkjenne evt personlighetsforandringer.

Vi valgte også å sette enkeltvaksiner, og ikke 5 i en som blir satt på de minste nå.

Vi valgte heller ikke å la dem få alle vaksinene. De har fått polio og stivkrampe som barn. Jentene skal få røde hunder og gutten får kusma når de kommer i puberteten.

Som homeopat valgte jeg bort kikhoste, fordi jeg selv kan behandle det effektivt.

MMR var ikke noe alternativ for oss. Meslinger skremmes det med at kan gi hjernebetennelse, men det er så utrolig sjelden - og skjer som regel hvis man ikke lar den syke få ro lenge nok.

Kusma er ikke noen alvorlig sykdom, men gutter kan bli sterile om den slår seg på pungen - derfor går sønnen vår den når han blir eldre.

Røde hunder er heller ingen alvorlig sykdom, men kan føre til fosterskader hos gravide - derfor får jentene den når de når puberteten.

Vår eldste fikk trippelvaksine-boosteren i 2. klasse og ble skikkelig dårlig av den. Hun hadde smerter i armen i 8 uker etterpå, og hodepine i 4 mnd konstant etter vaksinen. Hun hadde ingen slike plager fra før.

Vi valgte å ikke la andremann få denne, og velger nok også å la minsten slippe.

BCG er på vei ut av vaksinasjonsprogrammet.

Jeg er enig i at VOF sine sider også er ensidige - samtidig veier deres info litt opp for den ensidige positive informasjonen fra Folkehelsa.

Håper du har fått litt mer å tenke på :)

Men hvordan legger de opp løpet når vaksinene gis i enkeltdoser? Blir det oftere enn hver 3 mnd?

Akkurat nå føler jeg at jeg trenger mer informasjon før vaksinen, problemet er at jeg ikke får den rette informasjonen på folkehelsas sider, og vof sine sider ga ikke så mye mer info enn overskriftene i rapportene.

Derfor blir jeg argumentløs hos helsesøster, og har ikke så mye å si bortsett fra at jeg føler det ikke er riktig! Den er litt tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem med Folkehelsa er at de ikke informerer om bivirkninger de vet om fra før, eller at de bagatelliserer dem. De nekter også å godta bivirkninger som kommer 20 minutter etter at vaksina er tatt, med mindre det dreier seg om de vanlige tingene som feber, smerter osv.

Jeg er enig i at VOF også er ensidige, men sammen med informasjonen fra Folkehelsa kan man selv danne seg et noe mer nøytralt bilde.

Jeg er ingen motstander av vaksinasjon på generelt grunnlag, men jeg mener man som foreldre skal være veldig klar over hva man gjør når man lar sine barn vaksinere. Man skal også være klar over historien (som at mange av sykdommene det blir vaksinert mot var nesten utryddet før vaksinen kom, og at mange av sykdommene faktisk ikke utgjør noen stor trussel mot helsa så lenge den syke får den tiden som trengs til å bli frisk igjen).

Det er ikke bare i forhold til vaksine at det ofentlige helse-Norge ikke vil vedkjenne seg bivirkninger som ikke alt står i katalogen. Ofte en fryktelig treighet i slike ting. Akkurat samme opplegg som mange jordmødre driver med. Så redd for å skremme folk med sannheten at de i stedet skremmer dem vekk med overforenklinger, fortielse og nestenløgn.

Men jeg kan ikke la dette bli avgjørende for mine valg i forhold til medisin og vaksine. Det blir for dumt. Vaksinen kan være gull verdt, selv om den kan ha noen flere tilfeller av alvorlige bivirkninger enn det som er offentlig anerkjent.

Har du dokumentasjon på at homeopati kan kurrere kikhoste, d.v.s. dobbelt-blindforsøk på en tilstrekkelig populasjon?

Hvilke sykdommer var nesten utryddet da det ble satt igang vaksinering i stor skale mot dem?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sykdommene det vaksineres mot er enten så alvorlige i seg selv at du bare skal være lykkelig for at barnet ditt ikke blir syk av disse. Den andre sykdomsgruppen i vaksinasjonsprogrammet kan gi barnet selv alvorlig risiko for komplikasjoner at du ikke har lyst på dem heller.

Selv om sykdommene er tilnærmet utryddet, så er de faktisk ikke helt borte. Tuberkolose er ikke ukjent i u-land og med innvandring har vi det plutselig i Norge før vi aner det om mange nok lar være å vaksinere ungene sine.

Røde hunder kan føre til senabort eller svært skadde fostre om en gravid kvinne blir smittet.

En annen sykdom jeg ikke husker navnet på gir ekte krupp og personen risikerer å bli kvalt ganske kjapt.

Dette er alle sykdommer vi bør prise oss lykkelige for at vi kan slippe. Du tar ikke bare en risiko for ditt eget uvaksinerte barn, men også de alvorlig syke ungene som faktisk ikke kan vaksineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...