Gå til innhold

Sånn apropos navn...

Lillemus

Anbefalte innlegg

''Ikke dermed sagt de lider, men jeg må innrømme jeg blir litt skeptisk.''

Ja, det synes jeg grenser til mishandling. Ekstrem religiøs oppdragelse er uheldig for både individ og samfunn.

Men sånn ellers virker det som ungene får behovene sine møtt. Sånn bortsett fra at de blir påtvunget religion.

''Sånn bortsett fra at de blir påtvunget religion.''

Det gjelder jo mange med adskillig færre barn også, også utenfor "sekter".

Enskjønt, de vil sikkert ta kraftig avstand fra begrepet "påtvunget" og kanskje kalle det barnetro istedet? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...tenker denne moren drar på smilebåndet når hun hører 8-barnsmødre klage over at _de_ har det travelt! ;-)

Hehe :)

En er som ingen - 18 er som... *hm* 90?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de eldste tar i et tak. I tillegg til denne sekten... Gudene vet, kanskje de har en "lærer" for alle barna som tilhører den. Vanskelig å si, orker ikke sette meg inn i det praktiske rundt det.

Men utdannelsen må jo være manglende... Fokuset er vel på religion og slikt.

''Men utdannelsen må jo være manglende... Fokuset er vel på religion og slikt.

''

Tror ikke de lærer så mye om evolusjonen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sånn bortsett fra at de blir påtvunget religion.''

Det gjelder jo mange med adskillig færre barn også, også utenfor "sekter".

Enskjønt, de vil sikkert ta kraftig avstand fra begrepet "påtvunget" og kanskje kalle det barnetro istedet? ;-)

Det vil de nok.

Men nå er det en gang slik at barn er programmert til å stole på voksne. Slik at når jeg forteller sønnen min at han må passe seg for det dype vannet i elva, så stoler han på at dette stemmer (opptil en viss alder). Om jeg i stedet sier at han ikke trenger å passe seg for det, han trenger bare legge to pinner i kryss før han stuper uti - ja, så vil han stole på det også.

Derfor; påtvunget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)

En er som ingen - 18 er som... *hm* 90?

Jeg så forresten et innslag på Migrapolis for en del år siden om en norsk familie som akkurat hadde fått sitt 17. barn (ikke sekt-medlemmer). De drev også en mann/kone-bedrift ved siden av, og mur i huset vhadde mange oppgaver der i tillegg til alle barna. Men hun drev ikke hjemmeskole, da.

De 2-3 eldste hadde flyttet hjemmefra da minsten kom, men de hadde mer enn nok unger i huset likevel. Det var stramme rutiner på hvem-gjør-hva osv, hvor de eldste barna hjalp de yngste med å stelle seg og kle på seg, dekke på til frokost, smøre matpakker etc.

I gangen så det ut som i en barnehage, med rad på rad med navnede hyller for sko, luer og votter:;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil de nok.

Men nå er det en gang slik at barn er programmert til å stole på voksne. Slik at når jeg forteller sønnen min at han må passe seg for det dype vannet i elva, så stoler han på at dette stemmer (opptil en viss alder). Om jeg i stedet sier at han ikke trenger å passe seg for det, han trenger bare legge to pinner i kryss før han stuper uti - ja, så vil han stole på det også.

Derfor; påtvunget.

Nettopp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så forresten et innslag på Migrapolis for en del år siden om en norsk familie som akkurat hadde fått sitt 17. barn (ikke sekt-medlemmer). De drev også en mann/kone-bedrift ved siden av, og mur i huset vhadde mange oppgaver der i tillegg til alle barna. Men hun drev ikke hjemmeskole, da.

De 2-3 eldste hadde flyttet hjemmefra da minsten kom, men de hadde mer enn nok unger i huset likevel. Det var stramme rutiner på hvem-gjør-hva osv, hvor de eldste barna hjalp de yngste med å stelle seg og kle på seg, dekke på til frokost, smøre matpakker etc.

I gangen så det ut som i en barnehage, med rad på rad med navnede hyller for sko, luer og votter:;-)

Hehe, neppe noe for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann.

Mon tro hvor mange barn jeg hadde hatt om jeg hadde giftet meg med første kjæresten og lagt alt i Guds hender fra da av? *spekulerer*

Tenk at hun er 42 år og har 19 barn, den eldste er 21. Da startet hun å få barn da hun var 21 og på 21 år har hun fått ca. 1 barn i året. Jeg fatter ikke at kroppen tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska sei... Litt dårlig fantasi kanskje? Eller heller motsatt, at det går an å fiinne så mange navn på samme bokstav. :)

Litt av en produksjon der ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man ser bort i fra den tydelige galskapen i form av religion, så ser det faktisk ut som om denne familien har det godt sammen. Jeg tok en titt på hjemmesiden deres.

De eldste barna ser ut til å ha mye ansvar, men alle blir godt tatt vare på og de fungerer som en familie - i et gigantisk hus.

Jeg kikket også innom hjemmesiden. Og da jeg studerte bildene så jeg på ansiktsuttrykk og blikk,og synes ikke det er noe som ut fra bildene som tilsier at de ikke hardet bra, jeg fikk også inntrykk avat de hardet bra, men regner med de største har mye ansvar ovenfor de som er yngre. Det jeg egentlig reagerte på var at bildene vider et ufordragelig ryddig hjem. Så strøkent går det nesten ikke an å ha det med så mange i hus Medsåpass mange barn skulle en nesten tro det ble endel rot, men hvor var lekene og rotet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sånn apropos "hva er definisjonen på travelt"

Ikke fatter jeg hvordan de får tid til å ta seg av 18 unger (den eldste bor vel ikke hjemme lenger riktignok), svært hus, undervise ungene, holde nettsiden oppdatert og skrive bøker? Hvordan tjener de penger forresten? Det skal en god del penger til for å holde 20 mennesker med mat! Og strøm og klær og ting og tang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fatter jeg hvordan de får tid til å ta seg av 18 unger (den eldste bor vel ikke hjemme lenger riktignok), svært hus, undervise ungene, holde nettsiden oppdatert og skrive bøker? Hvordan tjener de penger forresten? Det skal en god del penger til for å holde 20 mennesker med mat! Og strøm og klær og ting og tang...

Leste at de driver et bilfirma sammen... som om det skulle gi dem bedre tid.

Forøvrig er de med i et TV-show (et slags realityshow?), de tjener vel noe penger på det også.

Skulle ikke forundremeg om de også får donasjoner.

Helt enig i at det er vanskelig å forstå hvordan de får tid til sammen uten evt. hjelp - det vet jeg ikke om de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jim Bob & Michelle Duggar married July 21st, 1984. At that time, they chose to use the birth control pill. They thought, “We don’t want children right now. We can’t afford them. We want children in our timing, when we’re ready.” Four years later they decided to have their first child. Then, Michelle went back on the pill, but she conceived and had a miscarriage. At that point they talked with a Christian medical doctor and read the fine print in the contraceptives package. They found that while taking the pill you can get pregnant and then miscarry. They were grieved! They were Christians! They were pro-life! They realized that their selfish actions had taken the life of their child. They prayed and asked God to forgive them, and to teach them to love children like He loves children. They asked God to bless them with as many children as He saw fit in His timing."

''They found that while taking the pill you can get pregnant and then miscarry. (...)They realized that their selfish actions had taken the life of their child.''

Jeg misliker folk som forkynner at spontanaborter er noens (som regel den gravides) feil.

Det finnes virkelig mer selviske handlinger enn å bruke prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''They found that while taking the pill you can get pregnant and then miscarry. (...)They realized that their selfish actions had taken the life of their child.''

Jeg misliker folk som forkynner at spontanaborter er noens (som regel den gravides) feil.

''Det finnes virkelig mer selviske handlinger enn å bruke prevensjon.''

Som å få nitten barn og oppdra de i en sekt-tilværelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ganske forskjellige tankegang på folk gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket også innom hjemmesiden. Og da jeg studerte bildene så jeg på ansiktsuttrykk og blikk,og synes ikke det er noe som ut fra bildene som tilsier at de ikke hardet bra, jeg fikk også inntrykk avat de hardet bra, men regner med de største har mye ansvar ovenfor de som er yngre. Det jeg egentlig reagerte på var at bildene vider et ufordragelig ryddig hjem. Så strøkent går det nesten ikke an å ha det med så mange i hus Medsåpass mange barn skulle en nesten tro det ble endel rot, men hvor var lekene og rotet?

Jeg pleier også å rydde før vi får besøk... Og jeg ville gjort det samme om vi skulle tatt bilder for å legge ut på en hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...