linko Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg har siden jeg fikk barn hatt det travelt... Først med 1 barn, så fikk vi det naturlig nok enda mer travelt med to barn (kjøring hit og dit, bursdager i hytt og pine, enda mere klær å vaske, organisere, merke osv). Nå har vi fått barn nr 3, tatt over en gård, har i tillegg full jobb og pusser opp hus. NÅ har vi det virkelig travelt! Men det går... og nå må jeg nesten le når jeg tenker på at vi hadde det "travelt" som ettbarnsforeldre. Jeg tenker meg faktisk om før jeg sier at vi har det travelt nå, selv om det innimellom hadde vært kjekt med noen ekstra timer i døgnet. Hvor travel er du? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Kjenner meg godt igjen. Følte det var travelt med 1 barn, så med 2 og nå med 3 og en pendlende mann + skolegang. Men det går jo helt greit 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snart utslitt mamma... Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Syns det er travelt med 2 barn i småskolen. Lekser skal følges opp, det skal skrives under 3-4 steder i uken, de skal ha svømming 2 tirsdager, men ikke den 3. Fritidsaktiviteter med tilhørende dugnader, diverse selskaper osv. Men allikevel er jo ikke ungene så "oppi" oss som før. Og man blir ikke avbrutt slik om natten som da de var mindre. Så man kan ihvertfall få nok søvn. Men jeg legger meg omtrent samtidig med ungene da. Hadde det ikke vært for at jeg må bake masse pga diverse matallergier så hadde det nok begynt å bli litt bedre nå. Men den bakinga og all tenkningen rundt dette med allergier tar forferdelig mye tid... Det går ut over familietid og trening for meg selv. Egentlig er det for travelt å gå i full jobb. I tillegg reiser mannen min litt i jobben så jeg har dem mye alene i ukene. Føler meg ikke i form til vanlig og lurer på om jeg også har en slik matallergi... Burde vært sprekere enn dette og det hjelper jo ikke at jeg ikke får tid til å trene lenger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Vi har ett barn, og begge i full jobb. Vi har det travelt mandag til fredag fra kl. 07:00 til 08:00. Likevel er det ikke alltid lett å få gjort det en skal, men det er gjerne fordi en synes ting er tungvint når man samtidig skal passe småen. Har man mange ærend, eller skal male huset så er ikke det så enkelt å kombinere med barnepass. Sånn sett kan man føle at man ikke får gjort det en skal, selv om man ikke har det travelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg er ikke så veldig travel, jeg hater nemlig å ha dårlig tid. ) Så når jeg leser om folk som har ett barn og har det sååå travelt om morran f.eks. så trekker jeg litt på smilebåndet. Jeg har to unger, er alene med dem halve tiden (ellers er de hos faren) og de morgenene de er her har vi nå så innarbeidede rutiner at det går helt på skinner. Jeg er opp 6:25, ornder meg og får opp ungene ca. 6:40, vi spiser ca. kl. 7 og frem til 7:45 har ungene "leketid" mens jeg rydder frokostbordet og evt. tar oppvaskmaskina eller henger opp en klesvask fra kvelden før. Matpakker smører jeg mens vi spiser frokost. Ungene går ca. 7:50 og da har jeg en drøy time for meg selv før jeg må gå. Noen ganger støvsuger jeg eller gjør noe annet, andre ganger slapper jeg bare av med pc'n og frokost-tv. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Annenhver uke er vi to voksne i 100% jobb, en treåring og en hund. Det hender jeg stresser litt da også, men det er fordi jeg har planlagt for dårlig... Det betyr ikke at det er TRAVELT som sådan... De andre ukene er vi de samme voksne i samme jobb, samme hund, men fire barn (3, 8, 9 og 13). Da er det naturlig nok mye mer travelt, med de tre største som skal ting hver dag, men selvfølgelig ikke til "passende" tider sånn at man kan få hentet og bragt dem til samme tid... Allikevel vil jeg definitivt si at vi fint overlever 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Akkurat på dette tidspunkt i livet er jeg ikke så veldig travel. Nå merker man godt forskjellen mellom å ha ett barn og å ha flere - det er færre lekser det skal hjelpes til med, færre fritidsaktiviteter å kjøre på, færre hensyn å ta, og ikke minst: Mindre bråk i familien. Men selvsagt kan ettbarnsfamilier også ha det travelt! Også ettbarnsfamiler må rekke barnehage osv. En venninne som har fire tette barn sa det så fint da min var liten: "Man bruker den tiden man har når man har småbarn, enten man har en eller to. Det var ikke slik at jeg hadde masse fritid med bare én unge, men etterhvert som det har kommet til fler, har jeg naturlignok mindre tid til å bruke på hver av dem." Det synes jeg var godt sagt, og ikke i det minst hyggelig. :-) Og jeg kjenner jo godt igjen dette med å bruke den tida man har. Ved sammenligning med andre med flere barn, har jeg funnet ut at vi ofte bruker lengre tid på lesing på senga for ett barn enn de bruker på to eeller tre. Som yngst av tre hadde jeg også veldig mye mindre foreldrekontakt enn det min sønn nå har:-) Jeg synes faktisk det er litt frekt å anta at andre folk ikke med rette kan si at de har det travelt - bare for at andre har det travlere. Hvis dem med ett barn ikke kunne påstå de var travle fordi de med to barn er travlere, så kan ikke tobarnsforeldrene beklage seg overfor trebarnsforeldrene osv osv. Tenker trebarnsmødrene hadde stusset over at firebarnsmødrene hadde fliret over at DE hadde trodd de hadde det travelt, de som bare har tre barn! *ho ho* Og hva med dem uten barn, da? Jeg er sikker på at mange av dem også kan ha det travelt. Det er ikke bare det med barn som kan gjøre hverdagen travel - jobbsituasjon, pendlersituasjon, osv bidrar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gad i mynona Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg husker godt at jeg hadde det bestandig travelt om morgenene både med et og to barn. Nå er de voksne, men morgenen er ikke min tid. Noen ganger jobber jeg hjemme og jeg er en somlekopp når det gjelder å komme i gang. Hvis jeg har avtaler har jeg det fremdeles "travelt" når det gjelder f.eks. å vaske hår og føne det. Men........jeg savner av og til tiden med full aktivitet og små glade barn rundt meg:-) Den gangen jeg trodde jeg skulle rekke alt når de bare ble store. Det ble ikke helt slik:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg er ikke så veldig travel, jeg hater nemlig å ha dårlig tid. ) Så når jeg leser om folk som har ett barn og har det sååå travelt om morran f.eks. så trekker jeg litt på smilebåndet. Jeg har to unger, er alene med dem halve tiden (ellers er de hos faren) og de morgenene de er her har vi nå så innarbeidede rutiner at det går helt på skinner. Jeg er opp 6:25, ornder meg og får opp ungene ca. 6:40, vi spiser ca. kl. 7 og frem til 7:45 har ungene "leketid" mens jeg rydder frokostbordet og evt. tar oppvaskmaskina eller henger opp en klesvask fra kvelden før. Matpakker smører jeg mens vi spiser frokost. Ungene går ca. 7:50 og da har jeg en drøy time for meg selv før jeg må gå. Noen ganger støvsuger jeg eller gjør noe annet, andre ganger slapper jeg bare av med pc'n og frokost-tv. ) Jøss - det hørtes ut som om dere har god tid om morgenen ja. Tror jeg hadde sovet en halvtime lenger :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gad i mynona Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jøss - det hørtes ut som om dere har god tid om morgenen ja. Tror jeg hadde sovet en halvtime lenger :-) Det hadde jeg gjort også uten tvil:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg vet ihvertfall at jeg reagerer når personer som ikke har barn sier de har det travelt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg vet ihvertfall at jeg reagerer når personer som ikke har barn sier de har det travelt! Jeg har barn selv, men vet at også voksne uten barn kan ha det travelt. Det er ikke bare barneforeldre som har patent på å kunne ha det travelt. Selvstendig næringsdrivende f.eks., personer som driver et enkeltmannsforetak som sliter. Har selv en i familien som ikke har barn, men som tidligere jobbet dag og natt for å få det til å gå rundt. Hun var da den mest travle personen jeg visste om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg har barn selv, men vet at også voksne uten barn kan ha det travelt. Det er ikke bare barneforeldre som har patent på å kunne ha det travelt. Selvstendig næringsdrivende f.eks., personer som driver et enkeltmannsforetak som sliter. Har selv en i familien som ikke har barn, men som tidligere jobbet dag og natt for å få det til å gå rundt. Hun var da den mest travle personen jeg visste om. Selvfølgelig - jeg har selv hatt 2 jobber mens jeg var ung i tillegg til studier, hest og hadde det kjempetravelt. Men allikevel var jeg min egen herre. Når man får barn er man ikke lenger sin egen herre og kan ikke styre dagen på samme måte. Det nytter ikke å si at man er syk, trett etc 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3jentemor Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Alle med mere end 1 barn kan vel kende sig igen i denne problemstilling... For mig bliver det i overkant travlt når ingen af os har tid til at hjælpe ungerne med det de trænger hjælp til. Når vi som forældre ikke rækker at hjælpe med lektierne fordi barnet var på træning/vennebesøg og vi var optaget med at hente/bringe/handle/lave middag/luft hund/.... - så barnet blev siddende alene med lektierne i den stund som barnet havde sat af til lektier. - Men det hander lige så meget om at ungerne har mange aktivieteter og at deres timeplan på eftermiddagstid er så tæt at de ikke har så mange timer i ro hjemme. Hos os trives vi med et højt aktivitetsnivå - og jeg har ikke travlt som sådan fordi tiden bliver brugt aktivt. Travlt er når jeg ikke når det, jeg skulle have nået, før i allersidste øjeblik før det skal været gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Selvfølgelig - jeg har selv hatt 2 jobber mens jeg var ung i tillegg til studier, hest og hadde det kjempetravelt. Men allikevel var jeg min egen herre. Når man får barn er man ikke lenger sin egen herre og kan ikke styre dagen på samme måte. Det nytter ikke å si at man er syk, trett etc Nei, det er sant, det blir litt annerledes med barn, man må ta hensyn til dem på en annen måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg er ikke så veldig travel, jeg hater nemlig å ha dårlig tid. ) Så når jeg leser om folk som har ett barn og har det sååå travelt om morran f.eks. så trekker jeg litt på smilebåndet. Jeg har to unger, er alene med dem halve tiden (ellers er de hos faren) og de morgenene de er her har vi nå så innarbeidede rutiner at det går helt på skinner. Jeg er opp 6:25, ornder meg og får opp ungene ca. 6:40, vi spiser ca. kl. 7 og frem til 7:45 har ungene "leketid" mens jeg rydder frokostbordet og evt. tar oppvaskmaskina eller henger opp en klesvask fra kvelden før. Matpakker smører jeg mens vi spiser frokost. Ungene går ca. 7:50 og da har jeg en drøy time for meg selv før jeg må gå. Noen ganger støvsuger jeg eller gjør noe annet, andre ganger slapper jeg bare av med pc'n og frokost-tv. ) ''Så når jeg leser om folk som har ett barn og har det sååå travelt om morran f.eks. så trekker jeg litt på smilebåndet.'' Bare hyggelig det hvis jeg kan få deg til å smile. Så når jeg fortalte deg at jeg hadde det enda travlere når jeg ikke hadde barn, så smiler du kanskje enda bredere. Jeg tror ikke antall barn har noe med hvor travelt man har det om morgenen. Jeg tror faktorer som hvor organiserte folk er, og om man er A eller B menneske gjør mer utslag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3jentemor Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Syns det er travelt med 2 barn i småskolen. Lekser skal følges opp, det skal skrives under 3-4 steder i uken, de skal ha svømming 2 tirsdager, men ikke den 3. Fritidsaktiviteter med tilhørende dugnader, diverse selskaper osv. Men allikevel er jo ikke ungene så "oppi" oss som før. Og man blir ikke avbrutt slik om natten som da de var mindre. Så man kan ihvertfall få nok søvn. Men jeg legger meg omtrent samtidig med ungene da. Hadde det ikke vært for at jeg må bake masse pga diverse matallergier så hadde det nok begynt å bli litt bedre nå. Men den bakinga og all tenkningen rundt dette med allergier tar forferdelig mye tid... Det går ut over familietid og trening for meg selv. Egentlig er det for travelt å gå i full jobb. I tillegg reiser mannen min litt i jobben så jeg har dem mye alene i ukene. Føler meg ikke i form til vanlig og lurer på om jeg også har en slik matallergi... Burde vært sprekere enn dette og det hjelper jo ikke at jeg ikke får tid til å trene lenger... Måske kan du finde tips og hjælp her http://www.matskolen.no/index.asp?menu=131 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jøss - det hørtes ut som om dere har god tid om morgenen ja. Tror jeg hadde sovet en halvtime lenger :-) Ungene vil gjerne ha den "leketiden" for å våkne skikkelig, jeg har spurt dem om de ikke heller vil sove litt lenger, men det vil de ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg er ikke så veldig travel, jeg hater nemlig å ha dårlig tid. ) Så når jeg leser om folk som har ett barn og har det sååå travelt om morran f.eks. så trekker jeg litt på smilebåndet. Jeg har to unger, er alene med dem halve tiden (ellers er de hos faren) og de morgenene de er her har vi nå så innarbeidede rutiner at det går helt på skinner. Jeg er opp 6:25, ornder meg og får opp ungene ca. 6:40, vi spiser ca. kl. 7 og frem til 7:45 har ungene "leketid" mens jeg rydder frokostbordet og evt. tar oppvaskmaskina eller henger opp en klesvask fra kvelden før. Matpakker smører jeg mens vi spiser frokost. Ungene går ca. 7:50 og da har jeg en drøy time for meg selv før jeg må gå. Noen ganger støvsuger jeg eller gjør noe annet, andre ganger slapper jeg bare av med pc'n og frokost-tv. ) Du står opp 2,5 timer før du må ut av døra? Da foretrekker jeg å ha det LITT mer travelt, ja. Men det er jo ikke bare om morgenen man kan ha det travelt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg vet ihvertfall at jeg reagerer når personer som ikke har barn sier de har det travelt! Å kjære vene - er det mulig å klare å se litt lenger enn sin egen situasjon av og til bare? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.