Gjest sfo arbeider Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Nå er vi på min sfo lei av å bruke så mye tid på måltidet at vi tenker å forenkle det litt. Før hadde vi brødskive og måtte derfor dekke mange bord med 8 tuber skinkeost, 8 pakker smør osv.. Nå har vi en plan der vi lager suppe med rundstykker 3 dager i uka, varmmat 1 dag og cornflakes 1 dag. Hvordan hadde du tatt dette som forelder? Må legge til at barnehage og sfo ikke blir helt det samme i forhold til måltider, så du må ha barn i sfo for å gi meg et fornuftig svar på dette. Et måltid i sfo er et mellommåltid før middag hjemme. Å må be barna ha med matpakke selv, er uaktuelt. Håper dere har synspunkter på dette. Ikke sikkert jeg rekker å svare dere alle så på forhånd takk:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg syns dette høres ut som en god måte å gjøre det på jeg, enda jeg ikke har barn i SFO ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zilja Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Syns det høres bra ut jeg:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Cornflakes er ikke mat, det er dessert - alt for mye sukker. Havregryn eller havre fras (havreputer) er mye sunnere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sfo arbeider Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Cornflakes er ikke mat, det er dessert - alt for mye sukker. Havregryn eller havre fras (havreputer) er mye sunnere. Den er jeg enig i:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hvilken suppe har dere tenkt å servere? Suppe tre dager i uken synes jeg hørtes litt mye ut, spesielt om det er av typen posesuppe. Ellers er varm suppe og rundstykker et greit måltid. Det vil kanskje alltid være noen som ikke "liker" suppe, men da kan de jo velge å spise et rundstykke. Som du skriver, dette skal være et mellommåltid mellom lunsj og middag. Varm mat en av dagene er jo toppers. Corn flakes har ingen av mine tre barn likt, så her er jeg noe usikker på hva jeg ville sagt om det som sfo-mat. Enten hadde de vært veldig sultne til middag den dagen, eller så kanskje dere hadde et annet alternativ. Ulempen med å servere noe annet til de som ikke liker, er nettopp at man kan ende opp med å servere flere retter og det hele blir både tungvint og upraktisk. Dette var mine synspunkter, alt i alt synes jeg menyen deres høres grei ut, og jeg hadde nok stilt meg positiv til noe slikt på vår sfo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sfo arbeider Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hvilken suppe har dere tenkt å servere? Suppe tre dager i uken synes jeg hørtes litt mye ut, spesielt om det er av typen posesuppe. Ellers er varm suppe og rundstykker et greit måltid. Det vil kanskje alltid være noen som ikke "liker" suppe, men da kan de jo velge å spise et rundstykke. Som du skriver, dette skal være et mellommåltid mellom lunsj og middag. Varm mat en av dagene er jo toppers. Corn flakes har ingen av mine tre barn likt, så her er jeg noe usikker på hva jeg ville sagt om det som sfo-mat. Enten hadde de vært veldig sultne til middag den dagen, eller så kanskje dere hadde et annet alternativ. Ulempen med å servere noe annet til de som ikke liker, er nettopp at man kan ende opp med å servere flere retter og det hele blir både tungvint og upraktisk. Dette var mine synspunkter, alt i alt synes jeg menyen deres høres grei ut, og jeg hadde nok stilt meg positiv til noe slikt på vår sfo. Det kommer til å bli begge deler. blomkålsuppe, tomatsuppe, aspargessuppe, grønnsaksuppe og kanskje flere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Høres forsåvidt greit ut - selv om jeg har et barn som absolutt ikke er noe glad i suppe. Også synes jeg kanskje suppe 3 dager i uka kan bli litt mye om det er posesuppe - spesielt med tanke på all saltet det inneholder. På vår sfo er det laget til kafe-ordning. Maten blir satt fram på et bord og barna må gå dit for å hente brød, pålegg, varmmat, ja den maten de har den dagen. Dette begynte de vel med som en prøveordning det året mitt barn startet i sfo, han går nå i 3 klasse. Dette ble vel gjort fordi det ble så mange barn at det ble vanskelig å dekke på til alle på en gang. Da kan noen leke litt før de spiser, slik at ikke alle spiser på en gang. Dette har fungert utmerket på vår sfo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Cornflakes er ikke mat, det er dessert - alt for mye sukker. Havregryn eller havre fras (havreputer) er mye sunnere. Det er da ikke mye sukker i corn flakes'en?! probllemet er vel at det heller ikke er mye annet bra i den, ikke særlig med fiber osv, så at det er et ganske verdiløst mpltid er jeg enig i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corn flakes Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Det er da ikke mye sukker i corn flakes'en?! probllemet er vel at det heller ikke er mye annet bra i den, ikke særlig med fiber osv, så at det er et ganske verdiløst mpltid er jeg enig i. hrmf... Kaller du meg et verdiløst måltid??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sfo arbeider Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Høres forsåvidt greit ut - selv om jeg har et barn som absolutt ikke er noe glad i suppe. Også synes jeg kanskje suppe 3 dager i uka kan bli litt mye om det er posesuppe - spesielt med tanke på all saltet det inneholder. På vår sfo er det laget til kafe-ordning. Maten blir satt fram på et bord og barna må gå dit for å hente brød, pålegg, varmmat, ja den maten de har den dagen. Dette begynte de vel med som en prøveordning det året mitt barn startet i sfo, han går nå i 3 klasse. Dette ble vel gjort fordi det ble så mange barn at det ble vanskelig å dekke på til alle på en gang. Da kan noen leke litt før de spiser, slik at ikke alle spiser på en gang. Dette har fungert utmerket på vår sfo. Vi har prøvd dette med "kafeteria" og det blir skikkelig kaos og køståing med masse bråk da barna ikke kan stå i kø å være stille. Barna som har det "travelt" kommer ikke til å spise i det hele tatt. Salt i suppa er det helt sikkert, men jeg tror ikke det er noe mer farlig en andre "varme" retter. Suppe serveres også på sykehus hver eneste dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 hrmf... Kaller du meg et verdiløst måltid??? Men du er bedre enn Coca Cola, da, som er verdens mest veljente verkemare...eh...merkevare! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sfo arbeider Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Det er da ikke mye sukker i corn flakes'en?! probllemet er vel at det heller ikke er mye annet bra i den, ikke særlig med fiber osv, så at det er et ganske verdiløst mpltid er jeg enig i. Det er verdiløst for oss voksne, men barn liker det og det kan da ikke være så farlig å la dem spise det 1 dag i uka. Sukker blir det nok av på cornflakes ja for vi sukrer den i tilegg;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Det er verdiløst for oss voksne, men barn liker det og det kan da ikke være så farlig å la dem spise det 1 dag i uka. Sukker blir det nok av på cornflakes ja for vi sukrer den i tilegg;) Ja, hvis man strør på sukker, kan det jo bli mye søtt:-) Men i seg selv inneholder ikke Corn Flakes så mye sukker. Den inneholder 8%, mens havrefras som Lillemus nevner inneholder 13%. Så det er derfor feil å si at corn flakes i seg selv inneholder sukker. Strøsukker kan man jo tross alt unngå;-) Problemet med corn flakes er da, etter min mening, at selv om sukkergehalten er akseptabel, så inneholder den svært lite fiber. Men ett og annet mpltid med cornflakes er OK. Min sønn spiste det på sin sfo da han gikk der (1-2 ganger i uka?), og det var helt greit. Da hadde han jo spist frokost hjemme + matpakke på skolen. http://dinmat.aftenbladet.no/layout/set/print/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Helse-og-trening/Sukkerkick-til-frokost 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sfo arbeider Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Ja, hvis man strør på sukker, kan det jo bli mye søtt:-) Men i seg selv inneholder ikke Corn Flakes så mye sukker. Den inneholder 8%, mens havrefras som Lillemus nevner inneholder 13%. Så det er derfor feil å si at corn flakes i seg selv inneholder sukker. Strøsukker kan man jo tross alt unngå;-) Problemet med corn flakes er da, etter min mening, at selv om sukkergehalten er akseptabel, så inneholder den svært lite fiber. Men ett og annet mpltid med cornflakes er OK. Min sønn spiste det på sin sfo da han gikk der (1-2 ganger i uka?), og det var helt greit. Da hadde han jo spist frokost hjemme + matpakke på skolen. http://dinmat.aftenbladet.no/layout/set/print/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Helse-og-trening/Sukkerkick-til-frokost Jeg også mener at det ikke er så forferdelig strengt på hva dette måltidet inneholder da det bare er for å mette litt før middag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke godt nok Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 De prøvde noe lignende hos oss for noen år siden. Heldigvis har de sluttet med det. Sønnen min kom hjem utsultet hver tirsdag, dagen da det var corn flakes eller puffet ris. Han spiser ikke noen av delene. Ikke kan det klassifiseres som mat heller. Og suppe fra pose med rundstykke til er et så godt som proteinfritt måltid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SFO mamma Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 På "vår" SFO så sitter to-tre av de som jobber der med et bord der brød og pålegg er og tar i mot bestilling av mat. Barna står i kø. Får brødksiven utlevert og spiser før han stilller seg i kø igjen. Det hele tar ikke så veldig lang tid før alle barna er mette og personalet kan pakke sammen maten igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Vi har prøvd dette med "kafeteria" og det blir skikkelig kaos og køståing med masse bråk da barna ikke kan stå i kø å være stille. Barna som har det "travelt" kommer ikke til å spise i det hele tatt. Salt i suppa er det helt sikkert, men jeg tror ikke det er noe mer farlig en andre "varme" retter. Suppe serveres også på sykehus hver eneste dag. Fungerer nå iallefall veldig fint hos oss. Og alle barna spiser - det blir avkrysset når de er inne for å spise. Og ikke er det masse kø for barna heller. Men jeg vet at vi har en utrolig bra sfo også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg synes det hørtes ut som en mye mer spennende meny enn bare brødskiver. For meg ville det vært helt greit å betale noe ekstra for dette. ;-) Går ut fra at ungene blir involvert i alle deler av tilberedning, servering og opprydding? En utfordring med suppe der mange ingredienser er rørt sammen, kan være allergi. Kan kreve litt mer planlegging og evt. et jevngodt alternativ. For øvrig er jeg lykkelig for hver eneste matpakke jeg slipper å smøre. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Det er verdiløst for oss voksne, men barn liker det og det kan da ikke være så farlig å la dem spise det 1 dag i uka. Sukker blir det nok av på cornflakes ja for vi sukrer den i tilegg;) Hva med et lite utvalg av frokostblandinger? Det behøver ikke bare være cornflakes. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.