Gjest Elextra Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Sitter på skolen nå, så jeg har ikke så mye tid nå heller :s Men jeg kan jo fortelle litt om hvordan vi har gjort det med våre barn. Vi har ventet med all vaksinasjon til de ble 6 mnd gamle. Vi valgte da fordi vi følte at barnet da var blitt større, og vi hadde blitt bedre kjent med barnet og kunne gjenkjenne evt personlighetsforandringer. Vi valgte også å sette enkeltvaksiner, og ikke 5 i en som blir satt på de minste nå. Vi valgte heller ikke å la dem få alle vaksinene. De har fått polio og stivkrampe som barn. Jentene skal få røde hunder og gutten får kusma når de kommer i puberteten. Som homeopat valgte jeg bort kikhoste, fordi jeg selv kan behandle det effektivt. MMR var ikke noe alternativ for oss. Meslinger skremmes det med at kan gi hjernebetennelse, men det er så utrolig sjelden - og skjer som regel hvis man ikke lar den syke få ro lenge nok. Kusma er ikke noen alvorlig sykdom, men gutter kan bli sterile om den slår seg på pungen - derfor går sønnen vår den når han blir eldre. Røde hunder er heller ingen alvorlig sykdom, men kan føre til fosterskader hos gravide - derfor får jentene den når de når puberteten. Vår eldste fikk trippelvaksine-boosteren i 2. klasse og ble skikkelig dårlig av den. Hun hadde smerter i armen i 8 uker etterpå, og hodepine i 4 mnd konstant etter vaksinen. Hun hadde ingen slike plager fra før. Vi valgte å ikke la andremann få denne, og velger nok også å la minsten slippe. BCG er på vei ut av vaksinasjonsprogrammet. Jeg er enig i at VOF sine sider også er ensidige - samtidig veier deres info litt opp for den ensidige positive informasjonen fra Folkehelsa. Håper du har fått litt mer å tenke på Du som jobber i helsevesenet - tenker du ikke noe på det kollektive ansvaret vi har for å vaksinere våre barn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Det er ikke bare i forhold til vaksine at det ofentlige helse-Norge ikke vil vedkjenne seg bivirkninger som ikke alt står i katalogen. Ofte en fryktelig treighet i slike ting. Akkurat samme opplegg som mange jordmødre driver med. Så redd for å skremme folk med sannheten at de i stedet skremmer dem vekk med overforenklinger, fortielse og nestenløgn. Men jeg kan ikke la dette bli avgjørende for mine valg i forhold til medisin og vaksine. Det blir for dumt. Vaksinen kan være gull verdt, selv om den kan ha noen flere tilfeller av alvorlige bivirkninger enn det som er offentlig anerkjent. Har du dokumentasjon på at homeopati kan kurrere kikhoste, d.v.s. dobbelt-blindforsøk på en tilstrekkelig populasjon? Hvilke sykdommer var nesten utryddet da det ble satt igang vaksinering i stor skale mot dem? mvh ''Akkurat samme opplegg som mange jordmødre driver med. Så redd for å skremme folk med sannheten at de i stedet skremmer dem vekk med overforenklinger, fortielse og nestenløgn.'' Hva tenker du på da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 De sykdommene det vaksineres mot er enten så alvorlige i seg selv at du bare skal være lykkelig for at barnet ditt ikke blir syk av disse. Den andre sykdomsgruppen i vaksinasjonsprogrammet kan gi barnet selv alvorlig risiko for komplikasjoner at du ikke har lyst på dem heller. Selv om sykdommene er tilnærmet utryddet, så er de faktisk ikke helt borte. Tuberkolose er ikke ukjent i u-land og med innvandring har vi det plutselig i Norge før vi aner det om mange nok lar være å vaksinere ungene sine. Røde hunder kan føre til senabort eller svært skadde fostre om en gravid kvinne blir smittet. En annen sykdom jeg ikke husker navnet på gir ekte krupp og personen risikerer å bli kvalt ganske kjapt. Dette er alle sykdommer vi bør prise oss lykkelige for at vi kan slippe. Du tar ikke bare en risiko for ditt eget uvaksinerte barn, men også de alvorlig syke ungene som faktisk ikke kan vaksineres. "Ekte krupp" er difteri, som jeg har skrevet litt om nedenfor her. Tidligere var det mange småbarn som døde av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 "Ekte krupp" er difteri, som jeg har skrevet litt om nedenfor her. Tidligere var det mange småbarn som døde av det. ''Difteri er en akutt luftveisinfeksjon fremkalt av difteribakterien, Corynebacterium dihtheriae. Difteri betraktes som en alvorlig infeksjon og har fremdeles høy dødelighet, også i de vesteuropeiske landene. Bakteriene slår seg ned på slimhinnene i hals, nese og svelg, og vil raskt formere seg (dele seg). Bakterien skiller i tillegg ut et giftstoff. Difteribakterien og giftstoffet ødelegger slimhinnen og forårsaker en alvorlig halsbetennelse. Et karakteristisk symptom er dannelsen av et membranaktig belegg i halsen, som kan løsne og blokkere luftveiene. Symptomer er da åndenød og kvelningsanfall. I tillegg kan bakteriens giftstoff trenge inn i organismen og skade hjertet og nervesystemet.'' Hele artikkelen: http://www.lommelegen.no/322369/falsk-krupp Jeg vil i hvert fall ikke gamblet med å droppe denne vaksinen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Men hvordan legger de opp løpet når vaksinene gis i enkeltdoser? Blir det oftere enn hver 3 mnd? Akkurat nå føler jeg at jeg trenger mer informasjon før vaksinen, problemet er at jeg ikke får den rette informasjonen på folkehelsas sider, og vof sine sider ga ikke så mye mer info enn overskriftene i rapportene. Derfor blir jeg argumentløs hos helsesøster, og har ikke så mye å si bortsett fra at jeg føler det ikke er riktig! Den er litt tynn. Enkeltvaksinene ble gitt med varierende mellomrom. Tror korteste mellomrom var 3 mnd, så 6 og med siste dose 1 - 1,5 år etter første eller noe i den duren. Da jeg argumenterte overfor vår helsesøster sa jeg bare at jeg hadde tenkt grundig gjennom det med vaksiner, og ikke ønsket å følge det normale programmet. Hun spurte hvordan jeg ønsket det, og jeg forklarte det. Etter at mellomste fikk sine vaksiner var det snakk om at noen av vaksinene ikke skulle lages som enkeltvaksiner. Likevel var det ikke noe problem da minstemann skulle vaksineres 4-5 år etterpå. Vi kan ha vært heldige med helsesøster. Hun har ikke vært "ekkel" med oss i det hele tatt vedrørende dette. Jeg vet mange helsesøstre gir vaksineskeptikere store problemer. Kanskje hjelper det at jeg har kunnskap om sykdommene, og også kan hjelpe hvis ungene skulle få noen av dem? På Vof sine sider er det linket til endel litteratur. Bl.a. er det linket til en bok skrevet av en nordmann for 1-2 år siden om vaksiner. Jeg har ikke lest boka selv, men lest endel anmeldelser av den. Kanskje den kan gi deg noen flere svar? http://www.alternativmedisinsk.no/wip4/detail.epl?id=84990&m1=boker&m2= 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Det er ikke bare i forhold til vaksine at det ofentlige helse-Norge ikke vil vedkjenne seg bivirkninger som ikke alt står i katalogen. Ofte en fryktelig treighet i slike ting. Akkurat samme opplegg som mange jordmødre driver med. Så redd for å skremme folk med sannheten at de i stedet skremmer dem vekk med overforenklinger, fortielse og nestenløgn. Men jeg kan ikke la dette bli avgjørende for mine valg i forhold til medisin og vaksine. Det blir for dumt. Vaksinen kan være gull verdt, selv om den kan ha noen flere tilfeller av alvorlige bivirkninger enn det som er offentlig anerkjent. Har du dokumentasjon på at homeopati kan kurrere kikhoste, d.v.s. dobbelt-blindforsøk på en tilstrekkelig populasjon? Hvilke sykdommer var nesten utryddet da det ble satt igang vaksinering i stor skale mot dem? mvh Beklager, PieLill. Jeg har ikke mulighet til å lete frem dokumentasjon på nedgang i sykdommer før vaksinering. Jeg har det ett eller annet sted, men ikke tilgjengelig nå. Vedr. dokumentasjon på homeopatiens virkning, så kjenner jeg ikke til forskning på kikhoste - mulig det finnes, men jeg har ikke sett det. Jeg har derimot sett effekten selv, og hørt mange "testemonials" - kanskje nok til å kalles evidensbasert vitenskap 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Du som jobber i helsevesenet - tenker du ikke noe på det kollektive ansvaret vi har for å vaksinere våre barn? Tjo. Til en viss grad. Samtidig som jeg ikke ser en like stor viktighet av det som mange andre. Oj, nå får jeg storskytsen mot meg, og jeg har ikke tid til å gå inn i en grundig vaksinediskusjon p.t.... Som homeopat er jeg også godt forankret i det alternative, og vet at det er utrolig mye som kan gjøres uten å vaksinere mot alle de sykdommene vi gjør nå. I tillegg er jeg særdeles skeptisk til å sprøyte inn så mye kjemikalier i så små og umodne kropper som vi gjør nå. Når man vet makten legemiddelfirmaene har, og unnfallenheten til Folkehelsa - så blir jeg ikke mindre skeptisk. Men det betyr ikke at jeg er motstander av vaksinasjon på generelt grunnlag. Jeg synes bare alle skulle tenke nøye gjennom, og undersøke flere fakta før man følger hopen og lar barna sine massevaksineres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syber Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hei, jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men tenkte jeg ville si deg hva vi gjorde. Når vår eldste skulle vaksineres var det veldig mye i media ang mmr-vaksinen. Vi valgte da at han ikke skulle få den, men vi ville likevel at han skulle vaksineres mot sykdommene. Legen vår skrev derfor resept på vaksinene hver for seg, og så gikk vi til en privat lege og fikk satt vaksinene. Ja, det ble et par stikk ekstra, men vi følte oss i hvertfall tryggere. Når minstejenta skulle vaksineres et par år etter (2002), hadde vi lest såpass mye om mmr-vaksinen at vi følte oss trygge på at hun kunne få den. Etter den tid har jeg ikke fulgt med i utviklingen. Er du usikker så er det mulig å få kjøpt og satt vaksinene enkeltvis istedetfor trippelvaksinen. I dag hvor det er så mange som reiser til og fra land hvor flere av disse sykdommene ikke er utryddet er det viktig å være vaksinert mot dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg har ikke hørt om helsepersonell som velger å ikke vaksinere barna sine. Jeg har valgt å få barnet mitt vaksinert fordi sannsynligheten for vaksinasjonskomplikasjoner er mye mindre enn sannsynligheten for å få en sykdom og få komplikasjoner av den hvis man ikke blir vaksinert. For eksempel får 1 ut av 5000 barn som får meslinger alvorlige senskader. Det skjer kun med 1 ut av 1000000 som blir vaksinert. Hvis for mange lar være med å vaksinere, blusser alvorlige sykdommer opp igjen. For et par år siden var det for eksempel mange danske barn som fikk meslinger. Dessuten er det stor fare for å bli smittet hvis man reiser til land uten vaksinasjonsprogram. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.