Gå til innhold

noen som har hatt skabb her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan utartet det seg og hvor klødde det mest, utslettet osv.

Gjest JordaErFlat
Skrevet

Om noen hadde hatt det hadde de aldri innrømmet det. Skabb er desverre forbundet med uteliggere.

Skrevet

Om noen hadde hatt det hadde de aldri innrømmet det. Skabb er desverre forbundet med uteliggere.

Mener du det?

Jeg husker faktisk et par venninner som fikk skabb i ungdomstida. Den ene hadde kjæreste og smitta ham. Er jo lett å bli smitta dersom man tørker seg på samme håndkle osv... Jeg vil tro dette ikke er "verre" enn å få hodelus?

Gjest JordaErFlat
Skrevet

Mener du det?

Jeg husker faktisk et par venninner som fikk skabb i ungdomstida. Den ene hadde kjæreste og smitta ham. Er jo lett å bli smitta dersom man tørker seg på samme håndkle osv... Jeg vil tro dette ikke er "verre" enn å få hodelus?

Var nok vanligere på 30-tallet ja. :)

Skrevet

Fullt så gammel er jeg dog ikke ;)

Det var nok på slutten av -80 tallet, så jeg vil tro hygienen var den samme da som nå ;)

Gjest JordaErFlat
Skrevet

Det var nok på slutten av -80 tallet, så jeg vil tro hygienen var den samme da som nå ;)

Hehe javel. Ja skabb er nok like lett å pådra seg som en forkjølelse, men det er mange fordommer mot skabb desverre.

Gjest gul dame
Skrevet

Hvis du tenker deg om er jeg sikker på at du forstår at hygienen har forandret seg de siste tyve årene. Det ble ikke et hopp et sted på veien mellom 1930 og 2009.

Skrevet

Tull og tøys.

Jeg har hatt skabb og det tør jeg inrømme.

Hva med lus er det også noe "bare" uteliggere har?

Skrevet

Tull og tøys.

Jeg har hatt skabb og det tør jeg inrømme.

Hva med lus er det også noe "bare" uteliggere har?

Hvordan utartet det seg og tok det lang tid før du skjønte at det var det?

Skrevet

Jeg har hatt skabb to ganger. Av en eller annen merkelig grunn så er det lettere å få det når man har hatt det før. Skabb har null og niks med hygiene å gjøre, like lite som hodelus har med hygiene å gjøre.

Det klør verst om natta når det begynner å bli varmt og godt under dyna. Da kan det klø over alt. Ellers kan du se etter små prikker mellom fingrene og rundt håndleddene.

Skabb er ikke veldig smittsomt, det smitter først og fremst innen familien og mellom personer som har nær fysisk kontakt. Du får ikke skabb fra dørhåndtak eller toalettet.

En enkel kur, salve som du smører inn hele kroppen med, lar den sittet i 24 timer. Vask sengetøy, håndkler og brukte klær.

I det hele tatt ikke så mye å lage oppstyr for.

Skrevet

Jeg fikk skabb etter å ha overnattet på ei hytte hos en i vennegjengen. Var ungdom.

Det klør noe sinnsykt i varme sengeklær. spesielt mellom fingrene.

Skabb sprer seg vanligvis ikke i ansiktet, men jeg fikk det der og måtte derfor til hudspesialist for å sjekke at det virkelig var skabb.

Fikk se skabben i mikroskop så det var ingen tvil.

Fysj for et utrivelig dyr! Det har så lange følehorn:(

Gjest JordaErFlat
Skrevet

Hvis du tenker deg om er jeg sikker på at du forstår at hygienen har forandret seg de siste tyve årene. Det ble ikke et hopp et sted på veien mellom 1930 og 2009.

Jeg tror folk bryr seg mye mer om hygiene nå enn de gjorde i 1930-årene. Jeg mener ikke at skabb har noe med hygiene å gjøre like lite som lus har med hygiene å gjøre.

Skrevet

Hvordan utartet det seg og tok det lang tid før du skjønte at det var det?

Det er mange år siden så jeg husker ikke helt.

Tror ikke det tok mange dagene etter hytteturen at vi fikk det, flere som var med fikk det samtidig derfor klarte vi å spore opp hvor vi hadde hentet det.

Vi så skabb gangene dyrene laget i huden vår.

Gjest JordaErFlat
Skrevet

Det er mange år siden så jeg husker ikke helt.

Tror ikke det tok mange dagene etter hytteturen at vi fikk det, flere som var med fikk det samtidig derfor klarte vi å spore opp hvor vi hadde hentet det.

Vi så skabb gangene dyrene laget i huden vår.

Egner skabb seg om husdyr?

Skrevet

Jeg fikk skabb etter å ha overnattet på ei hytte hos en i vennegjengen. Var ungdom.

Det klør noe sinnsykt i varme sengeklær. spesielt mellom fingrene.

Skabb sprer seg vanligvis ikke i ansiktet, men jeg fikk det der og måtte derfor til hudspesialist for å sjekke at det virkelig var skabb.

Fikk se skabben i mikroskop så det var ingen tvil.

Fysj for et utrivelig dyr! Det har så lange følehorn:(

Jeg lurer på om det kan være det jeg har fått,,,,,,,,,,,,, om det ikke er det så er det allergi. Har utslett over hele kroppen bortsett fra i ansiktet. Til og med hodebunnen. Verst er det på ryggen og magen og lårene.Klør mye også om dagen, men selsagt om natten også..Legen min var usikker, men har gitt meg allergi medisin i første omgang.

Skrevet

Det var på slutten av 80 tallet at jeg og mine venner hadde skabb. Ingen av oss var intime med hverandre, vi tror det kom fra sengklærne.

Skrevet

Egner skabb seg om husdyr?

Fryser på ryggen. De dyrene hadde ikke jeg samlet på:(

Skrevet

Jeg lurer på om det kan være det jeg har fått,,,,,,,,,,,,, om det ikke er det så er det allergi. Har utslett over hele kroppen bortsett fra i ansiktet. Til og med hodebunnen. Verst er det på ryggen og magen og lårene.Klør mye også om dagen, men selsagt om natten også..Legen min var usikker, men har gitt meg allergi medisin i første omgang.

Opp i hodebunnen tror jeg ikke de kommer.

Du kan se skabbganger tydelig på hendene dine.

Det er nesten uutholdelig å ligge under dyna.

Du har nok noe annet vil jeg tro.

Gjest JordaErFlat
Skrevet

Fryser på ryggen. De dyrene hadde ikke jeg samlet på:(

Neivel, men de egner seg kanskje på brødskiva iblanda tomat? Man må ta vare på de ressurser man har.

Skrevet

Neivel, men de egner seg kanskje på brødskiva iblanda tomat? Man må ta vare på de ressurser man har.

skabb i tomat istedet for makrell i tomat?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...