org Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Om ei tid skal vi på barnedåp, og jeg har blitt bedt om å ta med Kvæfjordkake. Koselig det, og spørsmålet kom i goood tid. Men - nå kjenner jeg at prestasjonsangsten kommer krypende litt. Enn hvis, om, når osv kaka blir _mislykket_! Det hadde jammen vært greit om jeg kunne fryst kaka. For blir den da mislykket, har jeg tid til å lage ei ny... Går det an? Enten bare (sukker)bunnen (det går jo an) eller hele greia?
Gjest bikku Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Jeg har fryst med hell. Aller best blir den om man får timet serveringa akkurat sånn at dem er nesten frossen inni. Men det vil jo variere med temeraturen den tines på. Langsom tining er uansett lurt - i kjøleskap over natta.
org Skrevet 31. august 2009 Forfatter Skrevet 31. august 2009 Jeg har fryst med hell. Aller best blir den om man får timet serveringa akkurat sånn at dem er nesten frossen inni. Men det vil jo variere med temeraturen den tines på. Langsom tining er uansett lurt - i kjøleskap over natta. Med kremfyll og det hele?
morsan Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Uten egen erfaring, men dog yutterst skeptisk til om marengsen ville bli god etter frysing, tok jeg et lite søk, and behold - en artikkel om temaet i selveste Aftenposten;-) ''Kaken skal nå stå og "trekke". Sett den kaldtnoen timer, eventuelt tar den ikke skade av å ståkjellerkaldt over natten, tvert imot. Men ikjøleskap/kjølerom kan fuktigheten ødelegge marengsen.Kvæfjordkake kan fryses både med oguten fyll. Den bør eventueltserveres straks den ertint.'' http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article404240.ece
candyqueen_83 Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Uten egen erfaring, men dog yutterst skeptisk til om marengsen ville bli god etter frysing, tok jeg et lite søk, and behold - en artikkel om temaet i selveste Aftenposten;-) ''Kaken skal nå stå og "trekke". Sett den kaldtnoen timer, eventuelt tar den ikke skade av å ståkjellerkaldt over natten, tvert imot. Men ikjøleskap/kjølerom kan fuktigheten ødelegge marengsen.Kvæfjordkake kan fryses både med oguten fyll. Den bør eventueltserveres straks den ertint.'' http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article404240.ece Hmm.. Etter tråden i stad tittet jeg i kjøkkenskapet.. Og gjett hva jeg fant? En ferdigpakke med "Verdens beste", nettopp utgått på dato.. Så da må den jo lages innen rimelighetens grenser ;O) Men i linken din står det settes kjølig noen timer, men ikke i kjøleskap? Hvor ellers skal jeg sette den i en leilighet?
Gjest bikku Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Med kremfyll og det hele? Ja, hele greia, ferdig montert. For det var for ille å kaste alle restene. Tok den opp en lørdags formiddag, og serverte til ettermiddagen. Helt fin, men litt redusert blir jo marengsen. Ser fra søket ditt i Aftenposten at kjøleskapstining ikke anbefales, så stryk det forslaget
Gjest Freshy Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Frys hele greia. De selger fryste kaker på butikken, og det skulle ikke gå noe dårligere med ei kvæfjordkake.
morsan Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Hmm.. Etter tråden i stad tittet jeg i kjøkkenskapet.. Og gjett hva jeg fant? En ferdigpakke med "Verdens beste", nettopp utgått på dato.. Så da må den jo lages innen rimelighetens grenser ;O) Men i linken din står det settes kjølig noen timer, men ikke i kjøleskap? Hvor ellers skal jeg sette den i en leilighet? Da får du bare lage kake utenom sommersesongen og skru ned temperaturen i leiligheten og heller ta på deg en varm kåpe...;-)
morsan Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Ja, hele greia, ferdig montert. For det var for ille å kaste alle restene. Tok den opp en lørdags formiddag, og serverte til ettermiddagen. Helt fin, men litt redusert blir jo marengsen. Ser fra søket ditt i Aftenposten at kjøleskapstining ikke anbefales, så stryk det forslaget Det sitatet fra Aftenposten må forresten representere det motsatte problemet til alle de ord delings feilene som har blitt så vanlige...;-)
candyqueen_83 Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Da får du bare lage kake utenom sommersesongen og skru ned temperaturen i leiligheten og heller ta på deg en varm kåpe...;-) Hahaha... Syns jeg ser det ;O)
Gjest væsj Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Det er bare en fornuftig plass å legge Kvæfjordkaka: I brun dunk!
Lotte :o) Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Det sitatet fra Aftenposten må forresten representere det motsatte problemet til alle de ord delings feilene som har blitt så vanlige...;-) *hehe*
Anbefalte innlegg