Gå til innhold

Lærerskolen=barns største fiende....?

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Er lærere fra lærerskolen i det hele tatt i stand til å undervise dagens barn?

Er det ikke bedre med fagundervisning?

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

19

• sant å si

6

• mariaflyfly

4

• org

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest mener jeg
Skrevet

Jeg har lærerskole, men har også tatt rene fag. Å være allmennpedagog er noe helt annet enn å ta en mengde fag, og jeg mener definitivt at lærerskolen ivaretar hele barnets behov bedre enn om det bare er en faglærer som underviser.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har lærerskole, men har også tatt rene fag. Å være allmennpedagog er noe helt annet enn å ta en mengde fag, og jeg mener definitivt at lærerskolen ivaretar hele barnets behov bedre enn om det bare er en faglærer som underviser.

Jeg er ikke så enig... Synes det pedagogiske tar over for læreransvaret. Alle mine tre barn er ferdig med sin niårig utdannelse, og jeg sitter ikke igjen med mange bra inntrykk:(

Jeg har vært vitne til mye fælt på skolen, og sagt ifra, men lite ble gjort:(

Så det pedagogiske kan du ta med deg en viss plass:(

Skrevet

Nja, skeptisk. På vidergående hadde vi jo stort sett forelesere som kunne sine fag og ikke noe om pedagogikk, og jeg ville hatt liten lyst til å slippe de fleste av dem løs på mine barn. Men det hadde selvfølgelig vært greit om lærerne på barnskolen kunn litt fag også :-)

Gjest mener jeg
Skrevet

Jeg er ikke så enig... Synes det pedagogiske tar over for læreransvaret. Alle mine tre barn er ferdig med sin niårig utdannelse, og jeg sitter ikke igjen med mange bra inntrykk:(

Jeg har vært vitne til mye fælt på skolen, og sagt ifra, men lite ble gjort:(

Så det pedagogiske kan du ta med deg en viss plass:(

Det er jo trist at du har dårlige erfaringer. Men vil du ha pedagogikken til livs du da? Skal vi ikke lese bøker om for eks. barnets utvikling, om barn med spesielle behov eller om samarbeid skole-hjem? Vi kan like godt droppe det? Ingen bøker om ADHD? Om mobbing eller barn i sorg og krise?

Hvordan vet du at det ville vært bedre om det bare ble lærere med fag som tok over skolen?

hidi, the scorpion
Skrevet

Nja, skeptisk. På vidergående hadde vi jo stort sett forelesere som kunne sine fag og ikke noe om pedagogikk, og jeg ville hatt liten lyst til å slippe de fleste av dem løs på mine barn. Men det hadde selvfølgelig vært greit om lærerne på barnskolen kunn litt fag også :-)

Det har de ikke tid til, for de må være sosialarbeidere også.... Og lærerhøyskolen satser bare enda mer på det pedagoiske. deres svar på et mer dysfunksjonelt samfunn:(

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er jo trist at du har dårlige erfaringer. Men vil du ha pedagogikken til livs du da? Skal vi ikke lese bøker om for eks. barnets utvikling, om barn med spesielle behov eller om samarbeid skole-hjem? Vi kan like godt droppe det? Ingen bøker om ADHD? Om mobbing eller barn i sorg og krise?

Hvordan vet du at det ville vært bedre om det bare ble lærere med fag som tok over skolen?

Nei, det vil jeg ikke.

Men kanskje ressursene bør brukes annerledes! Og timene brukes til det skal, nemlig å lære barna noe!

Gjest mener jeg
Skrevet

Det har de ikke tid til, for de må være sosialarbeidere også.... Og lærerhøyskolen satser bare enda mer på det pedagoiske. deres svar på et mer dysfunksjonelt samfunn:(

Og du tror ikke fagutdannede måtte tatt seg av den sosiale biten og vært "sosialarbeidere"? Da forsvinner det behovet? Tror du det er vi lærere som gjør at barna trenger det? Hvor plasserer du resten av samfunnspåvirkingen, og ikke minst oss foreldre oppe i dette?

hidi, the scorpion
Skrevet

Og du tror ikke fagutdannede måtte tatt seg av den sosiale biten og vært "sosialarbeidere"? Da forsvinner det behovet? Tror du det er vi lærere som gjør at barna trenger det? Hvor plasserer du resten av samfunnspåvirkingen, og ikke minst oss foreldre oppe i dette?

Jeg setter lærere veldig høyt! Er faglærer, jeg da....

Men jeg setter ikke pris på lærere som behandler elever som underutviklet individer...

Og ja, jeg har mye på hjertet!

Skrevet

Nei, det vil jeg ikke.

Men kanskje ressursene bør brukes annerledes! Og timene brukes til det skal, nemlig å lære barna noe!

Hva tror du lærerne driver med i timene, da?

Skrevet

Om lærerne er i stand til å undervise?

Javisst, men vi må ha ressurser til det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hva tror du lærerne driver med i timene, da?

Tror selvsagt at de prøver å lære fra seg, men så kikker pedagogikken inn, og ingen lærer noenting!

Skrevet

Lærerutdanningen består av følgende obligatoriske fag:

* pedagogikk 30 stp

* norsk 30 stp

* matematikk 30 stp

* RLE 20 stp

*GLSM 10 stp.

I tillegg må man ha 120 studiepoeng i skolerettede fag. Noen velger å ta mer pedagogikk her, men minst 60 stp skal være fag - altså norsk, engelsk, natur og miljøfag osv.

For å få godkjent allmennlærerutdanning gjelder dermed at av 240 studiepoeng kan maksimalt 90 være pedagogikk, og minimum 150 må være skolefag.

hidi, the scorpion
Skrevet

Om lærerne er i stand til å undervise?

Javisst, men vi må ha ressurser til det.

Jeg skjønner!

Men, foreldren i meg skjønner ikke...

Barn/unge mobbes enda på skolene i Norge, det burde vært førstetiltak. Men nei, skolene satser på pedagogikk, som ikke er til hjelp for mange barn...

hidi, the scorpion
Skrevet

Lærerutdanningen består av følgende obligatoriske fag:

* pedagogikk 30 stp

* norsk 30 stp

* matematikk 30 stp

* RLE 20 stp

*GLSM 10 stp.

I tillegg må man ha 120 studiepoeng i skolerettede fag. Noen velger å ta mer pedagogikk her, men minst 60 stp skal være fag - altså norsk, engelsk, natur og miljøfag osv.

For å få godkjent allmennlærerutdanning gjelder dermed at av 240 studiepoeng kan maksimalt 90 være pedagogikk, og minimum 150 må være skolefag.

Tror du ikke at jeg visste det?

Skrevet

Tror selvsagt at de prøver å lære fra seg, men så kikker pedagogikken inn, og ingen lærer noenting!

OK.

Da jeg var under utdanning, hadde jeg en klok øvingslærer (veileder) som sa følgende: "Forbered deg på å møte mennesker som underkjenner kompetansen din og forteller deg hva du skal gjøre og hvordan. ALLE har nemlig et forhold til skolen, enten som tidligere elev eller som foresatt, og mener derfor at de har godt nok grunnlag for å fortele deg hvordan du skal gjøre jobben din."

Skrevet

Tror du ikke at jeg visste det?

Det er sannelig ikke lett å vite, sett i lys av hvordan du uttaler deg.

hidi, the scorpion
Skrevet

OK.

Da jeg var under utdanning, hadde jeg en klok øvingslærer (veileder) som sa følgende: "Forbered deg på å møte mennesker som underkjenner kompetansen din og forteller deg hva du skal gjøre og hvordan. ALLE har nemlig et forhold til skolen, enten som tidligere elev eller som foresatt, og mener derfor at de har godt nok grunnlag for å fortele deg hvordan du skal gjøre jobben din."

''Forbered deg på å møte mennesker som underkjenner kompetansen din og forteller deg hva du skal gjøre og hvordan. ALLE har nemlig et forhold til skolen, enten som tidligere elev eller som foresatt, og mener derfor at de har godt nok grunnlag for å fortele deg hvordan du skal gjøre jobben din."''

Jeg elsker gode lærere, og de ville aldri sagt noe slikt:(

Minner meg mer om en totalitær skole.

Gjest mener jeg
Skrevet

''Forbered deg på å møte mennesker som underkjenner kompetansen din og forteller deg hva du skal gjøre og hvordan. ALLE har nemlig et forhold til skolen, enten som tidligere elev eller som foresatt, og mener derfor at de har godt nok grunnlag for å fortele deg hvordan du skal gjøre jobben din."''

Jeg elsker gode lærere, og de ville aldri sagt noe slikt:(

Minner meg mer om en totalitær skole.

Hvorfor sier du det? Mange gode lærere kunne sagt noe slikt. Det er noen som ikke ser på allmennlærerfaget som en profesjon, nettopp fordi de har det forholdet de har til skolen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvorfor sier du det? Mange gode lærere kunne sagt noe slikt. Det er noen som ikke ser på allmennlærerfaget som en profesjon, nettopp fordi de har det forholdet de har til skolen.

''Det er noen som ikke ser på allmennlærerfaget som en profesjon, nettopp fordi de har det forholdet de har til skolen. ''

Så kan man lure på hva som er best! At de lærer ting eller bare suser avsted....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...