Gå til innhold

skrivefeil som irriterer- selvsakt og slaks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns heller det var en altfor lang setning som burde vært delt opp. Hehe. Men du har sikkert rett.

Vi hadde nok litt rett begge to :-)

Nå må jeg krype til køys!

God natt!

• Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• Mandolaika

9

• candyqueen_83

8

• Lillemus

7

Gjest jeg kan da
Skrevet

Det mangler faktisk to:

1. og den som vil [komma] kan ta det til seg eller ikke

2. Vi slutter da ikke å lære å skrive i voksen alder [komma] og det

Den andre er helt opplagt for meg(bare slurv), men den første er nok en slik type som lettere går meg hus forbi.

Skrevet

Vi hadde nok litt rett begge to :-)

Nå må jeg krype til køys!

God natt!

Sov godt ;O)

Gjest jeg kan da
Skrevet

Kommafascist, skjønner du ;-)

Det må være kjekt å være det. Det er ett av de områdene jeg ikke er stø på. Likeså gjør jeg nok en del feil med og/å.

Skrevet

Den andre er helt opplagt for meg(bare slurv), men den første er nok en slik type som lettere går meg hus forbi.

Nå kom jeg på mine kjepphester når det gjelder rettskriving:

Aksenter!!!!

Jeg ergrer meg grønn over å se skilt med Kafè, eller Cafe' eller andre teite ord med gal aksent på!!!

Er visst urtrøtt siden jeg ikke kom på det før nå!

Gjest det kan da...
Skrevet

Nå kom jeg på mine kjepphester når det gjelder rettskriving:

Aksenter!!!!

Jeg ergrer meg grønn over å se skilt med Kafè, eller Cafe' eller andre teite ord med gal aksent på!!!

Er visst urtrøtt siden jeg ikke kom på det før nå!

Ja, det er iriterende. Men det er irriterende med alle disse skiltene med genitiv-s også. Men der virker det som om folket har gitt opp.

Skrevet

Ja, det er iriterende. Men det er irriterende med alle disse skiltene med genitiv-s også. Men der virker det som om folket har gitt opp.

Enig. Men nå MÅ jeg i seng altså. Var oppe kvart på seks i morges....

Moro med språk :-)

Gjest kommakomma
Skrevet

Det må være kjekt å være det. Det er ett av de områdene jeg ikke er stø på. Likeså gjør jeg nok en del feil med og/å.

Nja, stort sett er det jo enklere å ignorere kommafeil enn andre feil, da - de roper ikke like mye på meg som det rene stavefeil gjør ;-) Og/å, derimot ...

Men seriøst: Jeg kunne ingen av delene før jeg var ferdig med videregående. Korrekturavdelingen er imidlertid et nyttig nettsted :-)

Skrevet

Nyskjerring liker jeg ikke å se.

Jeg irriterer meg mest over orddelingsfeil, og gjerne slike som gir setningen feil mening.

Skrevet

Det merkelige er at det er disse feilene som irriterer mest, og jeg mer registrerer andre. Og der er sikkert noen jeg ikke registrerer også, fordi jeg kanskje ikke oppdager at de er feil.

Jeg kan liksom ikke begripe at det ikke skjærer like mye i øynene på alle andre:o) Men det ødelegger ikke livet mitt altså.

Men det er da ingen ting galt i å gjøre noen oppmerksom på forholdene, er det det da? Folk bestemmer så selv om de vil korrigere eller ikke. Selv liker jeg å bli oppmerksom på ord jeg systematisk skriver feil.

Jeg elsker noen skrivefeil.

Fra sexforum: Hvor vanlig er det at kondomen forsvinner inn i kjeden?

Denne er desidert på toppen av lista mi.

Skrevet

For ikke å snakke om hvor irriterende det er med feil bruk av pronomen (meg i stedet for jeg):

''Er det bare meg som får øyeverk...''

;)

Gjest mikkelina
Skrevet

Det irriterer meg også, men ikke like mye som pronomensfeil.

"Di" i stedet for "de" og enda verre "di" der det skal være "dem.

Jeg sliter selv med kommaregler, men tror jeg treffer riktig sånn stort sett. ;-)

Enig!! Å, så himla enig ;-)

Dette 'di' må ha oppstått fordi så mange har sluttet å bruke 'dem'. Slik at 'de' erstatter 'dem' og 'di' erstatter 'de'...

Men det er vel ikke lenge før dette blir normen, og dermed tillatt. Sukk. :-)

Gjest mikkelina
Skrevet

Kommafascist, skjønner du ;-)

*gjemme seg langt under senga*

Skrevet

Det er dumt for deg at du lar deg irritere så lett. Det er budskapet i innleggene som er viktig. Jeg registrerer noen ganger skrivefeil, men tenker ikke spesielt over det. Både på Facebook og sms ser jeg mye rart, men jeg klarer ikke å irritere meg over det.

Jeg irriterer meg langt mer over egne feil. Jeg skreiv nettopp et innlegg der jeg rota med da/når. Ille ... ;)

Budskapet er alltid viktigst, men det kan i aller høyeste grad overskygges av for mange og for grove feil.

Man må selvsagt ha en viss takhøyde på et sted som dette, som fremstår på grensen til muntlig, men også her kan det bli "for mye".

Skrevet

Vi har vel ulike ting vi biter oss merke i, og disse feilene skjærer ekstra i øynene mine. Andre feil er jo like feile, men de plager meg ikke like mye.

''Andre feil er jo like feile,''

Og her kom det et annet ord jeg stusser over - "like feile". ;-) For alt jeg vet kan det h blitt godkjent av Språkrådet, slik som mye annet rart, men jeg synes det er pussig å bøye "feil" på den måten.

Skrevet

Ikke alle her inne har like gode skrivekunnskaper som deg, og mobbing her er forbudt!

Så det er mobbing at man i en egen tråd skriver at det er rart at noen skriver slaks, fordi noen unevnte kan føle seg truffet, mens det er ikke mobbing å si at dem som tar abort begår drap?

Hmmmm...

Skrevet

Jeg irriterer meg over alle slags skrivefeil jeg egentlig, særlig fra lærere, men fra andre også. De feil som irriterer meg mest er orddelingsfeil, altså deling av ord som ikke skal være delt, det er håpløst tungvint å lese slikt.

Skrevet

Jeg elsker noen skrivefeil.

Fra sexforum: Hvor vanlig er det at kondomen forsvinner inn i kjeden?

Denne er desidert på toppen av lista mi.

Hehe, det er definitivt ekstremt sjelden. :-)

Skrevet

Forsåvidt enig med deg, men hvorfor i alle dager skriver du (sage) bak selvsagt? Selvsagt har da ingenting med å sage å gjøre

Å si (at sage), det kommer av det ordet, derfor selvsagt og ikke selvsakt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...