Gå til innhold

Nasjonale prøve i engelsk

Gjest Litt vanskelig

Anbefalte innlegg

Gjest Litt vanskelig

Er det andre som har en i 5 kl. som har hatt den nasjonale prøve i engelsk. Min hadde idag, og ringte meg nettopp. Hun hadde fått 27 av 40 poeng, læreren hadde sagt at den var veldig vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rister på hodet

Får de vite resultatene med en gang? Høres ikke bra ut. Skal de allerede som så små gå rundt å sammenligne seg om hvem som er flink og ikke. Dette høres ikke særlig pedagogisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn fikk 12. Veldig rart for han gjorde det alltid bra på gloseprøvene i fjor og vi jobbet mye med engelsken. Han er forkjølet så det kan henge sammen med det. Han var skikkelig lei seg da han kom hjem i dag for "alle" de andre han hadde snakket med hadde gjort det mye bedre enn ham. Får håpe ikke all selvtillit nå er ødelagt og jeg er enig med "siter på hodet" at det er svært upedagogisk å la såpass unge skal få ødelagt selvtilliten sin alt mens de er såpass små. Dette burde kun lærere vite, evt foreldre om de holdt tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corn flakes

Min sønn fikk 12. Veldig rart for han gjorde det alltid bra på gloseprøvene i fjor og vi jobbet mye med engelsken. Han er forkjølet så det kan henge sammen med det. Han var skikkelig lei seg da han kom hjem i dag for "alle" de andre han hadde snakket med hadde gjort det mye bedre enn ham. Får håpe ikke all selvtillit nå er ødelagt og jeg er enig med "siter på hodet" at det er svært upedagogisk å la såpass unge skal få ødelagt selvtilliten sin alt mens de er såpass små. Dette burde kun lærere vite, evt foreldre om de holdt tett.

''Dette burde kun lærere vite, evt foreldre om de holdt tett.''

Enig at kun lærerne behøver å vite dette. Foreldre kan få vite hvor mange som fikk _så og så mange riktige_, men ikke hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt vanskelig

Får de vite resultatene med en gang? Høres ikke bra ut. Skal de allerede som så små gå rundt å sammenligne seg om hvem som er flink og ikke. Dette høres ikke særlig pedagogisk ut.

De bruker PC, så da kommer svaret av seg selv, når en er ferdig med å løse alle oppgavene.

Personlig mener jeg at det er helt greit med nasjonale prøver. Det er en grei test for å se hva en trenger å øve mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rister på hodet

De bruker PC, så da kommer svaret av seg selv, når en er ferdig med å løse alle oppgavene.

Personlig mener jeg at det er helt greit med nasjonale prøver. Det er en grei test for å se hva en trenger å øve mer på.

Jeg er også helt for prøvene men barna bør ikke få vite antall poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corn flakes

Jeg blir så overrasket over engasjementet her.... jeg har aldri vært så veldig opptatt av disse prøvene...

Det har vært kraftigere engasjement enn dette når temaet har vært andre ting, f.eks. "Hvordan vasker du deg" eller "Hvor ofte dusjer du" o.l. Dèt er for meg helt uinteressant. ;-)

Har en 5. klassing nå som nettopp har tatt nasjonal prøve i engelsk, derfor ble jeg engasjert. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir så overrasket over engasjementet her.... jeg har aldri vært så veldig opptatt av disse prøvene...

Jeg er forb. over at de opplyser resultat, rasende mildt sagt. Min sønn var fullstendig knust da han kom hjem i dag fordi han ikke hadde fått det bra til og nå visste mange om hvor dårlig han hadde gjort det. Slike byrder er så unødvendig å utsette barn for og jeg trodde ikke slikt var lov før de kom i ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forb. over at de opplyser resultat, rasende mildt sagt. Min sønn var fullstendig knust da han kom hjem i dag fordi han ikke hadde fått det bra til og nå visste mange om hvor dårlig han hadde gjort det. Slike byrder er så unødvendig å utsette barn for og jeg trodde ikke slikt var lov før de kom i ungdomsskolen.

Synes ikke det skal være lov i noen aldersgruppe å offentliggjøre prøveresultat. Dette gir grobunn for mobbing enten man gjør det kjempebra eller veldig dårlig. Gutten min ble mobbet fordi han var for flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det skal være lov i noen aldersgruppe å offentliggjøre prøveresultat. Dette gir grobunn for mobbing enten man gjør det kjempebra eller veldig dårlig. Gutten min ble mobbet fordi han var for flink.

Jeg er også livredd for at min sønn skal bli mobbet p.ga dette. Han sliter mye med skolearbeidet og vi bruker masse tid på å hjelpe ham. Det viktigste jeg kan gjøre nå er jo bare å skjule hvor pessimistisk jeg er nå:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nasjonale prøver

Jeg er selv lærer, og engelsklærerene på skolen "min" seier selv at dette er en veldig vanskelig prøve. En av grunnene til dette er at ALT står på engelsk...

Legger ved en link sånn at dere kan se eksempel på denne prøven: http://www.utdanningsdirektoratet.no/Artikler/_Nasjonale-prover/Eksempeloppgaver-til-nasjonale-prover-2009/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også livredd for at min sønn skal bli mobbet p.ga dette. Han sliter mye med skolearbeidet og vi bruker masse tid på å hjelpe ham. Det viktigste jeg kan gjøre nå er jo bare å skjule hvor pessimistisk jeg er nå:(

Det er ikke slik at lærere offentliggjør resultat for hver enkelt. Men prøven er lagt opp slik at når eleven klikker for "innlevering av prøve" så kommer resultatet automatisk opp. Det er klart at dette er svært motiverende for de flinke elevene som har gjort det bra. Jeg hadde elever i dag som var nede i 10/40 poeng, og det er ikke like morsomt å få slengt i fleisen. Så jeg synest egentlig at det hadde vært greitt at elevene ikke fikk vite resultatet der og da. Det er klart at både foreldre og elever har krav på å få vite det (og bør være interessert i det også) men tror det hadde vært bedre å ta det opp f.eks på foreldresamtale.

Er helt enig med de lærerne som sa prøva var vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv lærer, og engelsklærerene på skolen "min" seier selv at dette er en veldig vanskelig prøve. En av grunnene til dette er at ALT står på engelsk...

Legger ved en link sånn at dere kan se eksempel på denne prøven: http://www.utdanningsdirektoratet.no/Artikler/_Nasjonale-prover/Eksempeloppgaver-til-nasjonale-prover-2009/

Nå har jeg tatt testen, og den var jammen mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Har en sønn i 5. som skal ha en slik test snart, og det var mye her han ikke har lært og ikke har kontroll på....

Jeg fikk én feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen fikk 16 av 40. Hun syntes den var veldig vanskelig - vanskeligere enn den de hadde øvd på på forhånd sier hun. Hun er ingen racer i engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...