Gjest dagens spørsmål Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 --det gjør man ikke, sant? Vel, jeg jobber på et sted der man i likhet med frisørene gir behandling før betalingen finner sted. Man kan så klart heller ikke be om betaling på forskudd, men når det er tid for oppgjør står kunden der og sier "nei, jeg har ikke penger akkurat nå, så jeg må få det på en giro". Hva?! Det står klart og tydelig på nettsidene til jobben min, og også i lokalene at det ikke gis giro på behandling. Vi har denne muligheten i datasystemet vårt, men av opplagte grunner (lønn for utført behandling) forventer vi jo at folk gjør opp for seg. Hva gjør man egentlig? Vi har skrevet ut massevis av giroer de siste årene. Mange betaler ikke. Beløpene går til inkasso, og står der til saken er foreldet, eller vi får et brev fra inkassobyrået med beskjed om at de ikke finner personen. Hvilke rettigheter har vi som bedrift, kunder har da ikke _rett på_ en faktura for utført behandling?! Kan man ringe vekter liksom, og politianmelde dersom kunder ikke gjør opp for seg etter timen? Dette har jeg lurt på lenge, siden jeg aldri slutter å overraskes over hvor sleipe folk er (glemte lommeboka i dag, osv osv osv.) Noen som vet svaret? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Høres ukjent ut... Det hender jeg har bedt om giro hos tannlegen - før de fikk kortterminal - og de gangene jeg ble tatt på senga med at jeg ikke skulle tilbake og bore, men var ferdig rett etter undersøkelsen ;-) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Sett opp skilt i salongen om at det kun utføres arbeide mot kontant betaling. Hvis kunden ikke kan gjøre opp for seg, så kan du be om pant i kundens håndveske, gullsmykker, klokke og lignende ting. 0 Siter
gad i mynona Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Det har aldri falt meg inn å be om giro hos frisøren så lenge de har betalingsterminal. Tannlegen min derimot gir meg alltid giro siden han ikke tar kort. Dette er en ukjent problematikk for meg. 0 Siter
Gjest dagens spørsmål Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Sett opp skilt i salongen om at det kun utføres arbeide mot kontant betaling. Hvis kunden ikke kan gjøre opp for seg, så kan du be om pant i kundens håndveske, gullsmykker, klokke og lignende ting. Det står oppført i lokalene at vi forventer oppgjør etter behandling. "Hvis kunden ikke kan gjøre opp for seg, så kan du be om pant i kundens håndveske, gullsmykker, klokke og lignende ting." Har man lov til dette? 0 Siter
Gjest dagens spørsmål Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Det har aldri falt meg inn å be om giro hos frisøren så lenge de har betalingsterminal. Tannlegen min derimot gir meg alltid giro siden han ikke tar kort. Dette er en ukjent problematikk for meg. Vi har betalingsterminal på jobben min. Den siste unnskyldningen jeg hørte for ikke å betale var "nei det er så lite kunder i butikken min om dagen, så jeg kan ikke betale for dette ennå." Urfrekt. Får mest lyst å ringe vekter. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Det står oppført i lokalene at vi forventer oppgjør etter behandling. "Hvis kunden ikke kan gjøre opp for seg, så kan du be om pant i kundens håndveske, gullsmykker, klokke og lignende ting." Har man lov til dette? Jeg vet egentlig ikke hva lovverket sier om dette. Men når det er skiltet i salongen "Det står oppført i lokalene at vi forventer oppgjør etter behandling." Da står det ikke noe om at det forventes kontant betaling. Sett opp skilt om at dere vil ha kontant betaling etter utført arbeid. Og hvis kundene ikke betaler kontant så begynner dere bare å kreve pant for beløpet, så skal at det uvesenet nok tar slutt ganske fort, tror jeg. Dere mister kunder, men de kundene betaler allikevel, så det er bedre å ha færre kunder, som betaler, enn mange kunder, hvorav en del ikke betaler, og endatil gir dere ekstra utgifter til purringer og utsendelse av inkassokrav og oversendelse av ubetalte krav til inkassoselskaper. 0 Siter
Gjest dagens spørsmål. Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Jeg vet egentlig ikke hva lovverket sier om dette. Men når det er skiltet i salongen "Det står oppført i lokalene at vi forventer oppgjør etter behandling." Da står det ikke noe om at det forventes kontant betaling. Sett opp skilt om at dere vil ha kontant betaling etter utført arbeid. Og hvis kundene ikke betaler kontant så begynner dere bare å kreve pant for beløpet, så skal at det uvesenet nok tar slutt ganske fort, tror jeg. Dere mister kunder, men de kundene betaler allikevel, så det er bedre å ha færre kunder, som betaler, enn mange kunder, hvorav en del ikke betaler, og endatil gir dere ekstra utgifter til purringer og utsendelse av inkassokrav og oversendelse av ubetalte krav til inkassoselskaper. Det står, for å være nøyaktig, at vi vil ha oppgjør med kontanter eller kort-betaling, og at vi ikke gir giro. Men det fungerer nok ikke i praksis å kvittere med å beslaglegge veska til fru Nilsen, det blir mye ekstrajobb å holde på sånn, og ubehagelig stemning i lokalene, tror jeg........ 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Det står, for å være nøyaktig, at vi vil ha oppgjør med kontanter eller kort-betaling, og at vi ikke gir giro. Men det fungerer nok ikke i praksis å kvittere med å beslaglegge veska til fru Nilsen, det blir mye ekstrajobb å holde på sånn, og ubehagelig stemning i lokalene, tror jeg........ Og du får luket ut de kunder som ikke har tenkt å betale for seg. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Det står, for å være nøyaktig, at vi vil ha oppgjør med kontanter eller kort-betaling, og at vi ikke gir giro. Men det fungerer nok ikke i praksis å kvittere med å beslaglegge veska til fru Nilsen, det blir mye ekstrajobb å holde på sånn, og ubehagelig stemning i lokalene, tror jeg........ Spør kunden på forhånd om det skal betales med kort eller kontanter. Om de spør deg hvorfor, så forklar at du er nødt til det for noen "glemmer" helt å betale... 0 Siter
Gjest dagens spørsmål Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Spør kunden på forhånd om det skal betales med kort eller kontanter. Om de spør deg hvorfor, så forklar at du er nødt til det for noen "glemmer" helt å betale... Det gjør vi også :-) Skriftlig, men kun ved første behandling. Da skriver de bl.a under på dette med at vi tar oppgjør hver gang. Kan godt røpe at dette gjelder behandling hos bl.a fysioterapeut. 0 Siter
Gjest Forhåndsbetaling? Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Det gjør vi også :-) Skriftlig, men kun ved første behandling. Da skriver de bl.a under på dette med at vi tar oppgjør hver gang. Kan godt røpe at dette gjelder behandling hos bl.a fysioterapeut. Kan dere ikke ta betalt før behandlingen? Det har jeg vært borti flere ganger i det yrket du henviser til her (og lignende yrker). 0 Siter
Gjest dagens spørsmål Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Kan dere ikke ta betalt før behandlingen? Det har jeg vært borti flere ganger i det yrket du henviser til her (og lignende yrker). Synes i grunn det blir for mye å be om, det blir å "mistenkeliggjøre" alle kunder, og de aller fleste gjør jo opp for seg uten problemer. 0 Siter
morsan Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Jeg støtter iallfall første del av hidis forslag: ''Spør kunden på forhånd om det skal betales med kort eller kontanter.'' Men vet ikke om jeg ville slengt på det om at mange likevel ikke betaler. Det kommer litt an på type business og type kunder, men jeg hadde ikke likt å få høre at slike ruitnepregede spørsmål var for å sjekke om jeg var en som ville lure seg unna betalingen. Kanskje kan du finne på en annen unnskyldning som passer bedre til din type bedrift? 0 Siter
Gjest Forhåndsbetaling? Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Synes i grunn det blir for mye å be om, det blir å "mistenkeliggjøre" alle kunder, og de aller fleste gjør jo opp for seg uten problemer. Hvis det er ei slik luke der man henvender seg før man kommer inn til behandling, så er det bare å lage en stooor plakat hvor man sier at "vi legger om våre rutiner for å forenkle din hverdag" eller noe sånt. :-) De som har tenkt å betale for seg er vel bare glad til for å slippe å innom luka en gang til, og de som ikke har tenkt å betale - vel, de slipper å få behandling. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Det gjør vi også :-) Skriftlig, men kun ved første behandling. Da skriver de bl.a under på dette med at vi tar oppgjør hver gang. Kan godt røpe at dette gjelder behandling hos bl.a fysioterapeut. Det er en skam at voksne mennesker ikke gjør opp for seg:( Man kommer ikke ut av matbutikken med en liter melk uten å betale for den... Jeg skjønner så altfor godt dilemmaet ditt, men noe bedre svar har jeg dessverre ikke. 0 Siter
Gjest dagens spørsmål Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Jeg støtter iallfall første del av hidis forslag: ''Spør kunden på forhånd om det skal betales med kort eller kontanter.'' Men vet ikke om jeg ville slengt på det om at mange likevel ikke betaler. Det kommer litt an på type business og type kunder, men jeg hadde ikke likt å få høre at slike ruitnepregede spørsmål var for å sjekke om jeg var en som ville lure seg unna betalingen. Kanskje kan du finne på en annen unnskyldning som passer bedre til din type bedrift? "Men vet ikke om jeg ville slengt på det om at mange likevel ikke betaler." Det sier vi selvsagt ikke. Ingen har spurt meg hittil, men svaret blir i så fall at vi det er greit å ha oversikt over dette pga kasseoppgjør på slutten av dagen. Det gjelder fysikalsk behandling, bl.a fysioterapeut. 0 Siter
morsan Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 "Men vet ikke om jeg ville slengt på det om at mange likevel ikke betaler." Det sier vi selvsagt ikke. Ingen har spurt meg hittil, men svaret blir i så fall at vi det er greit å ha oversikt over dette pga kasseoppgjør på slutten av dagen. Det gjelder fysikalsk behandling, bl.a fysioterapeut. Jeg forstår problemet, men vet ikke helt hvordan dere skal løse det, når forhåndsbetaling er uaktuelt. Det blir jo litt sammenlignbart med tannlegen. Før fikk jeg giro hos tannlegen min, nå benytter jeg betalingsautomat, men antar at dersom lommeboka er gjenglemt er det mulig å få giro fortsatt. 0 Siter
Gjest dagens spørsmål Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Det er en skam at voksne mennesker ikke gjør opp for seg:( Man kommer ikke ut av matbutikken med en liter melk uten å betale for den... Jeg skjønner så altfor godt dilemmaet ditt, men noe bedre svar har jeg dessverre ikke. Ikke sant. Jeg tror i utgagspunktet godt om folk, og blir derfor skuffet. Lurer fortsatt på om vekter kanskje er greieste løsning. Det blir tross alt en del penger i løpet av et år, og jeg synes ikke vi bare skal "regner med" at enkelte ikke gidder å betale. 0 Siter
Gjest dagens spørsmål Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Jeg forstår problemet, men vet ikke helt hvordan dere skal løse det, når forhåndsbetaling er uaktuelt. Det blir jo litt sammenlignbart med tannlegen. Før fikk jeg giro hos tannlegen min, nå benytter jeg betalingsautomat, men antar at dersom lommeboka er gjenglemt er det mulig å få giro fortsatt. Skulle gjerne visst om det er en aktuell løsning å ringe vekter. Kan jo rett og slett ringe vekteren "vår" og forhøre meg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.