Gå til innhold

skrivefeil som irriterer- selvsakt og slaks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke mange som skriver "selvsakt". Jeg har prøvd å advare hun som alltid skriver det her inne, det blir jo som en signatur, og hun røper seg alltid på det. Men hun bare ler, og neste gang er det "sakt" og "selvsakt" igjen.

Jeg tror nesten at det verste i mine øyne er "å" der det skal være "og". Og da mener jeg ikke f. eks. "han lå å dro seg", eller "vil du være med ut å spise". Greit nok at mange ikke behersker reglene helt.

Nei, jeg mener den moderne varianten med å skrive "å" uansett om det er verb involvert eller ikke. F. eks. slik:

"Å hele dagen gikk å jeg bare surra rundt, å han ringte ikke".

Jeg blir helt dårlig av det. Leser av og til kommentarer fra folk i aviser på nettet, og de er breddfulle av "lydskrift".

• Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• Mandolaika

9

• candyqueen_83

8

• Lillemus

7

Gjest me et moi
Skrevet

For ikke å snakke om nyskjerrig og kjeden (skjeden), eller intrisert (i mange varianter) Au!

Skrevet

For ikke å snakke om nyskjerrig og kjeden (skjeden), eller intrisert (i mange varianter) Au!

Eller hva med å ta litt insiativ? *s*

Gjest me et moi
Skrevet

Eller hva med å ta litt insiativ? *s*

For ikke å snakke om intjinativ. (har til gode å se det skrevet slik)

*grøss*

Skrevet

deprisjon...

Gjest me et moi
Skrevet

Hva med forskjellen mellom enda og ennå?

Her syndes det mye, men det er kansje ikke så intrisant å være nyskjerrig på hvordan slike feil opp står?

Skrevet

Jeg kan være litt usikker på orddeling, men kan likevel irritere meg over feil. Og kommaregler. Men er ikke god på det heller.

Problemet mitt er at jeg ofte kan prestere å poste innlegg med ordelingsfeil selv, men det er fordi jeg skriver så fort og treffes space på feil sted... Sitter automatisk inne når jeg er ferdrig med å skrive ett ord, og lager space før jeg begynner på neste, som f.eks. butikk vindu...

Skrevet

Hva med forskjellen mellom enda og ennå?

Her syndes det mye, men det er kansje ikke så intrisant å være nyskjerrig på hvordan slike feil opp står?

Jeg satt på et foreldremøte og diskuterte stadige skrivefeil som sto i skriv fra skolen med en mor, hun var så lei det sa hun, hvorpå hun noterte ned noe læreren sa, og skrev sammarbeid. Hehe, litt artig observasjon.

Skrevet

Det er ikke mange som skriver "selvsakt". Jeg har prøvd å advare hun som alltid skriver det her inne, det blir jo som en signatur, og hun røper seg alltid på det. Men hun bare ler, og neste gang er det "sakt" og "selvsakt" igjen.

Jeg tror nesten at det verste i mine øyne er "å" der det skal være "og". Og da mener jeg ikke f. eks. "han lå å dro seg", eller "vil du være med ut å spise". Greit nok at mange ikke behersker reglene helt.

Nei, jeg mener den moderne varianten med å skrive "å" uansett om det er verb involvert eller ikke. F. eks. slik:

"Å hele dagen gikk å jeg bare surra rundt, å han ringte ikke".

Jeg blir helt dårlig av det. Leser av og til kommentarer fra folk i aviser på nettet, og de er breddfulle av "lydskrift".

Jeg har ikke tenkt over forskjellen på feilbruken av å/og slik du beskriver det - men det er helt klart mye verre i de siste eksemplene dine!!!

Skrevet

Problemet mitt er at jeg ofte kan prestere å poste innlegg med ordelingsfeil selv, men det er fordi jeg skriver så fort og treffes space på feil sted... Sitter automatisk inne når jeg er ferdrig med å skrive ett ord, og lager space før jeg begynner på neste, som f.eks. butikk vindu...

Ordelingsfeil?

Orddelingsfeil. :-)

Skrevet

Jeg satt på et foreldremøte og diskuterte stadige skrivefeil som sto i skriv fra skolen med en mor, hun var så lei det sa hun, hvorpå hun noterte ned noe læreren sa, og skrev sammarbeid. Hehe, litt artig observasjon.

Sjefen min skriver konsekvent sammarbeid...

AneM1365380603
Skrevet

Jeg har ikke tenkt over forskjellen på feilbruken av å/og slik du beskriver det - men det er helt klart mye verre i de siste eksemplene dine!!!

Jeg registrerte en morsom skrivefeil av en av vennene på fb. Han skulle skrive at han koser seg med "snooop", så ble det "snopppp" ;))

Skrevet

Ordelingsfeil?

Orddelingsfeil. :-)

Det vet jeg:-) Forskjell på skrivefeil og tastefeil... (som jeg forøvrig hadde mange av i mitt forrige innlegg, ser jeg...*rødme*

Skrevet

Sjefen min skriver konsekvent sammarbeid...

En i ledelsen i mitt firma skriver alltid gjordt, det er så unødvendig for det blir jo rød strek under i Outlook.

Skrevet

Jeg registrerte en morsom skrivefeil av en av vennene på fb. Han skulle skrive at han koser seg med "snooop", så ble det "snopppp" ;))

Morsomt :-)

Skrevet

Det vet jeg:-) Forskjell på skrivefeil og tastefeil... (som jeg forøvrig hadde mange av i mitt forrige innlegg, ser jeg...*rødme*

Jeg bare ertet litt. :-)

Gjest me et moi
Skrevet

Kanskje det bare var hans måte å komme ut fra skapet på! ;)

Skrevet

Eller statestikk...

Eller service når man mener servise;-)

Skrevet

Ei har jeg aldri brukt. Og fikk mange rød streker i margen fordi jeg skrev ting som en jente - jenta. For å etterkomme kravet om konsekvens gikk jeg over til å skrive jenten, kuen, solen etc.

Så vidt jeg husker fikk ikke vi feil ved inkosevent bøying som "en jente - jenta". Eller kan hende var jeg "kuet" til å skrive "ei jente"? Jeg husker rett og slett ikke :-).

Men å skrive "jenten" er meg enda fjernere enn å skrive "ei jente".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...