Gå til innhold

Kirkevalget

Gjest valgdeltager

Anbefalte innlegg

Gjest valgdeltager
Skrevet

Mye snakk om valget for tiden, men jeg leser ikke så mye (her) om kirkevalget som skal foregå samme dag. Har dere ikke tenkt å stemme?

Gjest Nei d intresserer ikke
Skrevet

Nei, føler ikke det angår meg. Hadde det ikke vært for at jeg ble skrevet inn i kirken igjen under forrige dataoppdatering hadde jeg fremdeles vært utmeldt.

Skrevet

Ja, jeg skal stemme. Er aktivt med i en menighet, og ønsker å være med og påvirke hvem som skal sitte i menighetsrådet og bispedømmerådet.

Skrevet

Utmeldt av kirka, så der deltar jeg ikke. Det er heller ikke så mye debatt om sametingsvalget her inne, så vi får vel bare trekke konklusjonen at det er stortingsvalget som fenger mest debattmessig.

Gjest for å si det rett ut, kirka er altfor gammeldags
Skrevet

Jeg trodde jeg tilhørte kirka som jeg vanligvis vanker i og har blitt døpt og gift i. Men fordi jeg bor på et grenseskille så er jeg skrevet inn i en annen kirke hvor jeg ikke kjenner en sjel av de som står på valglista. Kirka godtar ikke bytte sånn uten videre, det må søkes til biskopen om å bytte kirke og det gadd ikke min kirke å drive med!!- dermed lar jeg vær å stemme. Både av trass til hvor trangsynt kirka viser seg å være på folks sine ønsker og fordi jeg ikke kan stå for valget jeg skal ta siden jeg ikke har noe forhold til personene og hva de står for.

Skrevet

Jeg trodde jeg tilhørte kirka som jeg vanligvis vanker i og har blitt døpt og gift i. Men fordi jeg bor på et grenseskille så er jeg skrevet inn i en annen kirke hvor jeg ikke kjenner en sjel av de som står på valglista. Kirka godtar ikke bytte sånn uten videre, det må søkes til biskopen om å bytte kirke og det gadd ikke min kirke å drive med!!- dermed lar jeg vær å stemme. Både av trass til hvor trangsynt kirka viser seg å være på folks sine ønsker og fordi jeg ikke kan stå for valget jeg skal ta siden jeg ikke har noe forhold til personene og hva de står for.

Men sånn er det jo .... bor du i en annen kommune enn den du "vanker i", er du jo pent nødt til å stemme i bokommunnen din allikevel.

Dumt at du lar være å stemme pga noe sånt, synes jeg...

Skrevet

Nei, menigheten min interesserer meg i grunnen ikke i det hele tatt. Ikke aner jeg noe som helst om de som sitter i menighetsrårdet heller. En venninne av meg prøvde å slå opp på nettet for å finne ut hva de forskjellige medlemmene sto for, men alt hun fant ut var alder og bosted og det er i grunnen svært lite interessant...

Skrevet

Jeg kommer ikke til å stemme. Hvem skulle jeg stemt på? Det eneste jeg har funnet ut er navn, alder og hvor de bor. Måtte i alle fall visst litt om hva den enkelte står for, da hadde jeg kanskje stemt.

Skrevet

Utmeldt av kirka, så der deltar jeg ikke. Det er heller ikke så mye debatt om sametingsvalget her inne, så vi får vel bare trekke konklusjonen at det er stortingsvalget som fenger mest debattmessig.

''Det er heller ikke så mye debatt om sametingsvalget her inne, så vi får vel bare trekke konklusjonen at det er stortingsvalget som fenger mest debattmessig.''

Pussig du! ;-)

Gjest for å si det rett ut..
Skrevet

Men sånn er det jo .... bor du i en annen kommune enn den du "vanker i", er du jo pent nødt til å stemme i bokommunnen din allikevel.

Dumt at du lar være å stemme pga noe sånt, synes jeg...

Det er jo samme kommune, men flere kirker i nærheten. For oss er det naturlig å gå til den ene kirken som ligger nærmest i vei og km. Men kretsgrensene fra gamle dager sier noe annet.

Når man da ber om noe så enkelt å bli overflyttet fra et "ark" til et annet og begge kirkene har felles sentralbord og man får til svar at dette er så fryktelig tungvindt og vanskelig med søking osv. ,ja da gidder jeg absolutt ikke å delta.

Blir det samme som å stemme et hvilket som helst parti på stortinget uten å vite noe som helst hva deres meninger er. Hadde du gjort dette?

Skrevet

''Det er heller ikke så mye debatt om sametingsvalget her inne, så vi får vel bare trekke konklusjonen at det er stortingsvalget som fenger mest debattmessig.''

Pussig du! ;-)

Ikke sant ;)

Det er vel helst sånn at både kirkevalg og sametingsvalg er for spesielt interesserte, mens DOL er et forum for generalister av ymse slag.

Gjest kirkvelger
Skrevet

Nei, menigheten min interesserer meg i grunnen ikke i det hele tatt. Ikke aner jeg noe som helst om de som sitter i menighetsrårdet heller. En venninne av meg prøvde å slå opp på nettet for å finne ut hva de forskjellige medlemmene sto for, men alt hun fant ut var alder og bosted og det er i grunnen svært lite interessant...

Et godt tips kan være menighetsbladet ;-) I alle fall her jeg bor er det en presentasjon av alle kandidatene i menighetsbladet.

Gjest kirkvelger
Skrevet

Jeg kommer ikke til å stemme. Hvem skulle jeg stemt på? Det eneste jeg har funnet ut er navn, alder og hvor de bor. Måtte i alle fall visst litt om hva den enkelte står for, da hadde jeg kanskje stemt.

Har du sjekka menighetsbladet?

Skrevet

Et godt tips kan være menighetsbladet ;-) I alle fall her jeg bor er det en presentasjon av alle kandidatene i menighetsbladet.

Menighetsbladet? *Tenker så det knaker* Tror det er leeeenge siden siste nummer dumpet ned i postkassa gitt, men det kan jo komme et før valget kanske...

Skrevet

Javisst skal jeg stemme ved kirkevalget. Jeg vil absolutt være med og bestemme hva slags verdier min lokale menighet skal tuftes på, for å si det sånn. Og for å sikre en liberal og aktiv folkekirke, må jeg stemme på de liberale og aktive folkene. :)

Skrevet

Fokuset på valget (eller medlemsjukset om du vil ...) fikk meg i det minste til å få ut fingeren og melde meg ut, så nå er jeg utmeldt av kirken. Dvs - det vet jeg jo ikke sikkert. Det er det som er så spennende med kirka. Du sender inn en utmeldelse, men kan aldri være helt sikker på om du faktisk blir utmeldt, eller om de på underfundig vis klarer å "rote bort" utmeldelsen før du faktisk er meldt ut.

Jaja. Nå har jeg i hvert fall gjort mitt, men det spørs jo om kirka gjør sitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...