trollemor;o) Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 I dag har jeg det travelt: *Skal gå fra jobb 15.30 (har bilen til byen i dag pga traveltheten) *Hente 8-åringen på sfo ti på fire *(sørget for at 5-åringen blir hentet av en snilll nabo og forblir i nabohuset inntil jeg er hjemme) *Være med 8-åringen på korps for første gang - kanskje ca tre kvarter, hun må klare seg litt uten meg *Hjem og hente 5-åringen og lage middag (10-åringen skal sette på poteter klokka 16) *Spise middag *Hente 8-åringen 17.20 på korpset og kjøre henne i bursdag. Ops - må finne frem fintøy, det glemte jeg i morges - men pakke er i boks *Hjem og spise resten av middagen *hente 8-åringen i bursdag. *Sjekke om hun gjorde lekser som avtalt, på sfo. Det har hun trolig ikke gjort.... Min kjære mann passer ok på å komme hjem omtrent på den tiden.... ;-) Er dette travelt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mosj Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Akkurat på dette tidspunkt i livet er jeg ikke så veldig travel. Nå merker man godt forskjellen mellom å ha ett barn og å ha flere - det er færre lekser det skal hjelpes til med, færre fritidsaktiviteter å kjøre på, færre hensyn å ta, og ikke minst: Mindre bråk i familien. Men selvsagt kan ettbarnsfamilier også ha det travelt! Også ettbarnsfamiler må rekke barnehage osv. En venninne som har fire tette barn sa det så fint da min var liten: "Man bruker den tiden man har når man har småbarn, enten man har en eller to. Det var ikke slik at jeg hadde masse fritid med bare én unge, men etterhvert som det har kommet til fler, har jeg naturlignok mindre tid til å bruke på hver av dem." Det synes jeg var godt sagt, og ikke i det minst hyggelig. :-) Og jeg kjenner jo godt igjen dette med å bruke den tida man har. Ved sammenligning med andre med flere barn, har jeg funnet ut at vi ofte bruker lengre tid på lesing på senga for ett barn enn de bruker på to eeller tre. Som yngst av tre hadde jeg også veldig mye mindre foreldrekontakt enn det min sønn nå har:-) Jeg synes faktisk det er litt frekt å anta at andre folk ikke med rette kan si at de har det travelt - bare for at andre har det travlere. Hvis dem med ett barn ikke kunne påstå de var travle fordi de med to barn er travlere, så kan ikke tobarnsforeldrene beklage seg overfor trebarnsforeldrene osv osv. Tenker trebarnsmødrene hadde stusset over at firebarnsmødrene hadde fliret over at DE hadde trodd de hadde det travelt, de som bare har tre barn! *ho ho* Og hva med dem uten barn, da? Jeg er sikker på at mange av dem også kan ha det travelt. Det er ikke bare det med barn som kan gjøre hverdagen travel - jobbsituasjon, pendlersituasjon, osv bidrar. Godt svar! Jeg har ikke lov av en kollega å være sliten eller å ha mye å gjøre, for jeg har jo bare ett barn, og hun har tre. Men det er jo ikke sånn at alle gjøremål blir ganget med antall barn heller? Jeg må også lage middag, støvsuge, vaske klær, handle, organisere osv. Dessuten er min funksjonshemmet og trenger mye oppfølging,men orker ikke dra det inn i diskusjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Godt svar! Jeg har ikke lov av en kollega å være sliten eller å ha mye å gjøre, for jeg har jo bare ett barn, og hun har tre. Men det er jo ikke sånn at alle gjøremål blir ganget med antall barn heller? Jeg må også lage middag, støvsuge, vaske klær, handle, organisere osv. Dessuten er min funksjonshemmet og trenger mye oppfølging,men orker ikke dra det inn i diskusjonen. ''Jeg har ikke lov av en kollega å være sliten eller å ha mye å gjøre, for jeg har jo bare ett barn, og hun har tre.'' Selvfølgelig har du lov til det. ) Men jeg innrømmer jo at de morgenene/ettermiddagene jeg har bare en unge er det rene ferien i forhold til å ha begge to hjemme... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mosj Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 ''Jeg har ikke lov av en kollega å være sliten eller å ha mye å gjøre, for jeg har jo bare ett barn, og hun har tre.'' Selvfølgelig har du lov til det. ) Men jeg innrømmer jo at de morgenene/ettermiddagene jeg har bare en unge er det rene ferien i forhold til å ha begge to hjemme... Men har man flere har de jo hverandre? Syns hvertfall det er veldig greit å ha tantebarna mine her, eller at han har en kompis på besøk, da ser jeg dem nesten ikke. Mener jo ikke at det er akkurat som å ha søsken, de er sikkert ikke like gode venner hele tiden men deler av tiden i hvertfall? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Men har man flere har de jo hverandre? Syns hvertfall det er veldig greit å ha tantebarna mine her, eller at han har en kompis på besøk, da ser jeg dem nesten ikke. Mener jo ikke at det er akkurat som å ha søsken, de er sikkert ikke like gode venner hele tiden men deler av tiden i hvertfall? Det er himmelvid forskjell på to søsken og to kompiser... To søsken tar ofte ikke fem øre for å fly i tottene på hverandre over filleting, krangle om bagateller eller nekte å leke sammen og da henger den ene over meg som en mare. Om de har en kompis på besøk så ser jeg ikke snurten av dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Det er himmelvid forskjell på to søsken og to kompiser... To søsken tar ofte ikke fem øre for å fly i tottene på hverandre over filleting, krangle om bagateller eller nekte å leke sammen og da henger den ene over meg som en mare. Om de har en kompis på besøk så ser jeg ikke snurten av dem. Nå kom jeg på noe. Ei jeg kjenner som hadde ett barn, sa da hun skulle ha nr. 2, at hun trodde ikke det kom til å bli så stor forskjell, for hun pleide ofte å ha familier med flere unger på besøk, så hun var vant med flere barn. Jeg sa ikke noe jeg...... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 ''Jeg har ikke lov av en kollega å være sliten eller å ha mye å gjøre, for jeg har jo bare ett barn, og hun har tre.'' Selvfølgelig har du lov til det. ) Men jeg innrømmer jo at de morgenene/ettermiddagene jeg har bare en unge er det rene ferien i forhold til å ha begge to hjemme... ''Men jeg innrømmer jo at de morgenene/ettermiddagene jeg har bare en unge er det rene ferien i forhold til å ha begge to hjemme...'' Og jeg innrømmer at å ha venn på overnatting er som å ha barnevakt;-) Riktignok er venner oftest mer vel forlikt enn søsken, slik at konfliktnivået er helt anerledes, men dette med at dynamikken ikke er sammenlignbar når familiesammensettingen endres gjelder "begge veier". Et barn som er vant til å ha ett eller flere søsken rundt seg vil ikke nødvendigvis oppføre seg likt og forholde seg til foreldrene likt som et barn som ikke har søsken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Nå kom jeg på noe. Ei jeg kjenner som hadde ett barn, sa da hun skulle ha nr. 2, at hun trodde ikke det kom til å bli så stor forskjell, for hun pleide ofte å ha familier med flere unger på besøk, så hun var vant med flere barn. Jeg sa ikke noe jeg...... Jeg er sikker på at du selv også har møtt deg selv i døra innimellom. En venninne av meg sa at hennes barn ikke skulle få lov til å tegne på sengekarmen, slik som hun hadde gjort da hun var barn. Ingen av oss hadde barn på den tiden, men jeg tenkte mitt at det neppe var noen barn som hadde fått tillatelse til å tegne på senga...;-) Man trenger ikke ha barn for å skjønne at det hun sa var dumt, så det er ikke alltid antallet barn det kommer an. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 "Travel" er en følelse, mer enn et eksakt begrep, tror jeg. Jeg syntes også at jeg fikk det veldig travelt da jeg fikk mitt første barn. I ettetid tenker jeg at det kan ha sammenheng med den voldsomme overgangen fra å være barnløs til å bli mor. Ansvaret for en baby. Jeg har tre barn, og de er med på hver sine fritidsaktiviteter. Vi bor på landet, så det er jo en god del kjøring. Men jeg er flink til å legge lista lavt nok, slik at jeg ikke sliter meg ut. Og far stiller opp og tar sin del av jobben. Selvsagt er det travelt, jeg har ikke mye tid til meg selv og mine egne behov. Men jeg vil likevel ikke si at jeg var så dum da jeg bare hadde et barn, at jeg trodde jeg var travel og ikke skjønte hvor god tid jeg hadde. Det var travelt da, og det er det nå. ''Men jeg vil likevel ikke si at jeg var så dum da jeg bare hadde et barn, at jeg trodde jeg var travel og ikke skjønte hvor god tid jeg hadde. Det var travelt da, og det er det nå.'' *knegg* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg er sikker på at du selv også har møtt deg selv i døra innimellom. En venninne av meg sa at hennes barn ikke skulle få lov til å tegne på sengekarmen, slik som hun hadde gjort da hun var barn. Ingen av oss hadde barn på den tiden, men jeg tenkte mitt at det neppe var noen barn som hadde fått tillatelse til å tegne på senga...;-) Man trenger ikke ha barn for å skjønne at det hun sa var dumt, så det er ikke alltid antallet barn det kommer an. Venninnen min sa (da datteren var veldig liten) at hun selv hadde vært temmelig stygg som tenåring, med kviser og tannregulering. Hun skulle passe på (jeg husker at hun brukte nøyaktig det uttrykket) at det ikke skjedde noe sånt med datteren. Nå tror jeg faktisk datteren, som nå er voksen, slapp unna både regulering og de helt store kviseproblemene, men jeg vet ikke helt om det skyldes morens utrettelige innsats... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Venninnen min sa (da datteren var veldig liten) at hun selv hadde vært temmelig stygg som tenåring, med kviser og tannregulering. Hun skulle passe på (jeg husker at hun brukte nøyaktig det uttrykket) at det ikke skjedde noe sånt med datteren. Nå tror jeg faktisk datteren, som nå er voksen, slapp unna både regulering og de helt store kviseproblemene, men jeg vet ikke helt om det skyldes morens utrettelige innsats... Det er ikke alltid slik at vettet kommer med barna! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 ''Men jeg innrømmer jo at de morgenene/ettermiddagene jeg har bare en unge er det rene ferien i forhold til å ha begge to hjemme...'' Og jeg innrømmer at å ha venn på overnatting er som å ha barnevakt;-) Riktignok er venner oftest mer vel forlikt enn søsken, slik at konfliktnivået er helt anerledes, men dette med at dynamikken ikke er sammenlignbar når familiesammensettingen endres gjelder "begge veier". Et barn som er vant til å ha ett eller flere søsken rundt seg vil ikke nødvendigvis oppføre seg likt og forholde seg til foreldrene likt som et barn som ikke har søsken. ''Og jeg innrømmer at å ha venn på overnatting er som å ha barnevakt;-)'' Absolutt! Det er helt supert når de har overnattingsgjester egentlig for da får jeg fri om kvelden. ) ''Et barn som er vant til å ha ett eller flere søsken rundt seg vil ikke nødvendigvis oppføre seg likt og forholde seg til foreldrene likt som et barn som ikke har søsken.'' Det har du helt sikkert rett i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smoothy Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Venninnen min sa (da datteren var veldig liten) at hun selv hadde vært temmelig stygg som tenåring, med kviser og tannregulering. Hun skulle passe på (jeg husker at hun brukte nøyaktig det uttrykket) at det ikke skjedde noe sånt med datteren. Nå tror jeg faktisk datteren, som nå er voksen, slapp unna både regulering og de helt store kviseproblemene, men jeg vet ikke helt om det skyldes morens utrettelige innsats... Jeg var ganske travel engang. Slo igjen skapdøra meg hodet inni :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg var ganske travel engang. Slo igjen skapdøra meg hodet inni :-) Vet ikke om man kan unnskylde slikt med travelhet, eller om det er mer at man er distré. Jeg har (prøvd å) lukke igjen bildøra mens siste foten fortsatt befant seg utenfor... Veldig vindt rent fysisk, pluss at man føler seg temmelig dust...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg er sikker på at du selv også har møtt deg selv i døra innimellom. En venninne av meg sa at hennes barn ikke skulle få lov til å tegne på sengekarmen, slik som hun hadde gjort da hun var barn. Ingen av oss hadde barn på den tiden, men jeg tenkte mitt at det neppe var noen barn som hadde fått tillatelse til å tegne på senga...;-) Man trenger ikke ha barn for å skjønne at det hun sa var dumt, så det er ikke alltid antallet barn det kommer an. Åjada - etter at ungene kom har jeg møtt meg selv i døra gjentatte ganger. ) Kjenner ei som er gravid nå og de tror kanskje det er jente, men da jeg forsiktig sa at det var kanskje ikke så lurt å kjøpe full rosa garderobe nå. Jeg måtte smile for meg selv da jeg fikk svaret:"Det gjør jeg ikke uansett, det blir ikke noe rosa selv om dette er jente!" Been there - done that.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Åjada - etter at ungene kom har jeg møtt meg selv i døra gjentatte ganger. ) Kjenner ei som er gravid nå og de tror kanskje det er jente, men da jeg forsiktig sa at det var kanskje ikke så lurt å kjøpe full rosa garderobe nå. Jeg måtte smile for meg selv da jeg fikk svaret:"Det gjør jeg ikke uansett, det blir ikke noe rosa selv om dette er jente!" Been there - done that.... '':"Det gjør jeg ikke uansett, det blir ikke noe rosa selv om dette er jente!" Been there - done that....'' Haha - Been there, done that - and did it :-) Datteren i huset fikk sine første rosa plagg i nærmere voksen alder. Muligens unntatt et eller annet hun fikk som gave av folk som ikke visste husets smak :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 '':"Det gjør jeg ikke uansett, det blir ikke noe rosa selv om dette er jente!" Been there - done that....'' Haha - Been there, done that - and did it :-) Datteren i huset fikk sine første rosa plagg i nærmere voksen alder. Muligens unntatt et eller annet hun fikk som gave av folk som ikke visste husets smak :-) Jeg har forresten lurt litt på hvorfor rosa på småjenter er omtrent obligatorisk nå for tiden - det var da ikke slik da vi var barn, eller hva? Jeg kan ihvertfall ikke huske å ha hatt mye rosa, eller å ha sett bilder av meg selv i rosa etter smårollingstadiet. Jeg huser at favorittfargen min som 5-6-7-åring var knallgrønt:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 '':"Det gjør jeg ikke uansett, det blir ikke noe rosa selv om dette er jente!" Been there - done that....'' Haha - Been there, done that - and did it :-) Datteren i huset fikk sine første rosa plagg i nærmere voksen alder. Muligens unntatt et eller annet hun fikk som gave av folk som ikke visste husets smak :-) Jeg holdt vel stand i 2-3 år tror jeg, men plutselig var klesskapet stappende fullt av rosa gitt! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg har forresten lurt litt på hvorfor rosa på småjenter er omtrent obligatorisk nå for tiden - det var da ikke slik da vi var barn, eller hva? Jeg kan ihvertfall ikke huske å ha hatt mye rosa, eller å ha sett bilder av meg selv i rosa etter smårollingstadiet. Jeg huser at favorittfargen min som 5-6-7-åring var knallgrønt:-) Snuppa her ble nylig 9 år og har begynt å vokse fra det rosa nå - akkurat nå er det lilla som teller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg er sikker på at du selv også har møtt deg selv i døra innimellom. En venninne av meg sa at hennes barn ikke skulle få lov til å tegne på sengekarmen, slik som hun hadde gjort da hun var barn. Ingen av oss hadde barn på den tiden, men jeg tenkte mitt at det neppe var noen barn som hadde fått tillatelse til å tegne på senga...;-) Man trenger ikke ha barn for å skjønne at det hun sa var dumt, så det er ikke alltid antallet barn det kommer an. Møter meg selv i døra innimellom ja, sier til meg selv at det er for at jeg trenger å lære noe av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.