Gå til innhold

Lærerskolen=barns største fiende....?

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvorfor sier du det? Mange gode lærere kunne sagt noe slikt. Det er noen som ikke ser på allmennlærerfaget som en profesjon, nettopp fordi de har det forholdet de har til skolen.

For meg _er_ læreryrket en profesjon!

Hva man gjør med den profesjonen, er noe helt annet!

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

19

• sant å si

6

• mariaflyfly

4

• org

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

OK.

Da jeg var under utdanning, hadde jeg en klok øvingslærer (veileder) som sa følgende: "Forbered deg på å møte mennesker som underkjenner kompetansen din og forteller deg hva du skal gjøre og hvordan. ALLE har nemlig et forhold til skolen, enten som tidligere elev eller som foresatt, og mener derfor at de har godt nok grunnlag for å fortele deg hvordan du skal gjøre jobben din."

''"Forbered deg på å møte mennesker som underkjenner kompetansen din og forteller deg hva du skal gjøre og hvordan. ALLE har nemlig et forhold til skolen, enten som tidligere elev eller som foresatt, og mener derfor at de har godt nok grunnlag for å fortele deg hvordan du skal gjøre jobben din."

''

Godt sagt. Man blir ikke automatisk misjonær selv om man har tilbragt mye tid i misjonærstilling.

Skrevet

Jeg tror dagens lærerutdanning gir god kompetanse for undervisning på småskole- og mellomtrinnet. På ungdomstrinnet derimot, er jeg litt usikker.

Fra og med 2010 skal lærerutdanningen endres, og det er ikke en dag for tidlig at en del ting fornyes. Bl.a. går RLE-faget ut som obligatorisk fag, og inn kommer engelsk i stedet.

Skrevet

''"Forbered deg på å møte mennesker som underkjenner kompetansen din og forteller deg hva du skal gjøre og hvordan. ALLE har nemlig et forhold til skolen, enten som tidligere elev eller som foresatt, og mener derfor at de har godt nok grunnlag for å fortele deg hvordan du skal gjøre jobben din."

''

Godt sagt. Man blir ikke automatisk misjonær selv om man har tilbragt mye tid i misjonærstilling.

''Godt sagt. Man blir ikke automatisk misjonær selv om man har tilbragt mye tid i misjonærstilling.''

*fniser*

AneM1365380603
Skrevet

''

''Man blir ikke automatisk misjonær selv om man har tilbragt mye tid i misjonærstilling.''

Åh? *hehe*

hidi, the scorpion
Skrevet

''

Godt du kan kose deg;)

På andres vegne....

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror dagens lærerutdanning gir god kompetanse for undervisning på småskole- og mellomtrinnet. På ungdomstrinnet derimot, er jeg litt usikker.

Fra og med 2010 skal lærerutdanningen endres, og det er ikke en dag for tidlig at en del ting fornyes. Bl.a. går RLE-faget ut som obligatorisk fag, og inn kommer engelsk i stedet.

Ja, du får ditt ønske oppfylt....

Skrevet

Ah, bra du ikke mobber lærerne fra lærerskolen, hidi...;-)

Skrevet

Jeg kan ikke helt forstå at dette er et "hverken eller-spørsmål", og vil heller si "ja takk, begge deler".

I småskolen vil jeg si pedagogikk er vel så viktig som fagkunnskap, lengre opp i skolen er det klart fag blir gradvis viktigere.

Skrevet

Et av mine barn hadde i 1. klasse en universitetsutdannet som kontaktlærer. Det ble helt katastrofe. Et fryktelig turbulent år med veldig lite læring og masse energi brukt på galt sted. Klassen har to med adhd-diagnose, og i tillegg flere som gir ulike utfordringer for læreren.

Når de begynte i 2. klasse var det omtrent faglig som å begynne i 1. klasse for mange av elevene og skolehverdagen ble totalt forandret for alle etter at de da fikk en lærer med pedagoisk kompetanse.

Det hjalp ikke stort at den universitetsutdannede læreren hadde masse fagkunnskap innabords når hun ikke klarte å velge metoder for å nå frem med sitt budskap.

Skrevet

Godt du kan kose deg;)

På andres vegne....

Kose meg på andres vegne, hva i all verden mener du?

Skrevet

Ja, du får ditt ønske oppfylt....

Men jeg mener virkelig det er på tide. Det er helt på jordet at man kommer ut med 4 års utdanning og muligheten til å undervise fra 1.-10. trinn teoretisk sett i alle fag uten en eneste time med verken engelsk eller naturfag.

I den nye lærerutdanningen skal man tenke spisskompetanse fra første dag, og skille mellom barne- og ungdomsskoletrinn. Det er jammen på tide.

Skrevet

''

*knegg*

Skrevet

''Forbered deg på å møte mennesker som underkjenner kompetansen din og forteller deg hva du skal gjøre og hvordan. ALLE har nemlig et forhold til skolen, enten som tidligere elev eller som foresatt, og mener derfor at de har godt nok grunnlag for å fortele deg hvordan du skal gjøre jobben din."''

Jeg elsker gode lærere, og de ville aldri sagt noe slikt:(

Minner meg mer om en totalitær skole.

Jeg lurer på hva slags bakgrunn og kompetanse du sitter med, og som gjør deg i stand til å uttale deg så kategorisk om et menneske du aldri har møtt.

Uansett så bommet du kraftig :-)

Skrevet

Jeg skjønner!

Men, foreldren i meg skjønner ikke...

Barn/unge mobbes enda på skolene i Norge, det burde vært førstetiltak. Men nei, skolene satser på pedagogikk, som ikke er til hjelp for mange barn...

Det er mange tiltak mot mobbing i skolene. Mange.

Men så lenge noen mobbes, er det ikke bra nok. 0-visjon er det eneste rette.

At skolene satser på pedagogikk også, skulle da bare mangle?

hidi, the scorpion
Skrevet

Ah, bra du ikke mobber lærerne fra lærerskolen, hidi...;-)

Mobber ikke, men stiller spørsmål om suksessraten til lærere på barne- og ungdomsskole, morsan:))

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg kan ikke helt forstå at dette er et "hverken eller-spørsmål", og vil heller si "ja takk, begge deler".

I småskolen vil jeg si pedagogikk er vel så viktig som fagkunnskap, lengre opp i skolen er det klart fag blir gradvis viktigere.

Jeg vil òg gjerne si jatakk til begge deler;)

Men slik det er på mange skoler så fungerer det bare ikke:( Mange får ingen av delene....

hidi, the scorpion
Skrevet

Et av mine barn hadde i 1. klasse en universitetsutdannet som kontaktlærer. Det ble helt katastrofe. Et fryktelig turbulent år med veldig lite læring og masse energi brukt på galt sted. Klassen har to med adhd-diagnose, og i tillegg flere som gir ulike utfordringer for læreren.

Når de begynte i 2. klasse var det omtrent faglig som å begynne i 1. klasse for mange av elevene og skolehverdagen ble totalt forandret for alle etter at de da fikk en lærer med pedagoisk kompetanse.

Det hjalp ikke stort at den universitetsutdannede læreren hadde masse fagkunnskap innabords når hun ikke klarte å velge metoder for å nå frem med sitt budskap.

Helt enig;)

Og det finnes mange flotte lærere, og jeg vil ikke bytte dem ut med faglærere, men kanskje det er på tide å tenke litt fag også....

Har sett lærere som ser på elevene sine som underutviklet individer, de snakker nesten "babyspråk/tone" til dem, og det gjør meg eitrende sint!

hidi, the scorpion
Skrevet

Men jeg mener virkelig det er på tide. Det er helt på jordet at man kommer ut med 4 års utdanning og muligheten til å undervise fra 1.-10. trinn teoretisk sett i alle fag uten en eneste time med verken engelsk eller naturfag.

I den nye lærerutdanningen skal man tenke spisskompetanse fra første dag, og skille mellom barne- og ungdomsskoletrinn. Det er jammen på tide.

Jeg har ikke lærerutdanning, og følger lite med på den fronten, men jeg har fulgt tre barn gjennom barne-og ungdomsskolen...

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg lurer på hva slags bakgrunn og kompetanse du sitter med, og som gjør deg i stand til å uttale deg så kategorisk om et menneske du aldri har møtt.

Uansett så bommet du kraftig :-)

Mulig det;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...