Gå til innhold

Dere med barn i sfo.

Gjest sfo arbeider

Anbefalte innlegg

Gjest sfo arbeider

Jeg hadde SFO-barn fram til denne sommeren.

Suppe og rundstykker er helt fint, forutsatt at de som ikke liker dagens suppe, kan spise seg relativt mette på rundstykker. Dvs. at det ikke er noen tvang om f.eks. én tallerken suppe pr. rundstykke. (Jeg forstår at det ikke nødvendigvis er uendelig mange rundstykker til hver.)

Corn flakes én dag i uka hadde jeg også godtatt, gjerne med en annen type frokostblanding som supplement, evt. at dere varierte litt på typen(e) i løpet av året. Og det er ikke nødvendig å sette fram sukker.

Ingen blir tvunget til å spise eller smake hos oss. De får rundstykker så de ikke sulter:)

Vi har cornflakes, puffet ris, havregryn og frokostblanding:)

De får bare ei lita teskje sukker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Sofline

4

• morsan

3

• PieLill

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest sfo arbeider

Dere trenger ikke dekke på til barna. Hos oss står barna i matkø og får det de trenger av et par voksne som hjelper dem. Deretter går de videre til en ledig plass ved bordet. Når bordet er fullt må neste pulje med barn vente litt før det er deres tur.

Barna blir krysset ut ved bordet at de har spist så alle blir sett at de har fått i seg noe.

Dessuten med 100 barn i sfo så er ingen barn ferdig på likt med skoletimene. Derfor funker denne ordningen. Aldri for mange barn som sulter for å si det slik.

Hos oss er det 70 barn samtidig og det går ikke å ha de i kø.

Vi kan heller ikke ha maten stående framme så lenge for vi har ikke folk som har tid til å sitte der så lenge.

Personalet trengs andre viktige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene skal få våre med å kutte opp ingredienser for det synes mange av dem er stas:)

Allergi tror jeg vi skal klare å omgå da vi ikke har noen som er spesielt allergisk. Liksom bare pollen og dyr pluss citrus og nøtter hos oss.

Synes selv også at suppe må være godt å få, de jubler jo de dagene det er varm mat. Rundstykker skal de få om de ikke liker suppa for hos oss er det ingen tvang til å spise eller prøve å spise. Det får foreldrene slite med;)

Høres flott ut.

Nam, lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Da er det sikkert ikke så mange på denne sfo'n?

vi er ca 70 stk og sliter for å få et best mulig måltid.

Føler at måltidet "ødelegger" for andre ting.

På denne SFO'en er det rundt 150 barn, så det går selv med mange barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sfo arbeider

Jeg tror kanskje jeg hadde etablert en kjøkkengjeng av 4.klassinger som kunne hjelpe til på rundgang med dekking av bord etc. Jeg regner med at alle rydder bort etter seg allerede?

Suppe fra pose er det mange som er negative til, og det er ikke sikkert det er enklere enn å dekke bord.

Suppa kommer sjelden fra pose.

4. klassinger er ikke hos oss, bare 1 og 2 klassinger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sfo arbeider

Jeg er litt usikker på om barna spiser supper...

Men en enkel løsning er jo å dekke et bord med brød/pålegg, og at alle forsyner seg her og setter seg ved bordet og spiser. Dere kan da lage kø-ordning fra to sider (altså ha alt to ganger)

Min erfaring fra denne måten å gjøre det på er at det fungerer veldig bra. Hadde et arrangement i helgen hvor 100 barn skulle spise. En voksen forsynte opp potetstappe, en karbonade, så tok ungene selv rundstykke, smør og salat.

100 pers fikk mat på drøye 10 minutter.

Det er derfor vi vil ha suppe. For det tar for lang tid med smøremåltid. Det er jo mye letter å øse potetstappe og karbonade enn å smøre brødskive og barn som blir stående å tenke på hva de skal ha på brødskiva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sfo arbeider

Da havde det været bedre at I droppede madtilbuddet og lod ungerne have madpakker med. Jeg havde ikke været interesseret i at mine SFO barn skulle spise posesuppe og/eller cornflakes 4 dage i ugen i hvert fald - ikke havde de spist noget særligt af det heller.

Posesuppe blir det lite av. Å ha kjøleskapet fullt av matpakker er uaktuelt eller, mener du at barna skal spise matpakke som har ligget i sekken og godgjort seg hele dagen?

Nei det skal de iallefall slippe, det skjer ikke før vi er så underbemannet at vi er nødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sfo arbeider

I utgangspunktet synes jeg det er veldig positivt å bytte ut brødmåltidene - men hvis det er snakk om posesuppe alle tre gangene i uka synes jeg det blir litt i overkant salt og næringsfattig...

Jeg har jobbet på SFO med 180 barn, og der gikk smørelunsj helt fint....

Synes som sagt det er flott at dere tenker alternativt, men ikke alle barn er glad i supper.... Og posesupper er ikke akkurat så bra i store doser (og jeg er iKKE fanatiker på dette punktet altså).

De som ikke liker skal helt klart få spise rundstykker istedet eller de får brødskive.

Det kommer ikke til å bli så mye posessuppe.

Barna skal få være med å kutte ingredienser sånn at det blir litt "deres" hjemmelaga suppe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sfo arbeider

Ta måltidene ute, er mitt forslag; brød og pålegg. Mindre oppdekking og mindre rydding når det er ute. Dette funker, nesten uansett vær, i hvert fall hvis man kan stå under tak.

I Norge har vi 4 årstider der surt og kaldt vær er en del av hverdagen. Barna har vært ute i lang tid når de kommer på sfo (dette er de minste barna 1og 2 klasse) og de vil gjerne få lov til å komme inn. Vi pleier å spise ute innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sfo arbeider

På vår SFO får ungene mat de dagene det er skolefri. På skoledager må de ha matpakke med seg.

Hver fredag har SFOen kafê, hvor de lager noe god varmmat.

Vi er fornøyde med det, iallefall.

Å måtte spise nistepakke på sfo er ikke vår greie. Det vet jeg de fleste ikke liker spesielt godt og derfor kommer vi ikke til å kreve at de har med mat selv.

Får dere legge matpakka i kjøla eller må den ligge i sekken i varmen hele dagen? Hvor fristende blir det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sfo arbeider

Høres flott ut.

Nam, lykke til!

mvh

Takk! Er veldig spent på hvordan dette går og gleder meg til å se hvordan det blir tatt imot av barna og også foreldrene da;) Barna teller mest:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sfo arbeider

''Suppe fra pose er det mange som er negative til, og det er ikke sikkert det er enklere enn å dekke bord.''

Posesuppe 3 ganger i uka er vel i overkant for de fleste av oss? Og er det noen av ungene som ikke er så glade i suppe så må de sitte og spise tørre rundstykker tre ganger i uka? For jeg regner ikke med at de da får pålegg på siden det var så tungvindt med dette pålegget?

At vi kan legge fram en pakke pølse e.l er ikke utenkelig, vi får se det an om de barna som ikke liker, ikke liker suppe i det hele tatt eller om det er utvalgte typer suppe de ikke liker.

Vet ikke helt hvorfor folket her tror vi skal ha posesuppe for det skal vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sfo arbeider

Helt enig med deg. Jeg er forelder da, ikke sfo-ansatt. Det jeg har sett av måltidene hos oss har vært at det går helt fint for seg, mulig de deler opp slik at ett og ett bord kommer frem og forsyner seg av "buffeten". De har porsjonspakker med smør og pålegg, knekkebrød og ferdig skjærte skiver + melk (er usikker på om de har juice).

De gangene jeg har hentet midt i maten har ungene sittet ved bordene og spist, gått og forsynt seg med mer om de ville ha det og det har vært en fin og rolig stemning. Ikke sånn at det er blikkstille, men ikke hæla i taket og fullstendig kaos!

Jeg tror også at sfo'en i hovedinnlegget kanskje bør se på andre ting før de tar måltidet for det kan virke som at de bør jobbe med disiplin, regler og oppførsel. Dette ser jeg stooor forskjell på i jobben min hvor vi ofte har besøk av barnehager - noen barnehager har barn som kan å oppføre seg når de er borte, de snakker og leker ja, men de løper ikke rundt omkring, hoier og skriker og slenger bøker på golvet slik noen barnehager gjør.

Den ordningen dere har høres grei ut, men er det mange barn å spiser samtidig?

Hvilken tid starter måltidet?

Det disiplineres og disiplineres, barna er flinke dem bare at det tar for lang tid med maten, vi vil gjøre andre ting også ikke bare spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sfo arbeider

På denne SFO'en er det rundt 150 barn, så det går selv med mange barn.

Får jeg spørre hvor lang tid dette måltidet tar?

Vi har ingen fast kjøkkenhjelp og har lyst til å gjøre andre ting enn å bruke mye tid på et mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

At vi kan legge fram en pakke pølse e.l er ikke utenkelig, vi får se det an om de barna som ikke liker, ikke liker suppe i det hele tatt eller om det er utvalgte typer suppe de ikke liker.

Vet ikke helt hvorfor folket her tror vi skal ha posesuppe for det skal vi ikke.

''Vet ikke helt hvorfor folket her tror vi skal ha posesuppe for det skal vi ikke.''

Grunnen er den at i det første innlegget skriver du at det er tungvint å dekke på med brød å pålegg til sfo-barna, og vi tolker mellom linjene at det å servere suppe skal være et godt og enkelt alternativ.

Å lage hjemmelaget suppe (uten posebasis) til 70 elever tre dager i uka krever nesten egen kokk, og det sier seg selv at det blir mye mer jobb enn å dekke på et brødmåltid. Å hakke grønnsaker og koke er ikke gjort på en,to-tre, selv om ungene skal delta på denne biten.

Derfor tror nok de fleste her at det blir posesuppe, for det er raskt og enkelt, og det var vel det som var meningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sfo arbeider

''Vet ikke helt hvorfor folket her tror vi skal ha posesuppe for det skal vi ikke.''

Grunnen er den at i det første innlegget skriver du at det er tungvint å dekke på med brød å pålegg til sfo-barna, og vi tolker mellom linjene at det å servere suppe skal være et godt og enkelt alternativ.

Å lage hjemmelaget suppe (uten posebasis) til 70 elever tre dager i uka krever nesten egen kokk, og det sier seg selv at det blir mye mer jobb enn å dekke på et brødmåltid. Å hakke grønnsaker og koke er ikke gjort på en,to-tre, selv om ungene skal delta på denne biten.

Derfor tror nok de fleste her at det blir posesuppe, for det er raskt og enkelt, og det var vel det som var meningen?

Vi kutter grønnsaker dagen før sånn at det ikke tar for mye tid.

Vi har hjelpevillige barn på slutten av dagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ordningen dere har høres grei ut, men er det mange barn å spiser samtidig?

Hvilken tid starter måltidet?

Det disiplineres og disiplineres, barna er flinke dem bare at det tar for lang tid med maten, vi vil gjøre andre ting også ikke bare spise.

Jeg er usikker på hvor mange de er, men det er 3. og 4. trinn sammen, kanskje 50 unger? Mer detaljert om gjennomføringen aner jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal lage grønnsakssuppe eller en annen suppe til 50 unger (?) fra bunnen av blir det et enormt arbeide som tar mye lengre tid enn å dekke på til et smøremåltid og svinedyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Får jeg spørre hvor lang tid dette måltidet tar?

Vi har ingen fast kjøkkenhjelp og har lyst til å gjøre andre ting enn å bruke mye tid på et mellommåltid.

Jeg er ikke helt sikker på eksakt hvor lang tid måltidet tar. Alle elevene slutter heller ikke på likt. De som slutter tidligst slutter vel 1230 og de andre 1315. Måltidet starter 1245 om jeg ikke tar helt feil, også varer det vel til ca 1345-1400. Det er iallefall sånn ca tid.

Dette var en ordning som ble forsøkt på prøve det året sønnen min begynte på sfo, og det har gått så bra at det har blitt en fast ordning. Han går nå i 3 klasse. Barna er også fornøyde med ordninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...