Gjest mener du? Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Når jeg sier at jeg har dårlig råd da mener jeg at jeg har knapt med penger til mat og kan iallefall ikke kjøpe noe utenom det. Ei venninne og mannen tjener bra med penger og har utbetalt leilighet. Dem kjøper klær hver mnd,spiser ute og drar på kino ofte. Bruker ca 10000 kr i mnd på mat. Men når jeg spørr om ikke hun ikke skal kjøre opp og kjøpe bil så sier hun at vi har ikke råd nå.Jeg mener at dem har råd men at vi ser ikke på å ha dårlig råd på samme måte 0 Siter
Gjest Freshy Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Å ha dårlig råd betyr at man ikke kan kjøpe øll. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 ''Men når jeg spørr om ikke hun ikke skal kjøre opp og kjøpe bil så sier hun at vi har ikke råd nå'' Å ha bil er dyrt, og hun mener vel at hun ikke har så god råd at hun vil prioritere å kjøpe bil Hun sier jo ikke dermed at hun har dårlig råd. Jeg kjøpte heller ikke bil før jeg var i slutten av tyveårene. Det var ikke det at jeg ikke kunne hatt råd tidligere, men jeg syntes bil kostet mer enn det smakte. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Hun mener sikkert at med bil vil hun ha mindre å rutte med til sånt hun prioriterer. På samme måte som kanskje du har prioritert bil framfor klær og fornøyelser. Bil er utrolig dyrt å eie. 0 Siter
Gjest Lilje30 Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Har ikke råd, betyr i mange tilfeller at man prioriterer andre ting. Det er ikke alle som kan si ja takk begge deler, uten at jeg vil kalle det dårlig råd. Det jeg kaller dårlig råd, er når man ikke har mulighet til å ha ting og opplevelser som den "vanlige mann i gata" tar som en selvfølge. 0 Siter
Gjest prioriteringer Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Tja, jeg har en helt grei inntekt,men sier at jeg ikke har råd til å ha bil. Jeg kunne selvfølgelig hatt råd til å ha bil dersom jeg hadde kuttet ned på mang andre ting, men ettersom jeg prioriterer andre ting høyre enn bil har jeg ikke råd til å ha bil. (Jeg er forøvrig ikke helt sikker på om banken ville gitt meg noe lån til bil ettersom jeg er alene og har både boliglån og studileån, men jeg har uansett ikke sjekket muligheten, da jeg "ikke har råd" til å drifte den) 0 Siter
Gjest god råd.. Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Det er vel bare forskjellige prioriteringer? Vi får ofte høre at vi burde ha 2 biler vi som har så god råd - hvorfor det når vi klarer oss med en? Selvfølgelig kunne det ha vært praktisk av og til men bil er vel det mest uøkonomiske man kan eie... 0 Siter
Speak Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 For din venninne så synes jeg det er snakk om prioriteringer. Du har ikke mulighet til å prioritere. Mat må dere jo ha. (Evt. må dere se på de store tingene som hvor dere bor, bil osv.) 0 Siter
double Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 Å ikke ha råd til noe eller ikke ta seg råd til noe, er ikke det samme som å ha dårlig råd. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 Å ikke ha råd til noe eller ikke ta seg råd til noe, er ikke det samme som å ha dårlig råd. Jeg kjenner flere som bruker "dårlig råd" helt feil i mine øyne, for jeg mener de ikke har dårlig råd i det hele tatt. Dette provoserer meg såpass at jeg heller pleier å si at jeg ikke har penger å bruke på det akkurat nå, eller at jeg ikke kan bruke penger på det akkurat nå. Jeg har ikke dårlig råd for det. Jeg mener at dårlig råd har man ikke før man har problemer med å få pengene til å strekke til til mat, minimum av klær og helt nødvendige regninger til bolig/strøm. Fattig er et såpass sterkt ord at jeg vet ikke om noen i Norge egentlig med rette kan bruke det. 0 Siter
Orio Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 "Å ikke ha råd" til å ta lappen og kjøpe bil er slett ikke det samme som å ha "dårlig råd". Mener hun det? Jeg ville heller tro at det hun (egentlig) sier er at hun prioriterer andre ting høyere, og når det er betalt er det ikke lenger penger til lappen og bil. Selv vil jeg nok si jeg har "dårlig råd" før det blir så ille at jeg får problemer med å betale mat og husleie. Hvis jeg ikke har råd til å gå på kino i ny og ne, hvis jeg aldri kan kjøpe (billige) klær på impuls, hvis jeg må lete lenge for å finne ok presanger som jeg har råd til, hvis jeg ikke kan bake en kake når jeg blir bedt om det til en spesiell anledning vil jeg si jeg har "dårlig råd", men det er jo fortsatt et godt stykke unna å ikke ha råd til mat. 0 Siter
Gjest ikke ha råd til noe VS dårlig råd Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 Jeg er enig med venninen din, - å si at man_ ikke har råd_ til å kjøpe bil, betyr for meg at man ikke kan kjøpe den uten å prioritere bort noe en ikke ønsker å miste. Hvis hun deretter hadde sagt at hun hadde _dårlig råd_ , så er jeg enig med deg i at det er feil. For å overføre til meg selv: jeg tjener godt, og bruker nesten hele inntekten min på å betjene et boliglån fordi jeg har kjøpt bolig et dyrt sted. Når renter og avdrag på boliglånet er betalt, har jeg ikke råd til dyre klær, dyr ferie, bil eller mange andre ting. Hadde jeg solgt boligen og leid en liten leilighet et rimeligere sted, kunne jeg kjøpt dyre klær, feriereiser og betjent et billån. Jeg har pr dags dato ikke råd til bil, men jeg har langt fra dårlig råd. 0 Siter
Gjest smoothy Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 Hadde skikkelig dårlig råd i en del år etter at firmaet gikk konkurs. Barna var småe på den tiden. Hadde gjeld langt over ørene og hadde ingen sjanse til å kunne betale alt dette. Sure telefoner og inkassovarsel daglig. Var søvnløs og gikk og grublet døgnet rundt uten å finne løsning på noe. Husker jeg inngikk avtale med den lokale butikkbestyreren om å få "gammelt" brød før det blir kastet. Det ble mye billige fiskepinner på den tiden, i tillegg hadde jeg en snill far. Jeg mener at i Norge er det så mange som har god råd og det blir kastet så mye mat at ingen burde sulte ihel ihvertfall. Vi har jo sosialen om det blir riktig ille, selv om jeg personlig har en ganske høy terskel for å dra dit. 0 Siter
morsan Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 Jeg er enig med venninen din, - å si at man_ ikke har råd_ til å kjøpe bil, betyr for meg at man ikke kan kjøpe den uten å prioritere bort noe en ikke ønsker å miste. Hvis hun deretter hadde sagt at hun hadde _dårlig råd_ , så er jeg enig med deg i at det er feil. For å overføre til meg selv: jeg tjener godt, og bruker nesten hele inntekten min på å betjene et boliglån fordi jeg har kjøpt bolig et dyrt sted. Når renter og avdrag på boliglånet er betalt, har jeg ikke råd til dyre klær, dyr ferie, bil eller mange andre ting. Hadde jeg solgt boligen og leid en liten leilighet et rimeligere sted, kunne jeg kjøpt dyre klær, feriereiser og betjent et billån. Jeg har pr dags dato ikke råd til bil, men jeg har langt fra dårlig råd. ''Jeg er enig med venninen din, - å si at man_ ikke har råd_ til å kjøpe bil, betyr for meg at man ikke kan kjøpe den uten å prioritere bort noe en ikke ønsker å miste. Hvis hun deretter hadde sagt at hun hadde _dårlig råd_ , så er jeg enig med deg i at det er feil.'' Enig med deg, det må være "lov" å bruke uttrykket "har ikke råd" uten at man skal bli beskyldt for å "skryte på seg" å ha dårlig råd:-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 Jeg synes det er forskjell på å si at man har dårlig råd og at man ikke har råd til en spesifikk ting. Da velger man å opprettholde den livsstilen man har i stedet for å kjøpe en bil, og har dermed ikke råd til bilen i tillegg. 0 Siter
Janna Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 Det er forskjell på å være blakk og ha dårlig råd... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.