laban Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg hadde SFO-barn fram til denne sommeren. Suppe og rundstykker er helt fint, forutsatt at de som ikke liker dagens suppe, kan spise seg relativt mette på rundstykker. Dvs. at det ikke er noen tvang om f.eks. én tallerken suppe pr. rundstykke. (Jeg forstår at det ikke nødvendigvis er uendelig mange rundstykker til hver.) Corn flakes én dag i uka hadde jeg også godtatt, gjerne med en annen type frokostblanding som supplement, evt. at dere varierte litt på typen(e) i løpet av året. Og det er ikke nødvendig å sette fram sukker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest absolutt ingen problem Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Dere trenger ikke dekke på til barna. Hos oss står barna i matkø og får det de trenger av et par voksne som hjelper dem. Deretter går de videre til en ledig plass ved bordet. Når bordet er fullt må neste pulje med barn vente litt før det er deres tur. Barna blir krysset ut ved bordet at de har spist så alle blir sett at de har fått i seg noe. Dessuten med 100 barn i sfo så er ingen barn ferdig på likt med skoletimene. Derfor funker denne ordningen. Aldri for mange barn som sulter for å si det slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest absolutt ingen problem Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Vi har prøvd dette med "kafeteria" og det blir skikkelig kaos og køståing med masse bråk da barna ikke kan stå i kø å være stille. Barna som har det "travelt" kommer ikke til å spise i det hele tatt. Salt i suppa er det helt sikkert, men jeg tror ikke det er noe mer farlig en andre "varme" retter. Suppe serveres også på sykehus hver eneste dag. Ser av tråden her at mange har kø i sin sfo. Og det funker som bare hjuling hos oss andre så hvorfor ikke hos dere? Barn som ikke trenger mat umiddelbart leker jo fortsatt til det nærmer seg slutten av måltidet. Da blir ikke matkøen så lang av gangen. Og barna blir krysset ut når de har spist og ingen blir oversett eller får lurt seg unna. Dessuten lurer jeg på hvordan deres sfo er når alt blir kaos og barna hyler og skriker ? Det høres veldig rart ut. Og jeg er da ekstra kry for vår egen sfo som aldri har noe særlig tull og tøys selvom det finnes mange barn med diagnose der. Men de får samtidig være ute så mye de vil, så der får de rast ifra seg. Suppe så mange dager hadde vært helt uaktuellt synes jeg. Hadde du ønsket dette som måltid så mange ganger i løpet av en uke? 10 måneder i året? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Vi har prøvd dette med "kafeteria" og det blir skikkelig kaos og køståing med masse bråk da barna ikke kan stå i kø å være stille. Barna som har det "travelt" kommer ikke til å spise i det hele tatt. Salt i suppa er det helt sikkert, men jeg tror ikke det er noe mer farlig en andre "varme" retter. Suppe serveres også på sykehus hver eneste dag. Det er vel de færreste som spiser på sykehus hver dag... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Ser av tråden her at mange har kø i sin sfo. Og det funker som bare hjuling hos oss andre så hvorfor ikke hos dere? Barn som ikke trenger mat umiddelbart leker jo fortsatt til det nærmer seg slutten av måltidet. Da blir ikke matkøen så lang av gangen. Og barna blir krysset ut når de har spist og ingen blir oversett eller får lurt seg unna. Dessuten lurer jeg på hvordan deres sfo er når alt blir kaos og barna hyler og skriker ? Det høres veldig rart ut. Og jeg er da ekstra kry for vår egen sfo som aldri har noe særlig tull og tøys selvom det finnes mange barn med diagnose der. Men de får samtidig være ute så mye de vil, så der får de rast ifra seg. Suppe så mange dager hadde vært helt uaktuellt synes jeg. Hadde du ønsket dette som måltid så mange ganger i løpet av en uke? 10 måneder i året? Helt enig med deg. Jeg er forelder da, ikke sfo-ansatt. Det jeg har sett av måltidene hos oss har vært at det går helt fint for seg, mulig de deler opp slik at ett og ett bord kommer frem og forsyner seg av "buffeten". De har porsjonspakker med smør og pålegg, knekkebrød og ferdig skjærte skiver + melk (er usikker på om de har juice). De gangene jeg har hentet midt i maten har ungene sittet ved bordene og spist, gått og forsynt seg med mer om de ville ha det og det har vært en fin og rolig stemning. Ikke sånn at det er blikkstille, men ikke hæla i taket og fullstendig kaos! Jeg tror også at sfo'en i hovedinnlegget kanskje bør se på andre ting før de tar måltidet for det kan virke som at de bør jobbe med disiplin, regler og oppførsel. Dette ser jeg stooor forskjell på i jobben min hvor vi ofte har besøk av barnehager - noen barnehager har barn som kan å oppføre seg når de er borte, de snakker og leker ja, men de løper ikke rundt omkring, hoier og skriker og slenger bøker på golvet slik noen barnehager gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg hadde vært fornøyd med forslaget ditt. Personlig synes jeg Corn Flakes har alt for mye sukker, og ville heller valgt havregryn/havregrøt i stedet - men jeg hadde ikke protestert 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg tror kanskje jeg hadde etablert en kjøkkengjeng av 4.klassinger som kunne hjelpe til på rundgang med dekking av bord etc. Jeg regner med at alle rydder bort etter seg allerede? Suppe fra pose er det mange som er negative til, og det er ikke sikkert det er enklere enn å dekke bord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg tror kanskje jeg hadde etablert en kjøkkengjeng av 4.klassinger som kunne hjelpe til på rundgang med dekking av bord etc. Jeg regner med at alle rydder bort etter seg allerede? Suppe fra pose er det mange som er negative til, og det er ikke sikkert det er enklere enn å dekke bord. ''Suppe fra pose er det mange som er negative til, og det er ikke sikkert det er enklere enn å dekke bord.'' Posesuppe 3 ganger i uka er vel i overkant for de fleste av oss? Og er det noen av ungene som ikke er så glade i suppe så må de sitte og spise tørre rundstykker tre ganger i uka? For jeg regner ikke med at de da får pålegg på siden det var så tungvindt med dette pålegget? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg er litt usikker på om barna spiser supper... Men en enkel løsning er jo å dekke et bord med brød/pålegg, og at alle forsyner seg her og setter seg ved bordet og spiser. Dere kan da lage kø-ordning fra to sider (altså ha alt to ganger) Min erfaring fra denne måten å gjøre det på er at det fungerer veldig bra. Hadde et arrangement i helgen hvor 100 barn skulle spise. En voksen forsynte opp potetstappe, en karbonade, så tok ungene selv rundstykke, smør og salat. 100 pers fikk mat på drøye 10 minutter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3jentemor Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Da havde det været bedre at I droppede madtilbuddet og lod ungerne have madpakker med. Jeg havde ikke været interesseret i at mine SFO barn skulle spise posesuppe og/eller cornflakes 4 dage i ugen i hvert fald - ikke havde de spist noget særligt af det heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 I utgangspunktet synes jeg det er veldig positivt å bytte ut brødmåltidene - men hvis det er snakk om posesuppe alle tre gangene i uka synes jeg det blir litt i overkant salt og næringsfattig... Jeg har jobbet på SFO med 180 barn, og der gikk smørelunsj helt fint.... Synes som sagt det er flott at dere tenker alternativt, men ikke alle barn er glad i supper.... Og posesupper er ikke akkurat så bra i store doser (og jeg er iKKE fanatiker på dette punktet altså). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Ser av tråden her at mange har kø i sin sfo. Og det funker som bare hjuling hos oss andre så hvorfor ikke hos dere? Barn som ikke trenger mat umiddelbart leker jo fortsatt til det nærmer seg slutten av måltidet. Da blir ikke matkøen så lang av gangen. Og barna blir krysset ut når de har spist og ingen blir oversett eller får lurt seg unna. Dessuten lurer jeg på hvordan deres sfo er når alt blir kaos og barna hyler og skriker ? Det høres veldig rart ut. Og jeg er da ekstra kry for vår egen sfo som aldri har noe særlig tull og tøys selvom det finnes mange barn med diagnose der. Men de får samtidig være ute så mye de vil, så der får de rast ifra seg. Suppe så mange dager hadde vært helt uaktuellt synes jeg. Hadde du ønsket dette som måltid så mange ganger i løpet av en uke? 10 måneder i året? Synes også det er rart det skal være så mye bråk og leven sfo arbeider påstår det blir på deres sfo ved f.eks kafeteria som vår sfo har. Alle barna blir krysset av når de kommer for å spise, og er det noen som ikke har vært inne og spist når det nærmer seg slutten på maten, så henter de de barna inn. Og ikke minst er barna på vår sfo svært fornøyd med ordninga. Jeg har også vært for å hente min sønn midt i mat-tida. Barna sitter så fint og spiser, forsyner seg med mat og setter seg på plass igjen. Funker så flott så. Noen velger å leke før mat, andre vil spise med en gang. Jeg skrev først i svar her at ordningen med suppe tre ganger i uka høres forsåvidt greit ut. Men enig med deg, man blir jo drit lei om man skal spise suppe tre ganger hver uke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Ta måltidene ute, er mitt forslag; brød og pålegg. Mindre oppdekking og mindre rydding når det er ute. Dette funker, nesten uansett vær, i hvert fall hvis man kan stå under tak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 På vår SFO får ungene mat de dagene det er skolefri. På skoledager må de ha matpakke med seg. Hver fredag har SFOen kafê, hvor de lager noe god varmmat. Vi er fornøyde med det, iallefall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Cornflakes er ikke mat, det er dessert - alt for mye sukker. Havregryn eller havre fras (havreputer) er mye sunnere. *smiler* På interrail-reise er cornflakes mat. Vi hadde 14 dagers sukker-kick gjennom Europa. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sfo arbeider Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 De prøvde noe lignende hos oss for noen år siden. Heldigvis har de sluttet med det. Sønnen min kom hjem utsultet hver tirsdag, dagen da det var corn flakes eller puffet ris. Han spiser ikke noen av delene. Ikke kan det klassifiseres som mat heller. Og suppe fra pose med rundstykke til er et så godt som proteinfritt måltid. Selvfølgelig får de som ikke liker/tåler maten, noe annet. Det at maten i sfo skal være så næringsrik er ikke så veldig viktig da det bare skal mette litt til det blir ordentlig middag som dog er foreldrenes ansvar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sfo arbeider Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 På "vår" SFO så sitter to-tre av de som jobber der med et bord der brød og pålegg er og tar i mot bestilling av mat. Barna står i kø. Får brødksiven utlevert og spiser før han stilller seg i kø igjen. Det hele tar ikke så veldig lang tid før alle barna er mette og personalet kan pakke sammen maten igjen. Hvor mange barn er det på denne sfo'n? Hos oss blir det lang kø og utålmodige unger så denne måten fungerer ikke. Vi er ca 70 barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sfo arbeider Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Fungerer nå iallefall veldig fint hos oss. Og alle barna spiser - det blir avkrysset når de er inne for å spise. Og ikke er det masse kø for barna heller. Men jeg vet at vi har en utrolig bra sfo også. Da er det sikkert ikke så mange på denne sfo'n? vi er ca 70 stk og sliter for å få et best mulig måltid. Føler at måltidet "ødelegger" for andre ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sfo arbeider Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg synes det hørtes ut som en mye mer spennende meny enn bare brødskiver. For meg ville det vært helt greit å betale noe ekstra for dette. ;-) Går ut fra at ungene blir involvert i alle deler av tilberedning, servering og opprydding? En utfordring med suppe der mange ingredienser er rørt sammen, kan være allergi. Kan kreve litt mer planlegging og evt. et jevngodt alternativ. For øvrig er jeg lykkelig for hver eneste matpakke jeg slipper å smøre. mvh Ungene skal få våre med å kutte opp ingredienser for det synes mange av dem er stas:) Allergi tror jeg vi skal klare å omgå da vi ikke har noen som er spesielt allergisk. Liksom bare pollen og dyr pluss citrus og nøtter hos oss. Synes selv også at suppe må være godt å få, de jubler jo de dagene det er varm mat. Rundstykker skal de få om de ikke liker suppa for hos oss er det ingen tvang til å spise eller prøve å spise. Det får foreldrene slite med;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sfo arbeider Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Hva med et lite utvalg av frokostblandinger? Det behøver ikke bare være cornflakes. mvh Det er puffet ris, havregryn og frokostblanding i tilegg. Ca 50 spiser cornflakes, 10 spiser puffet ris, 7 spiser havregryn og 3 spiser frokostblanding. Så cornflakes er suveren vinner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.