Gjest sjnarkoman Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Finnes det noen Dolere som har gode råd til en sjokonarkoman? Jeg spiser MYE skokolade hver dag, og gjerne litt snack til også innmellom. Og når jeg sier mye, så stemmer det. Klarer fint å trykke i meg 200 gram sjokolade på en gang. Tar fem minutter før plata er borte. Hungeren kommer alltid etter middag. Før middag spiser jeg så sunt som bare det. Men etter middag, samme hvor mett jeg er, så kommer det snikende en times tid etter maten. Jeg har prøvd å la være å spise middag for å se om det hjalp, men da spiste jeg bare enda mer usunne saker. Jeg klarer ikke å la være, og har prøvd å ikke ha noe i skapet. Det hjalp ingenting. Jeg tok bare bilen til nærmeste butikk, og handlet inn. Startet i bilen med å spise, klarte ikke å vente til jeg kom hjem. Jeg koser meg ikke med sukkeret. Jeg kaster det omtrent inn i munnen, og stopper ikke før jeg føler meg stappmett. Det er noe jeg må ha.. Jeg kan absolutt forstå alkoholikeres dragning mot å drikke. Jeg behøver ikke engang føre sult, men klarer fint å trykke i meg nevnte plate. Tar Krom og dobbel dose multivitamin pluss tran og div. Ellers ingen medisiner. Er forøvrig normalvektig Bmi på 22.5 men jeg ser at vekta kryper sakte oppover av all denne spisingen. Er ca 40 år gammel. Jeg har holdt på slik så lenge jeg kan huske, og jeg overdriver ikke hvis jeg sier at de fleste dager får jeg i meg minst 400 gram sjokolade, og gjerne en liten pose ostepop i tillegg. Jeg skyller ned med vann, ikke så glad i brus. Å prøve å spise bare en liten sjokolade er bare å erte magen. Da blir jeg irritert. Blant andre folk klarer jeg fint å beherske meg. Tar bare en bit kake og liknende. Men i hodet mitt sitter jeg og gleder meg til å komme hjem, og lange innpå. Det er ingen som vet hvordan jeg holder på når jeg er hjemme. Folk ser en normal kvinne utad. Som bestiller sunn mat, og handler sunn mat i butikken, hvis man da ser bort fra snopet som også ligger i handlekurven. Hadde det ikke vært for at jeg vet jeg må ha i meg forskjellige næringsstoffer, så tror jeg fint jeg kunne levd av snop. Jeg har hatt dragning mot det søte helt fra jeg var barn, og spiste sukkerbiter hjemme når ingen så meg. Jeg blir kvalm når jeg leser det jeg skriver. Men det er helt sant. Jeg overdriver ikke. Hva kan jeg gjøre for å slutte med dette? Det ødelegger livet mitt. Jeg sitter på jobben hver dag og tenker bare på å komme meg fortest mulig hjem, og snope. Hvis noen lurer på toalettvaner og slikt, så er jeg på do 2-3 ganger hver dag. Gjerne om natten også, hvis jeg har overspist. Min store, og reele frykt er å få hjerte og kar sykdommer. Men når jeg har vært hos legen, har alltid alle prøver vært fine. Jeg røyker ikke, og er avholds ellers. Hjelp, anyone. Er det noen av dere som har det slik som meg? 0 Siter
punkyB Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Du bør jo ta deg en tur til legen og sjekke blodsukkeret ditt først og fremst - kanskje stoffskifte o.l. for å sjekke almentilstanden. Du bør kanskje prøve å kutte sukker generelt i kosten. Mange sier de får mindre sukkerbehov ved kosthold basert på mye proteiner. Du kan prøve krom-tabletter. Ellers sitter det vel mye i hodet - du må tvinge deg selv til å spise mindre. Spis alt mulig annet istedenfor som er litt mer sunt - frukt/grønnsaker, nøtter er vel også bedre enn sjokkis. 0 Siter
Janna Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Du mangler noe i kroppen. Kan det være magnesium? Flytende magnesium taes lett opp i kroppen. http://www.naturimport.no//product_info.php?products_id=301&osCsid=ed47c776121f12720c32d6ec1612baa9 0 Siter
org Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Jeg var sånn før. Kunne godt spise et par poser med lakris, jeg. Men - så _bestemte_ jeg meg: Jeg skal ikke spise godteri, bare litt på lørdag. Og sakte, men sikkert har sukkerbehovet krøpet nedover. Jeg kan jo nesten ikke tro det selv! Som de andre sier; ta gjerne en tur til legen og sjekke at alt er ok. Og så setter du en dato. Niks mer. _Jeg_, som var heeelt forrykt etter godterier, klarte det. _Du_ klarer det du også. 0 Siter
Speak Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Sukkeravhengighet er faktisk ganske vanlig i en eller annen form. Det tar ca. 10 dager å komme ut av denne avhengigheten. Du vet hvor mye du spiser i dag. Kan du ikke trappe sakte ned dag for dag. For etter hvert blir jo avhengigheten lavere. Dersom du spiser 400 gram sjokolade i dag, så får du 380 i morgen, 360 dagen etter osv. Prøv også å tenke over HVORDAN du spiser dette. Jo saktere du spiser, jo lenger varer det jo. Og dersom du har en skål som er ferdig oppmålt hver morgen, så må du jo prøve å få dette til å vare litt.... Spis en bit av gangen. Det er ikke lov til å ta en ny bit før den første er spist opp. Da må du bruke lenger tid. 0 Siter
willia Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Høres nesten ut som meg, men jeg klarte meg med "bare" 200g sjokolade pr. dag som ble skylt ned med 1L cola. Ikke var det den helt store nytelsen heller, jeg bare måtte ha. Dette har jeg gjort over flere år så det begynte å bli noen kilo for mye. Bestemte meg for å prøve å gjøre noe med dette. Meldte meg på Grete Roede kurs, og grudde meg skikkelig for hvordan dette skulle gå. Nå skal jeg ikke skryte ennå da dette bare er min andre uke uten sjokolade og cola, men så langt har det gått overraskende bra. Tenker en del på godteri, men istedet for å ta en sjokolade på kvelden skjærer jeg opp 150g melon (det er så mange varianter som er gode og søte) koser meg med denne porsjonen, selv om mannen kan sitte med en potetgullpose og en cola. I tillegg tar jeg melon i tillegg til matpakka til lunsj. Så langt har det dekt søthungeren. Håper bare det går like bra fremover. Tiden vil vise :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.