Gjest vil ikke googles Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 En gang for over 4 år siden ble jeg stoppet på gata av en journalist som ville stille meg et raskt spørsmål. Jeg stoppet og svarte, og det hele tok kanskje et minutt. Deretter ville han ha et bilde av meg, og fikk beskjed om at det ville bli et lite bilde, som i et 5 på gata-innslag. Men saken viste seg å være en stor reportasje i avisa, og bildet av ansiktet mitt dekket nesten halve avissida.... Jeg fikk skikkelig bakoversveis. Jeg er av typen som ikke liker å "eksponere meg", men jaja, et avisoppslag kunne jeg vel leve med. Senere Googler jeg meg selv for moro skyld, og her kommer jeg rett inn på linken til reportasjen i avisas nettutgave. Og bildet er ikke noe mindre her! Dette vil jeg ikke ha der, har sendt mail til avisa og bedt dem fjerne det, eller i et minste gjør bildet svært mye mindre. De har svart at de skal be it-avdelingen ta seg av dette. Men ingenting skjer. For jeg har vel rett til å kreve at et bilde av meg fjernes? Eller frasier jeg meg denne retten så snart jeg snakker med en journalist? Synes dette er frekt. :-( 0 Siter
Gjest EnTulling Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Ring dem! Forlang at bildet skal fjernes. 0 Siter
Gjest Folk er rare... Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Jeg blir alltid litt nysgjerrig på slike holdninger som du har. "Vil ikke stikke meg fram", liksom, og får helt spader av et bilde i avisa. Har du gjort noe kriminelt ettersom du er så redd for en 4 år gammel avisartikkel? Hvis du har så angst for dette, hvorfor i all verden sa du overhode ja til å snakke med journalisten? 0 Siter
Gjest vil ikke Googles Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Jeg blir alltid litt nysgjerrig på slike holdninger som du har. "Vil ikke stikke meg fram", liksom, og får helt spader av et bilde i avisa. Har du gjort noe kriminelt ettersom du er så redd for en 4 år gammel avisartikkel? Hvis du har så angst for dette, hvorfor i all verden sa du overhode ja til å snakke med journalisten? Folk er ikke nødvendigvis rare bare fordi de ikke er akkurat som deg, vet du. 0 Siter
Gjest Folk er rare... Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Folk er ikke nødvendigvis rare bare fordi de ikke er akkurat som deg, vet du. For meg blir det jo rart, og jeg tar jo utgangspunkt i meg. Og du tar utgangspunkt i deg. Men, hva er så skummelt med å ha et bilde i en nettavis? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Folk er ikke nødvendigvis rare bare fordi de ikke er akkurat som deg, vet du. Jeg ville droppa å tenke mer på dette... Som regel er en selv ganske lite interessant for andre, og man kan google hvem man vil idag 0 Siter
peppermyntete Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Jeg blir alltid litt nysgjerrig på slike holdninger som du har. "Vil ikke stikke meg fram", liksom, og får helt spader av et bilde i avisa. Har du gjort noe kriminelt ettersom du er så redd for en 4 år gammel avisartikkel? Hvis du har så angst for dette, hvorfor i all verden sa du overhode ja til å snakke med journalisten? Det er ikke bare kriminelle som kan ha en reell interesse i å være ugooglebare. Helsepersonell, jobbsøkere og mennesker med problematisk samliv for å nevne noen. Min erfaring er også at feltjournalister ikke er flinke nok til å opplyse om at informasjonen blir liggende på søkbare nettsider i så lang tid. 0 Siter
Gjest vil ikke Googles Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 For meg blir det jo rart, og jeg tar jo utgangspunkt i meg. Og du tar utgangspunkt i deg. Men, hva er så skummelt med å ha et bilde i en nettavis? Jeg tar utgangspunkt i meg ja, men jeg har ikke sammenlignet meg med andre slik du gjør. Noen trives med å kunne synes, andre bryr seg ikke, mens jeg bare ikke trives med å kunne søkes opp i 20x20 cm portrettutgave på en nettside. Forstå det eller ikke. 0 Siter
Gjest vil ikke Googles Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Det er ikke bare kriminelle som kan ha en reell interesse i å være ugooglebare. Helsepersonell, jobbsøkere og mennesker med problematisk samliv for å nevne noen. Min erfaring er også at feltjournalister ikke er flinke nok til å opplyse om at informasjonen blir liggende på søkbare nettsider i så lang tid. Det virker som du vet hva du snakker om, er det muligheter for å få det fjernet tror du? 0 Siter
Gjest Folk er rare... Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Jeg tar utgangspunkt i meg ja, men jeg har ikke sammenlignet meg med andre slik du gjør. Noen trives med å kunne synes, andre bryr seg ikke, mens jeg bare ikke trives med å kunne søkes opp i 20x20 cm portrettutgave på en nettside. Forstå det eller ikke. Jøss... Du må tro at mange er interessert i deg. He-he. Da fikk jeg i grunnen svar godt nok, jeg! :-) Ha en fin kveld! 0 Siter
Gjest Folk er rare... Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Det er ikke bare kriminelle som kan ha en reell interesse i å være ugooglebare. Helsepersonell, jobbsøkere og mennesker med problematisk samliv for å nevne noen. Min erfaring er også at feltjournalister ikke er flinke nok til å opplyse om at informasjonen blir liggende på søkbare nettsider i så lang tid. ''Helsepersonell, jobbsøkere og mennesker med problematisk samliv for å nevne noen.'' Jepp, det er et godt poeng. 0 Siter
Gjest vil ikke Googles Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Jøss... Du må tro at mange er interessert i deg. He-he. Da fikk jeg i grunnen svar godt nok, jeg! :-) Ha en fin kveld! Er det mulig. Hadde vært fint om du kunne svare på spørsnålet som ble stilt istedet for å beskylde meg for å være både rar og kriminell. Men ha det fint ja. 0 Siter
peppermyntete Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Det virker som du vet hva du snakker om, er det muligheter for å få det fjernet tror du? Jeg er egentlig overrasket over at de ikke har fjernet bildet allerede. Prøv å finne e-postadressen til noen i IT-avdelingen og ta det med dem direkte? Det skyldes sikkert bare en treghet i systemet at det ikke er gjort. Litt større nettaviser pleier ikke å bruke serverkapasitet på å ha arkivbilder liggende ute, så det er nok et tidsspørsmål før det blir fjernet uansett. Men det kan eventuelt ta noen år. Jeg tror dette skal gå i orden altså. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.