Gå til innhold

Grenser i skolen

Anbefalte innlegg

Gjest Jobber i PPT
Skrevet

Dette har sikkert vært debattert her før: Men jeg blir rystet når jeg hører debatten om at lærere ikke skal kunne bortvise eleven fra resten av timen hvis eleven etter gjentatte ganger fortsetter å forstyrre de andre elevene.

Det er kjempeviktig å sette grenser, og at lærerne har denne muligheten. Det betyr ikke at man ikke skal prøve å hjelpe eleven på andre måter i tillegg, men konsekvenser må atferden få.

Selvsagt liker ingen elever å bli satt grenser for, men elevrådsrepresentanter gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å gå imot dette.

For en gangs skyld er jeg helt uenig i barneombud Hjermann.

Har politikerne i det hele tatt sittet i en moderne skoleklasse?

Og ja, jeg stemmer et rødt parti.

Skrevet

Godt sagt: La eleven være igjen på klasserommet mens de andre går på gangen istedet:) Da er ikke eleven vist på gangen;)

Skrevet

Jeg blir veldig provosert av sånt. Selvfølgelig må slikt få konsekvenser, det skulle da bare mangle. Kan da ikke få fortsette å forstyrre hele resten av klassen.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at sønnen min fikk turer på gangen når han forstyrret undervisningen. I samme periode ble også mye gjort for å finne årsaken til urolighetene hans.

Han var en svært krevende elev som ga lærerne masse ekstraarbeid. Måten skolen håndterte han på er jeg kjempefornøyd med. Både sønnen min og jeg føler at lærerne virkelig bryr seg om han siden de har gjort så mye for at ting skal fungere.

Uten deres tiltak og grensesetting har han ikke fungert så godt som han gjør i dag. Han sitter i ro i timene, og han klarer seg veldig bra faglig :)

Skrevet

Cluet er vel at ungene ikke skal på _gangen_. Send dem til rektor i stedet. Mye bedre. For da kan man kanskje sette fokus på _hvorfor_ Per bråker, ikke _at_ Per bråker.

Gjest lærer i ungdomsskolen
Skrevet

Cluet er vel at ungene ikke skal på _gangen_. Send dem til rektor i stedet. Mye bedre. For da kan man kanskje sette fokus på _hvorfor_ Per bråker, ikke _at_ Per bråker.

Det er bare at virksomhetslederne (eller rektor som det også kalles) veldig ofte er borte på diverse møter i nærmiljøet eller andre steder.

Skrevet

I urtiden, da jeg gikk på ungdomsskolen, hadde vi ett lite rom i nærheten av lærerværelset - 201 het det. Dit ble elever som forstyrret undervisningen sendt. Lærerene vekslet på å sitte der.

Ble man sendt dit måtte man fortelle hvorfor, og snakke med den aktuelle læreren. Man ble der resten av timen - minst.

Synes det var en grei måte å gjøre det på :)

Skrevet

Da vil vel ikke rektor rekke noe særlig annet?

Skrevet

En kort periode rekker kanskje ikke rektor så mye annet, nei.

Men dette vil garantert gå seg til - ryktene går _fort_ på en skole!

Skrevet

Det er bare at virksomhetslederne (eller rektor som det også kalles) veldig ofte er borte på diverse møter i nærmiljøet eller andre steder.

Da skal rektor ha stedfortreder/ assisterende rektor.

F. eks. undervisningsinspektør.

Gjest skremt over manglende kunnskaper
Skrevet

Kanskje du burde finne deg en annen jobb?

Å utvise elever slik er svært nedverdigende og kan ødelegge et barn psykisk, selvsagt spiller alderen inn. Ikke minst kan det få syndebukkstempelet på seg-

Det er en grunn til at barnet oppfører seg dårlig. Det kan være alt fra fysiologiske problemer som uppdagede reflekser, og nakkelåsninger, psykiske problemer, eller at det blir mobbet uten å bli oppdaget, dårlige hjem mm. Det er der du må starte å hjelpe barnet der skoen trykker fremfor å krenke det til stillhet.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Kanskje du burde finne deg en annen jobb?

Å utvise elever slik er svært nedverdigende og kan ødelegge et barn psykisk, selvsagt spiller alderen inn. Ikke minst kan det få syndebukkstempelet på seg-

Det er en grunn til at barnet oppfører seg dårlig. Det kan være alt fra fysiologiske problemer som uppdagede reflekser, og nakkelåsninger, psykiske problemer, eller at det blir mobbet uten å bli oppdaget, dårlige hjem mm. Det er der du må starte å hjelpe barnet der skoen trykker fremfor å krenke det til stillhet.

Takk for at du svarte på dette innlegget.

Jeg er og skremt, særlig siden mitt barn trenger hjelp fra PP-tjenesten.

Jeg blir helt matt over slike holdninger, orket ikke svare selv fordi jeg blir opprørt, så takk :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selvsagt skal det være grenser for hvor mye de kan ødelegge for og plage andre elever.

Gjest skremt over manglende kunnskaper
Skrevet

Selvsagt skal det være grenser for hvor mye de kan ødelegge for og plage andre elever.

Ja grenser er viktig men måten det gjøres på har alt å si og dette kan om en vil gjøres på en måte som ikke krenker eleven.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...