Gå til innhold

skrivefeil som irriterer- selvsakt og slaks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser ikke det kommaet som er for mye. Regner med det er i den setningen med oppramsing, men jeg mener det er korrekt bruk?

''Jeg skriver det i en egen tråd, retter det ikke mot enkeltpersoner i en allerede eksisterende tråd hvor noen har skrevet ordene slik, og den som vil kan ta det til seg eller ikke.''

Det første kommaet. Komma skal være foran og, eller, for, og men.

• Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• Mandolaika

9

• candyqueen_83

8

• Lillemus

7

Gjest kommakomma
Skrevet

Mangler vel ett, og har ett for mye.

Det mangler faktisk to:

1. og den som vil [komma] kan ta det til seg eller ikke

2. Vi slutter da ikke å lære å skrive i voksen alder [komma] og det

AneM1365380603
Skrevet

Det merkelige er at det er disse feilene som irriterer mest, og jeg mer registrerer andre. Og der er sikkert noen jeg ikke registrerer også, fordi jeg kanskje ikke oppdager at de er feil.

Jeg kan liksom ikke begripe at det ikke skjærer like mye i øynene på alle andre:o) Men det ødelegger ikke livet mitt altså.

Men det er da ingen ting galt i å gjøre noen oppmerksom på forholdene, er det det da? Folk bestemmer så selv om de vil korrigere eller ikke. Selv liker jeg å bli oppmerksom på ord jeg systematisk skriver feil.

Jeg ser jo helt klart hva du mener. I dag foregår en stor del av kommunikasjonen mellom mennesker skriftlig, og da er også forskjellene synlige for den som er opptatt av det.

Jeg synes det er greit å lage en egen tråd om skrivefeil, men det virker ganske unødvendig i tråder som handler om noe helt annet. Jeg får vondt av dem som bruker masse tid på å dele erfaringer med oss, der alt personen får igjen er kritikk pga måten det ble lagt fram på.

Gjest di har sakt det går ann
Skrevet

Det irriterer meg også, men ikke like mye som pronomensfeil.

"Di" i stedet for "de" og enda verre "di" der det skal være "dem.

Jeg sliter selv med kommaregler, men tror jeg treffer riktig sånn stort sett. ;-)

Skrevet

Det mangler faktisk to:

1. og den som vil [komma] kan ta det til seg eller ikke

2. Vi slutter da ikke å lære å skrive i voksen alder [komma] og det

Det skal jo ikke være komma foran kan.

Skrevet

''Jeg skriver det i en egen tråd, retter det ikke mot enkeltpersoner i en allerede eksisterende tråd hvor noen har skrevet ordene slik, og den som vil kan ta det til seg eller ikke.''

Ja, en av kommereglene er at det skal være komma mellom to hovedsetninger (og da med - og, eller, men, for - etter) - men komma skal også settes i oppramsing, og i dette tilfellet mener jeg at det er 3 setninger som står etter hverandre i en oppramsing, og dermed skal det være komma slik det står.

Men jeg er ikke helt sikker altså!

Skrevet

Jeg ser jo helt klart hva du mener. I dag foregår en stor del av kommunikasjonen mellom mennesker skriftlig, og da er også forskjellene synlige for den som er opptatt av det.

Jeg synes det er greit å lage en egen tråd om skrivefeil, men det virker ganske unødvendig i tråder som handler om noe helt annet. Jeg får vondt av dem som bruker masse tid på å dele erfaringer med oss, der alt personen får igjen er kritikk pga måten det ble lagt fram på.

Dette er jeg helt enig med deg i!

AneM1365380603
Skrevet

Psssst!

Du har fått mail :-)

Du har fått svar :)

Gjest jeg kan da
Skrevet

Men jeg kan da ikke fjerne det første kommaet jeg har. Det er jo en oppramsing, og det gir jo lite mening om jeg kutter kommaet. Om det e en god setning er nå en annen sak, men jeg ser ikke at jeg skal kutte det første kommaet. Komma brukes da oftere enn ved og, eller, men og for. I oppramsinger for eks.

Skrevet

Det skal jo ikke være komma foran kan.

Jo, når leddsetningen kommer foran hovedsetningen, skal det være komma mellom dem.

Skrevet

Ja, en av kommereglene er at det skal være komma mellom to hovedsetninger (og da med - og, eller, men, for - etter) - men komma skal også settes i oppramsing, og i dette tilfellet mener jeg at det er 3 setninger som står etter hverandre i en oppramsing, og dermed skal det være komma slik det står.

Men jeg er ikke helt sikker altså!

Jeg kan ikke helt se hva du mener med oppramsing.

Skrevet

Men jeg kan da ikke fjerne det første kommaet jeg har. Det er jo en oppramsing, og det gir jo lite mening om jeg kutter kommaet. Om det e en god setning er nå en annen sak, men jeg ser ikke at jeg skal kutte det første kommaet. Komma brukes da oftere enn ved og, eller, men og for. I oppramsinger for eks.

Helt enig med deg :-)

Gjest jeg kan da...
Skrevet

Det er jeg helt enig i, og derfor lagde jeg en ny tråd. Da kan den som vil ta det til seg eller ikke. Det er ikke like lett hvis noen henvender seg direkte til deg uten at du har bedt om det.

Skrevet

Jeg kan ikke helt se hva du mener med oppramsing.

Oppramsing:

1) Jeg skriver det i en egen tråd,

2) retter det ikke mot enkeltpersoner i en allerede eksisterende tråd hvor noen har skrevet ordene slik,

3) og den som vil kan ta det til seg eller ikke.

Skrevet

Kan godt være. Jeg ville heller sagt at setningen måtte skrives om. Men det kan godt være det stemmer.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg er opptatt av å skrive korrekt, og vil gjerne vite hvis jeg skriver noe galt.

Men for de som strever med rettskrivingen og lesingen, høres det kanskje veldig pirkete ut å legge seg oppi hvordan andre skriver?

Nå kom jeg på et ord jeg ofte skriver feil fordi fingrene stokker seg: kanksje :-)

''Jeg er opptatt av å skrive korrekt, og vil gjerne vite hvis jeg skriver noe galt.''

Sånn tenker jeg også :)

Skrevet

Oppramsing:

1) Jeg skriver det i en egen tråd,

2) retter det ikke mot enkeltpersoner i en allerede eksisterende tråd hvor noen har skrevet ordene slik,

3) og den som vil kan ta det til seg eller ikke.

Jeg syns heller det var en altfor lang setning som burde vært delt opp. Hehe. Men du har sikkert rett.

Gjest kommakomma
Skrevet

OK, jeg gir meg. Hehe

Kommafascist, skjønner du ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...