Hushjelpen Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Sønnen i huset har nå om Primtall på skolen! Dette er noe jeg husker sånn veldig vakt... Har i og for seg skjønt litt av det, men sliter med noe. Stykkene er som følger: "Faktoriser i Primtall" står det og jeg får oppgitt flere tall. A) 9 12 C) 36 D) 49 E) 48 F) 27 Hvordan regner jeg ut dette? Håper noen kan hjelpe en frustrert mamma:o) 0 Siter
Gjest snart utslitt mamma... Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Så vidt jeg husker blir det slik: (Er litt usikker på hvordan det skal skrives dog). A: 9=3x3 B: 12= 2X2x3 C: 36= 2x2x3x3 Altså at man skal dele det opp i mange små faktorer som hver for seg er et primtall. Primtall er tall som bare kan deles på 1. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Så vidt jeg husker blir det slik: (Er litt usikker på hvordan det skal skrives dog). A: 9=3x3 B: 12= 2X2x3 C: 36= 2x2x3x3 Altså at man skal dele det opp i mange små faktorer som hver for seg er et primtall. Primtall er tall som bare kan deles på 1. ''Primtall er tall som bare kan deles på 1.'' Og seg selv... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Primtall er "byggeklosser" for alle andre tall. 4 er f.eks. bygd opp av 2 og 2, altså to primtall med verdi 2. Andre primtall er 3, 5, 7, 11, 13. Du skal finne ut hvordan disse tallene du fikk i oppgave er "bygd opp". Noe som kan være til hjelp, er at siden alle ikke-primtall er bygd opp av minst 2 primtall, så kan ikke det største av disse to være større enn kvadratroten av ikke-primtallet. Med litt teknisk innsikt ser du lett hvorfor! :-) ''Primtall er "byggeklosser" for alle andre tall. 4 er f.eks. bygd opp av 2 og 2, altså to primtall med verdi 2. Andre primtall er 3, 5, 7, 11, 13. '' Så bra du forklarer. Begynn som leksehjelper! Hilsen lærerstudent og matematikkhater 0 Siter
Katt-ja Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 At noe kan divideres med 1 og "seg selv" er nå ganske trivielt da, eller hva? :-) Derfor sier jeg at primtall er ikke-trivielt dividerbare. Visst er det trivielt,- men når man trenger mattehjelp for å hjelpe sine barn på barneskolen, da tenkte jeg det kunne være på sin plass med litt inn-med-teskje :-) Det er nå denne definisjonen jeg alltid har hørt: "Et primtall er et naturlig tall større enn 1 som ikke kan deles på annet enn 1 og seg selv uten å etterlate en rest." 0 Siter
Gjest en doler Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 ''Primtall er "byggeklosser" for alle andre tall. 4 er f.eks. bygd opp av 2 og 2, altså to primtall med verdi 2. Andre primtall er 3, 5, 7, 11, 13. '' Så bra du forklarer. Begynn som leksehjelper! Hilsen lærerstudent og matematikkhater Å du som matematikklærer!!!! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Å du som matematikklærer!!!! Nei, jeg skal ikke undervise matematikk. 0 Siter
Gjest snart utslitt mamma... Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 ''Primtall er tall som bare kan deles på 1.'' Og seg selv... Of course :-) 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Jeg har ikke lest gjennom alle svarene, men regner med du har fått hjelp til å vite at primtall bare kan deles på seg selv og på 1. Ville mest bare si at da jeg var på bokhandelen forleden, så så jeg de hadde to bøker som het "Matematikk for foreldre" og "Engelsk for foreldre". Kan være lurt å anskaffe seg noe sånt til oppslagsverk, for de som sliter med å huske barne- og ungdomslærdommen. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 Men hvis man jobber med de naturlige tallene, eller heltall generelt, så finnes det vel ikke noe konsept om rest... enten så er heltall en dividerbar med heltall to, slik at vi får en kvotient som også er et heltall, eller så er tall en ikke dividerbar med tall to? Nå bare spekulerer jeg litt her... For 25 år siden hadde jeg orket å prøve å forstå det du skrev, og engasjert meg i å prøve å svare... ;-) Man blir sløv etterhvert, gitt... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.