Gå til innhold

noen som har hatt skabb her?

Anbefalte innlegg

Gjest JordaErFlat
Skrevet

skabb i tomat istedet for makrell i tomat?

Ja. Har du sett "Man vs Wild"? Det er mye næring i ting du aldri ville ha spist. F.eks edderkopper, larver og skorpioner.

Skrevet

Jepp, jeg har hatt skabb. Det klør noe inn i granskauen, særlig om natta når du ligger under varm dyne. Røde, små prikker, særlig mellom fingrene, rundt håndledd og andre ledd. Som regel sprer det seg, men det er litt individuelt hvordan det sprer seg på kroppen.

En hudlege vil kunne se om det er skabb med et vanlig forstørrelsesglass.

Behandlingen er veldig grei: Man kjøper en tube med Nix reseptfritt på apoteket, smører seg inn fra fotsålene og til issen, ligger med det om natta, dusjer seg selv og vasker sengetøy og håndklær, og vips, så er man kvitt det.

Men vær obs på at det kan klø noen dager etter behandlingen også, ettersom huden er irritert av skabben.

Her til lands smitter ikke skabb veldig lett, den dør raskt hvis den ikke er på huden, så man må ha ordentlig hudkontakt (som å holde hender, ligge under samme dyne el.l), men i varmere land kan den leve flere dager i sengetøy, sofaer o.l.

Skrevet

Jeg lurer på om det kan være det jeg har fått,,,,,,,,,,,,, om det ikke er det så er det allergi. Har utslett over hele kroppen bortsett fra i ansiktet. Til og med hodebunnen. Verst er det på ryggen og magen og lårene.Klør mye også om dagen, men selsagt om natten også..Legen min var usikker, men har gitt meg allergi medisin i første omgang.

Elveblest?

Skrevet

Jeg har hatt skabb to ganger. Av en eller annen merkelig grunn så er det lettere å få det når man har hatt det før. Skabb har null og niks med hygiene å gjøre, like lite som hodelus har med hygiene å gjøre.

Det klør verst om natta når det begynner å bli varmt og godt under dyna. Da kan det klø over alt. Ellers kan du se etter små prikker mellom fingrene og rundt håndleddene.

Skabb er ikke veldig smittsomt, det smitter først og fremst innen familien og mellom personer som har nær fysisk kontakt. Du får ikke skabb fra dørhåndtak eller toalettet.

En enkel kur, salve som du smører inn hele kroppen med, lar den sittet i 24 timer. Vask sengetøy, håndkler og brukte klær.

I det hele tatt ikke så mye å lage oppstyr for.

Jeg burde nok ha lest innleggene før jeg svarte, for du har jo egentlig skrevet akkurat det jeg gjorde.

Skrevet

Ja. Har du sett "Man vs Wild"? Det er mye næring i ting du aldri ville ha spist. F.eks edderkopper, larver og skorpioner.

Har ikke sett den. Ja klart det er mat i det, det er jo kjøtt!!

Lurer bare på hva kiloprisen blir?

Skrevet

Hehe javel. Ja skabb er nok like lett å pådra seg som en forkjølelse, men det er mange fordommer mot skabb desverre.

Like lett som forkjølelse?? *begynner å klø*

Jeg tror faktisk bare jeg har hørt om de tre som smitta hverandre, men godt mulig folk flest holder tett om slikt? Jeg har iallefall aldri hatt skabb, men forkjøla har jeg vært ;)

Skrevet

Hvis du tenker deg om er jeg sikker på at du forstår at hygienen har forandret seg de siste tyve årene. Det ble ikke et hopp et sted på veien mellom 1930 og 2009.

Jeg dusja iallefall like ofte på -80-tallet som nå (dvs hver dag), og har inntrykk av at det skjedde noe på begynnelsen av -80-tallet? Hmmm, skulle nesten ha laga en ny tråd om dette ;)

Skrevet

Mener du det?

Jeg husker faktisk et par venninner som fikk skabb i ungdomstida. Den ene hadde kjæreste og smitta ham. Er jo lett å bli smitta dersom man tørker seg på samme håndkle osv... Jeg vil tro dette ikke er "verre" enn å få hodelus?

''Jeg vil tro dette ikke er "verre" enn å få hodelus?''

Det er fortsatt enkelte som lever i den villfarelse at hodelus skyldes dårlig hygiene...

Skrevet

''Jeg vil tro dette ikke er "verre" enn å få hodelus?''

Det er fortsatt enkelte som lever i den villfarelse at hodelus skyldes dårlig hygiene...

Desverre :-(

Til og med jeg som dusjer og vasker håret hver dag har opplevd å få hodelus ;) Jeg tok det med meg hjem etter en Egyptreise for mange år siden (men jeg dusja der også ;))

Skrevet

Desverre :-(

Til og med jeg som dusjer og vasker håret hver dag har opplevd å få hodelus ;) Jeg tok det med meg hjem etter en Egyptreise for mange år siden (men jeg dusja der også ;))

Sorry, men jeg bare må. Det skrives dessverre. :-)

Skrevet

Sorry, men jeg bare må. Det skrives dessverre. :-)

Hehe, det vet jeg faktisk, men takk ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...