Gjest MayLynn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Nå har jeg tatt testen, og den var jammen mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Har en sønn i 5. som skal ha en slik test snart, og det var mye her han ikke har lært og ikke har kontroll på.... Jeg fikk én feil... Jeg hadde 2, 49 av 52 poeng.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Min sønn fikk 35 av 40 poeng. Vi øvde hjemme en gang på den testprøva, og da klarte han alle rett med litt hjelp fra meg på de siste vanskelige grammatikkspørsmålene. Kanskje han har arvet språkgenene fra morssiden istedenfor ingeniør-genene fra farssiden ? jeg er forøvrig helt enig med de under her som synes det er dumt at ungene får flashet poengsummen i trynet. Det kunne de tatt på elevsamtale i etterkant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Det er meningen at prøvene skal være vanskelige, for også å få prøvd hvor gode de beste er. For øvrig er det jo bare å venne seg til at de får opplyst poengsummen. Når vi får FrP/Høyre-regjering blir det jo innført karakterer fra 5. klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg er forb. over at de opplyser resultat, rasende mildt sagt. Min sønn var fullstendig knust da han kom hjem i dag fordi han ikke hadde fått det bra til og nå visste mange om hvor dårlig han hadde gjort det. Slike byrder er så unødvendig å utsette barn for og jeg trodde ikke slikt var lov før de kom i ungdomsskolen. Ble resultatet offentliggjort i klasserommet, slik at hver enkelt av elevene fikk opplest sitt resultat foran alle andre?! Her blir det ikke gjort slik. Heldigvis. Her får vi foreldre en lapp med resultatet på, når vi er på foreldresamtale. Synes det er helt greit. Har intet behov for å vite resultatet før den samtalen, heller. Sønnen min gikk igjennom prøve-prøva både hjemme og på skolen, og det gikk greit, men han sleit litt med de tekstoppgavene der man skulle scrolle for å finne riktig ord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Får de vite resultatene med en gang? Høres ikke bra ut. Skal de allerede som så små gå rundt å sammenligne seg om hvem som er flink og ikke. Dette høres ikke særlig pedagogisk ut. Det er heldigvis ikke skolene som opplyser elevene om dette, men utdanningsdirektoratet, som lager prøvene. Enig i at det ikke er pedagogisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Ble resultatet offentliggjort i klasserommet, slik at hver enkelt av elevene fikk opplest sitt resultat foran alle andre?! Her blir det ikke gjort slik. Heldigvis. Her får vi foreldre en lapp med resultatet på, når vi er på foreldresamtale. Synes det er helt greit. Har intet behov for å vite resultatet før den samtalen, heller. Sønnen min gikk igjennom prøve-prøva både hjemme og på skolen, og det gikk greit, men han sleit litt med de tekstoppgavene der man skulle scrolle for å finne riktig ord. Nei, poengsummen kommer opp når man sender inn prøven, som er nettbasert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Ble resultatet offentliggjort i klasserommet, slik at hver enkelt av elevene fikk opplest sitt resultat foran alle andre?! Her blir det ikke gjort slik. Heldigvis. Her får vi foreldre en lapp med resultatet på, når vi er på foreldresamtale. Synes det er helt greit. Har intet behov for å vite resultatet før den samtalen, heller. Sønnen min gikk igjennom prøve-prøva både hjemme og på skolen, og det gikk greit, men han sleit litt med de tekstoppgavene der man skulle scrolle for å finne riktig ord. Beklager, jeg så ikke at spørsmålet ditt var plassert inne i tråden og var rettet til sissam. Du visste sikkert det jeg svarte, fra før. Det blir nok til at de snakker mye om hverandres poengsum, siden den kommer opp på den måten. Hvis man ikke vil fortelle hva man fikk, tror jo bare alle at man har gjort det kjempedårlig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Nei, poengsummen kommer opp når man sender inn prøven, som er nettbasert. Jeg vet det. Men læreren har muligheter for å hente inn resultatene, også. Jeg vet også at resultatet kommer opp når prøva er levert inn. Men jeg synes det er to forskjellige vinklinger her: 1) Det høres ut som at skolen/lærerene opplyser om resultatene, og det er jo helt i tråd med Frp sin politikk, og som jeg er fullstendig uenig i. 2) Det er prøva som opplyser om hver enkelt sine resultater, og det blir samtale om dette blant elevene. Men ikke bland _skolen_ inn i dette!!! For skolene har ingenting med det å gjøre! De gjennomfører prøva på best mulig måte, og bør ikke lastes for at resultatene kommer opp. Jeg er enig i at det ikke skulle blitt opplyst om resultatene så snart prøva er levert. Men utdanningsdirektoratet har nå en gang laget prøva slik, og vi kan vel være enige om at de ikke er spesielt pedagogiske... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg vet det. Men læreren har muligheter for å hente inn resultatene, også. Jeg vet også at resultatet kommer opp når prøva er levert inn. Men jeg synes det er to forskjellige vinklinger her: 1) Det høres ut som at skolen/lærerene opplyser om resultatene, og det er jo helt i tråd med Frp sin politikk, og som jeg er fullstendig uenig i. 2) Det er prøva som opplyser om hver enkelt sine resultater, og det blir samtale om dette blant elevene. Men ikke bland _skolen_ inn i dette!!! For skolene har ingenting med det å gjøre! De gjennomfører prøva på best mulig måte, og bør ikke lastes for at resultatene kommer opp. Jeg er enig i at det ikke skulle blitt opplyst om resultatene så snart prøva er levert. Men utdanningsdirektoratet har nå en gang laget prøva slik, og vi kan vel være enige om at de ikke er spesielt pedagogiske... Jeg har forstått det som om det er 2) som er tilfelle, og har ikke blandet skolen inn i noe som helst. Selv har jeg vokst opp med karakterer fra 5. klasse, så jeg vet at man kan overleve det. Ikke dermed sagt at jeg ønsker dem tilbake. Når det gjelder bruken av de nasjonale prøvene for å klassifisere skolene i "gode" eller "dårlige", legge rangeringslister ut på nettet osv., er det helt på feil jorde synes 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 35 poeng Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Min datter fikk 35 poeng. Jeg trodde ikke at hun var så flink i engelsk så jeg er overrasket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg har forstått det som om det er 2) som er tilfelle, og har ikke blandet skolen inn i noe som helst. Selv har jeg vokst opp med karakterer fra 5. klasse, så jeg vet at man kan overleve det. Ikke dermed sagt at jeg ønsker dem tilbake. Når det gjelder bruken av de nasjonale prøvene for å klassifisere skolene i "gode" eller "dårlige", legge rangeringslister ut på nettet osv., er det helt på feil jorde synes Ja, jeg er helt enig med deg! Og det er så mange faktorer som spiller inn på resultatene!!! Den 5.klassa hos oss som tok prøva i år, har f.eks. 5 -FEM som har diagnoser av ymse slag, bl.a. dysleksi, ADHD, spesielle lærevansker o.l. Men ingen av disse er fritatt fra å ta prøva!:-0 Alle skal ta den, har kommunen her bestemt. Men jeg vet jo at det på andre skoler / kommuner ikke er slik! Og da blir jo alt helt på trynet! Sukk Svaret jeg hadde posta under deg, var vel egentlig et svar til noen lenger opp, men så ble jeg så revet med, at jeg postla det litt feil. Beklager det, altså! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.