Gå til innhold

Informasjon fra skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Læreren til nick jr. sender ut ukesinformasjon hver fredag. Sist ukes informasjon var på 18 linjer, og hadde 7 feil. Orddelingsfeil, grammatikkfeil og skrivefeil. I tillegg er det hele skrevet på en krøkkete og hjelpesløs måte.

Hva vill du ha gjort? Dette er personen som blandt annet skal stå for norskundervisningen. Dette kan umulig være normalen i den norske skolen?

Skrevet

''Hva ville du ha gjort?''

Det er trist, men jeg tror ikke jeg ville gjort noe. Det er vel ikke så mye foreldre kan gjøre med det? Men høyere opptakskrav til lærerskoler kan kanskje hjelpe (på laaang sikt....)

Skrevet

Det er nok litt under normalen, men det er ikke uvanlig med diverse feil i informasjon som kommer fra skolen.

Jeg gjør ingenting med feil i lekseplaner o.l., bortsett fra hvis det skaper uklarheter, f.eks. når ukedag og dato ikke stemmer overens (av typen innkallelse til foreldremøte onsdag 1. sept. 2009). Men hvis de skriver direkte feil på tavla under foreldremøtet, hender det at jeg åpner kjeften.

Jeg har også gitt beskjed dersom de retter feil (altså påstår at riktige svar er gale, evt. kommer med uforståelige korreksjoner) eller gir uløselige (matte)oppgaver i lekse.

PS: "Blant" skrives uten d.

Skrevet

Det er nok litt under normalen, men det er ikke uvanlig med diverse feil i informasjon som kommer fra skolen.

Jeg gjør ingenting med feil i lekseplaner o.l., bortsett fra hvis det skaper uklarheter, f.eks. når ukedag og dato ikke stemmer overens (av typen innkallelse til foreldremøte onsdag 1. sept. 2009). Men hvis de skriver direkte feil på tavla under foreldremøtet, hender det at jeg åpner kjeften.

Jeg har også gitt beskjed dersom de retter feil (altså påstår at riktige svar er gale, evt. kommer med uforståelige korreksjoner) eller gir uløselige (matte)oppgaver i lekse.

PS: "Blant" skrives uten d.

Jeg er ikke lærer. Om jeg skriver feil, så får det ingen konsekvenser.

Jeg har lyst til å ta en tur innom rektor med dette skrivet, men er redd det vil skape en sur stemning. Det er nemlig ikke en nybegynner han har som lærer.

Det eneste jeg kan se som forklaring på feilene, er om dette er forfattet av en av fadderene (som oppgave?). Det ligger ikke særlig over sjetteklassenivå.

Skrevet

Ingenting.

Men junior her fikk en norsktekst i lekse i 1. klasse. Den hadde 18 eller 21 feil på to små sider. _Det_ måtte jeg bare gjøre den kjepphøye blæra av en vikar klar over. Hun la seg flat, og sa at hun skulle skjerpe seg.

Det var tydelige setningsfeil, ikke stor bokstav ved setningsstart, ikke stor bokstav på egennavn, kommafeil og skrivefeil i ord.

Skrevet

En utvikling til det verre? Syns jeg også.

Jeg syns det virker som om de ikke skal rette skrivefeil i skolen lenger - det kan jo drepe skrivegleden...

Greit nok i første klasse og kanskje 2, men så bør de vel lære seg hva som er rett? Og mulig det blir vanskeligere å plutselig skrive rett når man har lært å skrive feil først?

Det er ganske mye skrivefeil i avisene også - det tyder vel på at de ikke er så nøye som når VI gikk på skolen? Jeg er snart 40... Kanskje et resultat av lavere krav til lærerutdanningen?

Skrevet

Jeg syns det virker som om de ikke skal rette skrivefeil i skolen lenger - det kan jo drepe skrivegleden...

Greit nok i første klasse og kanskje 2, men så bør de vel lære seg hva som er rett? Og mulig det blir vanskeligere å plutselig skrive rett når man har lært å skrive feil først?

Det er ganske mye skrivefeil i avisene også - det tyder vel på at de ikke er så nøye som når VI gikk på skolen? Jeg er snart 40... Kanskje et resultat av lavere krav til lærerutdanningen?

''Jeg er snart 40... Kanskje et resultat av lavere krav til lærerutdanningen?''

Nja,- det er vel måte på hva lærerskolen skal ha skylden for ;-)

Gjest mikkelina
Skrevet

"Blant annet".

Jeg reagerer på det samme, klarer ikke helt ta offentlige skriv eller brev seriøst dersom de har slike banale skrivefeil.

Vi har ikke skolebarn ennå, men skrivene fra barnehagen er heller ikke noe å skryte av.

Type - "Vi har fokus på og lære barna og kle på seg selv , og ønsker at dere har nok skift til de"

(og/å-feil, mellomrom før komma og punktum, de/dem-feil) osv.

*strykes mot hårene* Om dette fortsetter på skolen blir jeg nødt til å si fra når den tid evt. kommer.

Gjest mikkelina
Skrevet

Jeg har lyst til å ta en tur innom rektor med dette skrivet, men er redd det vil skape en sur stemning. Det er nemlig ikke en nybegynner han har som lærer.

Det eneste jeg kan se som forklaring på feilene, er om dette er forfattet av en av fadderene (som oppgave?). Det ligger ikke særlig over sjetteklassenivå.

"Jeg er ikke lærer. Om jeg skriver feil, så får det ingen konsekvenser."

Det er i siste instans du som skal lære ditt barn å skrive riktig. ;-)

Skrevet

"Jeg er ikke lærer. Om jeg skriver feil, så får det ingen konsekvenser."

Det er i siste instans du som skal lære ditt barn å skrive riktig. ;-)

Jodajodajoda, men jeg er ikke så hakkandes gæern når det gjelder rettskrivning. Det er ikke sånn at en enkel skriveleif i startinnlegget mitt diskvalifiserer meg fra å kritisere rettskrivningen i skoleinformasjonen, selv om noen tydeligvis mener det.

Og svaret over var til laban, ikke prust.

Gjest mikkelina
Skrevet

Jodajodajoda, men jeg er ikke så hakkandes gæern når det gjelder rettskrivning. Det er ikke sånn at en enkel skriveleif i startinnlegget mitt diskvalifiserer meg fra å kritisere rettskrivningen i skoleinformasjonen, selv om noen tydeligvis mener det.

Og svaret over var til laban, ikke prust.

Det diskvalifiserer selvsagt ikke, men når man kritiserer andres rettskriving bør man for skams skyld være ganske stø selv - i det minste i det aktuelle innlegget ;-)

Skrevet

Det diskvalifiserer selvsagt ikke, men når man kritiserer andres rettskriving bør man for skams skyld være ganske stø selv - i det minste i det aktuelle innlegget ;-)

Jeg var ganske stø.

Skrevet

Jeg mente ikke å si at det diskvalifiserte noe som helst, jeg klarte bare ikke å la være. Erfarne DOL-brukere vet godt at jeg er født med rødblyant i hånden.

Jeg ville nok ikke gått til rektor. Hvis du blir nødt til å gjøre noe, så ta det direkte med forfatteren. Ofte er det et utstrakt samarbeid på trinnet, slik at det kan variere hvem av lærerne det er. Men akkurat det går kanskje fram av teksten.

Gjest i skolen i dag
Skrevet

Rødblyanten er ikke mye i bruk. Det er pedagogikk som ligger bak dette. Barn har normale utviklingsstadier i norsk skriftspråksutvikling. De skal gjøre feil, og det i ganske mange år. De prøver ut hypoteser, forkaster, går fra det ene stadiet til et nytt. Man fokuserer på det elevene kan, forsterker det, og gir rom og trygghet for barnet til å våge å kaste seg ut på et språklig ukjent farvann. Bruk rødblyanten flittig, og du kveler den gleden.

Man kan se hvor eleven er kommet hvis en kan noe om utviklingen til skriftspråket, for så å ta fatt på neste utfordring. Det være seg at eleven er klar til å fokusere på stor bokstav i begynnelsen av setningen, eller annet. Dette kan gjøres på mange andre måter enn ved en rødblyant.

Lærere er ikke bevisstløse, selv om det kan se slik ut, men bevisste.

Skrevet

Rødblyanten er ikke mye i bruk. Det er pedagogikk som ligger bak dette. Barn har normale utviklingsstadier i norsk skriftspråksutvikling. De skal gjøre feil, og det i ganske mange år. De prøver ut hypoteser, forkaster, går fra det ene stadiet til et nytt. Man fokuserer på det elevene kan, forsterker det, og gir rom og trygghet for barnet til å våge å kaste seg ut på et språklig ukjent farvann. Bruk rødblyanten flittig, og du kveler den gleden.

Man kan se hvor eleven er kommet hvis en kan noe om utviklingen til skriftspråket, for så å ta fatt på neste utfordring. Det være seg at eleven er klar til å fokusere på stor bokstav i begynnelsen av setningen, eller annet. Dette kan gjøres på mange andre måter enn ved en rødblyant.

Lærere er ikke bevisstløse, selv om det kan se slik ut, men bevisste.

Ja jeg har hørt det - har en venninne som er lærer i småskolen.

Virker som om elevene skal finne opp kruttet alle mann?

Og hva med det som har skjedd med journalistene, sms språket osv? Tidligere så man lite og/å feil i en avis feks.

Jeg har noen yngre venner på Facebook - skriftspråket deres er jo fullt av feil?

Skrevet

''Jeg er snart 40... Kanskje et resultat av lavere krav til lærerutdanningen?''

Nja,- det er vel måte på hva lærerskolen skal ha skylden for ;-)

Politikerene da? ;-)

Eller - det er vel foreldrene igjen?

Men jeg er jo forelder og reagerer på forandringen i skolen? Vil helst at de skal lære å skrive riktig slik som vi gjorde da vi var små.

Skrevet

Politikerene da? ;-)

Eller - det er vel foreldrene igjen?

Men jeg er jo forelder og reagerer på forandringen i skolen? Vil helst at de skal lære å skrive riktig slik som vi gjorde da vi var små.

POLITIKERENE - var litt i farten - siden vi snakker om rettskrivning her ;-)

Skrevet

"Blant annet".

Jeg reagerer på det samme, klarer ikke helt ta offentlige skriv eller brev seriøst dersom de har slike banale skrivefeil.

Vi har ikke skolebarn ennå, men skrivene fra barnehagen er heller ikke noe å skryte av.

Type - "Vi har fokus på og lære barna og kle på seg selv , og ønsker at dere har nok skift til de"

(og/å-feil, mellomrom før komma og punktum, de/dem-feil) osv.

*strykes mot hårene* Om dette fortsetter på skolen blir jeg nødt til å si fra når den tid evt. kommer.

''Type - "Vi har fokus på og lære barna og kle på seg selv , og ønsker at dere har nok skift til de"''

Oi. Det er grovt og kan umulig skyldes slurv. Jeg synes ikke en feil "i blandt" stiller i samme klasse som og/å-feil og pronomenfeil slik som her. Jeg kan i farten selv finne på å putte på en d i blant selv om jeg vet at den ikke skal være der. Det er en av de feilene jeg alltid har slitt med og skyldes nok en videreføring av logikken i "rundt" o.l.

Skrevet

Jeg ville definitivt ha ventet og sett om dette var noe som gjentok seg. Det er ikke umulig at læreren allerede har fått kommentarer på det - og det er viktig å holde seg litt på god fot med en lærer som lille nick skal forholde seg til i lang tid framover...

Gjest BillieBean
Skrevet

Tullprat. Når det gjelder en lærer som skal ha ansvar for å lære x antall unger å skrive norsk må det være lov å påpeke skrivefeil selv om en ikke er feilfri selv. Man bør kunne forvente at lærere skriver ganske feilfritt, synes jeg.

Jeg har også en førsteklassing i år, og jeg er så glad for at han har fått en av de eldste på skolen som klasseforstander! Hun kan skrive og hun setter orden, disiplin og høflighet høyt. Hurra! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...