Gå til innhold

skrivefeil som irriterer- selvsakt og slaks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg irriterer meg over alle slags skrivefeil jeg egentlig, særlig fra lærere, men fra andre også. De feil som irriterer meg mest er orddelingsfeil, altså deling av ord som ikke skal være delt, det er håpløst tungvint å lese slikt.

''Jeg irriterer meg over alle slags skrivefeil jeg egentlig, særlig fra lærere''

For et par år siden fikk vi et koselig oppkopiert julebrev fra vår sønns lærere. Det bestod vel av ca. 20 linjer, og jeg kunne telle totalt 18 feil, så vidt jeg husker (rene skrivefeil, kommafeil, orddelingsfeil etc.).

Sukk!

• Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• Mandolaika

9

• candyqueen_83

8

• Lillemus

7

Skrevet

''Jeg irriterer meg over alle slags skrivefeil jeg egentlig, særlig fra lærere''

For et par år siden fikk vi et koselig oppkopiert julebrev fra vår sønns lærere. Det bestod vel av ca. 20 linjer, og jeg kunne telle totalt 18 feil, så vidt jeg husker (rene skrivefeil, kommafeil, orddelingsfeil etc.).

Sukk!

Det er skrivefeil på omtrent hver eneste ukeplan og andre skriv vi får fra skola også.

Skrevet

Sukk!

Drøyt!

Skrevet

Det er skrivefeil på omtrent hver eneste ukeplan og andre skriv vi får fra skola også.

Skola? Kan man egentlig si det? Og prøva?

Heter det ikke skolen og prøven?

Dette er ikke mobb altså, jeg bare lurer. ;-)

Skrevet

Tror skola er dialekt, men tror ikke det skal brukes skriftlig.

Men som morsan har påpekt annet sted i denne tråden er jo dol tilnærmet muntlig! ;)

Skrevet

Jeg synes også det høres fælt ut med prøva og skola :-(

Ungene mine sier bana og fotballbana :-( Vi bøyde det alltid banen og fotballbanen.

Ei kusine av meg sier penna!

AneM1365380603
Skrevet

Budskapet er alltid viktigst, men det kan i aller høyeste grad overskygges av for mange og for grove feil.

Man må selvsagt ha en viss takhøyde på et sted som dette, som fremstår på grensen til muntlig, men også her kan det bli "for mye".

Er det svært mange skrivefeil glemmer en kanskje budskapet. Sånn er det også med lange innlegg uten avsnitt. Det hender ofte at jeg ikke gidder å lese det da.

Skrevet

''Andre feil er jo like feile,''

Og her kom det et annet ord jeg stusser over - "like feile". ;-) For alt jeg vet kan det h blitt godkjent av Språkrådet, slik som mye annet rart, men jeg synes det er pussig å bøye "feil" på den måten.

'' slik som mye annet rart, men jeg synes det er pussig å bøye "feil" på den måten.''

Feil - feilere - feilest *Hehe* Kan vel neppe stemme. Men hvordan bøyer man supert? Jeg ble satt helt fast da poden spurte her om dagen. Supert - suprere - suprest???

Skrevet

'' slik som mye annet rart, men jeg synes det er pussig å bøye "feil" på den måten.''

Feil - feilere - feilest *Hehe* Kan vel neppe stemme. Men hvordan bøyer man supert? Jeg ble satt helt fast da poden spurte her om dagen. Supert - suprere - suprest???

''Supert - suprere - suprest???''

Det finnes ikke grader av supert.

Skrevet

Jeg synes også det høres fælt ut med prøva og skola :-(

Ungene mine sier bana og fotballbana :-( Vi bøyde det alltid banen og fotballbanen.

Ei kusine av meg sier penna!

''Ei kusine av meg sier penna!''

Ja? Ei penn - penna, det er da helt logisk det. :o) Du finner i alle fall ingen trøndere som sier pennen...! Det er jålete. ;o)

Skrevet

Nyskjerring liker jeg ikke å se.

Jeg irriterer meg mest over orddelingsfeil, og gjerne slike som gir setningen feil mening.

Nyskjerring?

Dobbeltbetydning :-)

Skrevet

''Supert - suprere - suprest???''

Det finnes ikke grader av supert.

Ikke? Man sier da "det er det supreste jeg har vært borti"?? Super da, kan man bøye det?

Skrevet

Ikke? Man sier da "det er det supreste jeg har vært borti"?? Super da, kan man bøye det?

''Man sier da "det er det supreste jeg har vært borti"?? ''

Gjør man!? Ikke jeg :).

Ville ikke bøyd super heller, nei.

Skrevet

Jeg får øyeverk av alle slags skrivefeil jeg, egentlig :-) Og spesielt orddelingsfeil...

Skrevet

''Feil - feilere - feilest *Hehe* Kan vel neppe stemme''

Nei, jeg tror ikke det stemmer, men ville bare ta forbehold mot at det var godtatt likevel, akkurat som - etter hva jeg har skjønt - nå har godtatt at "enda" brukes der man tidligere bare ville brukt "ennå".

Skrevet

Jeg sier heller ikke suprest.

Skrevet

Nei, skola er nok dialekt. Men selv ikke de av oss som kommer fra "skikkelig a-endingssteder" bruker -a "overalt". Jeg ville ikke sagt "prøva".

Jeg grøsser når folk sier "kuen", men _det_ er av en eller annen merkelig grunn tillatt også i skriftform! *diskriminering* ;-)

Skrevet

Jeg elsker noen skrivefeil.

Fra sexforum: Hvor vanlig er det at kondomen forsvinner inn i kjeden?

Denne er desidert på toppen av lista mi.

Ja, den var helt konge:-) Det gjelder å bruke susp når man er på sykkeltur!

Skrevet

Nei, skola er nok dialekt. Men selv ikke de av oss som kommer fra "skikkelig a-endingssteder" bruker -a "overalt". Jeg ville ikke sagt "prøva".

Jeg grøsser når folk sier "kuen", men _det_ er av en eller annen merkelig grunn tillatt også i skriftform! *diskriminering* ;-)

''Jeg grøsser når folk sier "kuen"''

Kua er vel ett av de få ord jeg konsekvent bøyer med a!

Forøvrig bruker jeg (og svært mange fra Oslo-området) konsekvent artikkelen "en" i stedet for "ei", f.eks. "en ku", og det skjærer vel i ørene (og øynene) på mange.

Skrevet

''Ei kusine av meg sier penna!''

Ja? Ei penn - penna, det er da helt logisk det. :o) Du finner i alle fall ingen trøndere som sier pennen...! Det er jålete. ;o)

Det er derfra hun har det altså! Faren hennes (min onkel) er trønder :-)

Jeg har aldri klart å plassere akkurat det ordet - for jenta er sørlending, men hun har noen merkelige bøyinger innimellom :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...