Gå til innhold

Svartelister "mørke" ord og uttrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da bør nok begrepet "svarteliste" være et av de første som forsvinner.

Jeg regner med det var ironisk brukt i artikkeltittelen :o)

Skrevet

Jeg vet ikke så mye annet enn det de med "dvergvekst" selv sa i en dokumentar på TV. De opplevde bruken av "dverg" som et skjellsord og ønsket ikke å bli kalt dette. De var vanlige mennesker, men kortvokste.

Sier man forresten "kortvokst" om personer som f.eks. er under 150 cm høye (når de ikke har "dvergvekst")?

¨''Sier man forresten "kortvokst" om personer som f.eks. er under 150 cm høye (når de ikke har "dvergvekst")?''

Vet ikke, men grensa for å kalle en kvinne kortvokst er 140 cm, for en mann er det 150 cm.

Skrevet

Enig.

Men du som vet så mye om dette emnet: Hva sier man for "negro spirituals" i dag?

Man bruker bare spiritual, enkelt og greit. :)

Skrevet

¨''Sier man forresten "kortvokst" om personer som f.eks. er under 150 cm høye (når de ikke har "dvergvekst")?''

Vet ikke, men grensa for å kalle en kvinne kortvokst er 140 cm, for en mann er det 150 cm.

Jeg ser problemet..Det er jo forskjell på en som "bare" er kortvokst og en som har "dvergvekst".

Jeg googla litt og ser at man hele tiden snakker om "personer med dvergvekst". Substantivet "dverg" ser ut til å bli brukt kun om dvergene i eventyr...

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg tror kanskje kortvokste synes det er greit å bruke uttrykket "Han har dvergvekst"? Men er ikke helt sikker på det, nei... Hmm, kanskje noen her inne er ekstra-kortvokste ;-) eller kjenner noen som er det? Hadde vært veldig greit å høre fra en som virkelig kan dette :)

I media så brukes i hvertfall uttrykket dvergvekst. der har de et behov for å skille mellom kortvokst og dvergvekst.

Tror alle assosierer det samme når man bruker begrepet "dverg", det er i de fleste tilfeller en veldig liten person hvor hode og armer ikke er proporsjonal med resten av kroppen. En kortvokst person kan være mindre enn gjennomsnittet, uten at du tenker at vedkommende er dverg.

Hvis jeg skulle gi et signalement til politiet om et potensielt vitne så hadde jeg brukt uttrykket dverg og ikke kortvokst, så de raskt kom frem til rette vedkommende. Jeg hadde også sagt at personen var svart, hvis han var det. Da handler det om beskrivelser. Hvis personen gikk med hvit stokk hadde jeg sagt at vedkommende var blind, og ikke synshemmet som kanskje er mer korrekt, men også mer diffust.

Skrevet

I media så brukes i hvertfall uttrykket dvergvekst. der har de et behov for å skille mellom kortvokst og dvergvekst.

Tror alle assosierer det samme når man bruker begrepet "dverg", det er i de fleste tilfeller en veldig liten person hvor hode og armer ikke er proporsjonal med resten av kroppen. En kortvokst person kan være mindre enn gjennomsnittet, uten at du tenker at vedkommende er dverg.

Hvis jeg skulle gi et signalement til politiet om et potensielt vitne så hadde jeg brukt uttrykket dverg og ikke kortvokst, så de raskt kom frem til rette vedkommende. Jeg hadde også sagt at personen var svart, hvis han var det. Da handler det om beskrivelser. Hvis personen gikk med hvit stokk hadde jeg sagt at vedkommende var blind, og ikke synshemmet som kanskje er mer korrekt, men også mer diffust.

Vi som er døve kan betegnes som hørselshemmet eller døv, men de av oss som er tegnspråkbrukere og føler tilhørighet til tegnspråkmiljøet, foretrekker absolutt å bli kalt døve. Jeg vet ikke helt hvordan synshemmede/blinde tenker der. For oss handler døvheten om at vi har et annet språk enn majoriteten. Slik blir det jo ikke for de blinde, så det er mulig de har andre følelser knyttet til dette?

Når jeg hører ordet "dverg" så tenker jeg på "raringer" på sirkus.... men her har vi nok ulike assosiasjoner :)

Skrevet

Man bruker bare spiritual, enkelt og greit. :)

Ah, selvsagt! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...